Renault Laguna: Staat lpg verdamper op druk?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 RT

Vraagje: ik wil van t weekend m'n verdamper (landi renzo eci bij eurogassysteem) schoonmaken. Wat ik echter niet weet: tot waar staat het systeem op druk als de auto uit staat?

Kan ik de verdamper zo los schroeven zonder de complete tank leeg te laten lekken? Of is er een afsluiter die ik dicht moet draaien oid?

Duert

Geplaatst door Duert (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Duert

Wat wil je schoonmaken ? Alleen schoonmaken heeft geen zin.
Dan zul je de verdamper geheel moeten reviseren en o.a van nieuwe afdichtingen / pakking / membraam moeten voorzien.

Je laat eigenlijk al doorschemeren er niet zoveel verstand van te hebben dan raad ik je af om aan het systeem te gaan werken.
Auto goed verzekert tegen brand ??

Gr. paul

Duert (0), 11 jaar geleden

Hallo Paul,
Dank je wel voor je reactie. Verstand van techniek ontbreekt het niet aan, mijn kennis van motoren is voldoende toereikend om er zelf aan te sleutelen. Ik onderhoud en repareer zelf meerdere eigen auto's en motoren. Lpg-installaties zijn echter wel nieuw voor mij, vandaar de vraag hier.

Het gaat mij in eerste instantie om het openmaken en een beeld krijgen van de staat van de vergasser. Als deze versleten is staat reviseren wel in de planning.

Ik heb zelf het vermoeden dat er ergens een verstopping of vervuiling zit waardoor bevriezing optreed en het Lpg systeem verstopt. De gasboer heeft er naar gekeken en me aangeraden om de vergasser schoon te maken, maar hij gaf eerlijk toe dat hij geen flauw idee waar het zou moeten zitten zonder willekeurig het halve systeem te gaan vervangen. De reguliere garage kan er ook niets van maken.

Echter heb ik geen idee tot waar het systeem op druk staat en of ik de vergasser zonder ernstig gevolg los kan draaien. En liever dat ik het vraag, dan het zonder informeren doe en mn vingers breek doordat iets op druk staat of bevriezingsverschijnselen krijg.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Een verstopping in de verdamper zelf kan worden veroorzaakt door corrosie.
Vaak, en in zo'n geval kun je zien dat de verdamper aan de binnenzijde geheel is opgevreten.

Tussen de tank en verdamper (leiding) staat nog druk op.
Leiding aan verdamper iets lossen en het gas laten vervliegen.

Gr. paul

Duert (0), 11 jaar geleden

Top, Dank je wel voor je reactie.

Dan ga ik van de week niet meer lpg tanken, dan is de tank van t weekend leeg. En dan maar even kijken, hopen dat het meevalt

is ook niet slim bedacht trouwens, een systeem zonder afsluiter

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Afsluiter is wel aanwezig, is elektrisch.

Gr. paul

Duert (0), 11 jaar geleden

O ho ff, ik moet t wel goed lezen natuurlijk.

Als ik het dus goed heb: als ik de leiding los draai loopt dus alleen de leiding leeg, de tank is dan afgesloten?

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja. Vóór de verdamper dient in ieder geval een afsluiter te zitten. Ook op de tank zit er een. In totaal dus 2. Uiteraard de auto dan niet op contact zetten wanneer de verdamper afgekoppeld is. Trek voor de zekerheid de stekker van de afsluiter los.
Als je de verdamper loshaalt, ben je bijna verplicht om er nieuwe afdichtingen in te zetten. Als je de oude verwijderd, dichten ze nadien niet meer af en gaat de verdamper inwendig lekken. Geheid zware startproblemen. Voor het afstellen van de diverse drukken heb je een nauwkeurige manometer nodig. Het zijn vrij simpele verdampers maar je moet ze wel goed instellen, anders geeft het alleen ellende. Schoonmaken heeft dus geen nut.
Bevriezen van de verdamper komt door te weinig koelwater doorstroming. Controleer dus eerst het koelwaterpeil. Andere oorzaak is vaak een te nauwe koelwateraansluiting op de verdamper. I.p.v. 15 mm slangen zijn dan 10 mm. waterslangen gemonteerd of een (te) hoge plaatsing van de verdamper. ( boven radiateurniveau )
Om welk merk en type auto gaat het hier?

Duert (0), 11 jaar geleden

Het gaat om een Renault Laguna 1.8RT uit '98 met een landi renzo venturi systeem

Probleem is dat hij na een stukje rijden (meestal ong 15 a 20 km, soms eerder, soms helemaal niet) slecht gaat lopen alsof hij te weinig gas krijgt. optrekken is íets mogelijk, maar uitzonderlijk traag. In lage toeren schokt hij heel erg, in iets hogere toeren (+2700) trekt hij nog steeds slecht maar is het schokken minder.

Af en toe (niet altijd) lost dit probleem zichzelf na een stukje zo gereden te hebben weer op, hij gaat dan steeds beter te lopen (alsof "de klontjes door het filter heen zijn"). De ene dag is het probleem ook meer aanwezig dan het andere, heeft naar mijn idee ook te maken met of ik regelmatig door kan rijden of vaak moet wachten op het stoplicht.

Naarmate de motor warmer wordt lijkt het probleem zich op te lossen, vandaar dat ik aan bevriezing dacht.

Op benzine heeft de auto geen problemen

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

De lpg-afsluiter direct voor de verdamper heeft een filter cq. zeef. Deze vervuilen soms enorm. In ieder geval de aandacht waard. Voor een paar tientjes heb je een nieuwe afsluiter.
De laatste tijd nog de kleppen laten stellen?

Duert (0), 11 jaar geleden

En montageprobleem lijkt mij niet logisch (maar ik sluit het niet uit) aangezien de auto al 300k km's gedraaid heeft. Lijkt mij dat als de vergasser verkeerd geplaatst was dat dit probleem al op een eerdere kmstand gepresenteerd zou zijn, al weet ik dat niet zeker omdat deze toen nog niet in mijn bezit was.

Wel schijnt dit model bekend te staan om vervuiling van het koelwater. Het is misschien wel de moeite waard om te kijken of er mogelijk een verstopping of verminderde flow aanwezig is (ook omdat ik al ontdekt heb dat er iemand erg enthousiast met vloeibare pakking in de weer geweest is bij vorige onderhoudsbeurten)

Voor alsnog is de verdamper nog steeds mijn hoofdverdachte vanwege het idee dat hij te weinig gas krijgt

Duert (0), 11 jaar geleden

Kleppen heb ik laatst gecontroleerd, die staan allemaal perfect.

Is dat filter direct zichtbaar? Is mogelijk een idee om te controleren

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Zeef/filter zit in het onderste gedeelte van de lpg-afsluiter. Meestal kan dit middels 1 boutje verwijderd worden. Nadien wel weer 'n nieuwe afdichtring monteren. Meestal zet ik er zelf een nieuwe afsluiter op.

Duert (0), 11 jaar geleden

Maar, even puur uit nieuwsgierigheid, zou hij in geval van een verstopt filter dan niet direct problemen hebben ipv na een stuk rijden?

Is ook vreemd, want na hem even weggezet te hebben voor een klein uurtje start en loopt ie weer heel soepeltjes

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Duert

Heb deze vraag even in de juiste rubriek geplaatst i.v.m de zoekfunctie.

Moderator Problemcar

Duert (0), 11 jaar geleden

En we hebben - geloof ik - een oplossing!

Onder het motto: wie niet waagt, wie niet wint heb ik het koelvloeistofreservoir tot max bijgevuld. Er ging niet eens een halve liter water bij, maar hij rijdt nu al 2 dagen zonder problemen! Ik vermoed dat de monteur bij de laatste grote beurt de koelvloeistof onvoldoende heeft bijgevuld en dat dit zich op een later moment pas echt geuit heeft, het is me niet eerder opgevallen dat er een dalend niveau zou zijn.

Wel kwam ik tot de conclusie dat de verdamper hoger dan de radiateur gemonteerd zit. Nog iets wat me opvalt: ondanks het koude(re) weer schakelt ie evengoed heel snel (einde van de straat) over op gas. Even afwachten of dit naarmate de winter voldoende is of dat ik hem dan langer op benzine moet laten draaien voordat ik de lpg inschakel

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=moderator]Controleer dus eerst het koelwaterpeil. Andere oorzaak is vaak een te nauwe koelwateraansluiting op de verdamper. I.p.v. 15 mm slangen zijn dan 10 mm. waterslangen gemonteerd of een (te) hoge plaatsing van de verdamper. ( boven radiateurniveau )[/quote]
Niet erg handig dan maar dan wel weer ideaal wanneer je onverhoopt een koelwaterlekkage krijgt zonder dat je het merkt. Door het bevriezen wordt je er dan al tijdig attent op gemaakt dat er iets aan de hand is.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Als de verdamper bevriest dan is het niveau van de koelvloeistof of de kwaliteit van de vloeistof 9 van de 10 keer het probleem. De plaats van de verdamper is niet relevant want het koelsysteem pompt de vloeistof toch wel rond. Wat betreft het uitbouwen kan ik kort zijn, de tank loopt nooit leeg want de gasleiding is voorzien van meerdere gas sloten.

Duert (0), 11 jaar geleden

Kwaliteit zou inderdaad best het probleem kunnen zijn, is volgens mij gewoon de goedkope blauwe..

Moet er toch nog eens naar kijken, vandaag toch aan het einde van de rit weer slecht lopen. Heb het idee dat het optreed na veel stilstaan (wachten voor stoplicht) de kwaal erger maakt. Het bijvullen van de koelvloeistof heeft het probleem wel verminderd, misschien dat er nu weer iets minder inzit (door de overloop eruit gegooid?), maar het was me te slecht weer om even onder de kap te kijken.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

De kwaliteit is hier geen item en niet van invloed. Al zit er maar gewoon kraanwater is, hoeft het zaakje nog niet te bevriezen. Vereiste is wel dat de thermostaat goed werkt en de motor dus ook op bedrijfstemperatuur komt. Ondanks de bewering van Ronald is de positie en de wateraansluiting van de verdamper wel degelijk van invloed. Ondervinding door jarenlang lpg-inbouw.

Duert (0), 11 jaar geleden

En helaas, hij heeft de problemen nog steeds. Slecht lopen en niet willen doortrekken, zelfs een kleine plof in de uitlaat bij acceleratie.

Planning: toch vergasser loshalen en kijken of het filtertje daarvoor verstopt zit. Gelijk kijken hoe de waterslangen lopen en hoe ik deze eventueel anders kan leggen dat mogelijk de flow iets beter wordt. Of dat er misschien de mogelijkheid is om de verdamper toch lager te monteren.

Vind het nog steeds vreemd dat het probleem pas na een stuk rijden optreed. Zou dus eigenlijk niet verwachten dat het een filtertje is, dan zou het probleem - lijkt mij - vanaf het begin al spelen

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Ploffen duid op een probleem met de ontsteking.
Zijn de bougies en bobines nog goed?
Is er geen valse lucht?

Heino4267 (225), 11 jaar geleden

Je zou eens bij stationair toerental kunnen meten (dus met voelermaatjes) of je klepspeling nog in orde is...
Kost je hoogstens een klepdekselpakking.

Duert (0), 11 jaar geleden

Het was 1 plof uit de uitlaat, is geen constant probleem. Bougies en kabels zijn vervangen, bobines zijn uitgewisseld met een paar van een sloper, geen invloed.

Klepspeling bij stationair draaiende motor? Kan dat? Sloop je dan niet dingen? Heb t wel gemeten volgens richtlijn van de garage bij koude motor, die was perfect

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.