Renault Kangoo: Richtingaanwijzers werken soms niet + stationair heel even slech

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9d

Heb een maand terug een tweedehands kangoo gekocht met 140000 km en een compleet oh-boekje (en gekeurd) Heb er al 1000 km mee gereden, motor is prima en rijdt perfect. Heel tevreden, enkel 2 kleine probleempjes.

Vandaag kraken de pinkers enkel, maar pinken ze niet. De vier alarmpinkers kan ik gewoon bedienen en werken ook gewoon correct. Heb dit sinds aankoop 3x gehad, om een dag later ofzo gewoon terug te werken. Heb al zitten google'n maar duidelijke instructies nog niet gevonden (ben reeds op zoek naar een vraagbaak). Denk ook dat de plastic rond de stuurkolom, recentelijk is los geweest. Heb een 328 en daar doe ik ook veel zelf aan, met zo'n haynes manual...

Ander probleem is 2x heel kort voorgekomen (bij starten heel ff slecht lopen, na paar seconden perfect. Dash is dan ook ff slecht verlicht. Zodra ik er dan mee vertrek rijdt hij goed en is het euvel ook van de baan. Ook hier heb ik wat gegoogle'd maar niets dat exact op mijn probleem sloeg). Er zit een factuur van 1000+ euro bij, november 2011, waarop een hoop is vervangen zoals spanrol, multieriem, distributieriem...

Dit weekend nog een lange rit van 200km gedaan, verder geen klachten, rijdt aangenaam voor een kangoo :)

Thanks!

StueyUngar

Geplaatst door StueyUngar (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Knipperlicht relias defect komt wel eens voor.

Kan zijn dat er ergens een lekt in een van de lagedrukleidingen zit van de aanvoer van de diesel naar de pomp.

StueyUngar (0), 11 jaar geleden

Vorige week is het relais vervangen, pinkers sindsdien altijd correct gewerkt... Maar hij schokt nu tijdens het rijden en ook flikkeren de lichten dan. 't Is hetzelfde probleem, maar dan erger nu. Heb zo'n Maxidiag FR704 gekocht, geen opgeslagen foutcodes. Heb ook zonet de batterij gemeten bij niet-draaiende motor, netjes 12.5V. Iemand een idee?

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

De massastrip tussen motorblok en carrosserie goed controleren. Als die niet goed is, zou dat passen bij jouw klachten.

StueyUngar (0), 11 jaar geleden

[quote=Heino4267]De massastrip tussen motorblok en carrosserie goed controleren. Als die niet goed is, zou dat passen bij jouw klachten.[/quote]
Zou je dat aub even iets verder kunnen uitleggen, dan ga ik zo kijken... Alvast bedankt :)

biged1971 (0) PRO, 11 jaar geleden

zou de kleppen maar eens laten stellen.
ps. waarschijnlijk moet de nokkenas eruit bij dit type motor

StueyUngar (0), 11 jaar geleden

[quote=biged1971]zou de kleppen maar eens laten stellen.
ps. waarschijnlijk moet de nokkenas eruit bij dit type motor[/quote]
Ik moet ook nog zeggen, toen ik de oliewissel heb gedaan liep hij even perfect. Paar dagen ofzo... Begin ook te vrezen dat er iets niet zo heel pluis is binnen de motor. Heb er steeds +- 100 mee gereden op de snelweg, en liep wel prima dan. Sinds het vd week zo erg was heb ik hem binnen gezet en niet meer mee gereden tot ik iets meer weet. In totaal iets van een 1500km gedaan sinds aankoop. Begin te vermoeden dat de verkoper er iets van wist, want het dopje van de OBDII was los, dus ofwel bij laatste onderhoud (drie jaar terug) uitgelezen, ofwel nu recentelijk, voor verkoop ongetwijfeld...

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

[quote=StueyUngar][quote=Heino4267]De massastrip tussen motorblok en carrosserie goed controleren. Als die niet goed is, zou dat passen bij jouw klachten.[/quote]
Zou je dat aub even iets verder kunnen uitleggen, dan ga ik zo kijken... Alvast bedankt :)[/quote]
Als zo nu en dan onder het rijden de verlichting óók zwakker wordt als de motor slecht begint te lopen, is er een probleem met de stroomvoorziening. Alle plusaansluitingen (dus + 12 Volt) lopen via allerlei circuits, maar wat ze allemaal gebruiken is de retourleiding naar de accu. En het meest kwetsbare deel van die retourleiding is een dikke (vaak gevlochten) flexibele stroomleiding die van je motorblok naar de carrosserie loopt en vandaar verder naar de minpool van de accu. Die min-leiding maakt door de grote stromen vaak slecht contact op zijn uiteinden (of hij is ergens middenin gescheurd door de trillingen van het motorblok). Je kunt tijdelijk een overbrugging aanleggen van een dikke draad die je ergens goed vastmaakt op het motorblok, naar een goed massapunt op de carrosserie. Als dan de auto geen rare dingen meer doet, weet je waar de oorzaak zat: in de massastrip (die dan dus niet goed is).

Of je zoekt meteen die massastrip op van motorblok naar carrosserie en je inspecteert de aansluitingen op het motorblok en de carrosserie en je controleert over zijn hele lengte of hij nergens (bijna) is doorgescheurd.

StueyUngar (0), 11 jaar geleden

[quote=Heino4267][quote=StueyUngar][quote=Heino4267]De massastrip tussen motorblok en carrosserie goed controleren. Als die niet goed is, zou dat passen bij jouw klachten.[/quote]
Zou je dat aub even iets verder kunnen uitleggen, dan ga ik zo kijken... Alvast bedankt :)[/quote]
Als zo nu en dan onder het rijden de verlichting óók zwakker wordt als de motor slecht begint te lopen, is er een probleem met de stroomvoorziening. Alle plusaansluitingen (dus + 12 Volt) lopen via allerlei circuits, maar wat ze allemaal gebruiken is de retourleiding naar de accu. En het meest kwetsbare deel van die retourleiding is een dikke (vaak gevlochten) flexibele stroomleiding die van je motorblok naar de carrosserie loopt en vandaar verder naar de minpool van de accu. Die min-leiding maakt door de grote stromen vaak slecht contact op zijn uiteinden (of hij is ergens middenin gescheurd door de trillingen van het motorblok). Je kunt tijdelijk een overbrugging aanleggen van een dikke draad die je ergens goed vastmaakt op het motorblok, naar een goed massapunt op de carrosserie. Als dan de auto geen rare dingen meer doet, weet je waar de oorzaak zat: in de massastrip (die dan dus niet goed is).

Of je zoekt meteen die massastrip op van motorblok naar carrosserie en je inspecteert de aansluitingen op het motorblok en de carrosserie en je controleert over zijn hele lengte of hij nergens (bijna) is doorgescheurd.[/quote]
Ik heb een werkput dus ga hem er straks boven zetten. Eerst even opzoeken waar ik juist moet zoeken etc. Ik merkte altijd lichtjes flikkeren van de lichten als hij draaide. Heel erg bedankt alvast!

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Controleer dan ook meteen de bedrading naar de dynamo....

StueyUngar (0), 11 jaar geleden

Busje was even tussen de uren bekeken in een garage en de beste man zei EGR klep. Heb dan een tijdje veel snelweg gedaan ivm werk en dan geen geschok. 2 dagen rond de kerktoren en geregeld schokken. Zaterdag gaat de EGR klep gereinigd worden in de garage, en indien nodig wordt ze vervangen.

Ondertussen het relais vervangen van de pinkers, maar ik had te snel geroepen, helaas pindakaas. Ga in het kort kijken achter een pinkerschakelaar. Ook nog de afstandsbediening stuk van de sleutel. Wederom even zoeken.

Ik had 12j terug een Clio Phase I als eerste auto, ze hebben volgens mij niet teveel dingen verbeterd maar goed. Volgend jaar toch maar op zoek naar een Duits busje :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.