Peugeot 307: koppeling werkt bijna niet meer en motor onbalans

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi 79kw

ik heb altijd veel aan de forums op problemcar maar het lijkt mij nu tijd om zelf een onderwerp te starten omdat ik hier niet veel over vind.
het viel mij al een tijdje op dat ik de koppeling steeds dieper moet intrappen om goed te ontkoppelen en vanochtend merkte ik dat de motor stationair voor het stoplicht een beetje schudde en dat het pedaal helemaal tot op de grond ingetrapt moet worden om nog in de eerste versnelling te schakelen, een paar kilometer verder hoorde ik in de eerste en 2e versnelling een schurend geluid en een tijdje later op de snelweg viel het op dat er een vreemd bijgeluid was rond 100 kmph na nog eens een paar kilometer schoot ineens het toerental omhoog en stond ik stil langs de A50 bij arnhem (gelukkig net bij een pech plaatsje) stationair schudde de motor behoorlijk en bij gas geven een zwaar zoemend geluid, als je probeert weg te rijden komt de auto iets vooruit maar trok em niet een meer uit een klein kuiltje.
Ik wil aanstaande zaterdag de versnellings bak er onderuit proberen te halen maar heeft er misschien iemand ervaring met dit probleem en misschien tips.
vast bedankt

multi8

Geplaatst door multi8 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

harry4203 (315) PRO, 9 jaar geleden

duidelijk geval van koppeling en dubbelmassavliegwiel kapot.

multi8 (0), 9 jaar geleden

Hartelijk dank voor dit zeer snelle antwoord, daar ben ik ook bang voor maar had het op deze manier crashen van de koppeling nog niet kunnen vinden op problemcar vandaar de vraag.
het word dus gewoon een compleet nieuwe set maar dan met een reparatie set zonder dubbelmassavliegwiel.
eerst maar eens zien of het mij lukt om de bak erachter weg te krijgen, heb dit nog niet eerder gedaan bij een peugeot ik zal rapporteren wat ik ga tegenkomen.

Geert

harry4203 (315) PRO, 9 jaar geleden

waarom niet weer gewoon een nieuw 2-massavliegwiel? loopt ie stuk rustiger mee.

multi8 (0), 9 jaar geleden

het ging mij vooral om het prijs verschil, ik had ergens gelezen dat de duall mass beter vervangen kan worden door enkel omdat dit minder snel stuk gaat maar daar hadden ze het niet over onrustiger lopen.
ik had een compleet set gevonden op ebay maar denk dat hier geen dual mass vliegwiel bij zit (zie onderstaande link)

http://www.ebay.nl/itm/191500437855?ssPa...

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

Is een terug bouw kit , gewoon doen , deze auto is er wel geschikt voor , bij wegnemen bak , vliegwiel sensor niet beschadigen anders ook even loshalen , aanhaalkoppels in acht nemen , aandrijfas keerringen ook vervangen , een tip , geen werk voor leken ,

vrg Thorpe

multi8 (0), 9 jaar geleden

hartelijk dank voor de tips, het onrustiger lopen waar harry het over heeft maakt dit veel verschil heeft iemand hier ervaring mee?
ik had ook ergens gelezen dat peugeot zelf ze ook vervangt door enkel massa types.

morgen eerst maar eens proberen de bak eronderuit te halen en kijken wat er precies aan de hand is.

word vervolgd,

Geert

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

No problem at all , denk aan de hydr cylinder aan de bak , ingeknepen houden draai er maar wat plakband om heen , anders schiet hij te ver open , geleide buisje druklager kan ook op de las wegroesten los nemen en goed bekijken , succes morgen

multi8 (0), 9 jaar geleden

goedenavond Thorpe,

op dit late uur nog bruikbare tips ik ga er rekening mee houden was anders zeker mis gegaan met de cilinder ik heb wel vaker van dit soort klusjes gedaan maar nog nooit aan een peugeot dus de belangrijke en handige kneepjes ken ik niet.

hartelijk dank voor de goede zorgen.

Geert

multi8 (0), 8 jaar geleden

hier maar weer even een update, ik heb weinig tijd gehad en heb gelukkig ook geen haast met de auto, de klus lijkt aardig te doen maar loop er nu tegenaan dat ik de onderste fusee kogel niet los krijg de bout is een klein stukje los maar nu draait de kogel mee, de bout wil met geen mogelijkheid losser maar ook niet meer vast, er is een mogelijkheid om een inbus 40 in de fusee te steken om deze tegen te houden maar die is inmiddels ook al afgebroken, het lijkt mij ook geen goed idee om met een brander te werken omdat de kogel dit waarschijnlijk niet leuk vind.
iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken.
vast bedankt

mvg Geert

thorpe (0) PRO, 8 jaar geleden

moeren splitser er op , of zeer stevig in knijpen en weer vastzetten , dan schroefdraad goed schoon maken , echte in bus dop er op , rustig losdraaien , dus niet rukkerig , geen brander gebruiken , de stofhoes zit er te dicht bij, heb zelf een autogeen pitje gebruik hem ook wel eens maar kort en zeer plaatselijk ,


vrg Thorpe

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum