Renault Scenic: slaat op lpg stationair af

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Ik heb al maanden problemen met m'n Scenic. Ben al 3x bij de garage geweest, maar die komen er ook niet uit. Het volgende is het geval. Op lpg slaat de motor af bij het overschakelen (bij laag toerental). Op benzine doet ie dat niet, maar op benzine wil ie na het starten soms moeilijk op toeren komen (bokken). Verder schakelt de motor na een flink stuk rijden soms vanzelf over van gas naar benzine. De garage mat eenhoog CO-gehalte. Beide labda-sondes zijn vervangen. Dat ging een tijd goed. Nu heb ik het weer. Weer labda-sonde vervangen (kassa!). Er lekte nl. iets carterolie op de sonde (zuurstofmeting uit de lucht niet meer mogelijk, volgens garage). Ik ben nu met vakantie met de auto en nu brandt het motormanagement-lampje. O ja, ik ben ook naar de lpg-installateur geweest, maar die zij dat het niet aan de lpg-installatie lag (hij constateerde ook een te hoog CO-gehalte.
Wie kan mij verder helpen?

Gerdrik

gerdrik

Geplaatst door gerdrik (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Of er iets mis is met de LPG-installatie is nu niet vast te stellen.
Eerst moet de motor goed op benzine lopen met werkende lambdasondes en geen foutcodes.

Uitgelezen foutcodes zijn wel interessant, want 2 x kapotte lambdasonde achter elkaar is ongewoon.
Misschien is er wel iets heel anders aan de hand en zijn er gewoon 2 perfect werkende sondes gewisseld.
Overigens olie die lekt is geen carterolie maar motorolie en is dat lek hersteld met een nieuwe pakking?
Want volgens die garage gaat de volgende sonde ook weer kapot als de olie blijft lekken.

Weet je alle waardes nog van de 4-gas test? (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal).
Zowel de garage als de lpg-installateur heeft die gemeten.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral lambda sondes.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

gerdrik (0), 13 jaar geleden

Foutje van mij: idd geen carterolie (ben ook maar een leek!), wat ik me herinner is dat de garagehouder zij dat er overdruk zit op de (motor?)olie die door de 'kachel' loopt (slijtage zuigerveren!). Dat drupt dan op de sonde. Kachel stinkt af en toe ook (parafienelucht). Hij heeft een soort gootje eronder geflanst zodat de druppel niet meer op de sonde valt. (beetje symptoombetrijding natuurlijk).
De CO-waardes, etc weet ik zo niet maar die lagen rond de 10 en moeten onder de 0,4 zijn? (ook weer van meekijken/luisteren in de garage).
Slangen zijngecontroleerd. Wel een keer een backfire gehad, waardoor een opzetstukje een beetje kapot was. Met iets dikker rubber ringetje weer goed vastgezet. Uitlaat is volgens mij ok, anders zou ik dat moeten horen.
Bougies zijn volgens mij bij laatste grote beurt (half jaar geleden) vervangen. Brandstoffilter weet ik niet. Tank niet leeg gereden.

Ik zal jouw info iig doorgeven aan mijn garage (overigens een officiele garagehouder en derskundig, hoor). Zal ook de waarders opnieuwlaten meten en doorgeven op dit forum.

Totzover iig bedankt voor je reactie.
Gerdrik

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als ze jou met een CO van 10 door laten rijden, noem ik dat niet deskundig meer.
Welke kachel er bedoelt wordt waar die olie door loopt, ontgaat mij ook even. De kachel binnen werkt op de koelvloeistof.
En een gootje er onder flansen in plaats van repareren is de goden verzoeken om de auto af te laten branden.

Backfire wijst op verbrande of slecht sluitende kleppen.
Ook de opmerking over slijtage zuigerveren kan ik niet helemaal plaatsen.
Dat zou betekenen dat de motor veel olie gebruikt en eigenlijk gereviseerd moet worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.