Peugeot Expert: fiat scudo peugeot expert kan maar 110/uur. katalysator schoonbr

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: DW8 1.9D

Goedemorgen, na de Pasen!

De pas aangeschafte Fiat Scudo [met franse motor vandaar hier] van een vriend kan helaas niet harder dan 110 kms/uur.
Hij trekt ook langzaam op. Alleen starten en stationair is feilloos.

De EGR klep werkt, maar toch maar buiten gebruik gesteld [schakelaartje op de pomp]
Geen lucht in de leidingen. Brandstoffilter vervangen.
Koppeling slipt niet.

Ineens zagen we [op internet] dat ie een Kat heeft, is ook best wel stil aan de achterkant: goede demping!

Vraag: Kan je de Kat nog proberen schoon te branden door zegmaar volgas 50 kms. in de 4 of 3 te rijden, zodat de roet verbrandt?

Of is die te ver verstopt? bestaat er een goedje dat je erin kan gooien of is dat zinloos?

Groetjes Wiemer.

wiemer

Geplaatst door wiemer (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Expert? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

wiemer (0), 8 jaar geleden

Teleurstellende update:

De vorige eigenaar heeft niet lang geleden de Kat er al tussenuit gehaald en er "een demper" voor in de plaats gezet...flinke pot trouwens. dus dat wordt opeens minder waarschijnlijk.
Misschien dacht de vorige eigenaar ook langs de lijn van een verstopte Kat, maar dat blijft gissen, telefonisch contact leverde geen extra informatie op. :-(

Dus nog steeds het probleem met 110 km/u. We gaan nog tank brandstoffilter uitsluiten, en dan nog insp tijdstip proberen te checken...nooit gedaan eens moet de eerste keer zijn. Lucas DWLP 11.

Hijrijdt precies alsof de gaskabel van elastiek is....doet wat maar alles door de 1/2 met wat blauuwige rook die erg naar halfverbrande diesel stinkt....maar loopt prachtig stationair en start goed. ???!!!
[bediening is prima en de pomparm haalt de aanslag bij gasgeven minus 1 mm]

wkhoek (0) PRO, 8 jaar geleden

Timing is een goed punt, zou best de oorzaak kunnen zijn. Maar kan ook zijn dat er geen of onvoldoende klepspelingis, deze motoren zijn daar wel gevoelig voor. Alhoewel dit dan wel vaak vergezeld gaat met aanslaan problemen, lijkt het mij wel verstandig dit te checken. Daarnaast is de DW8 motor ongeveer de traagste van de PSA groep, verwacht geen wonderen.

wiemer (0), 8 jaar geleden

Het is jammer, we gaan er niet meer achter komen.

Compressie [zegt iets over klepspeling] gecheckt via de hellingproef in zn eerste, motor uit. Lekker lang wachten voor hij door de compressie zakt. Geen merkbare verschillen tussen de cyl.

Wel is het zo, dat hij nog steeds soms lucht zoog, ondanks overslaan van het brandstoffilter. Ja lucht mag natuurlijk nooit. Gek dat hij dan niet gaat lekken bij motor uit?
...hij heeft hem ingeruild tegen een....Merc Sprinter bus 208D! 1998. Met weinig kms. Stuurt vreemd zo' n Sprinter trouwens.

Groetjes, Wiemer.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Expert of stel zelf een nieuwe vraag.