Peugeot 206: Temperatuur doet raar en kachel wordt niet warm

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Beste forum leden,

Ik zit met een raar probleem. Sinds vorige week vrijdag ging spontaan tijdens het rijden op de snelweg de temperatuur meter naar ze max en begon het "Stop" signaal te knipperen. En ik kon niet direct stoppen en ben toen nog een stukje door gereden. Toen ging tijdens het rijden de temperatuur meter helemaal naar 0 en daar bleeft die even staan en vervolgens schoot die weer naar ze maximaal. Ik heb toen de koelvloeistof nagekeken en het vat was bijna leeg. Die heb ik weer bijgevuld en ben weer gaan rijden. Tijdens het stationair draaien blijft de temperatuur gewoon 90 graden en soms ff richting de 100 maar de fan slaat dan netjes aan. Kachel doet het ook gewoon. Het viel mij op dat het expansievat nat was van de koelvloeistof. Als ik op de snelweg rij staat die netjes op de 90 graden en schiet dan spontaan naar maximaal en het "stop" signaal gaat weer aan. Me kachel deed het ook niet meer op dat moment.

Vandaag voor de zekerheid me thermostaat vervangen, (wat raar was dat de auto al 3 uur stil stond en ik het contact aanzet en de temperatuur op ze maximaal stond) en het "stop" signaal aan stond. Gewoon gestart en vervolgens gaf die een koude motor aan...wat ook zou moeten kloppen) radiateur doorgespoeld en weer bijgevuld met bijna 5 liter koelvloeistof. Dit heb ik met de dop open gedaan en steeds ging het vloeistof wat in het expansievat zat weg. vervolgens tussen de min/max gevuld en gaan rijden. En weer schiet die naar de max. en was me expansievat ook weer nat. Het lijkt erop dat die het op een of andere manier uitspuugt. Als ik met de dop open stationair draai en gas geef loopt het vat ook soms helemaal vol of over....

Moet er overigens wel bij vermelden dat 3 maanden geleden de koppakking is vervangen i.v.m. lekkende olie en olie in het koelsysteem.

Heeft iemand misschien een idee waar dit in kan zitten? Vind het vreemd dat de kachel heet ook soms niet doet en soms weer wel. Meestal op het moment dat die maximaal temp heeft doet de kachel het ineens niet en blaast die koude lucht. Als die weer op normale temp is doet de kachel het ook gewoon weer.

Ik hoor het graag. En alvast bedankt

Heb ook een video op youtube staan: http://youtu.be/gqMs85idYKA

Nieles

Geplaatst door Nieles (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 10 jaar geleden

Systeem is goed ontlucht , zowel op de kachelslang als radiateur ?
Waterpomp zou af en toe niet goed kunnen functioneren , schoepenwiel los.
Of toch weer de koppakking , koelvloeistof laten testen op aanwezigheid van uitlaatgassen.

Nieles (0), 10 jaar geleden

Ik denk van wel, ik heb met de dop open steeds bijgevuld en in de bovenste slang geknepen tot het koelvloeistof niet meer wegliep na een behoorlijke tijd stationair draaien.
De kachelslang zou ik niet weten waar die precies zit? en is er nog een mogelijheid om op de radiateur te ontluchten?
En kan ik de aanwezigheid op uitlaatgassen laten testen bij een garage?

ford-12 (0), 10 jaar geleden

Hoi Niels,
Het koelsysteem gedraagt zich of zou er te weinig koelvloeistof in zitten controleer de dingen die ferrie al schreef maar ik vrees dat het al te laat is en dat de koppakking het al begeven heeft want hij drukt steeds de koelvloeistof via het expansievat naar buiten .
P.S Ja je kunt het aanwezig zijn van uitlaatgassen in de koelvloeistof laten testen in een garage.

Nieles (0), 10 jaar geleden

Oke ik ga dit inderdaad nog is nalopen alleen moet heb ik geen idee of er nog een andere manier is om de boel te ontluchten. En inderdaad het drukt de koelvloeistof via het expansievat naar buiten en dat vond ik ook erg raar.
Tevens was de bovenste slang na een stukje rijden keihard geworden en kon ik hem niet meer indrukken en volgens mij moet dat normaal gesproken ook wel aardig kunnen.

Wernervs (0), 10 jaar geleden

Je hebt te weinig koelvloeistof in het systeem.
Bijvullen via expansievat. Beginnen met bijvullen met koude motor natuurlijk.

Als de boel warm wordt gaat de thermostaat open en begint het water door het systeem te circuleren. Houd daarmee rekening. Ik weet niet of je de dop nog een tijdje eraf kan laten, maar zo ontlucht je het koelwatersysteem wel goed. Als de boel te warm wordt, motor uit, afkoelen en proces herhalen. Waarschijnlijk is het gebrek erg groot, dus zal je inderdaad meerdere keren moeten bijvullen.

Als in heel korte tijd de druk erg hoog wordt (spuit eruit nog voordat de koelvloeistof goed warm is), dus het bijna door de dop geperst wordt, of dat je de dop er niet af kunt halen door de druk, dan is het al te laat en zal de koppakking vervangen moeten worden...

Wees altijd voorzichtig. Koelvloeistof kan erg heet worden en brandwonden veroorzaken!

Even terug waarom de "temperatuur" "raar" doet en de kachel niet warm wordt:
Je koelvloeistoftemperatuurmeter steekt op een bepaald plekje in het systeem en meet daar de temperatuur van het koelwater. Dat heen- en weer gaan van de naald in de temperatuurmeter komt omdat hij het ene moment niks meet (hij meet de temperatuur van de lucht, dat kan de sensor niet meten) en op het andere moment komt er water langs (met een véél te hoge temperatuur want er is bij lange na niet voldoende water in het systeem om alle warmte af te voeren). Vandaar de extreme uitslagen.

Door je kachel loopt gewoon het koelwater van je motor. Dat heeft een hoge temperatuur, dus kun je een interieur mooi mee verwarmen. Als er echter niet fulltime water doorheenloopt (zeg, 30% gevuld), wordt je kachel dus niet warm. In feite is er niks mis, er loopt gewoon te weinig koelwater doorheen.

Als ik naar het filmpje kijk, denk ik eerlijk gezegd dat je de koppakking al aan gort zal hebben gereden! STOP betekent niet vrolijk doorkarren met 100Km/u, met de muziek aan (en je telefoon in je hand)! Maar echt: stop!

Heel veel succes!

Nieles (0), 10 jaar geleden

Allemaal bedankt voor de informatie!

Het probleem is opgelost. Er zat inderdaad nog te weinig vloeistof in het systeem, tenminste er zat nog wat lucht in het systeem. Ik had het systeem al redelijk goed ontlucht. Ben gisteren naar een garage gereden en ook aangegeven dat me kachel het ook niet goed deed. Toen liet hij mij een ontluchtingsnippel zien vlak bij het schutbord. Er kwam eerst een lading lucht uit en vervolgens koelvloeistof...Toen het expansievat weer bijgevuld met de dop open en de moter ff een tijdje laten lopen.

Nu blijft de temperatuur weer netjes rond de 90 graden :)

En ik weet dat "STOP" ook meteen stoppen betekend en niet vrolijk door rijden...moet me meissie dat nog is goed uitleggen haha :P maar gelukkig is de schade beperkt gebleven....Denk omdat het om wat lucht in het systeem ging dat het blok niet meteen warm is gelopen maar inderdaad de sensor niet goed kon meten.

Dus uiteindelijk heb ik de thermostaat vervangen, systeem schoongemaakt, nieuw koelvloeistof en het systeem ontlucht.
Weet niet of de thermostaat echt stuk was maar die heb ik gewoon preventief vervangen.

Nogmaal bedankt allemaal! Echt een mooi forum dit!

Groeten Niels

kaleido 1 (945) PRO, 10 jaar geleden

Zie post #2 , maar mooi dat het opgelost is.

Nieles (0), 10 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Zie post #2 , maar mooi dat het opgelost is.[/quote]
Klopt ik had dat gelezen, dacht dat ik goed ontlucht had maar was nog een stap vergeten.

Maar het probleem is toch nog terug :( Hij heeft 2 dagen gewoon zonder problemen gereden(elke dag dezelfde weg naar me werk) en vervolgens vrijdag liep die weer richting de 100 graden en was de kachel weer koud......Hij ging nu niet zover dat stop ging branden maar hij werd wel weer te warm. Heb vrijdag middag meteen weer het ontluchtingsnippel bij het schutbord los gedraaid en eerst kwam er niks uit, vervolgens een beetje koelvloeistof met lucht en uiteindelijk alleen koelvloeistof.
Vandaag weer gaan rijden maar hij loopt nog richting de 100 graden en de kachel werkte weer niet...is het begin bij het rijden als de auto normaal warm wordt dan doet de kachel het wel gewoon. Als die dan richting de 100 graden loopt doet de kachel het ook weer niet...

Kan dit nogsteeds lucht zijn wat in het systeem zit? weet niet hoe vaak je alles moet ontluchten nadat je alle koelvloeistof vervangen hebt....Of doe ik toch iets niet goed of is er toch nog meer aan de hand?

Het rare schommelen van de temperatuur zoals in het filmpje doet die niet meer...en hij perst ook geen koelvloeistof meer uit het expansievat...

Hamke (0), 10 jaar geleden

Jammer voor je .
Dan moet e weer een heleboel lucht of gas inzitten

kaleido 1 (945) PRO, 10 jaar geleden

Ga toch vrezen voor een lekke koppakking.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Ik vermoed ook de koppakking.

Nieles (0), 10 jaar geleden

Ik begin het nu ook te geloven.....ik dacht eerst dat die niet stuk was aangezien die 2 dagen gewoon gereden had zonder problemen en me vriendin rijd elke dag dezelfde weg naar de werk. en ineens op de 3e dag hij weer een beetje warm werd en de kachel het niet meer deed. Vandaag reed ze weer naar de werk en nu kregen we weer precies dezelfde klachten met het schommelen van de temperatuur, "stop" ging branden en de kachel deed het weer niet.

Kan er dus weer lucht in het systeem komen door een lekke koppaking?
Ik ga proberen vandaag bij een garage een meting te laten doen of er uitlaatgassen in me koelvloeistof zit of misschien hebben ze een andere manier om te kijken of de koppakking lek is....

Hamke (0), 10 jaar geleden

Geen lucht maar waarschijnlijk compressie gas

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Het gas wat in het watertankje zit kan je laten testen of er verbrandingsgassen in zitten . Snuffelen.
Dan wordt het geen vermoede maar zeker weten . !!

Groeten

Nieles (0), 10 jaar geleden

Nou, sorry voor de wat late reactie maar ik heb een meting laten doen bij een garage en het vloeistof verkleurde niet dus er zitten geen uitlaatgassen in me koelvloeistof. De monteur vroeg of ik goed ontlucht had en ik had aangegeven wat ik gedaan had. Er bleek dus nog een schroefje te zitten waarmee je het thermostaathuis ontlucht. Dus dit ook weer goed ontlucht maar toen brak me schroefje af......$&R%^&EW%^@#

"Nieuw" thermostaathuis gehaald bij de sloop en deze vervangen, ontlucht, etc. maar nog steeds het zelfde probleem. Als laaste stap maar een nieuwe themperatuur sensor gekocht van ongeveer 35 euro en hij rijd tot op de dag van vandaag nog prima en de temperatuur blijft mooi 90 graden :)

Dus denk al met al dat de temperatuur sensor gewoon defect was....of dat het een samenloop van omstandigheden was....

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum