Peugeot 306: Hoofdrelais/brandstofpomp relais vervangen. Nu oranje motormanag

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: LFY, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 81

Het lampje geeft aan dat de motorcomputer een fout (of meerdere fouten) heeft geconstateerd.
Die fouten kun je laten uitlezen en dat scheelt een hoop tijd en geld en gezoek.

Of de oorzaak het wisselen van het relais is komt wel uit de foutcodes naar voren. Misschien is het toeval en iets anders.

Rick30

Geplaatst door Rick30 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Rick30 (0), 7 jaar geleden

Goedenmorgen,

Ik zit met een probleempje. Afgelopen dinsdag viel op de snelweg de auto uit. Hij wilde niet meer starten. Bij toeval reed er een sleepwagen van de ANWB langs. Zij hebben me weggesleept en een monteur gestuurd.

Na wat checken en luisteren zei hij dat alles goed was maar dat het leek alsof de motor geen benzine meer kreeg. Hij heeft de benzineslang losgekoppeld en bij het starten kwam er inderdaad geen druppel benzine uut.

De brandstofpomp kreeg geen spanning meer. Na wat dingen checken om het zeker te weten zei de monteur dat het hoofdrelais kapot was. Hij heeft via de zekeringkast de spanning omgeleid en toen startte de auto natuurlijk wel.

Ik heb een nieuw hoofdrelais gehaald, wat trouwens door de meeste garages ook een brandstofpomp genoemd werdt. Die heb ik er opgezet en het probleem was weer verholpen. Je hoorde de pomp draaien en ook starten doet ie weer. Probleem weer opgelost, dacht ik.

Een dag later is ineens het oranje motormanagement lampje gaan branden, en die gaat ook niet meer uit. Ik heb ook heel kort een geluid gehoord alsof je iets groots meesleepte onder de auto. Zo klonk het een beetje.

Dit lampje heeft hiervoor nog nooit gebrand. Wat kan dit nou zijn? Lees overal dat het iets met de injectie of emissie te maken moet hebben als dat lampje gaat branden.

Het enige dat dus gebeurd is is het loskoppelen en weer aankoppelen van de benzineslang en het vervangen van de hoofdrelais/brandstofpomp relais. Hiermee kan toch niet zoveel mis gaan?

Groetjes

Rick30 (0), 7 jaar geleden

Ik lees ook overal dat de auto dan in noodloop gaat, of niet meer dan 2000 of 2500 toeren wil lopen. Ik heb hier helemaal geen last van. Ook hapert en stottert hij niet en valt hij niet uit. Zoals ik al zei heb ik wel geluid gehoord maar nu twijfel ik daaraan. Misschien heb ik mezelf dat ingebeeld ofzo.

Als ik de accu loskoppel en hij reset de boel, en het lampje komt niet meer terug, kan ik er dan vanuit gaan dat het weg blijft en gewoon een storing was? Dan ga ik dat proberen. Ik vind het zo raar dat ii helemaal niets merk aan de motor terwijl je overal leest dat ze meestal uitvallen, inhouden, stotteren of zelfs allemaal tegelijk.

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Uitlezen , met dealer apparatuur lijkt me toch een eerste optie , vooral omdat je niets merkt aan de auto , wat voor advies moet er dan gegeven worden ?

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Voor het Nederlandse noodloop zijn er eigenlijk meerdere verklaringen.
De 1e is dat de motor-computer een vervangende waarde aanneemt/berekent voor de missende sensor. Kennelijk gebeurt dat goed bij jou.
De 2e uitleg is wat de Engelsen LOS (Limited Operating Strategy) noemen. Daarbij wordt dan ook het motorvermogen beperkt.
Dat kan door minder toeren toe te staan of bij motoren met een turbo door de turbodruk te beperken. Maar dat werd in 2000 nog niet veel gedaan bij benzine motoren.

Rick30 (0), 7 jaar geleden

Kan het niet zijn dat door het vervangen van dat relais de auto het nieuwe relais ziet als iets dat er niet hoort, of dat hij denkt dat het relais mist en daardoor een storing geeft?

Ga hem deze week ff resetten en als dat niet helpt laat ik hem uitlezen

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Wat wil je resetten zonder uit te lezen ?

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Een heel verhaal , maar op deze manier dient er gereset te worden . Succes. Dus alleen een accu loskoppelen voor het resetten kan naar het land der fabelen .
Volgens mij heb jij een Sagem SL 96 systeem .( wel even controleren )

RESETPROCEDURE:ELEKTRONISCHE EENHEID INJECTIE-/INSPUITSYSTEEM

Na het uitvoeren van de volgende werkzaamheden :
Wissen van het geheugen van de elektronische eenheid
Loskoppelen of vervangen van de elektronische eenheid
Loskoppelen van de accu
Herprogrammeren van de elektronische eenheid
De gegevens en de automatische aanpassingen in het geheugen van de elektronische eenheid gaan verloren.
De automatische aanpassingen zijn de in de elektronische eenheid opgeslagen referentiewaarden voor de volgende onderdelen :
Lambdasonde
Stappenmotor stationair toerental
Potentiometer smoorklep
Pingelsensor
Deze waarden veranderen naar mate de motor veroudert.
Het doel van deze automatische aanpassingen is het behoud van een perfect geregeld injectiesysteem voor elke motor.
Het resetten is noodzakelijk voor het snel terugkeren naar de basisinstellingen en ook om een normale werking van de motor te verkrijgen.
Als deze methode niet wordt toegepast, kan dit de volgende nadelige invloeden op het rijplezier tot gevolg hebben :
Inhouden van de motor
Afslaan van de motor(Na het starten)
Afslaan van de motor(Bij het terugkeren naar stationair toerental)
Informeer de cliënt dat deze onaangenaamheden plotseling kunnen optreden tijdens de eerste paar kilometer dat met de wagen wordt gereden.
Uit te voeren procedures afhankelijk van het injectiesysteem
Injectiesysteem Voer de procedure uit
MAGNETI MARELLI :. Injectiesysteem monopoint G5. Injectiesysteem multipoint G5BOSCH :. Injectiesysteem monopoint (Behalve MA3.1 - MA1.7). Injectiesysteem multipoint (Behalve MP5.1.1 - MP5.2 - MP7.0) 1 + 4 + 9
MAGNETI MARELLI :. Injectiesysteem monopoint G6(Zonder wagensnelheidssensor). Injectiesysteem multipoint 8P(Automatische transmissie ). Injectiesysteem multipoint AP 1 + 2 + 4 + 9
MAGNETI MARELLI :. Injectiesysteem monopoint G6(Met wagensnelheidssensor). Injectiesysteem multipoint 8P(Handgeschakelde versnellingsbak ) 1 + 2 + 3 + 4 + 9
SIEMENS :. Injectiesysteem monopoint . Injectiesysteem multipoint 1 + 5 + 9
BOSCH :. Injectiesysteem multipoint MP5.1.1. Injectiesysteem multipoint MP5.2(MotorXU). Injectiesysteem multipoint MP7.2. Injectiesysteem multipoint MP7.3 1 + 2 + 6 + 9
SAGEM:Injectiesysteem multipoint SL96 1 + 2 + 8 + 9
SAGEMInjectiesysteem multipoint 4GJ 1 + 2 + 9
MAGNETI MARELLI. Injectiesysteem multipoint 1AP 1 + 2 + 7 + 9
BOSCH :. Injectiesysteem multipoint MP7.0. Injectiesysteem monopoint MA3.1. Injectiesysteem multipoint MP5.2(MotorTU). Injectiesysteem multipoint MP3.2 1 + 6 + 9
1. Procedure 1
Wis het storingsgeheugen.
Lees het storingsgeheugen uit; als storingen aanwezig zijn, verhelp deze dan vóór het uitvoeren van andere procedures.
2. Procedure 2
Instellen van de stappenmotor :
Zet het contact gedurende 10 seconden UIT
Zet het contact gedurende 10 seconden aan
Start de motor zonder gas te geven
3. Procedure 3
Herkenning van ingeschakelde versnelling.
Schakel elke versnelling in en voer het toerental op tot 3500/min, zet dan de versnellingsbak in neutraal en schakel de lagere versnelling in.
Voorbeeld (Herkenning van 1e versnelling) : :
Schakel de 1e versnelling in , Rijd met de wagen tot een toerental van 3500/min is bereikt
Schakel de 2e versnelling in , Rijd met de wagen tot een toerental van 3500/min is bereikt
Zet de versnellingsbak in neutraal
Laat het toerental terugvallen en schakel de eerste versnelling in
De eerste versnelling wordt herkend door de elektronische eenheid, versnellingsbak in eerste versnelling in meting gegevens (diagnosegereedschappen ).
Voer deze handelingen uit voor de andere versnellingen.
4. Procedure 4
Automatische aanpassing mengselregeling.
Voer bij warme motor (inschakelen van de motorventilator) een proefrittest van minimaal 15 minuten uit, laat daarbij de motor met alle toerentallen draaien: vooral 2500 - 3500/min, stationair toerental en volgas(Stadsverkeer).
5. Procedure 5
Warme motor(Inschakelen van de motorventilator).
Zet het contact af.
Zet het contact aan.
Wissen van het geheugen van de elektronische eenheid(Met het diagnosegereedschap ).
Zet het contact af.
Maak de stekker los van de elektronische eenheid - Sluit de elektronische eenheid weer aan.
Zet het contact gedurende 10 seconden aan.
Schakel de accessoires uit (airconditioning, enz.).
Start de motor(Zonder op het gaspedaal te drukken).
Plaats, als de wagen is uitgerust met een automatische transmissie, het selectiehandel in [D] DRIVE en houd de wagen tegen met de rem.
Laat de motor enkele minuten stationair draaien.
Controleer de stand van de smoorklep Meting gegevens: Diagnosegereedschap :
Correcte aanwijzing : Stand smoorklep : Stationair toerental
Indien dit niet het geval is, de procedure herhalen
Voer bij warme motor (inschakelen van de motorventilator) een proefrittest van minimaal 15 minuten uit, laat daarbij de motor met alle toerentallen draaien: vooral 2500 - 3500/min, stationair toerental en volgas(Stadsverkeer).
6. Procedure 6
Warme motor (Inschakelen van de motorventilator).
Zet het contact af.
Start de motor.
Laat de motor enkele minuten stationair draaien.
Voer een proefrittest van 5 minuten uit en laat daarbij de motor met verschillende toerentallen en onder verschillende belastingen draaien.
Laat het toerental tenminste één keer terugvallen (gedurende meer dan 5 seconden) vanaf een toerental hoger dan 4000/min.
7. Procedure 7
Herkenning van de stand: gaspedaal geheel ingetrapt :
Warme motor (Inschakelen van de motorventilator)
Rijd met de auto en trap het gaspedaal gedurende 2 seconden geheel in
8. Procedure 8
Herkenning van ingeschakelde versnelling.
Maak een proefrit en schakel elke versnelling in, waarbij tenminste 50 meter in elke versnelling wordt gereden.
Controleer de herkenning van versnelling (Meting gegevens: Diagnosegereedschap).
9. Procedure 9
Lees de storingen uit :
Geen storing aanwezig: einde van de procedure

Rick30 (0), 7 jaar geleden

Kaleido, wat ik wil resetten is datgene dat de storing opslaat. Is dat de ECU?

Zoals ik me nu herinneren zijn alle lampjes gaan branden vlak voor het afslaan. Het probleem is dus gevonden door de ANWB, de brandstofpomp kreeg geen spanning dus de motor kreeg geen benzine. Brandstofpomp relais kapot. Wat ik denk is dat na het vervangen van het relais de storing is blijven staan en daarom dat motormanagement lampje blijft branden. Ik neem aan dat als ik dat reset en hij blijft weg er inderdaad niets aan de hand is. Keert hij terug dan is er wel iets en laat ik hem uitlezen.

Merk nu ook dat als ik start de motor op 1500 toeren draait. Als ik dan een paar seconden gas geef en loslaat, dan gaat binnen een halve minuut het lampje weer aan, gaat de auto schudden en draait hij op 8, 900 toeren. Ook ruik je dan een benzine lucht.

Bedankt Rene, binnenkort even proberen. De accu een paar uur loshalen werkt inderdaad niet.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Er is wel degelijk iets anders aan de hand, dan dat je aan neemt.
De storing die eventueel ontstaan is bij het afslaan door het defecte relais is al gereset door de ECU zelf.
Je zegt zelf dat het lampje pas na een aantal seconden gaat branden en niet gelijk.
Plus de benzine lucht die je ruikt. Dan denk ik dat het mengsel veel te rijk is.
Dat kan je dure katalysator ook nog vernielen.

Rick30 (0), 7 jaar geleden

Hoe kan ik dat testen/verhelpen?

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Zoals ik al eerder schreef:
Het lampje geeft aan dat de motorcomputer een fout (of meerdere fouten) heeft geconstateerd.
Die fouten kun je laten uitlezen en dat scheelt een hoop tijd en geld en gezoek.

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

En na het uitlezen - oplossen en wissen van de storing gelijk de inleerprocedure uitvoeren om je toerental storing ook op te lossen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum