Renault Scenic: Lichte olielekkage: ernstig?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4M

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met mijn Renault Scenic 1.6 16v uit 2002, km-stand 138000. Ik denk dat deze de K4M motor heeft, dit kan ik niet zien op de motor omdat het motorplaatje/sticker waarschijnlijk weg is.

De auto moet binnenkort naar de apk, en nou dacht ik eraan om gelijk de distributieriem met rollen en waterpomp te laten vervangen, wat bij Renault zo'n 750 euro kost. Dit moet gebeuren omdat ie bijna 10 jaar oud is.

Nu zit er licht olielekkage aan de zijkant van de kop, dit heb ik gezien toen ik het luchtfilter verving. Ook was het kleverig op de bodem van de ruimte achter het luchtfilter, vermoedelijk ook olie. De olie is ververst in april dit jaar, en hoeft tot nu toe niet bijgevuld te worden, dus de lekkage is gering. Koelvloeistof loopt ook niet terug.

Is dit probleem met de lekkage ernstig en komt dit vaak voor?

Niels

Niels Delft

Geplaatst door Niels Delft (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

AS1 (70), 12 jaar geleden

Ik neem aan dat je het al eens heb schoongemaakt en er weer olie daar lekt.
Komt het bij de koppakking vandaan of de kleppendekselpakking?

j@n-willem (0) PRO, 12 jaar geleden

Hee niels, is moeilijk zo te zeggen zweten is een begrip. Lekkage als je de druppels op je inrit hebt liggen. je zegt dis-riem v.v. maar het onderhoudsinterval is 5jr of 120.000km ik weet niet of je nog kan achter halen wanneer de laatste keer is gebeurt. En ja waterpomp en loop rollen ook v.v.

Niels Delft (0), 12 jaar geleden

Het lijkt van de kleppendekselpakking te komen, er zitten twee ronde uitstulpingen aan de zijkant, hierachter zitten volgens mij de uiteinden van de twee nokkenasen, en de pakking hierbij heeft lekkage. Toen ik hem kocht in 2008 was het blok en de bak kurkdroog, en bleef ook zo gedurende twee jaar. Sinds een maand zie ik nattigheid. Het is meer zweten dan druppels op de inrit. Ik heb nog niks schoongemaakt. Wat de riem betreft, deze is vervangen bij de eerste eigenaar na 5 jaar bij kilometerstand 59500. Nu moet ie weer omdat er weer 5 jaar verstreken is.

Een ander probleem:
Een maand geleden was er een geluid te horen bij 100-120 wat leek op een kapotte lager of iets dergelijks. Na inspectie van de rubberhoezen bij de aandrijfassen bleek dat deze los zaten (wielzijde beide kanten). Bij Renault geweest en daar hebben ze de hoezen weer vastgezet met nieuwe klemmen en nieuwe vet erin gedaan. De monteur zei dat de klemmen eraf gesprongen waren en dat dit wel vaker voorkwam. Nu hoor ik sinds vandaag dit geluid weer maar de rubbers zitten nog vast, waarschijnlijk is nu 1 of 2 lagers in de assen stuk doordat ze onbeschermd zijn geweest (zand?). Wordt een dure grap zo alles bij elkaar.

AS1 (70), 12 jaar geleden

Een aandrijfas met bijgeluid kun je lang mee rijden en je kunt tzt altijd een revisieas laten monteren.
Je moet je de vraag stellen hoe lang je nog met deze auto wilt rijden. Als dat nog minstens zeg 3 jaar is, dan zou ik de distributie laten vervangen + kleppendekselpakking.
Vraag dan een offerte aan voor vervanging via mijngarage.nl. Met een beetje geluk kan het voor 5-600 Euro worden gedaan.

Niels Delft (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties, ik wil wel blijven rijden als het even kan. Ik zal kijken wat mijngarage hiervoor vraagt, wordt vervolgd.

Niels Delft (0), 11 jaar geleden

Nog even de oplossing vermelden: de lekkage kwam van de doppen bij de nokkenasuiteinden. Deze doppen zijn losgehaald bij het vervangen van de distributieriem en weer goed vast gezet. Nu is de lekkage gestopt.
De aandrijfas doet het nog steeds, geen ernstige schade opgelopen. Zo zie je maar, als je er snel bij bent kan de schade beperkt blijven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.