Porsche 924: 924 turbo loopt warm

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 turbo

Beste,

Deze morgen'd wou ik vertrekken naar mijn werk, maar al na enkele km's zag ik dat de temperatuur van het koelwater steeg.
het volgende heb ik al nagekeken:
-waterpomp draait
-genoeg (zuiver) koelwater
-ventilator van radiator draait (rechtstreeks op contact slot aangesloten daar deze auto's een probleem met warmte hebben). dus deze wordt niet meer "gestuurd"

heb ook de indruk dat de flexibele waterleiding aan de thermostaat veel warmer is dan die van de radiator

zou het kunnen dat mijn thermostaat stuk is?
tot nu heeft de auto het altijd goed gedaan, dus vraag ik me af: kan de thermostaat zo maar ineens stuk gaan of gebeurd dit geleidelijk?

smolderen

Geplaatst door smolderen (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche 924? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Net als een lamp welke wel of niet brandt, gaat de thermostaat plotsklaps niet of onvoldoende open, als deze defect is.

Overigens, een gebrek aan koel capaciteit los je niet op door de Fan door te verbinden.
De radiateur is het onderdeel bij uitstek dat voor de afkoeling van de koelvloeistof moet zorgen.

smolderen (0), 10 jaar geleden

probleem is ondertussen gevonden.

de thermostaat was stuk + heb ik de bekabeling sensor naar dashboard vervangen.
alles is terug oké.

de reden waarom ik de ventilator van de radiator rechtstreeks heb aangesloten is de volgende:
deze wagens (924 turbo) hebben als "kinderziekte" dat de koeling maar net voldoende is.
dus als het buiten lekker warm is, zie je de temperatuur gevoelig stijgen.
ook heb ik een grotere oliekoeler gemonteerd .
nu heb ik een thermostaat geplaatst van een Volkswagen bus die opent op 85°c i.p.v. 95°c
alles samen heb ik nu een motor die zelfs in de zomer en onder sportief rijden, koel blijft .

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Nogmaals: de getroffen maatregelen zijn (als er echt iets mis is???) uitstel van executie.

Als de buitentemperatuur 10 graden hoger is dan voorheen, werkt de koeling hetzelfde onder gelijke omstandigheden, met als enig verschil dat de koelwater temperatuur ook 10 graden stijgt. En 40 graden zorgt uiteindelijk voor een zelfdeverhoging. Omdat water (koelvloeistof) bij de normale buitenluchtdruk van 76 cm/kwikkolom gaat koken bij 100 graden celcius is een overdruk systeem gecreeerd. dwz als het water wilt gaan koken wordt er druk opgebouwd in het koelsysteem. Hierdoor verhoogt ook de kooktemperatuur. De temperatuur kan daardoor ongestraft wel 120 graden of zelfs hoger worden.. Ook bij Porche weten ze dat, er is dus waarschijnlijk niets mis.

Voorwaarde is een goed werkende overdruk/onderdruk klep (in de dop) en een goed ontlucht koelsysteem waarin circulatie van de vloeistof mogelijk is...

Een voldoende hoge bedrijfstemperatuur is onontbeerlijk voor de levensduur van de motor. Dank zij de juiste thermostaat wordt deze zo snel als mogelijk is bereikt.

Vroeger was een hoge temperatuur soms een probleem voor de werking van de carburateur, net als een lage.. bij injectie is dat probleem er niet meer.

Bij een Turbo moet er nog wel gezorgd worden voor een lage temperatuur van de ingaande lucht. Daar zorgt de (niet vervuilde) intercooler voor..

Highway (115) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt een nieuw probleem geplaatst. Hoe is dit probleem opgelost?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 924 of stel zelf een nieuwe vraag.