Peugeot 306: Ruitenwissers op hol, dashboard + ventilatie uit, meters op hol

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Mijn Peugeot dealer kan de oorzaak van mijn probleem niet vinden, dus probeer ik zelf een beetje mee te denken en wie weet heeft iemand hier een oplossing.

Spontaan, weer of geen weer, slaan de ruitenwissers op hol. Ze blijven schokkerig bewegen over de voorruit. Tegelijkertijd valt de dashboard verlichting uit. Als de ventilatie aan staat, valt ook deze uit. De radio blijft het gewoon doen. De meters slaan op tilt, helemaal tot aan de hoogste stand. Volgens mijn dashboard rij ik dan 220 km/uur. Waarschuwinglampjes gaan branden, maar niet voluit. Ze flikkeren een beetje. Het gebeurt soms een paar keer op een dag, soms weken niet.

Ik heb ook een probleempje met mijn centrale deurvergrendeling. Die doet het soms wel, soms niet. Daarvan heeft de dealer gezegd dat het een draadbreuk is, wel te repareren, maar prijzig, dus hebben ze me afgeraden dit te laten repareren. Het gaat soms hele perioden goed, en soms weken weer mis.

Het lijkt erop dat als ik het centrale deurvergrendelingprobleempje heb, het ruitenwisserprobleem niet optreedt en andersom. Dit kan natuurlijk toeval zijn.

Iemand enig idee? Ik ben een leek, maar ik kan alles googlen natuurlijk, mocht ik geen idee hebben waar jullie het over hebben.

98Peugeot306

Geplaatst door 98Peugeot306 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

98Peugeot306 (0), 11 jaar geleden

Nog even ter aanvulling. Een enkele keer, als ik de ventilatie hoog zet, treedt het ruitenwisserprobleem op. Het stopt dan als ik de ventilatie weer op 0 zet. Dit is niet altijd zo. Ik kan meestal de ventilatie gewoon voluit zetten, zonder dat het probleem optreedt.

Het probleem treedt echter ook spontaan op, als de ventilatie op 0 staat.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Het kan toch zijn dat er een soort kortsluiting ontstaat in die kabelboom/draadbreuk t.h.v. die portier-stekker. Het hangt er helemaal vanaf welke draad/draden er afgebroken zijn en waar ze voor dienen. Misschien toch zaak dit te laten nakijken. Anders toch ook de massa-punten eens controleren, vooral dat dubbele massapunt op de versnellingbak = min kabel vanaf de accu even volgen. Verder het massapunt in de auto links boven naast koppelingspedaal. Nog een puntje: kijk even onder de plaat tussen voorruit en motorkap, vooral linkerzijde, dus bestuurderkant. Hier zit een grote doorverbindings-stekkerplaat. Als de waterafvoer van de bak eronder verstopt zit, kan hier veel water in komen te staan en dus kans dat deze stekkerplaat onder water komt te staan.

98Peugeot306 (0), 11 jaar geleden

Massa is gecontroleerd, en 'bijgeprikt' door de dealer.
Ik heb de motorkap omhoog gedaan en even gekeken naar de plaat tussen de voorruit en de motorkap en de doorverbindingsstekker. Gezien de hoeveelheid regen vandaag zou ik water verwachten, maar zie zo gauw geen water onder de stekker.
Ik heb een automaat, dus geen koppelingspedaal.

Zelf heb ik de indruk dat die centrale deurvergrendeling er toch iets mee te maken heeft. Al heb ik ook wel weer mn twijfels. Als er een kabelbreuk is, en het doet het de ene keer wel en de andere keer niet, dan maken de 2 helften van een kabeltje de ene keer dus contact, zoals het zou horen. De andere keer, zullen ze geen of nauwelijks contact maken. Ik zou dan dus verwachten dat beide problemen tegelijkertijd zouden optreden, ipv dat ze elkaar afwisselen.
Maar ik heb de problemen nog NOOIT tegelijkertijd gehad, wat me dus toch weer de indruk geeft dat de beiden problemen met elkaar te maken hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.