Peugeot 607: automaatbak 607

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

ik heb een 607 (phase 2, 2005) 3.0 V6 AUTOMAAT.
gisteravond begon ie ineens gek te doen.
bij normale/ constante snelheid is er niets aan de hand maar als ik het gaspedaal eens intrap begint ie te schokken.
toen ik daarna bij ons thuis de straat in draaide en ik het gaspedaal weer intrapte deed ie wel heel raar, het was net of ie in z'n "vrij" stond.
maw het tourental liep snel op maar de auto ging niet vooruit terwijl ie gewoon in "drive" stond...
het gekke is dat ik dit zo'n 10 maanden geleden ook al eens heb gehad maar de dag erna was er niets meer aan de hand... tot nu, 10 maanden later:(
alvast bedankt voor de reacties!

mokka

Geplaatst door mokka (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 607? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

mecano ltd (0) PRO, 13 jaar geleden

Vraag, wanneer is de auto trans oil ververst?

mokka (0), 13 jaar geleden

[quote=mecano ltd]Vraag, wanneer is de auto trans oil ververst?[/quote]
weet ik niet, ik heb em nu zo'n 1,5 jaar dus bij mij nog niet.
er staan 95.000 km op nu....

mokka (0), 13 jaar geleden

niemand?

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Jawel.
Waarschijnlijk hydraulische kleppenblok kapot.
Maar uitlezen bij de dealer bied meer soelaas.
Kleppenblok word vaak vervangen in combi met software update en nieuwe olie.

mokka (0), 13 jaar geleden

[quote=primera p11]Jawel.
Waarschijnlijk hydraulische kleppenblok kapot.
Maar uitlezen bij de dealer bied meer soelaas.
Kleppenblok word vaak vervangen in combi met software update en nieuwe olie.[/quote]
ok bedankt!

een paar vraagjes:

-wat is de oorzaak dat dat kleppenblok stuk gaat?
-ik heb het 10 maanden geleden ook al eens gehad en daarna niet meer (tot vorige week), hoe kan dat?
-is dit een duur geintje?

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Als het idd in het kleppenblok zit dan vervangen ze of reinigen ze het hydraulische kleppenblok.
Bij vervanging komen er andere solenoids op (lees kleppen),daarbij hoort een software update.
Daarbij word ook de olie en het filter vervangen.
Voor het vervangen/software update is een standaard prijs voor,ik meen iets van 600 euro.
Maar eerst een diagnose stellen en dan pas handelen.
Dat je het een keer eerder gehad hebt kan,je hebt dan geluk gehad dat tie daarna weer wilde schakelen.
ja,oorzaak dat iets kapot gaat kan van alles zijn,kleppen schakelen niet meer door vervuiling of slijtage of te lage frequentie.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Primera, ben je niet in de war met een AL4 automaatbak? Volgens mij gaat het in dit geval om een zogenaamde 4HP20 automaatbak en deze verschilt van de AL4 o.a. voor wat betreft de te vervangen (2) elektrokleppen als meest bekende probleem bij AL4.
Het advies om eventueel een update uit te laten voeren en/of olie laten verversen (juiste olie gebruiken!) kan geen kwaad. Verder meen ik me te herinneren dat er een aantal inleerprocedures zijn voor deze bak.......ook het proberen waard.
Voor de rest inderdaad eerst diagnose stellen en dan pas handelen.

mokka (0), 13 jaar geleden

[quote=hans4074]Het advies om eventueel een update uit te laten voeren en/of olie laten verversen (juiste olie gebruiken!) kan geen kwaad.[/quote]
hiermee kan het toch nooit opgelost zijn of zie ik dat verkeerd?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Als hans dat zegt dan kan het mar zo zijn

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik denk dat een 4HP20 update met deze klacht ook geen zoden aan de dijk gaat zetten. Om de olie te (laten) controleren op kwaliteit, dus vervuiling/verontreiniging en/of niveau is uiteraard wél de moeite waard.
Hoeveel kilometer heeft deze auto gelopen? Om nog even te kunnen snuffelen in eventuele (peugeot)mededelingen over deze bak, is het handig om even de laatste 8 cijfers/posities van het chassisno. te plaatsen.

Edit.....k zie dat de kilometerstand al gegeven is.

mokka (0), 13 jaar geleden

Hans, de laatste 8 cijfers zijn: 92208210

kan ik het oliepeil zelf controleren?

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Hans,ik dacht dat het idd om een AL 4 bak ging.
De 3.0v6 heeft idd een andere bak.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja Primera en ik zie net dat ik ook nog heb zitten jokken! Volgens chassisnr. gaat het zelfs om een AM6 automaatbak. Een bak waar ik erg weinig ervaring mee heb omdat ze doorgaans weinig problemen geven.
Er is een schrijven over, maar ietwat te onduidelijk om overeenkomsten te zien met het probleem van mokka.
Het schrijven gaat over schokken bij het schakelen in alle vooruitversnellingen en de oplossing zou in dat geval zijn: het vervangen van complete hydraulisch regelorgaan.
Het controleren van oliepeil is te doen, maar redelijk lastig om als leek te beoordelen of het niveau correct is. Het werkt met een niveau-buisje aan onderzijde van de bak waar, na losdraaien, eerst een straaltje uit moet komen om nadien over te gaan in druppelen. Mocht er niets uitkomen, dan moet er eerst 0.5ltr. bijgevuld worden om vervolgens weer te checken enz.
Heb je deze situatie, dan weet je in ieder geval dat er te weinig inzit en wordt het alsnog dealerwerk i.v.m. bijvullen met de juiste olie en aanpassen vloeistofkwaliteitsmeter m.b.v. diagnose-apparaat. Verder kom je met niveau controle waarschijnlijk niet veel verder om dan ook tevens de olievervuiling/verontreiniging te controleren.
Mocht het je niet lekker zitten, dan zou ik het overlaten aan de dealer óók i.v.m. de inleerprocedure en mogelijkheden met hun diagnose-apparatuur'.

mokka (0), 13 jaar geleden

ah ok dus ik kan het beste gewoon een afspraak bij de dealer maken?
ik zie er eigenlijk wel altijd tegenop om naar de dealer te gaan omdat ik toch altijd het gevoel heb dat ze nooit echt eerlijk zijn en gewoon de kosten omhoog drijven:(
de auto rijd nu wel weer gewoon....

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Gelukkig heb je zelf de keus om te beslissen. Je wantrouwen is jammer, maar daar zul je je redenen voor hebben. Als de auto het weer gewoon doet, kun je het ook effe aanzien = eigen keus.

mokka (0), 13 jaar geleden

als het gemaakt moet worden kun je toch het beste naar de Peugeot dealer gaan lijkt me en niet bij een ander merk ofzo?

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Je kunt ook een automatenspecialist als bijv autrans consulteren.

GOVA (0) PRO, 13 jaar geleden

Kleppenblok vervangen. Probleem zit in het hydrolisch blok.

GOVA (0) PRO, 13 jaar geleden

1373 euro voor het blok.
Veel geld, maar je kan er niet buiten.

mokka (0), 12 jaar geleden

word er trouwens ook met gereviseerde hydraulische kleppenblokken gewerkt?

mokka (0), 11 jaar geleden

ik zie dat ik hier de oplossing nog niet had vermeld!
het hydraulische kleppenblok (brein) is vervangen en de auto loopt weer perfect!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.