Peugeot 206: lekkage koelvloeistof icm verkeerde tempratuurwaardes dashbord t

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo Mensen.

Mijn vriendin heeft een Peugeot 206 uit 2005. Auto rijd mooi en ze is er erg tevreden mee. Alleen enkele weken geleden kwam ze thuis dat de verwarming niet warm werd. Mijn eerste ingeving was dat de koelvloeistof op was, deze bij de garage laten bijvullen en toen heb ik hem in de gaten gehouden.

Anderhalve week later toen ik keek, was hij weer leeg. auto naar de garage gebracht, deze heeft het systeem onder druk gezet, maar nadat deze een nacht heeft gestaan was de druk amper gezakt. Hij heeft er toen wel voor de zekerheid korrels ingedaan die eventuele gaten afdicht??

Het rare van deze auto is dat hij altijd vrij koud is in motortempratuur, normale snelheden komt deze niet boven de 70 uit en vaak zit die rond de 50. Aan de Laptop bij de garage gaf die een koelvloeistof tempratuur van 28 graden, tegenover 70 op het dashbord. Advies van de garage was de tempratuursensor te vervangen wat ook gebeurt is omdat deze misschien verkeerde info doorgaf. Maar het veranderde er niet van.

Ik moet er wel bijzeggen dat deze auto smorgens met een koude start, je meteen weg wilt rijden, hij hem helemaal smoort. Je kunt geen gas geven, hij valt dan uit. Wanneer je de auto een minuutje laat lopen, kun je wel wegrijden.

Heeft 1 van jullie zo een idee, wat er eventueel aan vervangen kan worden? De garage had over dat de koppakking naar binnen lek is, ook dat die daarom (heeft ge)lekt. echter moet je dan meteen aan een paar honderd euro aan kosten denken.

Alvast bedankt voor jullie moeite!!

Groeten

Peter

Gaatdiedan

Geplaatst door Gaatdiedan (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

een garage die korrels erin stopt om een lek te dichten????
meteen een andere garage zoeken!!!
met een paar honderd euro een kop de en monteren ga je ook niet redden
ik zou er eens door een goede garage naar laten kijken voordat je geld gaat uitgeven
ps.die zogenaamde korrels zijn troep,alles slipt dicht ook de kachelradiateur en overige delen van koelsysteem
die rotzooi krijg je er nooit meer uit

Ronnieboj (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo peter,

Wat voor motor ligt er in de 206?

Bij sommige zit er een aparte sensor in voor de motorcomputer en voor het instrumentenpaneel ( dashbord ).
Hierdoor kunnen den waarden nog wel eens verschillen.

En idd moet je goed uitkijken met die "korrels" deze zorgen in sommige gevallen voor het dichten van een lekkage,
maar ook van de onderdelen die nog wel goed zijn..

gr Ronnie

Gaatdiedan (0), 9 jaar geleden

Hallo Ronnie

Bedankt voor je reactie. er ligt een 1.4 (16V) motor in. Ik schrok van de reactie van de Korrels, ik had dat niet verwacht. het is een algemene garage waar we heengaan met mijn auto en die van mijn vriendin, verwachte dat dit wel een goede actie was.

De sensor die vervangen zit, heb ik als foto bijgevoegd.

[url=http://postimg.org/image/dexwqrgkz/][img]http://s21.postimg.org/dexwqrgkz/tempera...[/img][/url]

Het uitlezen en het vervangen van deze sensor is gebeurt bij de peugeot-dealer, ook omdat wij (ik) van dit probleem af wil zijn. is het nog een mogelijkheid dat het met de thermostaat te maken heeft?

Alvast bedankt.

Groeten Peter

Ronnieboj (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo Peter,

Het altijd betrekkelijk koud blijven van de motor zou inderdaad een gevolg van een openstaande thermostaat kunnen zijn.
Echter het probleem van het afslaan zou over moeten zijn als je de sensor op de afbeelding hebt laten vervangen.
Je kunt er dus dan vanuit gaan dat dit niet het probleem is geweest.

Wat inderdaad dan nog wel redelijk vaak voorkomt bij dit type motor is een lekke koppakking.
Ik vrees voor je dat het hier wel op uit komt.
Ook zijn al je klachten hieraan gerelateerd!
Als je bij de dealer komt, kan deze dat vaak in 1 oogopslag al bekijken.
Dan zweet/lekt hij aan de distributiekant vaak bij de koppakking.

Mocht je deze laten vervangen, zou je nog even moeten vragen of ze het koelcircuit willen reinigen. ( dit ivm de korrels )
Hiervoor is speciaal spul dat het systeem helemaal cleant.

gr Ronnie

Gaatdiedan (0), 9 jaar geleden

Hallo Ronnie

Ik heb net nog even weer gekeken naar de auto, hij zweet inderdaad iets tussen de distributieriem en de motor zeg maar, net in die rand. heb deze net even schoongemaakt en ga het nu eens bekijken als die daar weer gaat zweten.

welke kosten mag ik ongeveer in acht nemen, hij het vervangen van de koppakking en een nieuwe distributieriem (aangezien Peugeot deze voorschrijft bij 120.000 en de auto daar wel overheen is) of mogen er hier geen prijzen worden genoemd ?

En heb even gekeken het eventueel zelf vervangen van de thermostaat, komt er dan veel koelvloeistof vrij of valt het mee, aangezien hij in de bovenste radiateurslang zit.

Alvast bedankt,

groeten Peter

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

De uitwendige lekkage van de koppakking bij de TU of ET motoren in de hoek boven de dynamo betreft eigenlijk in 100% van de gevallen olielekkage, en heeft in dat geval niets te maken met een koelvloeistof lekkende koppakking. Om te controleren of de koppakking koelvloeistof in de motor lekt, gebruiken veel garages de redelijk simpele snuffeltest. M.b.v. een apparaatje met daarin reactievloeistof wordt er een snuffeltest uitgevoerd boven bijv. het geopende expansievat van het koelsysteem en op die manier gecontroleerd of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten. Zo ja, dan verkleurd de reactievloeistof.

Gaatdiedan (0), 9 jaar geleden

Dat klopt met die hoek aan de kant van de Multi-riem, dat heeft de Peugeot dealer ons ook verteld. er zit tot heden nog wel koelvloeistof in, is niet meer bijgevuld. alleen wil ik nu nog ff kijken om de thermosstaat te (laten) vervangen. of dit eventueel zelf te gaan doen. is dat een klusje voor een redelijk handig iemand ?

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Er zijn 2 uitvoeringen voor wat betreft de thermostaat bij de 1400 16 klepper en is afhankelijk van het productie-nummer (DAM-nummer). De ene is redelijk eenvoudig te vervangen omdat het een losse thermostaat is vooraan op het waterhuis, de andere uitvoering is lastiger omdat hierbij de thermostaat 1 geheel is met het waterhuis. Als je de laatste 8 cijfers van het chassisnummer hier plaatst kunnen we kijken welke uitvoering jou 206 heeft. Vermoedelijk de eerste??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.