Renault Laguna: Verdamper LPG installatie Eurogas vervangen?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16V

Hallo,

Mijn Laguna heeft 382 dkm gedraaid op LPG (Eurogas) met nog de originele verdamper. Op gas loopt op dit moment de motor niet meer stationair, lange stukken op de snelweg geeft geen problemen.
Dit is in stapjes gekomen. Eerst deed hij het soms goed stationair en even later stotterde de motor weer. Nu slaat hij meteen af.
Ook ruik ik zo nu en dan een gaslucht in de auto. Specifieke geur, kan eigenlijk niet missen. Uiteraard alleen stilstaand te ruiken, tijdens rijden vervliegt het gas.
Aangezien hij op benzine perfect stationair loopt, zonder hapering, moet het wel de verdamper zijn. Ik heb vorig jaar een afdichtringetje van een afsluiter vervangen voor de APK en wil er niet weer aan repareren, maar gewoon vervangen.
Kan iemand misschien bevestigen dat het hier de verdamper betreft of kunnen er meerdere oorzaken van de problemen zijn? Ik kan naar een specialist gaan, maar ik heb sterk het vermoeden dat hij zegt wat ik nu denk, verdamper dus.

peugeot304coupe

Geplaatst door peugeot304coupe (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

kaleido 1 (1395) PRO, 11 jaar geleden

Zou kunnen wat je zegt , maar waarom niet langs een gasboer ben je toch meteen klaar!

willyvan (5) PRO, 11 jaar geleden

met plantenspuit met sip sop over verdamper heen spuiten als ie op gas loopt dan kun je lekkage ondekken,maar denk wel dat verdamper beste tijd heeft gehad

kaleido 1 (1395) PRO, 11 jaar geleden

Bij ons gebruiken ze zeepsop (grapje)

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Ik heb inderdaad zeepsop of sip sop gebruikt, maar geen belletje te zien! Vorig jaar was dit wel het geval, toen was het met sop goed waarneembaar dat lekkage zat bij een afsluiter. Je ruikt wel sterk een gaslucht onder de motorkap.
Vanmorgen reed de auto goed, ook stationair, maar vanmiddag was het weer hopeloos.
Ik ga de verdamper vervangen.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Weet je zeker dat er nergens valse lucht is?

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Waar en hoe zou ik die valse lucht kunnen testen? Op benzine loopt ie perfect, ook bij lage toeren. Overschakelen naar LPG kan nu nog alleen als hij voldoende warm is en een beetje snelheid heeft (dus toeren houdt).

Ik heb de gasslang van verdamper naar inlaatspruitstuk bekeken, daar mankeert niets aan, ook geen zeepsopbelletjes te zien. Ik neem aan dat als het inlaatspruitstuk zelf valse lucht aanzuigt, dat ook met benzine te merken is?

Hans4040 (295) PRO, 11 jaar geleden

Vacuumslangetje op de verdamper ook heel, lekt niet?

michel 70 (0), 11 jaar geleden

Had het zelfde probleem met mijn laguna stationair liep de motor niet meer en als hij
bleef lopen liep hij te hard
Bij gasboer geweest daar bleek dat de klep in de verdamper niet meer goed werkte
kreeg daardoor te veel gas bij stationair had toen 220.000 op teller

Michel

Hans4040 (295) PRO, 11 jaar geleden

Je kan een revisie setje kopen, goedkoper dan een hele verdamper...

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Ik weet dit slangetje niet te zitten, ik heb een 1e serie G3-installatie (Eurogas), zit daar wel een vacuumslang op?

Hans4040 (295) PRO, 11 jaar geleden

Volgens mij wel; achterop in het midden...slangetje komt van inlaatspruitstuk en zorgt door middel van onderdruk voor de bediening van het membraan.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Valse lucht kan je testen door voorzichtig met lopende motor remmenreiniger op je inlaatspruitstuk enz te spuiten.

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Zal ik doen, bij valse lucht zal de motor kortstondig iets sneller gaan lopen.

sjaak10918 (0) PRO, 11 jaar geleden

bij onze 1.8 was de "inlaatspuitstuk " vooral aan de onderkant (achter onder) opengescheurd op de naad en had ik hierdoor problemen op gas door de valse lucht. Bij de onze wordt het gas bij de inlaat gemengd met de lucht met de "ouderwetse " venturie . De benzine wordt met injectoren ingespoten dus dan heb je veel minder last van de valse lucht

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Kan natuurlijk de oorzaak zijn, ik had daar nog niet aan gedacht! Ik heb even gekeken naar het inlaatgedeelte, maar visueel is er niets te zien. Ik heb de motor op bezine stationair laten draaien, loopt mooi en soepel, dan overschakelen naar gas, drama.
Alleen als ik de toeren hoog houd blijft de motor draaien.
Op benzine draaiend heb ik overal op het inlaatgedeelte Loctite cleaner gespoten (bij gebrek aan remmenreinger), die is ook licht ontvlambaar. Er gebeurde niets met de toeren. Morgen heb ik weer remmenreiniger, dan nog eens kijken.
Volgende stap is misschien bovenste kunststof inlaatpan eraf halen? Dan kan ik beter het aluminium inlaatgedeelte inspecteren op scheuren.

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Heb nu overal flink remmenreiniger gespoten, er gebeurt niets. Lijkt toch dat het de verdamper dan zelf moet zijn.

kaleido 1 (1395) PRO, 11 jaar geleden

Je hebt naast jou verdamper een los stekkertje hangen met behulp van een los draadje en deze stekker kun je de gascomputer opnieuw inleren.
Gebruik de zoekfunctie of google even op inleren eurogas verdamper, misschien heb je geluk.

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Dank je voor de tip voor het zelf kunnen inleren. Op topic 31922 staat hoe dit in zijn werk gaat.

Maar helaas kom ik niet zover. Ik heb de verdamper uitgewisseld voor een andere, een gebruikte van een gasspecialist, maar de gasaanvoer zat verdraaid en deze moest ik 90 graden verdraaien om met mijn gasleiding goed uit te komen. De 2 afdichtringen van de banjobout blijven lekken, ook na wat steviger vastdraaien. Ik heb de banjo met zijn eigen afdichtringen ook nog geprobeerd op de nieuwe verdamper, maar hetzelfde resultaat. Ik zal wel nieuwe afdichtringen nodig hebben, maar die heb ik natuurlijk niet. Of is er een andere oplossing misschien? Ik zag een dun laagje vet op de ringen zitten?
Hoe vast moet zo'n banjo eigenlijk zitten, mijn gevoel zegt dat hij juist niet te vast gedraaid moet worden.

kaleido 1 (1395) PRO, 11 jaar geleden

Altijd nieuwe afdichtringen gebruiken , je kunt als ze van koper zijn ze even uitgloeien dan worden ze weer zacht en dichten ze misschien wel af.
Vast is vast met banjo bouten , ze zijn hol dus voordat je het merkt breken ze af , gevoelsquestie , en natuurlijk is er voor elke bout een aanhaalmoment.

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen om verder te gaan met de verdamper. Ik heb wel geprobeerd nieuwe originele afdichtringen te krijgen, dat is niet gelukt, wel wijzer geworden door wat tips van gasboeren. Ik denk er morgen weer mee verder te gaan. Plan is om toch bestaande ringen te gebruiken, goed schoonmaken en afdichten met een drupje Loctite. Ik heb wel nieuwe carterringen gehaald, van koper, bolle ringen die je platdrukt bij het aandraaien. Als de bestaande ringen met Loctite niet werkt, volgens de gasboer moet dat altijd werken, dan kan ik die ringen nog proberen, maar daar heb ik minder vertrouwen in.

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Ik heb de afdichting voor elkaar, toch met nieuwe ringen, carterringen die goed passen, met een drupje Loctite. Dicht dus.
Maar het overschakelen naar gas gaat niet; hij schakelt wel, relais hoor je schakelen, maar meteen valt ie dood.
Dus eerst gaan inleren volgens topic 31922. Alleen hier wil hij niet overschakelen naar gas. Er staat bij dat je geduld moet hebben, motor moet goed op temperatuur zijn, maar als de fan al een paar keer is aangegaan, dan wordt ie niet warmer.
De doorverbinding heb ik met een draadje gedaan, stekkertjes even schoongekrabt ivm oxidatie en vuil. Lampje gaat inderdaad rood knipperen, dan rood-groen, maar hij schakelt dus niet over, ook niet na flink gas geven. Een keertje schakelde die wel over maar toe sloeg hij af.
Ik heb een gebruikte verdamper erin gezet, ik hoop niet dat dit de oorzaak is. Hij komt wel bij een gasspecialist vandaan.

Anders moet ik daar maar even heen rijden, of zijn er nog andere dingen te proberen?

Wat me opviel bij handgas geven onder de motorkap, dat de gashendel sist als je hem bediend. Is dat normaal, of is het gasklepasje versleten oid?

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Als die sist dan lijkt het me dat hij ergens valse lucht trekt, wat ook de oorzaak kan zijn van het niet over willen schakelen/ afslaan. Is de pakking van het gasklephuis nog goed?

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Is de computer van je gasinstallatie toevallig niet stuk? (dat komt nogal eens voor bij deze Eurogas EAS installatie, kijk maar eens op onderstaande link)

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

De motor loopt weer op LPG! De verdamper is gasdicht, ik heb nu de kleine stekkertjes onderaan de gasafsluiter (ingang) ook aangesloten (vergeten, nogal dom), maar hij rijdt niet beter als met de oude verdamper. Lijkt dus dat de verdamper niet de oorzaak is geweest.
Rob, gashuisafdichting gecontroleerd, trok daar inderdaad valse lucht! Rubber ring is nogal vierkant, dealer had hem niet liggen, volgende week een nieuwe op zetten. Zowel op deze afdichting als op het gasklepasje remmenreiniger gespoten, en hij gaat meteen minder goed lopen voor eventjes. Lijkt dus dat het gasklep huis versleten is, ook afdichting asje dus.

Richard, zou natuurlijk kunnen, maar hij loopt wel als je hem maar op toeren houdt. Je merkt als je hem op 800 toeren houdt, hij naar een korte tijd ineens een kleine hapering krijgt, terugvalt in toeren en als de toeren te laag zijn meteen afslaat, anders terug naar die 800 toeren. Die plotselinge hapering snap ik niet, ik bedien het gas heel beheerst, wel zie je hem constant een beetje haperen +/- 50 toeren, bij benzine is dat wel constant, maar dan ineens verslikt hij zich en slaat dan vaak af.

Ook frapant; hoewel hij nu dus weer loopt op gas, ik heb er al weer een flink eindje mee gereden, is hij niet in te leren volgens de bekende topic. Wellicht dat de rekeneenheid niet een stabiele situatie kan waarnemen, waardoor hij niet naar gas overschakelt?Als je hem niet inleert, maar zonder doorverbinding overschakelt naar gas, gaat dit prima en vrij snel. Maar dan slaat hij dus weer af...

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Update; ik heb de afdichtingen van het gasklephuis vernieuwd. Tevens de gasinlaat op de vlamdover (ring in luchtfilterhuis) vastgezet, deze dichtte niet goed af. Daarnaast de vlamdover gereinigd, slang naar carterontluchting vastgezet. Ik dacht dat het beter zou gaan, maar nee hoor. Hij loopt zelfs slechter nu, slaat op gas meteen af. Als motor op toeren blijft is er niets aan de hand op gas. Benzine stationair wel goed.

Heb weer geprobeer in te leren, niet gelukt, schakelt niet over, snap dat niet. Tijdens normaal rijden schakelt ie wel direct over.

Ik denk nu aan 2 dingen;
- of de Eurogascomputer heeft een defect, vervangen dus
- of de gasklepregelaar (motortje aan andere zijde vd gasklep dan kabelhevel) is defect (maar dan zou hij het op benzine ook niet moeten doen)

Heeft er iemand nog een idee?

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Op het renault megane club forum heb ik gelezen dat je die vlamdover beter kan verwijderen, deze brengt blijkbaar meer problemen dan voordelen met zich mee.
Deze dient naast vlamdover ook ervoor om meer gas uit de verdamper te halen. Dit zou weleens het probleem kunnen zijn aangezien je gaslucht ruikt.
En bij teveel gasaanvoer slaat de motor ook af omdat het mengsel van gas/lucht dan uit evenwicht is.

peugeot304coupe (0), 11 jaar geleden

Na een tijdje te hebben gereden op gas met de bekende haperingen, las ik in een topic dat de lamdasonde ook een oorzaak kon zijn. Dat leek mij in 1e instantie vreemd, omdat hij op benzine geen enkele hapering gaf! Wel stonken de uitlaatgassen op zowel bezine als op gas.
Ik las dat je een uitlaasgasmeting kan laten doen om te kunnen zien of het de lambdasonde is die defect is. Mijn gasboer zei dat dit weinig zin had, aangezien ik mijn katalysator leeg is en dus niets meer doet, waardoor je sowieso afwijkende uitlaatgasmetingen krijgt. Hij zei dat je de sonde zelf prima kan doormeten. Inderdaad heb ik de sonde doorgemeten; er zitten 4 draden op de stekker, 2 witte, een grijze en een zwarte. De zwarte is de signaalgever en deze pendelt bij draaiende motor tussen 0,1V en 0,9V. Die van mij bleef op 0,1V staan en pendelde niet. Nog ff het stekkertje losgekoppelt om te zien of er een verschil te merken was, geen enkel verschil.
Dus nu heb ik een andere lamdasonde gemonteerd, de computer moest even kort inleren (alleen bij stationair draaien) en daarna liep de motor perfect op gas!! Vandaag met het gezin voor het eerst weer een eind wezen rijden; geen problemen meer, motor blijft keurig op 700 toeren hangen en slaat niet meer af. En hij stinkt ook niet meer...
Probleem opgelost dus, iedereen bedankt voor de hulp!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.