Renault Laguna: krukaspoelie stuk grote motorschade

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16v

Goedenavond,

ik heb het volgende probleem, 22.000 km geleden( Km stand nu 182.000) is mijn distributie riem vervangen onder garantie wegens een lekke koppakking.het volgende is er van de week gebeurt ,ik start mijn auto en laat hem stationer draaien na ongeveer 2 minuten rij ik heel rustig weg na een meter of 10 slaat de motor af en wil niet meer starten.Anwb gebeld die constateerde dat de distributie riem kapot was.
auto neergezet bij garage die de riem 2 jaar geleden vervangen had.Na twee dagen belde hij mij op Conclusie volgens hem :kapotte krukaspoelie wat niet zijn schuld was zei hij.
Schade € XXXX euro en eventueel nog meer als ze de cilinderkop gedemonteerd hebben. {wat kan er dan nog meer stuk zijn?}

Na diverse navraag omtrent de schuldvraag heb ik een vraag: klopt het dat de krukas poelie vervangen dient te worden volgens voorschriften renault bij een distributie wissel ?
en als dit zo is dan is toch de bovag garage aansprakelijk hij dient immers toch te werken volgens fabriek voorschriften renault? Op de factuur van 2 jaar geleden staat namelijk niet dat de krukaspoelie vervangen is.

En als hij gedacht zou hebben nou die krukaspoelie is vervangen bij 120.000 km de teller staat nu op 162.000km dat gaat nog wel, dan zet ik daar toch mijn vraagtekens bij want theoretisch zou de volgende wissel bij 280.000 km zijn en dan heeft de krukaspoelie er dus 160.000 km op gezeten en dit is naar mijn idee dus zo gegaan met alle gevolgen van dien.

wie kan mij antwoorden geven,bij vragen beantwoord ik deze graag.

mvg, jeroen

jercar30

Geplaatst door jercar30 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Jan1946 (0), 13 jaar geleden

Wat was er dan mis aan de krukaspoeli vlgs de garage?

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedoelde hij misschien "krukaspoelie- bout" ?? Waardoor vervolgens weer de poelie is losgelopen..........

jercar30 (0), 13 jaar geleden

hallo,

volgens garage is de krukaspoeli zelf kapot gegaan waarschijnlijk iets met die rubber ring.

mvg, jeroen

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Komt wel vaker voor bij renault.
Volgens mij word die niet standaard vervangen bij distributie wissel.
Gevalletje helaas pindakaas,pech gehad.

jercar30 (0), 13 jaar geleden

na alles te hebben laten uitzoeken door een expert is de conclusie getrokken dat het een typisch gevalletje pech betreft.De rekening van repareren is voor mijzelf.de schade wordt tot nu toe bepaalt op XXX euro.maar zegt de garage de kop is er nog niet afgeweest dus er zou nog meer schade kunnen zijn.

Weten jullie of dit ook zo is bij een renault laguna 1.8 16v grand tour.en welke schade zou er dan nog meer kunnen wezen.

de schade is ontstaan doordat het stalen lint wat de twee delen van de krukaspoelie met elkaar verbindt versleten was uit de poelie is geslagen en de distributie riem heeft geraakt/tussen geslagen waardoor de riem van tijd gesprongen is.dit gebeurde toen ik weg reed van een parkeerplaats ik reed dus nog geen 10km/u

alvast bedankt voor jullie antwoorden.

mvg,jeroen

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Jeroen er komen zeker nog 16 kromme kleppen en een pakkingset + 10 kopbouten bij. Bij een distributiewissel wordt er al heel wat prventief vervangen maar soms is dat nog niet genoeg. Die buitenring van de pouley dient als trillingdemper en deze gaan de laatste tijd regelmatig naar de vaantjes. Zie de autovakbladen daar staan ze in alle soorten en maten . Eigenlijk zou er een witte verf dot op moeten staan als bij treinwielen zodat je als monteur kan zien wanneer er verschuiving is. Sterkte.

jercar30 (0), 13 jaar geleden

de kleppen en de pakkingset + kopbouten staan op de offerte.waar ik eigenlijk op doel is welke schade er nog meer kan wezen, op de offerte staat namelijk dat de offerte is uitgebracht op het geen wat de garage tot nu toe heeft kunnen zien.er zou dus meer schade kunnen wezen als ze de kop hebben gedemonteerd.

mijn vraag is dus: wat voor schade zou er nog meer kunnen wezen?

*kapotte zuigers?

het volgende staat op de offerte:
cilinderkop pakking set
cilinderkopbout set
inlaatklep 8x
uitlaatklep 8x
disributieriem kit
waterpomp
olie
cilinderkop vlakken
krukaspoeli
bout krukaspoeli
distributie deksel

met andere woorden :rij ik weer met bovenstaande reparatie of komt er nog meer uit als de cilinderkop is gedemonteerd?
mvg,jeroen

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

in het ergste geval kun je zuigerschade hebben heb hier wel eens gelezen dat de zuiger een klap had gehad en de zuigerveren vast zaten, maar dat is volgens mij zeld zaam maar het kan, meestal demonteren ze de zuigers niet, sterkte ermee

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

zou ook eens informeren naar een ruilmotor (met nieuwe distributie riem/rollen/waterpomp) om te kijken of dit prijstechnisch interessanter is dan je eigen motor opknappen. (en misschien kennen ze wel een soort wisselsysteem waarbij je de oude motor terug moet ruilen)

asx (0) PRO, 13 jaar geleden

extra schade kan bv zijn klepgeleiders; maar ook zittingen die ingeslagen zijn door lpg gebruik

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Probeer eens mbhservice.nl in rotterdam . Misschien hebben die wat voor je . Groeten.

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=asx]maar ook zittingen die ingeslagen zijn door lpg gebruik[/quote]
dat valt bij de 1.8 16 v meestal wel mee, ken er met meer dan 3 ton op de teller.

maar het is natuurlijk wel iets om mee af te wegen

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ga niet meer zitten kloten met die oude kop,om ruilen voor een ruilkop.
Heb je alles gelijk weer nieuw en zit je niet achteraf met kromme klep geleiders of olie verbruik of idd ingeslagen zittingen.
Tenslotte heet tie toch 180.000km gedraaid met de huidige zittingen en is het op elkaar in gelopen.
Vaak heb je olie verbruik naderhand en met een ruilkop is alles gewoon weer nieuw.
Ruilkop monteren en nieuwe distributie monteren en knorren maar.
Wat denk je wat arbeidsloon kost als ze de oude kop weer in en uit elkaar moeten gaan halen.

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

als het onderblok geen schade heeft dan is dat ook een goede optie. (beter dan zelf de kop laten opknapppen, een bedrijf dat in ruilkoppen doet reviseert veel meer dan een garage, dat dat maar een enkele keer doet).

Wel complete distributie (incl krukaspoelie) en ook de waterpomp laten doen. De waterpomp loopt niet over de distributie maar als de waterpomp vast slaat kan de multiriem (die de waterpomp aandrijft) wel tussen de distributieriem komen met denkbare gevolgen)

jercar30 (0), 11 jaar geleden

auto verkocht aan garage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.