Peugeot 307: Peugeot 307 hdi 110pk 2005: Probleem met schakelen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Beste allen,

Mijn monteur heeft onlangs een nieuwe koppelingsplaat geinstalleerd. In het begin reed de auto prima, maar halverwege een rit naar Italie, begon het schakelen wat stroever te worden. Momenteel komt het regelmatig voor dat ik de auto met veel kracht in zijn versnelling moet drukken. Wanneer dat plaatsvindt, voel je de hele auto trillen.

Mijn monteur geeft aan dat dit aan het vliegwiel ligt, maar op internet wordt ook vaak aangegeven dat het vliegwiel niet het probleem is. Mijn monteur heeft geen blauwe plekken op het vliegwiel gezien, deze wat opgeschuurd en teruggeplaatst. Van een andere monteur heb ik vernomen dat hij het vliegwiel had moeten opmeten met een gespecialiseerd meetinstrument voor terugplaatsing. Weer verderop heb ik gelezen dat het vliegwiel standaard meevervangen moet worden bij auto's boven de 150.000 km. Dus de kans is groot dat het aan het vliegwiel ligt, maar aangezien dit opnieuw een aanzienlijke reparatiepost is en ik al eerder goed advies op deze site heb gehad, zou ik graag mijn situatie aan jullie willen voorleggen...

Raar is dat de auto alleen maar gaat trillen, wanneer deze met kracht in een versnelling is geplaatst en op andere momenten hij helemaal niet trilt. De typische symptomen van een probleem met het vliegwiel zijn ook niet van toepassing:
- omhoog schieten toerental
- piepend geluid
- ratelend geluid
- eerste 1000 km na reparatie geen probleem met vliegwiel

Het vreemde is ook dat de koppeling/ versnelling soms helemaal zonder problemen rijdt. Dit is voornamelijk het geval wanneer de motor nog koud is en ook wanneer het buiten wat koeler is. Wanneer het warmer is, dan gaat het schakelen weer een stuk lastiger en is er sprake van 'tandenpoetsen'. Ik heb daarbij het advies gekregen en ook op internet gelezen dat het probleem kan liggen in het verversen en ontluchten van de remvloeistof via het koppelingspedaal. Het koppelingspedaal blijkt zichzelf te spannen, aangezien sprake is van een hydraulische koppeling. De vloeistof is niet ververst, maar ik heb dit vorige week de procedure 1 maal laten uitvoeren door een andere monteur, aangezien die van mij op vakantie is. Het koppelen gaat wel een stuk beter, maar mijn vraag is, moet het verversen en ontluchten nog een paar keer en beter worden uitgevoerd of heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn.

Opgemerkte zaken:
- Je moet de koppeling heel diep intrappen om te kunnen koppelen
- de koppeling komt pas vrij onder de 1000 toeren
- bak schakelt niet goed in eerste, derde en vijfde versnelling (bovenkant), wat beter in 2,4 en achteruit (onderkant)
- de eerste 1000 km na plaatsingsplaat heeft de schakelbak het uitstekend gedaan
- soms een trilling bij stationair draaien (na met kracht in versnelling zetten)
- wanneer de auto om een weg staat die naar boven loopt, dan is het schakelen vaak wat moeilijker.

Graag jullie advies..

Teneinderaad50

Geplaatst door Teneinderaad50 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

dodgedriver0 (0), 8 jaar geleden

Hallo,
zitten de motorsteunen nog goed vast. Klinkt zoals het kantelen van de motor,daarom schakelt hij ook moeizamer in de bovenste versnellingen.

Jan307SW (0), 8 jaar geleden

Is de koppeling vloeistof al eens vervangen? Zo nee begin daar eens mee, eenvoudig, niet duur en kan soms het probleem wel eens oplossen.
Mocht dat niet helpen of al gedaan zijn dan zou ik de oorzaak bij de bediening zoeken. Want als je hem met geweld in de versnelling moet zetten dan lijkt de koppeling niet helamaal vrij te komen.

obd expert (0) PRO, 8 jaar geleden

Dat tandenpoetsen betekent maar een ding. De koppeling komt niet goed vrij aangezien je heel ver moet trappen. Dat kan komen door bijvoorbeeld:

koppelingsplaat verkeerd om gemonteerd of
lucht in het bedieningscircuit

met name deze 2 zaken zou ik controleren. Helaas is de eerste optie veel werk.

hobby-monteur (0), 8 jaar geleden

De boel is los geweest,en niet iedereen is even secuur.Is er niks losgerammeld?
Dat zal niet voor het eerst zijn!

Teneinderaad50 (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties!

Tijdens mijn rit naar Italie stond ik in de file in Duitsland en leek het inderdaad of ik een loszittende bout hoorde (rinkelend geluid). Op de terugweg was het rinkelend geluid weg. Toen ik mijn monteur daarover informeerde gaf hij aan dat hij alle bouten goed had vastgezet. Dus dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Profundo Autoservice (0) PRO, 8 jaar geleden

Is de koppeling voorgespannen vóór het monteren?
Wanneer je een koppelingsset vervangt op een 2 massa vliegwiel dient deze set voorgespannen te worden met speciaal gereedschap.
Als dit niet gebeurd is dan vreet de koppeling zichzelf kapot binnen een paar duizend kilometer.
Bij het vervangen van de koppeling is het nooit verstandig het tweemassa vliegwiel te laten zitten, deze loopt al even lang mee als de oude koppeling en de kans is groot dat hij dan ook snel de geest gaat geven. (ook al is de kantelspeling op dat moment nog binnen tolerantie)

Deze info niet om de monteur in kwestie af te vallen, maar ervaring leert dat het vervangen van deze koppelingen niet te licht genomen moet worden.

Teneinderaad50 (0), 8 jaar geleden

Ik zal het mijn monteur vragen als hij terug is van vakantie. Ik hoop het wel. Ik had er nog niet over gelezen op internet.

Als hij dat stukje speciale gereedschap niet heeft, kan ik me niet voorstellen dat hij de koppeling heeft voorgespannen.
Bedankt.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.