Renault Espace 2004: g3 inbouw



  • bilici @ 17/01/2011, 01:33

    Renault Espace
    bouwjaar: 2004
    brandstof: benzine
    motorcode: 2.0 Turbo 16V

    Kan deze Turbo motor op gas lang meegaan of loopt van alles kapot?
    Ik rijd op de autobaan in duitsland constant 160 km/h en +- 4 uur lang kan deze het hebben?
    Helpen de Flash-lupe;Tunap en valve care ?


  • primera p11 @ 17/01/2011, 08:01

    Nee,daar kan deze motor niet tegen.
    Een turbo in combi met lpg is geen goed huwelijk.

  • phuisken @ 17/01/2011, 13:03

    Ik een rijd espace IV, 2.0t automaat op LPG. Geen problemen mee. Ik rijd 110-120KM/h.
    Dan rijdt ie 1:8. Tank is netto 65 liter. Geeft 500KM actieradius.

    Bij 160KM/h zal dat ongeveer op 1:5 rijden. Dat is 300 km actieradius.
    Om de twee uur tanken.

  • bilici @ 17/01/2011, 16:37

    wat betekent actieradius

  • Heino4267 @ 17/01/2011, 18:16

    Oftewel: hoe ver je komt op een volle tank.

  • sjaak10918 @ 17/01/2011, 23:24

    bilici :

    Ik rijd op de autobaan in duitsland constant 160 km/h en +- 4 uur lang kan deze het hebben?


    Nee, kan niet want na 2 uur is je tank dus leeg ;-)


    Maar ff serieus, lijkt me een te grote (thermische) belasting voor je motor.

  • bilici @ 05/09/2012, 20:46

    Heb inmiddels al 1.5 jaar g3 van Prins ingebouwd met elektronische valve care system en ben 2x naar Turkije geweest zonder problemen
    Alleen Espace zuipt veel benzine 1op8 en gas 1op6

  • C.Jonker @ 05/09/2012, 20:55

    Het verband turbo en LPG problemen snap ik niet , waarom zou dit extra problemen geven.
    160 is natuurlijk wel een snelheid om heel snel je tank leeg te rijden, maar verder voorzie ik geen problemen, natuurlijk heb je een wat oudere wagen met dito km stand dus moet je je afvragen of je het de investering waard vind.

  • primera p11 @ 06/09/2012, 08:05

    Het probleem turbo en LPG zit em in de belasting,het word al flink opgestookt met LPG en dan ook nog een hogere thermische belasting door een turbo.
    Plus het feit dat je de auto ook op zijn vermogen aan gaat spreken is een combi die niet echt gunstig is voor het rijden op LPG.
    Sowieso flink doortrappen op LPG is niet raadzaam,je stookt het allemaal loeiheet met als gevolg het inzakken van je klepzetels.

  • C.Jonker @ 07/09/2012, 20:57

    Oke das een feit... ik ben geen lpg specialist.
    Maar er rijden toch legio mensen op lpg rond en zeg nu zelf, welk merk monteerd nu geen turbo's ?

    maar miss moet het idd worden afgeraden.

  • richard9712 @ 08/09/2012, 03:24

    Het loopt echt niet zo een vaart als primera wil doen geloven!
    Wel is het zo dat niet alle motoren even goed geschikt zijn om op gas te rijden maar over het algemeen is het zo als een motor is uitgerust met hydraulische kleppen dat hij er dan wel voor geschikt is. Als de originele klepzetels niet bestand zijn tegen LPG kan je deze laten vervangen door klepzetels die daar wel geschikt voor zijn.

    Turbo en LPG kunnen heel goed samengaan en 4 uur 160 km/h rijden op de autobahn is ook geen probleem.

    Motor word op LPG wel warmer maar dat is verder niet zo'n probleem.
    Zeker niet met de huidige generatie LPG installaties.

    Het is niet voor niks dat de 2dehands te koop aangeboden auto's met een LPG installatie vrijwel altijd hoge tot zeer hoge km standen hebben.
    Heb zelf ook een auto op LPG met een hoge km stand. (300000 en nog met de originele kleppen)

  • kaleido 1 @ 08/09/2012, 11:41

    Kijk alles slijt sneller bij extreme belasting , als de auto in een goede staat van onderhoud gehouden wordt en er voldaan wordt aan eventuele aanpassingen aan de motor voor het rijden op lpg , zoals andere bougies (indien nodig) zie ik het probleem niet maarja zoveel mensen ,zoveel ideeen

  • primera p11 @ 08/09/2012, 11:41

    De moderne turbo motoren kunnen echt niet meer tegen lpg.
    Dat komt ook omdat de emissie eisen aan gescherpt zijn en de motor daardoor sneller moet opwarmen en dus ook opgebouwd word uit lichtere materialen.
    Met name de zetels sluiten tegenwoordig af in geanodiseerd aluminium,dat is lang niet zo hard als stelliet en ook niet te vervangen door stelliet zetels.
    Het gevolg is dat als je door je zetels heen bent je gelijk aan een volledig nieuwe kop zit,en dat kost wat,3500 euro of meer zit je maar zo aan.
    Daar komt ook nog dat de motoren op een zeer arm mengsel draaien met als gevolg dat de boel erg warm word op lpg.
    Ook de bandbreedte's van lambdasonde's zijn niet meer zo als vroeger,dus elke afwijking in het mengsel leid tot een storing.
    Met als gevolg noodloop en vele garage bezoeken en kosten.
    Er zijn wel merken die probleemloos op lpg kunnen,maar die rijden met verouderde techniek rond of met een atmosferische motor.
    Maar dat aantal zal snel minder worden met de labels die er tegenwoordig aan gehangen worden.
    Kijk,de lpg fabrikanten zijn aan zet,zij moeten op de nieuwe technologie inspringen,maar dan nog ben je afhankelijk van de importeur die dit gaat ondersteunen.
    Doet deze dit niet,heeft de lpg fabrikant ook geen ingang en krijg je geen op maat ontworpen installatie.
    Dan kun je universeel gaan shoppen,maar dit leid in de praktijk tot een hoop ellende,een dealer die het niet ondersteunt en bij problemen je door stuurt naar de inbouwer, en de inbouwer draait het verhaal weer om.

  • richard9712 @ 08/09/2012, 15:22

    Dit is onzin. Bijvoorbeeld de TSI motoren van volkswagen lopen zeer goed op LPG.
    En deze zijn toch echt uitgerust met een turbo/compressor.

    Je loopt achter wat betreft de ontwikkeling van de huidige LPG installaties.
    Deze werken volledig sequentieel, dus er is alleen maar een omrekeneenheid nodig die de benzine inspuiting vertaald naar een LPG inspuiting.
    De benzinecomputer blijft daarom altijd volledig werken.
    In een ander topic zei je volgens mij dat LPG alleen populair is in NL, dat is ook totaal achterhaald.

    En bij een importeur/dealer kunnen ze wel zeggen dat de fabrieksgarantie na inbouw van een LPG installatie vervalt,
    maar dit houd alleen stand als het defect aantoonbaar aan de LPG installatie te wijten is.

  • primera p11 @ 08/09/2012, 18:51

    Richard,je maakt een denkfout.
    Een auto word geconstrueerd om op benzine te lopen aldus de fabrikant.
    Elke aanpassing hier aan doet elke vorm van garantie vervallen.
    De importeur is degene die de garantie overneemt van de fabrikant en in samenspraak door de importeur word een lpg fabrikant in de arm genomen om er een geschikte set voor te maken.
    De fabrieks garantie word dan over genomen door de importeur,de fabrikant is absoluut geen partij hierin,immers de fabrikant is simpel:bij veranderingen aan de constructie vervalt daarmee het recht op fabrieksgarantie.
    Immers,er zijn veranderingen gedaan aan de auto.
    Het is dus simpel:als de importeur geen lpg set gehomologeerd heeft voor een type auto vervalt elke vorm van garantie.
    En dat is wat er momenteel gebeurt,er zijnn nog maar weinig importeurs die nog wat willen doen met lpg.
    Ook door schade en schande wijs geworden.
    Vw bijv heeft helemaal geen lpg set die gehomologeerd is door de importeur,zeker niet voor de TSI.
    De sets die aangeboden worden is eigen werk van de lpg fabrikant,maar laat het maar niet inbouwen in een VW want je bent elke vorm van garantie kwijt.
    Wederom,er is een aanpassing aan de motor gedaan in de garantie door derden.
    Lees de garantie voorwaarde maar door.
    Ik heb zelf verschillende merken op lpg gereden met diverse installatie's'.
    Het meeste lol heb ik gehade met een peugeot 405 met een AG installatie en een primera 2.0 met vialle installatie.
    Zonder een centje pijn naar de 2,5 ton,wel jong gekocht met een maagdelijke km stand.
    Maar goed,ik denk dat de TS wel genoeg weet.

  • P. Kelder @ 08/09/2012, 23:08

    richard9712 :

    maar dit houd alleen stand als het defect aantoonbaar aan de LPG installatie te wijten is.


    Indien een importeur dit opneemt in zijn voorwaarden komt de fabriekgarantie wel degelijk te vervallen.

    De motor is ontwikkelt voor benzine, niet voor LPG. Met de extra thermische belasting heeft de constructeur geen rekening mee gehouden.
    Wijzigingen aan het het voertuig buiten de importeur of dealer om doet de garantie vervallen.

    Gr. paul

  • Hans4040 @ 09/09/2012, 09:53

    Dit topic is van januari 2011....
    In #8 geeft bilici aan al 1,5 jaar zonder problemen rond te rijden, dus....verder discussieren heeft geen zin.

  • OBDpartners
  • ashoes
  • smeets solutions
  • obdpartners
  • Hippored
  • jobmotive2
  • Overwg Olie