Peugeot 307 2002: ABS storing 307



  • Giel Kessels @ 22/03/2011, 22:11

    Peugeot 307
    bouwjaar: 2002
    brandstof: Diesel
    motorcode: Hdi 66kW

    Mijn Peugeot 307 SW uit 2002 geeft al een tijdje een storing.
    Na ee rit van pak en beet 15km gaat het ABS-lampje branden. Als ik de auto af zet en daarna weer start brandt het lampje weer een km of 15 niet.
    Na uitlezen met een Bosch KTS650 blijkt dat de sensor links achter geen signaal geeft.
    Dit is nu al een week 4 zo.

    Nu branden naast het ABS-lampje ook het lamje van de handrem en brand STOP. Het display geeft aan storing in remsysteem.

    Moet ik het nog wel in de sensor zoeken?
    Zou het de bekabeling kunnen zijn?
    Zou het 't elektrisch gedeelte van de pomp kunnen zijn?

    Wie heeft dit al eens meegemaakt?

    Groetjes
    Giel


  • wkhoek @ 22/03/2011, 22:18

    vanwege de eerse melding is mogelijk de luchtspleet tussen de sensor en de tandkrans te groot vanwege roestvorming onder de sensor. Roest verwijderen en het beste is ook een nieuwe sensor te monteren. 2e melding kan heel goed een defect in de bekabeling zijn. Controleer de spanning op de punten van de diagnose stekker. Bij ons dus voorgekomen dat de bedrading van de GEP groep (stuurbekrachtigingspomp) de storing van de ABS veroorzaakte (de melding storing remsysteem + stop). Kan natuurlijk ook andere oorzaak hebben.

  • bertuslada @ 23/03/2011, 11:57

    toevallig hetzelfde met een peugeot 307 was een onderbreking bij de stekker van de sensor als je bescherming los haalt zie je al een beetje kopergroene aanslag groet bertus

  • Giel Kessels @ 23/03/2011, 16:20

    Welke stekker en waar zit deze dan?

    Ik heb de sensor LA vervangen, de storing en het branden van het STOP lampje blijft.
    Helaas kan ik de auto nu niet uitlezen dat doe ik vrijdag op het werk even.

  • hans4074 @ 23/03/2011, 16:44

    Inderdaad controleren of het aanligvlak van de (achter) sensoren niet door roest aangetast is waardoor de luchtspleet te groot geworden is.
    En bij de SW uitvoering al diverse malen meegemaakt dat de bedrading voor de achterste ABS sensoren tussen tank en reservewiel kapot is door oxidatie t.h.v. te draad-splitsing naar La en Ra.

  • trucker0werner @ 23/03/2011, 23:10

    wat vaak voorkomt is dat de bekabeling boven de hitteschild kapot gaat
    ligt namelijk toch een beetje te scheuren

    verder kun je het beste de accu los gooien en van de abs pomp naar achteren de draad zelf controleren
    stekker is als het goed is 31 voudig en zwart
    van aansluiting 9 naar aansluiting 2 van stekker achterop bij sensor
    van aansluiting 8 naar aansluiting 1 van stekker achterop bij sensor

    heb je met esp dan heb je een 46voudige stekker zwart
    van aansluiting 27 naar aansluiting 2 van stekker achteroop bij sensor
    van aansluitng 6 naar aansluiting 1 van stekker achterop bij sensor

    deze mogen hou dan ook nooit onderbroken zijn weerstand waarde van 0.2 is normaal ligt het op mega ohm dan is de draad ergens onderbroken

    ps wil je de aansluiting van stekker je juiste hebben dan laatste acht van chassisnummer zodat ik de goeie kan pakken
    verder meten doe je met de juiste gereedschap verzilverde pinnetjes en niet met de pinnen van multimeter zelf anders ga je daar ook problemen mee krijgen

  • bertuslada @ 24/03/2011, 14:15

    ik bedoelde de verbindingstekker van sensor naar auto om die draad zit een bescherming even die bescherming loshalen daar zat bij mij die onderbreking groet bertus

  • Giel Kessels @ 24/03/2011, 20:14

    Morgen ga ik verder kijken. Dan lees ik de auto uit en zet ik hem op de brug.

    Kan ik wel met een auto rijden waar een storing zit in het remsysteem en het STOP lampje brandt?

    Kan het zijn dat de remdruk wegvalt?

  • trucker0werner @ 24/03/2011, 20:56

    als je normaal kunt remmen en abs storing hebt
    kun je mee rijden
    maar je moet wel weten dat je geen abs en esp dan functioneerd
    en om deze rede brandt ook het stop lampje uit veiligheid

  • Giel Kessels @ 25/03/2011, 19:56

    Vandaag heb ik even lekker gemeten en gekeken naar de Peugeot.
    Ik heb de Peugeot uitgelezen met een Bosch KTS 650, de volgende storing is aanwezig:

    5381
    Relais pompmotor
    foutief

    De wielsensoren zijn alle 4 goed. Op 1 van de stekkerpunten van de stekker van de ABS pomp komt spanning 12V. Dit betekend dat de ABS computer spanning krijgt. (de wielsensoren zijn ook actieve sensoren).

    De stekker is goed, geen afgebroken pinnen of slecht contact door corrosie.

    Ik kan eigenlijk maar 1 conclusie trekken en dat is dat het relais van de ABS-pomp kapot is.

    Zit dit relais in de pomp?
    Zo ja, dan ben ik het haasje en zal ik opzoek moeten gaan naar een nieuwe pomp

    Wie heeft nog meer sugesties?

  • trucker0werner @ 25/03/2011, 21:49

    ik zal nog een keer goed gaan meten abs/esp heeft 3 maal een plus en 2 maal een massa

    zoals eerder gezegt laatste acht van chassisnummer zouden we; fijn zijn dan kan ik beter zeggen wat en hoe je moet meten
    als de abs pomp inderdaad alles heeft wat het moet hebben en storing zit er in dan moet hij toch bij de dealer eigenlijk zijn
    want via universele testkast ben ik bang dat je niet abs pomp kunt telecoderen wat nodig is
    of om abs systeem te ontluchten
    moet via test apparatuur om de abs te kunnen activeren en goed te ontluchten

    het vervangen van abs/esp is bij de dealer tegen de 1000euro
    als dit zonder esp is kan het ook iets goedkoper zijn


    verder het allerbelangrijkste
    de dealer heeft goei apparatuur om uit te lezen en krijgen betere storing meldingen
    met p-code en geen bericht wat alleen zegt foutief en niet veel zinnigs verder

    het is al vaker geweest dat uiversele tester verkeerde bericht gaf in vergelijking met die van peugeot zelf

  • Giel Kessels @ 28/03/2011, 20:02

    Licht euforisch kan ik melden dat ik de oorzaak gevonden heb, maar nog niet verholpen!
    Niet de pomp, maar een maxi zekering is kapot!

    Ik kom tot deze conclusie omdat er op de stekker van de ABS-pomp maar 1 plus is en niet 3 zoals normaal als de auto op contact staat.
    Ik heb dit gemeten op de stekker van de ABS, dus bij het linker voorwiel.

    In het electrisch schema blijkt dat de 2 plussen worden gezekerd door een 30 A zekering.
    Deze zekering zit onder de motorkap, achter het motorregelapparaat. Het motorregelapparaat moet je er dus uithalen. Daar kwam ik de kappotte zekering tegen. Helaas heb ik nu geen goede zekering bij de hand, dus ga ik morgen testen of dit ook echt de oorzaak was!

    Ik weet dat je altijd moet nagaan waarom een zekering kapot is. Ik denk dat het komt omdat de ABS-pomp steeds bij remmen in en uitgeschakeld werd. Dit als gevolg van de storing in de ABS-wielsensor.

    Conclusie: Rijd nooit te lang rond met een storing! Dit kan leiden tot ernstigere storingen!

    Groetjes
    Giel

  • Smeets
  • jobmotive2
  • Overwg Olie
  • smeets solutions
  • obdpartners
  • Hippored