Peugeot 306 2001: condensor vervangen



  • William12146 @ 25/06/2007, 22:35

    Peugeot 306
    bouwjaar: 2001
    brandstof: benzine
    motorcode: 1.6 72kw

    Hallo allemaal,

    Vandaag erachter gekomen met uv lamp dat de aircocondensor lek is van mijn peugeot.
    Het systeem is leeggehaald.
    Hoe kan ik het beste te werk gaan, de radiateur naar het blok losklikken of moet het vanaf de onderkant?
    Verder blijft de temperatuur tijdens rijden ongv 80 graden en als hij stil staat loopt hij op naar 90.
    Weer rijden en de temp zakt weer. Uitlezen gaf keurig 95 aan maar ja hij staat stil.
    Volgens dealer temp sensor goed en thermostaat had ik de dag ervoor vervangen maar loste niets op.
    Heeft dit met de kapotte condensor te maken?

    Alvast bedankt.

    William


  • Petje57 @ 25/06/2007, 22:50

    1. Volgens mij moet bij de 306 de voorbumper los.
    2. Heeft niets met condensor te maken.

    Gr.

  • Richard9710 @ 26/06/2007, 10:50

    Als je condensor lek is, zou het kunnen dat de radiateur vies is en mogelijk zo vies dat bij stilstand de koeling niet optimaal is. Uit de condensor lekt niet alleen koelmiddel maar ook olie. Dan zit er een vettige vlek op de radiateur waar vervolgens vuil op blijft zitten. Dus als de condensor er uit is even met de tuinslang de radiateur schoonspoelen.

  • William12146 @ 26/06/2007, 18:37

    Vraag 1, Hoe moet hij er nu uit, denk zelf dat de radiateur boven los met en naar het blok gekanteld moet worden. Al moet ik de hele voorkant weghalen, maakt niet uit, maar als het niet nodig is dan hoor ik het graag.
    Vraag 2, Volgens mij moet de temp redelijk constant op 90 graden blijven, dat doet hij dus alleen als hij stil staat, ga ik rijden dan zakt hij weer. Denk zelf aan een temperatuur sensor, maar welke het zijn er 2. De peugeot monteur zij dat het wel goed was en dat ik er prima mee kon rijden. Wat is dat nu voor antwoord, daar ga ik dus niet meer heen. De auto heeft 90000 gelopen en is in perfecte staat, dus dit zou ik ook graag goed willen hebben.

    Alvast bedankt.

  • Richard9710 @ 26/06/2007, 19:34

    Bij de 306 weet ik het niet. Bij de 406 moet de slotplaat los zodat je wat meer ruimte hebt. Bij mij moesten ook de koplampen er uit om de fan een stukje naar voren te kunnen halen. Bij mij gaat de radiateur niet ver genoeg richting het motorblok omdat mijn standkachel daar in de weg zit.

  • William12146 @ 27/06/2007, 12:47

    Vandaag een andere peugeotdealer gebeld (Visser Nijkerk).Deze hebben mij een fax gestuurd met werktekeningen. De radiateur moet eruit en dan kan de condensor eruit. Bumper kan blijven zitten.
    Ga voor de zekerheid ook de temperatuursensoren allebei vervangen om het temperatuur probleem aan te pakken.
    Bedankt voor het meedenken.

    William

  • 206gti @ 27/06/2007, 19:02

    William12146 :

    Vandaag een andere peugeotdealer gebeld (Visser Nijkerk).Deze hebben mij een fax gestuurd met werktekeningen. De radiateur moet eruit en dan kan de condensor eruit. Bumper kan blijven zitten.
    Ga voor de zekerheid ook de temperatuursensoren allebei vervangen om het temperatuur probleem aan te pakken.
    Bedankt voor het meedenken.

    William


    Pas op met de slangen van de radiateur. De aansluiting rechts onder is niet al te stevig. Bij het ene systeem breekt er snel een lipje af waardoor de slang niet vergrendeld. Bij het andere systeem zit de slang zo vast in de radiateur dat hij na montage vaak gaat lekker. Als je over een hefbrug beschikt zou ik kiezen voor de voorfront demontage. Doe ik ook altijd.

    Succes

  • William12146 @ 29/06/2007, 16:30

    Ik heb hem gisteravond vervangen in 2 uurtjes, radiateur weggehaald en dat ging makkelijk. Als de aansluiting te vast zat was mijn planning om het voorfront te verwijderen. Was niet nodig. Airco is vandaag afgevuld en ok.
    Temperatuur sensoren moet ik nog doen.
    Airco was vies, veel stof, veren en dergelijke heb hem even schoon gespoeld en doorgespoeld.

    Allemaal bedankt voor de reacties.

    William

  • OBDpartners
  • ashoes
  • Hippored
  • smeets solutions
  • Overwg Olie
  • obdpartners