Renault Kangoo 2001: sleutels defect wat nu?



  • novice @ 24/08/2009, 21:15

    Renault Kangoo
    bouwjaar: 2001
    brandstof: benzine
    motorcode: 1.4

    Ik heb sinds een half jaar een Kangoo. Op zich een prima auto alleen is er nu toch het e.e.a. mis.
    Toen we de auto kochten vertelde de verkoper dat je om de auto te starten, je de sleutel moest indrukken (centrale deurvergrendeling) en de sleutel dan moest draaien in het contactslot. De auto startte dan. Het lampje op het dashboard knipperde snel. Na indrukken van het knopje bleef het lichtje branden en kon je starten. Wij weten inmiddels dat dit niet de gebruikelijke procedure is bij een Renault...
    Al snel was er een probleem met de sleutel. Deze deed het soms wel en soms niet. Snel de reserve gebruikt en met die sleutel hebben we de rest va de tijd gestart.

    Nu het probleem: vrijdag twee weken gelden, wou ik wegrijden. Deed de sleutel het niet meer; startonderbreker bleef vrolijk knipperen. ANWB gebeld; batterij vervangen, auto resetten (accu eraf) en nog wat verder experimenteren maar zonder succes. 's avonds dus met de reserve sleutel de auto opgehaald. Meteen naar de sleutelkopiereeder gegaan. Sleutel bleek niet kopieerbaar (te slecht signaal ofzo). Dus maandag direct naar de lokale Renault dealer. Deze heeft a.d.h.v. de code die in de sleuteldop staat een lege sleutel bij Renault Belgie (centraal magazijn) besteld. Ook zochten zij in het sleutelregistratiesysteem (a.d.h.v. het chassisnummer). Dat systeem gaf geen code. Deze was "niet bekend in het systeem". Balen dus. Nu bleek de lege sleutel ook de verkeerde code te hebben.

    Inmiddels werkt ook de reservesleutel niet meer en staat de auto al een week stil (voor de deur van de dealer).

    Nu wist ik me te herinneren dat ik bij de aankoop de historie van de auto heb gezien en dat daar ook al melding werd gemaakt van een nieuwe sleutel. Bij navraag bleek dat de auto al eerder identieke problemen heeft gehad. (1997). Hiervoor zijn bij renault Twee nieuwe sleutels, een decoder en een rekenunit vervangen (dat laatste weet ik niet meer zeker). Deze ingrepen hebben het probleem niet opgelost.
    Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

    Nu las ik dat de startbeveiligingscode 'eruit kan worden geveegd (uit de rekenunit?). Heb je hier de noodkode voor nodig?
    Hoe kom ik aan een noodcode. Ik zag wel een progje op een engelse website.
    Alle hulp is welkom!


  • CARS&MOTORS @ 24/08/2009, 22:06

    kan alleen via de dealer
    deze zet de auto aan de computer
    logt in op de fabriek
    en de fabriek doet de rest
    ze weten dus ook bij de dedaler niet wat er voor programering gebeurd en welke codes
    (anders kan een crimi mecanicien effe de bestelde auto's ophalen)

  • Siem Bijman @ 24/08/2009, 22:12

    Vervelend dat de dealer hier ook niets mee aan kan, want ik meen dat er anders via een noodcode in elk geval nog gestart kon worden. Toch moet dit via het officiele kanaal opgelost kunnen worden, alleen zal daar wel een kostenplaatje aan vast zitten.

    Maar mijn ervaring met al die beveiligingstrucs is dat de enige die er altijd "last" van hebben de monteur(via zijn verkopende collega) en eigenaren zelf zijn en niet het dievengilde, maar dat even terzijde.

  • novice @ 24/08/2009, 22:21

    De dealer zegt (en heeft op papier laten zien) dat hij de noodcode heeft opgevraagd a.d.h.v. de code die in de sleutel staat gelazerd. Deze pasten niet bij de auto. (misschien de sleutelcode foutief geintepreteerd of opgescreven?)

  • CARS&MOTORS @ 25/08/2009, 10:09

    klopt er is zoals je schrijft al eens een andere sleutel ingwzet
    dat is denkelijk niet goed verwerkt of veranderd op de sleutel
    dan heb jij als client nu een probleem

  • Diag @ 25/08/2009, 16:38

    Hey,
    Startblokkeering is bij renault altijd XXXX, Je schijft dat de kangoo in 1997 ook dit probleem had maar je omschijft de auto uit 2001. Als hij uit 1997 is zou het kunnen dat je als dealer zijnde een code opvraagd je met meer informatie een 2de code krijgt die het wel doet. Als er op je kenteken 2001 staat maar hij is van 1997 dan is het een import en is die kans ook enorm aanwezig. Nou is er in die tijd veel gespeeld met startblokkeering dus ik kan niets garanderen maar omstreeks bouwjaar 1997 kon de monteur met de clip (uitlees computer renault) sommige startblokeeringen gewoon uit schakelen. Als de auto van 2001 is zou hji direct moeten werken (bij een nieuwe sleutel besteld) maar als hij van 1997 is dan kun je de nieuwe sleutel zelf inprogrameren m.b.v je deuren open/sluiten knopje en de noodcode. Deze noodcode kun je ook gebruiken om de startblokkeering er eenmalig af te halen zodat je nog wel met je auto kunt rijden, doe je hem dan uit zou je de procedure weer moeten doen om hem aan te krijgen.

    Na veel tekst kortom,

    Bij een juiste dealer en een monteur met verstand ervan zou dit alles geen probleem moeten opleveren, meerdere dingen proberen, en dan moet hij toch echt in een uur of twee klaar kunnen zijn.......

    Met vriendelijke groet,

    Erik van Sloten

  • abc @ 25/08/2009, 20:58

    rekeneenheid inspuiting opsturen naar actronics deze kunnen de startblokkering er uit halen

  • novice @ 25/08/2009, 21:20

    @Diag; excuus mijn fout. De auto is van 2001 en stond in 2007 al eerder in de renaultgarage. De dealer had een lege sleutel besteld maar deze funct
    ioneerde niet.

    @abc Heeft het bedrijf dat je noemt nog meer nodig als de rekeneenheid inspuiting? Weet je iets meer over de kosten?

    Iedereen alvast bedankt voor jullie reacties!

  • abc @ 25/08/2009, 21:50

    neem ff contact met ze op www.actronics.nl ik geloof kopie kenten en rijbewijs

  • novice @ 25/08/2009, 22:32

    thnx, mail is verstuurd, ik hou jullie op de hoogte.

  • novice @ 26/08/2009, 16:32

    via mail contact gehad met actronic. Zij geven aan de startblokkering van deze ECU niet te kunnen verwijderen. Iemand nog een andere suggestie?

  • CARS&MOTORS @ 27/08/2009, 09:05

    nieuw stuurapparaat(zekering kast) en dan met apparatuur(fabriek) programeren
    of je moet de bijbehorende noodkaart hebben
    alleen dan kan de sleutel geprogrameerd worden

  • 8je @ 27/08/2009, 12:33

    Als ik het goed begrijp krijgt je dealer geen noodcode om de sleutel in te leren? Als ik het goed heb, kan je dealer met de clip een reservecode opvragen en deze doormailen naar de t.d. van renault. Zij sturen die code dan door naar frankrijk en die kunnen dan de code achterhalen. Voor het achterhalen van de reservecode moet de dealer wel eerst contact opnemen met de t.d, er is namelijk ook een wachtwoord voor nodig.
    Let wel, zoals DIAG al schreef, er zijn in de loop der jaren erg veel verschillende systemen geweest, dus of het bij jou zo werkt weet ik niet zeker maar is het proberen waard.

  • CARS&MOTORS @ 27/08/2009, 12:42

    8je
    er is al eens met de sleutels iets gedaan
    dit is (blijkbaar) niet goed geregistreerd
    en de nood sleutel(code key) is er ook niet
    dan heeft ie een probleem waar de dealer EN de td niets mee kunnen

  • novice @ 27/08/2009, 19:03

    @CARS&MOTORS & 8je bedankt voor jullie reacties.
    Dat van het stuurapparaat begrijp ik niet zo goed? Op welke wijze heeft dit met de startonderbreking te maken?

  • CARS&MOTORS @ 27/08/2009, 19:47

    stuur apparaat is een electronische module die de sleutel(s) leest en de code vabn de onderbroken delen en dan vergelijkt of ze bij elkaar horen
    zo ja dan doet ie t
    zo nee dan zegt ie/ga maar lopen
    en omdat ze t niet kunnen uit lezen zul je dus alles weer bij elkaar moeten brengen
    en dat is dus een stuur/lees module
    en die is zover ik weet bij de oudere modellen in de zekering kast geintegreerd

  • novice @ 27/08/2009, 20:02

    Tnx Jerry ,Ga het aan de dealer voorleggen.

  • CARS&MOTORS @ 27/08/2009, 20:20

    laat weten als t gelukt is

  • novice @ 28/08/2009, 20:43

    Idee doorgespeeld aan de garagist. Deze zag er weinig heil in. Hij heeft ook op ons verzoek contact gehad met de zustervestiging in Zaandam. Helaas wisten zij ook geen nieuwe oplossingen., De dealer wil nu de leenauto terug en geeft aan de stiring niet te kunnen helpen. Lekker zo'n merkdealer: Je kunt je sleutel/startonderbrekingssores alleen bij renault laten oplossen en dan is er een storing; kunnen ze hun eigen materiaal niet eens maken.
    De dealer geeft aan dat we beter kunnen zoeken naar een bedrijfje dat die ECU schoonveegt. Deze zoektocht heeft weinig opgeleverd in het officiele circuit (zie eerder). Nu sta ik voor mijn gevoel met de rug tegen de muur.
    De auto is 4 maanden geleden gekocht, nu kan ik er niets meer mee. De dealer geeft aan best naar een kabelbreukje te willen zoeken (a E 100 per uur) of om het hele zaakje te vervangen (a E 1500 +).
    Ik ben als particulier en consument behoorlijk de dupe. beide oplossingen geven geen garantie. En ik heb geen zin om te investeren in een reparatie als de uitkomst onzeker is.
    Het verkopende bedrijf moet hebben geweten van de storing (want eerder hebben zij de sleutels, decoder en inspuitunit laten vervangen (zonder resultaat; de storing bleef)). Of en hoe ik eventueel schade kan verhalen. Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Het is gewoon wel waardeloos dat renault zijn eigen spullen niet eens kan repareren (of tegen hoge kosten tijdelijk. Die auto kostte ons 4 maanden geleden E 4000,- Dus dat is een lekkkere afschrijving.

    Tips en suggesties blijven welkom.
    Indien iemand een bedrijf kent die de ECU kan deblokkeren en dit niet op het forum wil melden, stuur me een e-mail.

  • novice @ 14/09/2009, 11:29

    Door tussenkomst van een goede bekende op dit forum, is e.e.a. gerepareerd. Ik kan weer vrolijk in het rond rijden. Vreemd is wel dat niet de merkdealer maar juist een niet merkdealer het probleem heeft opgelost. Maar goed dan was de rekening natuurlijk ook hoger geweest :-).
    Iedereen bedankt voor het meedenken.
    Steven

  • CARS&MOTORS @ 14/09/2009, 11:39

    bedankt voor de feedback
    en meedenken is wat we hier allemaal proberen
    s6

  • alfons262 @ 14/09/2009, 17:51

    nou zou ik toch eigenlijk wel willen weten hoe het uiteindelijk nu opgelost is!

  • Mercury @ 14/09/2009, 18:16

    Om te voorkomen dat minder goed bedoelenden dat ook op kunnen lossen sluit ik het probleem, Wil iemand de oplossing met de nieuwsgierige delen, mag hij dat per e-mail doen.

    gr

    Mercury Moderator Problemcar

  • Smeets
  • ruilinjector