Porsche 996: Foutcode PO171/174 bij een Porsche 911 4S

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.6 l

Na een onderhoudsbeurt bij 110k km waarbij alle olieen, bougies en 3 bobines vervangen zijn, begon de motor steeds meer te roken bij een koude motor iets nadat deze gestart was.
Na een paar minuten hield het weer op maar er bleef meer als daarvoor een rookgeur hangen.
Rijden zelf ging goed maar een keer kwam deze bij een nog redelijk koude motor bij stationair draaien niet boven de 4000 rpm.

Nu bij 113.400 km auto weer naar de service dealer gebracht in H'sum en deze dacht dat het carter ontluchtingspotje defect was omdat de motor toch wel goed bleef lopen.
Deze is vervangen en het onderdeel zelf koste maar € 90 maar met nieuwe olie, koelvloeistof en arbeid was ik toch wel € 900 kwijt en bleef de motor nog steeds roken bij het starten.

Nu er weer 100km mee gereden en ineens komt het motortje in de display naar voren en heb uitgelezen ( OBD2 ) dat er sprake is van foutcode PO171 en 174.
Betekend een te arm mengsel aan beide cilinderrijen.
Ook hoor ik met open raam ineens een heel kortstondig rateltje bij zo'n 1500 rpm.

Kan het zijn dat er ergens een luchtlekkage is bij een slang aansluiting ? is bij Porsche moeilijk bij te komen.
Of is er uberhaupt iets fout met de inspuiting en elektrisch dat de verbranding niet juist is.

Heeft iemand al meer ervaring met zo'n storing bij een 911, graag advies.

deberkjes

Geplaatst door deberkjes (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche 996? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Valse lucht zou een oorzaak kunnen zijn, net als te lage brandstofdruk en een verouderde lucht massa meter.
Tot nu toe ben ik alleen verouderde lucht massa meters tegen gekomen.

deberkjes (0), 9 jaar geleden

Vraag: hoe kan ik de kwaliteit van de lucht massa meter bepalen of deze nog voldoet.
Geldt ook hoe ik de druk van de brandstof zelf kan meten.
Denk overigens omdat boven op de motor veel is los geweest dat er best een slang of iets dergelijks niet juist gemonteerd is.
Zal erin duiken en kijken wat ik vind en laat dat weer weten.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Luchtmassa meter is te testen met een EOBD/OBD2 scanner tijdens een proefrit.
De maximaal gemeten hoeveelheid lucht dient 1,1 gram/seconde per Kw te zijn.
Dit is dacht ik de 235Kw uitvoering? Dan moet je volgas als die 235Kw geleverd wordt minimaal 258g/s lucht zien.
Zie je dat getal dan zou de brandstofdruk te laag kunnen zijn.
Is de waarde behoorlijk lager dan zal de brandstofdruk wel kloppen en heb je ofwel valse lucht danwel een verouderde luchtmassa meter.

Valse lucht zou ik laten testen met een rookmachine. Je kunt overal slecht bij achterin een Porsche.
Ik heb het makkelijker, ik vervang de luchtmassa meter door eentje die we op voorraad hebben en maak nog een proefrit.

N.B.: Proefrit moet in de 3e of hogere versnelling. Dus denk om je rijbewijs!
Beste is om met 2 personen proef te rijden. Eentje die rijd en de ander kijkt op de scanner.
Of je moet een scanner hebben die logt, dan kun je alleen rijden en achteraf op een parkeerplaats kijken.
Kun je met de scanner data selecteren dan is dat aan te raden. Dan alleen naar die luchtmassa kijken.

deberkjes (0), 9 jaar geleden

Hallo Oldford,

Vandaag heb ik weer even naar de storing de Porsche gekeken en dacht slim te zijn om de foutcodes 0171/0174 met de OBD11 meter te wissen.
Draaide de motor eerst nog goed maar met veel rook, na het wissen loopt ie helemaal niet meer mooi rond en lijkt wel of er meerdere cilinders niet meedoen.
Ook blijft hij bij de 4000rpm er genoeg van te hebben en bij het gas loslaten gaat hij bijna uit en heeft moeite om weer op zijn stationair toerental te komen.
Knalde ook een paar keer in de uitlaat.
Gaat van kwaad tot erger.

Graag een advies wat ik nu het beste als eerste kan doen.
Met de auto gaan rijden vind ik te gevaarlijk en ben bang dat ik meer stuk dan goed maak.

deberkjes (0), 9 jaar geleden

Nog iets vergeten te melden, als ik mijn hand op de luchtinlaat leg voel ik helemaal geen aanzuiging en de motor bleef ook gewoon draaien.
( was nog voordat ik de fout resette. )
Misschien is dit een indicatie dat er ergens valse lucht wordt aangezogen ?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Gelijk met het wissen van de foutcodes wis je ook data die emissie gerelateerd is.
Dat varieert van hoelang je gereden hebt met de foutlamp aan tot belangrijkere zaken zoals de fuel trim.
Daar maak je in 1e instantie de zaak een hoop erger mee, dat klopt. Het mengsel wijkt nu nog veel meer af.
Knallen in de uitlaat is het exploderen van onverbrande benzine en dat is niet goed voor je dure kat's.

Ik zou het verder aan een professional overlaten voordat er dure gevolgschades ontstaan.
Dit is een praktijkvoorbeeld daarvan bij een 996 van een iets oudere datum: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
De kosten uiteindelijk waren: uiteraard de luchtmassa meter, 2 kat's, 4 lambda sondes en wat arbeidsloon (vooral diagnose).
Tel daar bij op de kosten van de andere garages en de bobines en wat er nog meer geklooid was, dan koop je daar een leuke boodschappen auto voor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 996 of stel zelf een nieuwe vraag.