Porsche 928: Porsche 928 start niet. 10 jaar stilgestaan

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.7l v8

Hallo,

ik heb al sinds enige jaren een Porsche 928 4.5l v8 uit (volgens mij) 1982 in de schuur staan. 5 jaar geleden over genomen van me baas die ik toentertijd had maar het blok was gescheurd en kon hem voor weinig over nemen . Al die jaren niks mee gedaan tot ik vorig jaar een ander blok geregeld heb, een 4.7l, wat volgens kenners geen probleem moest geven met de bekabeling e.d.

Nu heb ik met mijn broer het blok er in gebouwd en alles aangesloten en alles klaar. in het begin probleem gehad met de vonkjes, maar nieuwe bougies kabels en rotor hebben dit opgelost. daarna kwam er geen brandstof maar bleek de lagedruk voorpomp onder de tank kapot te zijn, vervangen en hopla daar kwam er brandstof voor maar we krijgen hem niet aan het lopen!

We hebben hem +- ongeveer op tijd gezet door middel van een flikker lamp en rondgaan op de start motor, maar na onze beleving moet het +- ongeveer goed zijn zover dat lukt op het startmotor toerental, dit uiteraard goed doen zodra hij loopt. met starten gaat alles mooi rond, maar hij loopt niet. AF EN TOE geeft hij een kick, dus dan loopt hij hooguit 2 seconden en gaat hij weer uit. Dit lukt enkel 1x, en daarna moet je 10minuten wachten wil het nog een keer lukken.

wij zijn echter radeloos over wat het probleem kan zijn. K-jetronic is een gevoelig systeem en wij denken dus ook dat er iets mis is met de brandstof toevoer. Het blok wat er in gekomen is, is volgens zeggen werkend uit een schade auto gehaald, maar heeft ook al 10jaar niet gedraaid, en dit kan dus de nodig problemen hebben voor oorzaakt bij de k-jetronic zijn wij bang.

de auto heeft al die jaren binnen gestaan, zoals je kunt zien op de foto, helemaal onder het stof.
nu begrijpen we goed dit het van alles kan zijn, en dat dit wel eens heeeeel lastig kan worden, maar we moeten ergens beginnen, en doen het graag zelf!
wij hopen dat mensen hier ons enige tips kunnen geven over wat nu eerst te proberen/controlen om hem mogelijk aan het draaien te krijgen.

eventueel graag omschreven hoe, wat en waar want oldtimer specialisten zijn we niet, daarom is dit ook zeker voor ons een spannend avontuur!

iemand tips?

alvast bedankt,
Groeten Wout
[url=http://postimg.org/image/vr5l4d9ct/][img]http://s22.postimg.org/vr5l4d9ct/IMG_201...[/img][/url]

woutoosterink

Geplaatst door woutoosterink (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche 928? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

49 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 10 jaar geleden

Lastig , brandstofdruk is voldoende ?
Op de verstuivers ook voldoende druk ?
Systeem gereinigd , verse benzine ?
Giet eens pure injectorcleaner in de aanvoerleiding , misschien heb je geluk.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

bedankt voor je reactie!

't gekke is dat hij telkens wel ff aanslaat, maar daarna niet meer doet.
heb zojuist weer ff geprobeerd maar zogauw het brandstof pompje begon te lopen na de 1 tik de sleutel omdraaie begon er vanalles te piepen en te tikken in/rond het blok. heb ik even nageluisterd van wat het precies was, kon het niet plaatsen, maar daarna toch doorgedraait en het was net alsof hij makkelijker aansloeg, en na het afslaan kon ik hem nog ff laten hikken bij het proberen te starten, dat is al meer dan vanochtend. kan het zijn dat er dingentjes(klepjes, spoeltjes e.d.) los beginnen te komen in/rond de motor of zo? haha zo klonk het. alles heeft jaren droog gestaan, en nu natuurlijk al een aantal uur vol brandstof gezeten weer.

- Lastig , brandstofdruk is voldoende ?
Hoe kan ik dit meten en/of zien?

- Op de verstuivers ook voldoende druk ?
zelfde vraag eigenlijk? ik ben niet echt een leek, maar dit is voor mij nieuw

- Systeem gereinigd , verse benzine ?
Verse benzine zit er in, reinigen gewoon met speciale reinigings vloeistof bij in de tank doen?

- Giet eens pure injectorcleaner in de aanvoerleiding , misschien heb je geluk.
dit gaat ik eens ff proberen :)

kaleido 1 (1425) PRO, 10 jaar geleden

Dat verhaal van de klepjes endergelijke is zeer aannemelijk , in het injectiesysteem zitten allerlei klepjes / plunjertjes / o ringetjes enz. stilstand is achteruitgang , hetzelfde geldt voor de verstuivers.
Verstuiverleiding los draaien , starten , dan moet er goed brandstof komen.
Leiding in een fles houden , kun je zien wat er gebeurt zonder overal benzine te krijgen , brandgevaar.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

ahh dat is dan al positief.

Brandstof loopt er uit. bij het los draaien kwamen er al een hoop luchtbelletjes en benzine uit, leek er op dat er goed druk op stond, wat mij goed lijkt.

morgen maar is even proberen met die injectorcleaner, waar moet ik dat precies indoen, wat bedoel je met 'aanvoerleiding'?
en zijn er nog klepjes of sensoren of dergelijke die goed zijn om ff met de hand los te halen en te reinigen?

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

@woutoosterink:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”. Eén keer lezen is voldoende.

kaleido 1 (1425) PRO, 10 jaar geleden

De leiding die van de tank af komt , de brandstofaanvoerleiding.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Je schrijft dat je niet goed weet hoe het systeem werkt. Er staan op het internet schemas van het k-jetronic systeem . Verder heb je het over een lagedrukpomp in of bij de tank . Dit is de enige pomp !
Een goede levert 10 bar! slecht is lager dan 7 bar.
Afgeregeld rond de 3 bar maar bij koudstart wordt de druk wat hoger gehouden voor de verrijking.
Alle ingezogen lucht moet langs de windvaan, dus ieder lek uit sluiten. Het aanslaan komt door het startventiel ,die doet het dus schijnbaar wel . Spuit alleen in als de startmotor draait !
Die blauwe bobine is wel een noodgreep maar is niet voor deze wagen met electronische ontsteking bedoeld.
Meet de primaire weerstand maar. De originele is veel lager.
Maak er studie van.

Succes.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

bedankt allemaal!

gezien die pomp nieuw is ga ik er vanuit dat ie lekker pompt, toch?
maar je zeg hij kan 10 bar leveren als die goed doet. maar het zijn gewoon 2 contact puntjes, dus hij is aan of uit, hoe regel je hem af op 3 bar dan? of doet de motor dat zelf door smoring oid?

ik ga er straks mee aan de gang, zin in!

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

ik heb vandaag alle injectoren er uit gedraaid, en met behulp van een compressor gekeken of ze los waren. 4 waren er dicht, kwam niks door! de andere 4 heel flauwtjes een half neveltje aan 1 kant van de injector. nu heb ik ze allemaal los gekregen met de compressor en remmenreiniger door blazen, maar ik moet zegge echt heel mooi nevelen doen ze niet. Ik heb injector reiniger in de brandstof leiding gelaten, alles er weer ingedraaid en weer geprobeerd maar precies het zelfde. hij hikt en met geluk slaat hij aan maar daarna meteen weer uit. en na 20minuten wachten krijg je hem met geluk weer ff 1 sec aan het lopen en uit gaat ie weer.

moeten die injectoren persé mooi rond vernevelen? of als er maar iets uit komt moet hij in principe al aan het lopen komen? hoe nauw ligt dit?

kaleido 1 (1425) PRO, 10 jaar geleden

Een injector moet mooi vernevelen om een goed lucht/brandstofmengsel te krijgen , zodat dit goed ontbrand.
Als hij gelopen heeft en je start dan door , worden je bougies dan nat ?
Vonk blijft aanwezig ?
Begrijp niets van het feit , dat je moet wachten , als hij verzopen is natuurlijk wel , vandaar de controle op vonk of drijfnatte bougies.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

nou daar heb je het...

vonk is goed.

Zodra hij gestart heeft en weer uitgegaan is, en ik kijk na de bougies. Droog! 1tje is er nat, en dat was tevens de enigste injector die echt mooi vernevelde.


met mijn schoonmaak poging moest ik bij de meeste injectors meer dan 6 bar ,et de compressor blazen wilde ik er met lucht door heen komen. Het lijkt dus net alsof hij gewoon te weinig druk heeft om de brandstof door de injectors te blazen. nu ik er over nadenk, hij geeft ongeeveer 3bar brandstof druk, alleen met starten ietsje meer? correct? misschien dat de brandstof er gewoon niet goed door word gedrukt, en dat wanneer de wagen loopt hij de brandstof druk terug regelt na 3 bar er niks meer door de injectors komt en hij daarom afslaat?

als ik de brandstof leidings los draait komt er gewoon mooi straaltje brandstof uit. dus dat geeft hij wel, maar het komt niet bij de zuigers.
ik heb ff afspraak gemaakt en laat ze straks ultrasoon reinigen dan moet het sowieso goed zijn.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

Injectors fijn in orde, zijn ultrosonisch gereinigt, er in en helemaal niks meer!

brandstof leidinkjes er af gedraaid en weer proberen te starten, er kom nu helemaal niks geen brandstof meer voor na de motor.
ik hoor de pomp bij de tank ook zwaar trekken, alsof hij het niet weg krijgt. ff snel ander pompje geprobeerd, maar het zelfde.
hij krijg de brandstof niet naar voren. af en toe komt er heel ietsje voor bij de injectors maar echt druppeltjes maar.

het lijkt alsof ergens de brandstof word tegen gehouden of er iets verstopt zit.
heb al met de compressor in de leidinkjes geblazen maar geen effect..... :(
filters zijn nieuw.

iemand een idee?
gr

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Begin bij de pomp en kijk hoever de brandstof komt . Doe voorzichtig je zou voor de veiligheid petroleum moeten nemen tot je de oorzaak hebt. Werk met een kleine hoeveelheden.
Zorg ook de de massa verbinding van de pomp goed is !! Warm worden van die verbinding is fout.

Succes.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

bedankt voor je reactie. :)

dat is het geen wat ik ook bedankt had, maar ik hoopte dat iemand zou zegge van ow het zal wel daar zitten of daar zal een klepje wel niet functioneren of de drukregelaar is misschien vuil of iets dergelijks. het wordt dus een lange zoek tocht waarschijnlijk helaas

is er niet iets voor de hand liggend? of kan ik ergens de druk regelen?

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Houd er rekening mee dat alleen de oude garde er mee gewerkt heeft .
Jarenlang stilstand met de "kwaliteit" van de benzine van nu kwam niet voor .
Wees blij dat er geen electronica voor de regeling aan zit . Heb je het schema al te pakken?
Druk wordt zelf geregeld en alleen in de koudloop wat verhoogd .
Wat zou je er aan hebben om die druk te verhogen , Dan klopt er niets meer van die trechter en luchtmeter.
Haal die verdeelkop niet uit elkaar hooguit de leidingen er af.
Eenmaal uit elkaar krijg je deze nooit meer vloeistof dicht.

Groeten.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

uhhh dit klinkt heel dom... maar kan het zijn dat hij door veel valse lucht aanzuigen geen brandstof meer pompt??

Mausx (0), 10 jaar geleden

Eventjes los van het branstofsysteem heb ik het idee dat de ontsteking ook gewoon te laat staat. dan slaat de motor ook laat aan en blijft niet lopen.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

ik heb de toevoerleiding na de brandstofverdeler los gehaald en de pomp aan gezet, holpa brandstof! dus vanaf daar verder gekeken.

heb alle brandstof leiding die aan de brandstofverdeler vast zitten los gedraaid en met lucht door geblazen, die waren mooi schoon. heb de verdeler vanaf alle gaten meerdere malen door geblazen met multispray er bij en daar kwam nog wel beetje zwarte gruis uit, dus dat is al beter. ik kwam er ook achter dat wanneer ik in de aansluiting blaasde waar normaal de toevoer leiding aan zit, er in de verdeler 1 of ander klepje of plunjer omhoog plopt. Verder zat de retour leiding ook helemaal dicht, die is nu los.

Vraag 1: De auto start gelijk nu, maar gaat na paar seconden weer uit. daarna blijft hij bij doorstarten hikken. na 5seconden niks doen kan ik hem weer starten daarna gaat hij weer uit en bij door starten weer hikken. lijkt op te weinig brandstof druk???

vraag 2: toen ik blaasde in het gat waar normaal de brandstof aanvoerleiding aanzit hoor ik binnenin 1 of ander klepje of plunjer bewegen, volgens mij omhoog schieten. hoort dit???

vraag 3: als de pomp nu loopt dan gooit hij veel terug de retour in na de tank, ik denk wel meer dan de helft. hoort dit ook???

vraag 4: als ik 1 brandstof leiding van de injector af haal en hem dan probeer te starten. Hoe hard moet het er dan uit lopen? druppelen of echt een straaltje???


gr

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

De pomp moet zoveel leveren dat zelfs bij volgas nog retour is naar de tank . Bij stationair komt er dus een zeer kleine hoeveelheid uit die verstuivers en alle 8 gelijk en continu en fijn verneveld !!.
Die studie komt echt goed zo. Je vraagt wat in je op komt en denkt zo de werking te doorgronden . ?!

Zoek wat studiemateriaal van bosch die kunnen je helpen.

Groeten.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

dankjewel punt. maar ik denk dat ik het probleem heb

ik heb veel rond gezocht op internet, google en youtube en ben tot de conclusie gekomen dat in de spinnenkop een plunjer zit die op en neer kan, en die regelt hoeveel en waar de brandstof heen gaat. gelukkig heb ik t oude blok nog en heb daarvan de spinnekop helemaal uit elkaar gedraaid en ff bestudeerd hoe het werkt en in elkaar zit. deze spinnekop was helemaal verroest van binnen en de plunjer zat aardig vast, maar zag dat hij aan de onderkant er zo uit kan worden gehaald, ook als hij nog in elkaar zit gedraait. een beetje multispray maakte hem weer gangbaar en soepel op en neer gaand.

ik ga morgen de spinnekop van me nieuwe(ook oud maar vervangend :P) blok af halen. Omdat bij die ik echt meer dan 10 bar moest blazen in de spinnekop wilde ik de plunjer horen verplaatsen binnenin, denk ik dat die ook niet fijn meer beweegt en zo niet de juiste stand krijgt/heeft om de brandstof na de injectors spuiten. Hij slaat nu echter aan, maar meteen weer af en dan hikken met doorstarten. ik kwam tot de conclusie dat de koude start hulp boven op de lucht buizen boven het blok wel volledig druk had, en dus heel ietsje daar in spuit en dat geeft en natuurlijk net genoeg brandstof om ff een paar seconde rommelig te lopen maar daarna nemen de injectors het werk niet over(omdat die geen brandstof krijgen) en loopt hij droog en dus uit.

ik ga de spinneop morgen ff er af draaite, zoveel mogelijk met remmenreiniger door blazen en goed veel lucht druk door alle gaten, en daarna een nachtje laten weken in injector cleaner, weer door blazen en de plunjer er uit halen en gangbaar maken met multispray als dat wil lukken. hopelijk lost dit het (brandstof) probleem op, maar ik moet zegge dat ik het zuur in zie want ik vind op internet alleen maar berichten over dat het heeeeeel lastig of bijna onmogelijk is om een spinnekop die al zover gecorrodeerd is weer goed te krijgen. dus zal me benieuwen!

iemand daar ervaringen mee toevallig en dat het WEL gelukt is??

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Van mercedes reden er veel meer rond . Heb je in ieder geval zo'n spinnenkop van een 8 cilinder.. Wat mij wel op viel dat de regelklep de andere kant op werkt.
Vergelijk ze ,misschien heb je er wat aan . Je gaat als leverancier niet 50 types maken als het het met 10 af kan.
Als monteur hebben we alleen tekeningen gezien en een als model een doorsnede. Dat metalen membraam is voor de drukregeling !!
Met de waarschuwing NOOIT demonteren die unit!!

Succes.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

klopt, had al 1 en ander gevonden op het internet. hoe dan ook nieuw of 2e hans die krijgen blijven duur.

maar de plunjer zit bovenin vast.... en kan hem met geen mogelijkheid los krijgen.

iemand ideeen of ervaring mee om hem los te krijgen?

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Die plunjer gaat vast klemmen door de roest . Bij het met geweld los maken is het einde van de passing .
Goed voor de schroothoop .

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

heb contact gemaakt met motron porsche revisie en die hebben mijn tips gegeven om hem los te krijgen, is zeker niet onmogelijk werd mij duidelijk. post snel meer en hoe

geplaatst met HTC Smartphone

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

hij is weer gangbaar, en de Porsche loopt!!!! na 10 jaar te hebben rusten is er weer leven in de brouwerij! een hoop witte en blauwe rook de eerste 5 minuten en daarna begon hij rustiger te lopen en mooier! heb hem een half uur stationair laten lopen en ondertussen op eventuele lekkages gelet en metertjes in de gaten gehouden en toen uit gezet. alle (heel erg) oude motorolie, bakolie, koelwater er af gelaten en laat ik lekker lekken, morgen nieuw er op en laat ik hem weer ff rustig op temperatuur komen. laat hem ff rustig lopen want het hele blok heeft 10jaar stil gestaan dus mega veel roest en corrosie overal, eerst ff beetje schoon lopen. als ik 1maal een aantal uren heb kunnen rijden ben ik van plan de motorolie nogmaals te verversen. maar dat komt nog (hopelijk, ga ik van uit!) ;)

Ik heb de hele spinnekop een 10uur lang compleet kopje-onder in een bak kruipolie laten liggen, toen alles af gedopt, op de leiding bovenop na en hier door middel van hyrdoliek leiding en koppelingen die ik van het werk hem mee genomen de compressor aangesloten, toen ik 13bar had in 1x de kogelkraan los en hij plopte er zo uit. heb het hele blok door geblazen met lucht, nageblazen met remmenreiniger en weer gespoelt met multispray en na het plunjer te hebben bekeken(compleet krasvrij) er weer rustig in laten glijden. en viola, hij functioneerd. uiteraard is er nog geen 100% garantie, het afstellen en rijden moet immers nog komen! toch ben ik super blij dat het blok eindelijk loopt!

ik denk dat ik met de afstelling van de CO waarde en dergelijke nog wel enige hulp nodig hebt, want ik heb nog geen flauw idee hoe waar en wat. heb vluchtige zitte kijken, maar heb zelfs geen idee waar die schroef zit! maar dat komt goed, wanneer het zover is laat ik het weten. er komen nog wel meer vragen.

in ieder geval ben ik mega trots en blij nu! wat een monster! :D

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

De hoeveelheid benzine die de motor krijgt is afhankelijk van de mate van indrukking van die losgemaakte plunjer .
Ik had nooit verwacht dat ie onbeschadigd zou zijn.
Die hefboom met die plaat er aan is in TWEE delen gemaakt ! Tussen die twee delen zit een stelschroef om het afstellen mogelijk te maken.
Als het goed is een inbus 3.
In het huis zit een gaatje waardoor dat mogelijk is bij draaiende motor .
Het is wel met vingertop -gevoel want indrukken en draaien doet de Motor schrikken. Je merkt het zelf wel dat het heel direct gaat en geen omwentelingen nodig heeft .
Toch nog een goed einde. Succes.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

inmiddels zit er nieuw koelvloeistof op en nieuwe olie en filter. heb hem een half uur warm laten draaie. metertje liep mooi op. maar ik heb wat vage dingen die ik zo gauw niet kan plaatsen.

vraag 1: De oliedruk blijft op 5 bar staan, nu snap ik dat die in het begin hoger is dan bij een warme motor maar zelfs toen de temp. meter in het midden stond en hij een half uur had gelopen bleef die op 5 bar. hoort dit? zoja, wanneer daalt ie dan een keer?

vraag 2: toen die warmer werd begon die hoger in toeren te lopen, na een poosje stabiel op 1500rpm stationair. hoe krijg ik dit omlaag of wat kan de oorzaak zijn?

vraag 3: als ik het gas in 1x goed intrap en meteen weer los laat krijg ik 1 zwarte wolk uit de uitlaat en valt ie uit. is de lucht/brandstof verhouding de rijk? lijkt me dat ie gewoon te veel brandstof krijgt. is dit niet te regelen met de CO schroef?

vraag 4: ik heb alle stekkers doorgemeten op het blok. alles goed. behalve de warmloopregelaar krijgt geen spanning, de grijze stekker. of krijgt deze pas spanning als die warm is? of moet deze continue spanning hebben? of maar heel af en toe?

hopelijk krijg ik wat oplossinkjes, ben helemaal in de ban van deze wagen, mot hem an de praat krijgen! :P
alvast bedankt!

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Over de oliedruk zou ik niet zenuwachtig worden. Het ligt er aan hoe het "gemeten" wordt.
Meet het ter controle met een compressie-meter maar wel in warme conditie.
Toerental wat te hoog op loopt . In die jaren werd er buiten de motor een electrish verwarmt element gebouwd en op een warme plaats gemonteerd . Zelfs als er geen spanning op die stekker staat wordt er toch door de warmte een poortje gesloten. Het is afstelbaar met een klein moertje van 7 mm.
Wees er zeker van dat er negens naar de inlaat lucht buiten de windvaan de motor in kan komen.
Test.... haal de olievuldop los en hoor of de motor uit wil vallen. Als dat gebeurt is het GOED.
Zwarte rook dan staat de motor ook stationair al te rijk.
Een verrijking zit er niet op maar door een beuk op het gaspedaal gaat de windvaan verder dan bij rustig gasgeven .
Meet of de benzinedruk bij warme motor lager is dan bij koude condite ! Dat regelblok zit vaak tegen het motorblok geschoefd ook om weer warm te worden ,wel of zonder electrische spanning het blijft werken.
Neem er een schema bij en zie hoe het werkt .
Een paar weken terug heeft iemand nog een schema er van hier nog op de site geplaatst en ook nog van een porsche.
Voor de statinaire loop zit bij de gasklep een omloop afregelschroef . Bij V8 merc. Zie je ook wel eens een grote stelschroef gemonteerd in een slang voor de betere bereikbaarheid.
Controleer eerst of de warmloop regeling goed werkt . Vervolgens de latere afstelling met een CO van rond de 1%
Dit was toen algemeen de waarde.

Succes.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!

Hoe kan ik de warmloop regeling testen? heb hem inmiddels ultra sonisch gereinigd en spanning gegeven via de accu gezien de stekker zelf geen spanning gaf.

en het V8 Merc? waar zit dat? aan de voorkant onder de luchtbuizen zit in het midden wel een grote schroef op een veer, is dat m?
en tussen de luchtweger en de spinnekop zit er ook 1 als inbus, die kan je indrukken.

welke moet ik hebbe?

gr

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Er is nu een spraakverwarring . In een schematisch voorbeeld staat een afstelbare omloop buiten de gasklep om .
Er zijn fabrikanten die een eigen oplossing bedenken zoals bij een mercedes 500 V8 waar die afstelling voor op de motor zit. !!!
Die ene foto die je hebt geplaats is het te klein om het een en ander te herkennen Zelfs bij A4 grootte. Plaats nog eens wat uit verschillende hoeken genomen en van dichtbij .
Misschien zijn er ook andere die wat herkennen. Zelf heb ik veel gesleuteld maar nooit aan deze.

Groeten.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

momenteel niet in de mogelijkheid om te fotograferen, zal ik vanavond of morgen even doen.

maar heb wel nog filmpje gisteren gemaakt, denk niet dat je er wat aan hebt, maar toch.
http://www.youtube.com/watch?v=sPs78pcSk...

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Wat mij tegen valt je hoort /leest helemaal geen porsche fanaten. ?!

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

Uhh ik lees niet of wat bedoel je? Zoek de hele dag t internet af. Of ik begrijp je niet helemaal

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Ik bedoel dat ik de enige ben die reageert op jouw vragen.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

[quote=Punt]Er is nu een spraakverwarring . In een schematisch voorbeeld staat een afstelbare omloop buiten de gasklep om .
Er zijn fabrikanten die een eigen oplossing bedenken zoals bij een mercedes 500 V8 waar die afstelling voor op de motor zit. !!!
Die ene foto die je hebt geplaats is het te klein om het een en ander te herkennen Zelfs bij A4 grootte. Plaats nog eens wat uit verschillende hoeken genomen en van dichtbij .
Misschien zijn er ook andere die wat herkennen. Zelf heb ik veel gesleuteld maar nooit aan deze.

Groeten.[/quote]
[b]Hier heb ik de stationair afstelschroef gevonden.[/b]
[url=http://postimg.org/image/6me677oeb/][img]http://s13.postimg.org/6me677oeb/IMAG015...[/img][/url]

[b]Heb een vacuüm slangetjes over, je ziet hem op het luchtfilter. op de ontsteking heb ik er al 2 zitten zoals het hoort. iemand een idee waar deze op hoort?[/b]
[url=http://postimg.org/image/9ju6fjswd/][img]http://s22.postimg.org/9ju6fjswd/IMAG016...[/img][/url]

[b]Hier de luchtweger en de spinnekop(brandstofverdeler) en daar tussenin de CO verstel schroef.[/b]
[url=http://postimg.org/image/8gx10ar65/][img]http://s22.postimg.org/8gx10ar65/IMAG016...[/img][/url]

[b]Hier 1 of ander klepje of zo.. het oude blok had dit er niet tussen zitten! vandaar dat ik er ook geen stekkertje voor heb om hem aan te sluiten. iemand enig idee waar het voor dient? en of dat ik het er tussen uit kan halen?[/b]
[url=http://postimg.org/image/905r92yir/][img]http://s13.postimg.org/905r92yir/IMAG016...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/4oydwcqth/][img]http://s18.postimg.org/4oydwcqth/IMAG017...[/img][/url]



[b]Overige foto's[/b]
[url=http://postimg.org/image/bac5rgoqz/][img]http://s9.postimg.org/bac5rgoqz/IMAG0155...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/9mhlqk097/][img]http://s9.postimg.org/9mhlqk097/IMAG0160...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/9jt4pz77v/][img]http://s9.postimg.org/9jt4pz77v/IMAG0162...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/jiioq7617/][img]http://s9.postimg.org/jiioq7617/IMAG0166...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/rk2buczez/][img]http://s9.postimg.org/rk2buczez/IMAG0168...[/img][/url]

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

De foto met de blauwe bobine op de voorgrond en bovenop de ontsteking zit de drukverhoger bij koudloop!!
Er zit nu geen stekker op !!!. In dat doosje zit een verwarmde bimetaal welke door een stroompje wordt verwarmd. Het ding wordt nu warm omdat de motor draait maar als je gaat rijden koelt deze weer af en loopt de brandstofdruk weer op.en ook het gebruik.
Zelf zou ik zoveel mogelijk de oude situatie handhaven.
Midden op de 8e foto zie je de stationaire poort om in de koudloop het toerental te verhogen.! Is wel groter dan wat je normaal tegen komt.
Controleer of deze dicht komt als hij warm is.Ventiel op foto 5 is misschien een aanvulling op die verhoogd stationaire loop . Kan worden gebruikt bij stuurbegrachtiging of iets anders waar veel kracht van de motor nodig is .

Doe er je voordeel mee. Als deze ongebruikt nu open staat haal deze dan weg.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

De foto met de blauwe bobine op de voorgrond en bovenop de ontsteking zit de drukverhoger bij koudloop!!
Er zit nu geen stekker op !!!. In dat doosje zit een verwarmde bimetaal welke door een stroompje wordt verwarmd. Het ding wordt nu warm omdat de motor draait maar als je gaat rijden koelt deze weer af en loopt de brandstofdruk weer op.en ook het gebruik.
Zelf zou ik zoveel mogelijk de oude situatie handhaven.
Midden op de 8e foto zie je de stationaire poort om in de koudloop het toerental te verhogen.! Is wel groter dan wat je normaal tegen komt.
Controleer of deze dicht komt als hij warm is.Ventiel op foto 5 is misschien een aanvulling op die verhoogd stationaire loop . Kan worden gebruikt bij stuurbegrachtiging of iets anders waar veel kracht van de motor nodig is .

Doe er je voordeel mee. Als deze ongebruikt nu open staat haal deze dan weg.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

Ja dat weet ik. Dat is de warmloopregelaar. Die stekker geeft geen stroom. Heb een tijdelijke zelf gemaakt stekker voor op een accu, t werkt! Maar moet nog ff uitzoeken waarom de orgineel geen stroom levert. Eerst is me prioriteit om t verzuipen te verhelpen

En dat blokje gooi ik er dan morgen tussen uit. En ik ga dan ff met de afstellingen aan t prutsen. Heb al wat rond gesnuffelt weer op google. Ben bang dat me brandstofverdeler inwendig lekt, wat te rijke lopen verklaart

En de stationaire poort werkt correct. Opent goed bij goed en sluit bij warm

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

Als ik de CO stelschroef draai iS RECHTS om dan armer or rijker?
Logisch lijk mij dat rechtsom, dus met de klok mee, dus net zoals je een bout vast draait armer is.

Klopt dit?

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

als ik hem verstel loopt ie alleen maar beroerder, welke kant op ook. ik ben bang dat de verdeler(spinnekop) inwendig lek is.

kunnen nog 1 ding proberen en dat is met een brandstof leiding er af en de brandstof pomp gebypassed een beetje brandstof creëren en dan proberen te kijken of ik hem dan fijn kan afstellen anders wordt het spinnekop vervangen

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

nu doet hij helemaal niets meer. slaat niet aan.

heb de stelschroef helemaal na links gedraait, zodat die op z'n armst stond. toen er een brandstofleiding af gedraaid, pomp gebypassed zodat die continue bleef lopen en toen de toen langzaam, kwartslag voor kwartslag rijker gezet tot dat ik er langzaam brandstof uit zag lopen en toen kwartslag terug. maar krijg hem niet meer aan het lopen. heb hem paar keer met 2 kwart slagen rijker en armer geprobeerd. maar doet NIETS meer....

denk dat ik maar opzoek ga na een andere verdeler.
maar heeft iemand een idee hoe ik de co weer goed krijg zoals die moet zijn?

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

ben inmiddels begonnen met een reviseren van de spinnekop. heb hem uit elkaar gehaald, alle o-ringen opgemeten en nieuwe bestelt via het werk. morgen in elkaar zetten en nog maar eens proberen.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Draaien aan dat inbusboutje zonder CO meter is zinloos . Het werkt zo direct dat je het spoor kwijt raakt .
Welke kant je het op moet draaien hangt van de uitvoering af .
Door de afstelling van 0 naar een beetje te draaien ben je er zelf al achter gekomen .
Die startsproeier (electrisch)werkt alleen als de motor koud is en alleen als de startmotor draait . Dus als je lang moet starten verzuipt de motor of als het veel te lang duurt stopt ook die inspuiting doordat een bimetaal dat contact verbreekt.
Kijk wat bij jou van toepassing is. Zijn de bougies nat?

Succes.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

dankje punt.

heeft deze oude porsche eigenlijk al een luchtmassa meter? sorry ben geen auto monteur. haha
zoja, waar? heb geen lambda en zo iig.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Luchtmassameters waren er in 82 al mechanisch/electronisch maar jouw systeem werkt uitsluitend mechanisch.
Dit is die ronde plaat aan die afstelbare arm aan de spinnekop!!!!
Later werd dit systeem uitgebreid met wat electronica plus lambdasonde en kat.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

klaar! ik heb de spinnekop zelf gereviseerd, gezien ik op het werk veel kan krijgen voor hyrdomotoren en dergelijken(o-ringen, pakking, enz..) dacht ik toch wel dat mij dit op een goede manier moest lukken ondanks dat mensen zeiden dat je er niet aan moet beginnen omdat het 99 van de 100x fout gaat.

maargoed, heb de verdeler(spinnekop) eerst maar is even goed schoon gemaakt van buiten zodat mn handjes niet 1 en al vette zooi zijn en toen hem even rustig aan uit elkaar getrokken.. het viel me meteen op: een zeer simpel ding van binnen, dit moet lukken! Echter waren bijna alle O-Ringen beschadigt en duidelijk versleten. Ik heb alle O-ringen er af gehaald, op gemeten en gelijk nieuwe bestelt op het werk.

Onderkant spinnekop, afdichting na de luchtweger:
[b]1maal 35mm x 2mm dik[/b]
Om de plunjer bus, waar de regelplunjer in zit:
[b]2maal 22mm x 2mm dik[/b]
Om de inlaat poortjes na de benzine kamers:
[b]8maal 7mm x 3mm dik[/b]
Binnen in de veerschroef die de retour leiding bediend:
[b]1maal 7mmm x 2.5mm dik[/b]
[url=http://postimg.org/image/p25t44f75/][img]http://s16.postimg.org/p25t44f75/IMAG019...[/img][/url]


Hier de bovenkant. De koppen na de injectorleidingen met veertjes en plaatjes. Even de veertjes er af gehaald, alles met remmenreiniger brandschoon gemaakt maar alles zag er prachtig uit. niks aan doen.
[url=http://postimg.org/image/yq5xllpdd/][img]http://s8.postimg.org/yq5xllpdd/IMAG0175...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/x9uf3gmgh/][img]http://s8.postimg.org/x9uf3gmgh/IMAG0176...[/img][/url]
Hier de spinnekop zelf, inmiddels al met nieuwe O-ringen gemonteerd! Deze voor de tijd ook grondig gereinigt met remmenreiniger maar was ook netjes van binnen.
[url=http://postimg.org/image/8j9c3dwhd/][img]http://s8.postimg.org/8j9c3dwhd/IMAG0177...[/img][/url]


Pakking der weer op. Let hier bij goed op! in de Pakking zit een PIEPKLEIN gaatjes, die moet op de zelfde gaatjes(ietsje groter) vallen als op beide helften, en geloof mij, je ziet het gaatje niet als je hem niet in het licht houd.
[url=http://postimg.org/image/lx5gq8bav/][img]http://s15.postimg.org/lx5gq8bav/IMAG017...[/img][/url]
zie daar het kleine gaatje.
[url=http://postimg.org/image/80cz210c1/][img]http://s16.postimg.org/80cz210c1/IMAG018...[/img][/url]


En weer dichtschroeven de handel! Belangrijk is om altijd eerst de binnenste vast te draaie, gezien je pakking wordt gedrukt/klemt gaat die uitzetten, en daarom altijd van binnen na buiten anders wordt de kans op lekkages 10x zo groot. en uiteraard wanneer de boutjes aanzijn, kruislings, slag voor slag een gelijkmatige druk.
[url=http://postimg.org/image/qkbirzynr/][img]http://s15.postimg.org/qkbirzynr/IMAG018...[/img][/url]
Plunjer der inlaten vallen met een beetje multispray, heerlijk soepel glijd die! ;)


Er weer opgeschroefd, en weer even de CO schroef zo gesteld dat er een kopje brandstof uit de leiding kwam, 1 kwartslag terug en hopla en liep meteen! Viel meteen op dat er GEEN blauwe rook meer uit de uitlaat kwam maar mooi blank. echter krijgt hij nog steeds ietsje teveel heb ik het idee maar lijkt me kwestie van afstellen. maar wanneer ik dit wou doen was me tank leeg, aarggghh! dat was gistere avond, straks ff beetje benzine der in en verder proberen/stellen/testen.

woutoosterink (0), 10 jaar geleden

Hij loopt aardig. Maar af en toe lijk er een klepstoter of iets dergelijks te tikken. Niet constand, af en toe komt het geluid en dan verdwijnt het weer.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat tikken is dat dan tijdens het lopen? Of tijdens de startpoging

Leon van Veen (0) PRO, 10 jaar geleden

Als het een zuigerstang is draait tie niet meer rond. Dat tikken, kun je niet horen waar het vandaan komt? brandstofverdeler of luchtweger klep die tikt.

De reden dat tie niet mooi loopt is omdat je al aan de ontsteking hebt zitten stellen. Die kun je alleen afstellen als de olie temp 80 graden is en op 3000tpm.
Meest waarschijnlijk nu is dat je een backfire hebt gehad (harde knal) daarom is het belangrijk waar dat getik vandaan komt. Uit het kleppendeksel of de cil kop? Dat kun je horen door er een grote platkop schroevendraaier op te zetten, en dan een vuist maken op het einde van het handvat en daarin in luisteren. Zo kun je vrij aardig lokaliseren waar dat getik vandaan komt. Het kan ook een drukregelklep van de brandstof verdeler zijn?



Als je mij een email stuurt met je adres, stuur ik een cdrom met engels talige werkplaats handleiding.
Dan kun je ook precies zien hoe het een en ander in elkaar zit en afstelt en onder welke condities met welk gereedschap.

Of het handig is om een 4.7l motor met 300pk in een 4.5l met 240pk te hangen weet ik niet. Daar zit om te beginnen al een ander soort uitlaat onder, om nog maar niet te spreken over remmen, ophanging, etc etc.
Maar goed het is wel stoer dat je eraan begint.
Mail je adres dan zien we wel hoever we komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 928 of stel zelf een nieuwe vraag.