Renault Twingo: Wiellager RE VO vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Goedenavond,

ik heb ernstige speling op mijn rechter voorwiel en ga er dus vanuit dat mijn wiellager het heeft begeven of zeer snel gaat begeven.
mijn vraag is of ik er speciaal gereedschap voor nodig heb om deze te vervangen (wiellagertrekker heb ik zelf)
En waar kan ik de gegeven vinden hoeveel speling het lager mag hebben ivm vastdraaien. incl nw meter.

vriendelijke groeten bennie

benniedebie

Geplaatst door benniedebie (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Ga eerst maar eens proberen de aandrijfas uit het fuseestuk te krijgen dat is vaak een hele onderneming. Ik heb hem destijds moeten opofferen want ik kreeg hem er gewoon niet uit. Warm stoken is het advies dat ik hier kreeg maar toen had ik hem al gemold ;-) Als ik het toen goed mee gekregen heb worden deze met een soort locktite gemonteerd. Die van mij was gewoon " vastgelast" door het heet worden als gevolg van het kapotte wiellager.

Vastzetten " vast is vast" het is geen conisch lager die je af kan/moet stellen. Newtonmeters heb ik niet voor je maar er zal wel een welwillende prof zijn die dit post.

Als je alles uit elkaar hebt gekregen zal je een pers moeten hebben om het lager er in en uit te persen.


Gr Jaap

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Benjamin; is het echt het wielager wat defect is . Als door slijtage er zoveel speling op zit als jij zegt maakt deze een geluid als een tram door de bocht van de uowezijdsvoorburchwal. Krik de auto op en zie of de aandrijfas t.o.v.het fuseestuk beweegt. Fuseekogel en spoorstangeind kunnen ook de oorzaak van onbedoelde beweging zijn .
Orienteer je eerst goed en vraag eventueel een prijs op voor vervanging. Let er op dat in sommige gevallen ook uitlijnen noodzakelijk is als je het fuseestuk van de veerpoot demonteert. Wat Jaap ook aanhaalt ,gebruik geen geweld op de aandrijfas want de schroefdraad is zo gemold .Zit de centrale moer nog wel goed vast ?? Als je geen lagergeluiden hebt gehoord zal de schade wel te overzien zijn .
Succes.

benniedebie (0), 11 jaar geleden

jaap veld bednakt voor de info
en punt. ik twijfel er echter zelf ook aan, maar bij de garage zeiden ze dat het zeker het wiellager was.. centrale moer zit vast, maar als ik zonder band voel en beweeg aan de schijf, voel ik echter ook erge speling. ik zal echter geen geweld gaan gebruiken haha. dan ben ik nog verder van huis.
maandag kan ik er pas mee beginnen omdat ik dan ruimte/plek in de werkplaats heb en begin met de gedachten met't vervangen vant wiellager want die heb ik inmiddels al gehaald. en zie dan wel of het is opgelost of niet en merk vanzelf wel wat het andere probleem dan is.
i.i.g bedankt voor jullie mededelingen! NWmtr is trouwens 250 gr bennie

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou echter bij alles wat er los genomen moet worden kijken of er speling te voelen is . D.i. fusee-en stuurkogel en misschien ook nog de binnenstuurkogel . Voor een wielager -speling pak je het wiel van onder en boven vast ,dan wringen zo sluit je de stuurstangspeling uit.
Succes.

benniedebie (0), 11 jaar geleden

Goedenavond, en sorry voor de late reactie

wiellager was idd 't probleem had allleen de schijf te pakken met lager erin en voelde veel speling, nieuw lager erin geperst en funcioneert weer als behoren.
nee ben niet alleen hier zo lang mee bezig geweest haha.

stofhoes links voor moest echter ook vervangen worden, alles los gehaald zodat ik er bij kon, kreeg ik de homokineet er niet af, iemand gebeld en die zei die kan eraf worden getikt, nou dat ging dus niet, trekken wringen, hoppa alle versn. bak olie eruit, INCL trpilager, die met drie naaldagers erin, en 28 kleine lagertjes de stuk!! x3
die lagen dus onderin de versnellingsbak die ik er nog uit kon gaan vissen. 26 kunnen vinden en hoop nu dat alles zo goed is en die laatste 2 op de bodem blijven liggen door de olie en't minimale gewicht ervan hehe. ben echter niet van plan om de bak van't vliegwielhuis af te halen want weet niet wat allemaal los springt en doet qua veertjes ringen blablabla dus hoop er't beste van, bak zit er weer op morgen naar de sloop nieuwe tripolager halen, incl steekas met nieuwe hoes (35 euri) nieuw tripolager bij de renault dealer tussen 120 en 180 euro denk het dus niet. tripolager bleek echter ook defect want deze word normaliter geborgd door een borgring-veer, niet dus, en liet alle kleine lagerschaaltjes een duik nemen in de versn. bak

maargoed, dit krijg je als het even niet meezit en van fouten leer je. bedankt voor de info i.i.g allen!

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Als je zeker weet dat die naaldjes onder in liggen en niet tussen de rollen van het diff. lager ?! Er zit ook nog een magneet in de bak . Kan je later controleren of ze daar aan zij geplakt . In het begin rustig aan.
Een collega zou dit nooit meer avonturen .!
Van deze fout leer je zeker. Groeten.

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Dat wiellager van een Twingo is voor ons amateurs vaak een flinke uitdaging heb ik ook ondervonden :-)

Het komt meestal door een gebrek aan het juiste gereedschap maar ja je kunt gewoon niet alles in huis hebben.

Succes met je Twingo

Gr Jaap

benniedebie (0), 11 jaar geleden

Hey punt nee daar lagen ze niet, toen ik de bak eraf had, en op de kop hield vielen er al 19 uit vd 28 die lagen nog in de rand waar je net met je vingers niet bij kon weetje wel, en daarna lopen ouwhoeren met magneetvinger, en later toen ik de oude olie weg gooide uit de opvangbak kwam ik er nog eentje tegen, haha dus er ligt er nog eentje in, heb alles weer opgebouwd en gemonteerd en twingo loopt weer, wielspeling is weg en bak schakelt heerlijk, ojah en waar zit die magneet dan in de bak? niet in de aftapplug, daar heb ik de oude dus wel voor vervangen, een met een magneet dus waarschijnlijk trekt die hem na een tijdje ook aan laten we hopen.
Jaapveld, wiellager was to taal geen probleem, had een pers dus dan gaat het al stukken makkelijker en sleutel in een autohobbyclub bij mij op't werk.

i.i.g tot nu toe loopt de twingo nog lekker heb ook koppelings kabel wat aangescherpt en gaspedaal hing een beetje dus die zit ook weer goed. wereld van'n verschil, incl. die nieuwe olie op de vers bak natuurlijk. en druklager was supersmering, ook deze goed gereinigd

ideaal.

bedankt allen

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Die magneet zit meestal in een ingegoten vakje . Alleen te reinigen als je de bak deelt. Je schrikt er van hoeveel staal er aan hangt (achteruittandwielen). Vaak ook als bij opel nog een magneet aan de aftapplug .
Groeten.

benniedebie (0), 11 jaar geleden

punt,
oke dan
ik ga de bak niet delen van elkaar lijkt mijzelf niet verstandig, hij schakelt super en heb verder nog niks raars qua bijgeluiden gehoord.

bedankt voor de tip!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.