Renault Laguna: Trillen bij stationair draaien

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Na het vervangen van de turbo in men wagen, trilt de motor soms bij stationair draaien.
Dit doet hij niet altijd, en na even gas te geven stopt dat ook meestal.

De motor trilt zacht dan en ik voel het ook trillen als ik in de auto zit. De toerenteller schommelt helemaal niet, dus het is zeer licht.

Ook soms bij optrekken op het moment dat ik van eerste naar tweede schakel, lijkt het of de wagen nog even gas bijgeeft op het moment dat ik het gaspedaal los en het koppelingspedaal indruk. Ook dit is niet altijd

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Klik [url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... target="_blank"][b]Hier[/b][/url] voor het topic betreffende het vervangen van de turbo

eizopro

Geplaatst door eizopro (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

erikjuh37 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als ik het zo hoor lijkt het me een tweemassa vliegwiel.

Erik2804 (0), 12 jaar geleden

Controleer de motorsteun aan de distributiezijde. De rubber waar de reactiestang vast zit slijt uit. Als de U-vormige stang de steun ook maar licht raakt dreunt dit enorm door. Hoeveel km heeft de wagen gelopen?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Lijkt duidelijk op een motorsteun probleem.
Rechtermotorsteun doorgezakt?
In de aluminium bovenplaat van de motorsteun ophanging zit een rubber geperst deze gaat ool vaak kapot.

eizopro (0), 12 jaar geleden

De wagen heeft 145000km, lijkt me niet echt extreem veel.

Als het weer het een beetje toelaat, ga ik morgen de motorsteun nakijken.

Vandaag ook naar de technische keuring geweest en de wagen is afgekeurd omdat de koplampsproeiers niet werken en de rechterkoplamp te hoog staat.
Ik heb begrepen dat ik deze sproeiers eens moet smeren en dit wel kan helpen. Maar ook de ruitenwissersproeier lijkt me een beetje te zwak, kan dit iets te maken hebben met de koplampsproeiers die niet omhoog komen?
Kan ik de lichten zelf afstellen of gebeurt dit via de computer bij dit model?

Iemand ook een idee wat een nieuwe sleutelkaart kost? Kan ik (of de dealer) gewoon een kaart van een andere wagen programmeren?
Is een Keyless Entry systeem

Safrane10698 (0), 12 jaar geleden

Deze auto kan niet afgekeurd worden op de koplamp sproeiers pas vanaf modellen 2007 is hier afkeur bij mogelijk. Bij jou hoeft het er alleen op te zitten en niet te werken. Dat smeren helpt niet, de plastic geleiding wordt ruw en daardoor komt hij niet meer omhoog. Enige echte optie is vervangen.

eizopro (0), 12 jaar geleden

Ik weet niet hoe het daar in NL zit, maar hier in Belgïe moeten die wel degelijk werken als de wagen xenon heeft

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

De koplampsproeiers hoeven bij xenon verlichting pas vanaf de modellen van 2006 meegecontroleerd te worden bij APK en moeten deze ook comform werken..
Wanneer deze na het sproeien niet meer terugzakken is een bekent probleem.
Enige optie is vervangen.

eizopro (0), 12 jaar geleden

Verschil in wetgeving tussen Belgie en Nederland terzijde. De wagen is dus wel degelijk afgekeurd voor de koplampsproeiers.
Ze komen helemaal niet meer omhoog ondertussen.

Ik neem aan dat de bumper er af moet om deze te vervangen??

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Klopt

eizopro (0), 12 jaar geleden

[quote=eizopro]Iemand ook een idee wat een nieuwe sleutelkaart kost? Kan ik (of de dealer) gewoon een kaart van een andere wagen programmeren?
Is een Keyless Entry systeem[/quote]
Iemand hier nog een idee over?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Smeren wil wel eens helpen maar is tijdelijk.
Sproeikop omhoog trekken zuigerstang schoonmaken en dan met teflonspray inspuiten en paar keer op en neer bewegen en nogmaals inspuiten.

abc (0) PRO, 12 jaar geleden

kan alleen een nieuwe kaart zijn een gebruikte van een andere gaat niet werken

eizopro (0), 12 jaar geleden

En de prijs?

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

nieuwe badgekaart kost ongeveer 150 euro incl met inlezen.

eizopro (0), 12 jaar geleden

Dat is minder erg dan ik dacht eigenlijk. Ik had duurder verwacht daar het met keyless entry is

sgm (0), 12 jaar geleden

Wat betreft dat "gas geven", kun je de auto starten door alleen de koppelingspedaal in te trappen terwijl de auto in de versnelling staat? Want er zit een schakelaar op de koppelingspedaal die de turbo druk verlaagt om sneller te kunnen schakelen.

Hoeveel rook heb je nog achter de auto? Kan ook zijn dat de auto lekker nadieselt op de olie die nog in het inlaattraject aanwezig is.

Wil je een extra kaart of is er eentje kapot? Met enige moeite zijn ze vaak te repareren. De knopjes gaan helaas wel vaker los van de print.

eizopro (0), 12 jaar geleden

starten met koppeling ingedrukt in versnelling is geen probleem. hij doet niets vreemds dan

geen rook meer nadat ik de eerste keer een dagje hebt rondgereden

het gaat om ee extra kaart (ik heb er maar eentje)

sgm (0), 12 jaar geleden

OK, dan is het niet de koppelingsschakelaar. Want dan zou je niet kunnen starten. Te veel olie in de inlaat zou nog wel kunnen zonder dat je het als rook uit de uitlaat ziet. Kan natuurlijk ook nog tig andere oorzaken hebben.

heijmans85 (0), 12 jaar geleden

een sleutelkaart kun je bij de dealer laten inlezen
let wel een nieuwe sleutelkaart is zeer duur en ik weet niet zeker of je een gebruikte kunt laten inlezen denk het wel van niet.
gr

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Lezen heren de antwoorden zijn reeds gegeven.

eizopro (0), 12 jaar geleden

Sproeiers zijn in orde. Heb ze wat gesmeerd en dat lijkt goed geholpen te hebben.

even terug over de het trillen dan.
De motorsteunen zijn goed maar wat ik wel heb gemerkt is wanneer ik het bedieningspaneel van de verwarming op off zet, hij niet meer schokt.
Als deze aan staat lijkt het geen verschil te maken of ac aan uit of uit staat. Hij trilt ook niet constant dan. Soms stopt die ineens om iets later terug te beginnen.

Ik was aan het denken aan de vrijloop van de dynamo??

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat zou kunnen .
Klappert de multieriem spanner?
Zoja vrijloop dynamo en multieriemset vervangen.

eizopro (0), 11 jaar geleden

Hier ben ik alweer. De motor heeft het dus ondertussen volledig begeven.

Ik zal eerst wat achtergrondinformatie geven voor ik mijn vragen stel.

Het getril van de motor is nooit opgehouden. De motorsteunen had ik nagekeken en die leken mij wel goed. De vrijloop van de dynamo heb ik nooit nagekeken, maar de spanner of riem klapperde helemaal niet Ben er dan maar gewoon mee blijven rijden.

Een maandje geleden ongeveer reed ik op de autosnelweg, vrij warme dag (27 graden), tegen ongeveer 170km/h toen ik plots een enorm geratel hoorde. Toen zag ik ook dat de temperatuur volledig in het rood zat.Daar ik het niet op tijd heb gezien, weet ik ook niet wat de volgorde is, eerst warmgelopen en dan het geratel of andersom..
Ben toen meteen de pechstrook opgereden en de wagen bleef toch nog stationair draaien met dat geratel. Heb m toen maar snel afgezet.
Een dagje voordien had ik net zelf een onderhoud uitgevoerd (filters + olie). Ik heb toen olie 10w40 gebruikt omdat de 10w30 uitverkocht was en me dat niet echt een probleem leek.

Begin deze week heb ik nu eindelijk te tijd gevonden om de wagen eens na te kijken. allereerst olie en water nagezien, was allebei ok en proper. Vervolgens besloten de cillinderkop er meteen af te halen daar de motor was warm gelopen en ik dacht dat het misschien een kapotte klep zou zijn. Die leek uiteindelijk best ok, beetje roetafzetting op enkele kleppen maar verder zag die er op het eerste zicht wel goed uit. Ook na het verdraaien van de nokkenas leken alle kleppen goed te werken.

Vandaar de motor rondgedraaid en dan zeg ik dat de 2de zuiger (tellende vanaf de versnellingsbak) vreemde bewegingen maakte, te hoog uitkwam en ik kon deze gewoon met de hand induwen. Carter eraf dus.
Blijkt de drijfstang volledig los. één bout lag volledig intact in de carterpan, de andere was halverwege afgebroken. Carterpan redelijk wat ijzervijlsel in, drijfstang deels beschadigd en krukas erg ruw.


Ik heb ondertussen een volledig gereviseerd motorblok met cillinderkop op de kop kunnen tikken voor een interessante prijs. Maar ik vraag me wel af wat nu de oorzaak zou kunnen zijn. En was dat getril waar ik over klaagde misschien al een voorbode dat de drijfstang toen al los zat op de krukas om een of andere reden. Of is het toch dat vliegwiel dat dat allemaal heeft veroorzaakt? Of kan het aan de combinatie van de te dikke motorolie en het warme weer liggen? Of de oliepomp kapot? Of...???

Als ik het oude blok eruithaal, kan ik makkelijk aan het vliegwiel aan, deze gewoon preventief gaan vervangen is ook niet erg goedkoop en na alle kosten die ik heb gemaakt sta ik daar echt niet om te springen. Aan de andere kant wil ik de volgende motor niet opnieuw beschadigen.

Dus is er een manier hoe ik het vliewiel kan controleren of deze nog goed is of niet?



Heb het zo uitgebreid mogelijk gemaakt, maar als er nog vragen zijn, hoor ik het wel.

eizo_pro (0), 11 jaar geleden

Niemand een idee?

eizopro (0), 11 jaar geleden

Heb de nieuwe motor ondertussen gemonteerd.

Met het demonteren van de cardans is er veel olie uitgelopen. Mag ik bij het bijvullen vullen tot de olie overloopt bij dit model?
edit: het gaat dus over de versnellingsbakolie

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Als de motor en bak dezelfde is als de 1.9 uit de Espace, wat ik veronderstel dat het geval is, dan mag je niet bijkieperen tot ie overloopt. Bij Renault hebben ze hiervoor een soort kromme peilstok die in de vulopening wordt gestoken. Wil je het helemaal zelf doen, dan kan je die peilstok gewoon bij de dealer bestellen (tool nr Bvi 1675). Een andere optie is dat je de olie helemaal uit de bak laat lopen, en dan de voorgeschreven hoeveelheid er weer in doet.
De schade aan de motor is niet direct het gevolg van de foute olie, maar toch zijn die blokken hier heel gevoelig voor. Minder goede drijfstang en krukaslagers, gekoppeld aan een gebrekkige olieverdeling, resulteert heel vaak in losgeslagen drijfstangen. Dit gebeurt vaak op de snelweg, aan hogere snelheden, en de sterk oplopende temperatuur gaat meestal vooraf. De eerste verwittiging krijg je als het blok onderin begint te tikken, dan zou je meteen de lagers moeten laten vervangen, de oliedruk laten testen, en vanaf dan het onderhoud frequenter en correct uitvoeren, de juiste olie steeds op het goede peil houden.

eizopro (0), 11 jaar geleden

Ok. Olie is in orde. Heb de bak geledigd tot ie bijna leeg was en er dan 2 liter bijgedaan. Voorgeschreven is 2.2liter.

Ik heb er ook nog geen testrit mee gedaan daar ik de achterbrug nog loshangt. silent block moet vervangen worden en deze is in bestelling.

In tussentijd nog een vraag. Ik denk dat de vacuumlslangen juist aangesloten zijn, doch ben hier niet helemaal zeker van. Kan iemand me vertellen hoe deze allemaal juist moeten lopen?
Eventueel een korte uitleg wat juist het doel van het vacuumsysteem is en hoe dit werkt. Op deze manier leer ik (en andere lezers) nog wat bij.

eizopro (0), 11 jaar geleden

Ik ben er alweer met mijn volgend probleem, Helaas......

Gisteren ben ik met de wagen die eindelijk in orde leek naar Duitsland gereden. Het laatste half uur van de rit merkte ik een blazend geluid op. Een beetje vergelijkbaar met het blazen de wind, soort van whoeee geluid. Ik dacht toen meteen aan de turbo daar dat erger werd naarmate ik hoger in toeren ging.
Ik heb toen erg rustig tot men bestemming gereden en heb de wagen dan verder niet meer gebruikt.

Vandaag dan weer zeer rustig naar huis gereden. (Afstand 200 km, gemiddelde snelheid op autosnelweg in 6de versnelling 100km/h)
30km van huis plots een enorme rookwalm en toen ik de pechstrook opreed het koppelingspedaal indrukte sloeg de motor meteen op hol. Heb toen meteen op de motor beginnen remmen op de motor door terug te schakelen naar 3,de, 2de, 1ste. Auto proberen stilleggen dan met de knop. Dat lukte dan weer niet en hij sloeg meteen weer op hol. Dus dan weer snel in 1ste gezet, geremd en koppelingspedaal gelost.
Ik heb de wagen niet meer proberen starten maar daar ik toch wel vrij snel gehandeld heb, is motoschade volgens mij wel uitgesloten.

De vraag nu, nu ik eindelijk ben thuisgeraakt, is of dit noodzakelijk de turbo is? Ik ga er dinsdag hopelijk eens naar kunnen kijken en ik vraag me af wat het allemaal kan zijn en waar ik allemaal op moet letten.

De turbo is overigens eind vorig jaar door mijzelf vervangen geweest. Zie volgend topic
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Bij het inbouwen van de motor afgelopen week, heb ik de turbo nagekeken op speling op het asje. Alles zag er toen goed uit, ook visueel

eizopro (0), 11 jaar geleden

Niemand alweer?

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Ik vrees dat dit verschijnsel al vaker is besproken, ook door de profi's hier op het forum. En wie zoekt er nu achter de titel 'trillen bij stationair draaien' nog een nieuw probleem over op hol slagen, vandaar misschien geen reacties.
Wat je beschrijft kan twee oorzaken hebben: kapotte turbo, olie wordt uit het carter opgezogen en aan de motor ingeblazen, waar ze op dezelfde manier ontbrandt als gewone brandstof, alleen kan je dat niet afzetten met contact, en heb je geen toerentalbegrenzing meer. Lang moet dit niet duren, of het blok is om zeep. Een andere oorzaak kan zijn dat het hele circuit vanaf de turbo, via slangen en intercooler, vol olie of smurrie zit. Bij langdurig warmrijden gaat die hele handel extra vloeibaar worden, en richting inlaat meegezogen worden. Die olie zit er natuurlijk al een tijdje op te stapelen, en eenmaal begonnen, stopt dit ook maar als de olie verbruikt is (of met koppeling op laten komen in versnelling). Maar door de hoge toeren kan het zijn dat op dat ogenblik de turbo ook weer begint olie aan te trekken, en het verhaal begint van vooraf aan.
Heb je de turbo onlangs vervangen door een goede revisie, een nieuwe ori, of een chinees low budget turbo? In het laatste geval moet je de oorzaak niet verder zoeken.
Een van jouw vorige vragen, over duo massa vliegwiel controleren, heb ik ergens anders op het Renault onderdeel beschreven. Op de site van Luk(as) kan je, mits goed zoeken, de toleranties vinden en de werkwijze om de controle uit te voeren.
Succes met het griezelverhaal, het lijkt wel 'The neverending story'

eizopro (0), 11 jaar geleden

De turbo is weldegelijk kapot. Heb ondertussen gewoon al eens gevoeld en ik kan zo met het asje spelen, dit zit gewoon helemaal los.

De turbo zelf is een revisie (net als de oude van gerrit) van een grote en erkende onderdelenhandelaar hier in de buurt. Dus dat het chinese namaak zou zijn, betwijfel ik ten zeerste.

Wat ik me afvraag is wat de onderliggende oorzaak nu is. Ondertussen is de motor dus vervangen, de turbo was ook al vernieuwd, leidingen waren vernieuwd. En hoewel ik de intercooler inderdaad niet vervangen heb, heb ik die zeer uitgebreid en intensief gereinigd. (dit met benzine, motorcleaner, en zelfs aceton)
Nu kan ik die turbo weeral gaan vervangen, maar hoe ik het zie is die binnen enkele maanden weer kapot en dan kan ik bezig blijven.

En misschien was het inderdaad niet zo'n goed idee al mijn problemen te blijven posten onder dit topic, maar dat deed ik eigenlijk opzettelijk zodat je meteen een overzicht hebt van wat er al aan de wagen is gedaan geweest.

LOMAX (0), 11 jaar geleden

Ofwel is de turbo niet echt goed geweest, garantie dus, ofwel zijn er externe factoren die hem vroegtijdig om zeep hielpen. Heb je de motorolie na 1000 km ververst, samen met de oliefilter? En indien wel, zat daar niet extra veel metaaldeeltjes is, een metalic schijn of gruis? Want dat zijn zowat de enige oorzaken die ik kan bedenken, behalve natuurlijk een gebrek aan smering, door een verstopt olieleidinkje naar de turbo. Maar dan ga je natuurlijk ook geen olie uit het carter kunnen optrekken via de turbo, tenzij de smurrie in de leiding ook weer vloeibaar is geworden door langdurig op temperatuur te rijden. Maar dat is nu te laat om te checken, best spoel je die olietoevoerleiding ook even voor je ze terugplaatst. Voor de rest is het een pijnlijke operatie, niet hersteld is de auto nog weinig waard, wel hersteld is hij weer een smak duurder dan de marktwaarde.
Is de turbo bij een gerenomeerd bedrijf gereviseerd, jouw onderdelenleverancier moet je dat wel kunnen zeggen. Als er Garrett op staat, dan is hij waarschijnlijk origineel, maar blijft de vraag of de revisie goed is uitgevoerd.

eizopro (0), 11 jaar geleden

Vanwege te druk ben ik dus nog steeds niet aan die auto toegekomen.

Ik was dus zinnens de olie te vervangen na een paar 100km. Uiteindelijk is de turbo erdoor gegaan na amper 500km. Verder heb ik alle leidingen gespoeld voor ik de turbo heb gemonteerd.
Tenslotte kwam de turbo van een erkende en vrij groot bedrijf. Dus ik schat de kans dat de revisie niet goed uitgevoerd was vrij klein in.

Ik snap het allemaal niet meer. Ik kan nu de turbo vervangen alweer, alle leidingen en de intercooler. Maar dat is alweer een kostelijke grap en hoe weet ik dat ik binnen 3 maanden niet weer aan de kant sta met de motorkap open.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.