Renault Kangoo: Kangoo 1.9 diesel lekt/verbruikt koelvloeistof

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Het koelvloeistofpeil daalt regelmatig en dan vul ik het weer bij. het is nooit veel maar vandaag wel meer dan gewoonlijk. Ook ontdekte ik een klein plekje water rechtsonder de wagen waar de waterpomp (volgens mij) staat. ik kan niet zien vanwaar het komt. Ook piept de riem wanneer ik de wagen start als hij koud is , kan dit komen omdat de riem nat is ? wat zou dit kunnen zijn ? de koppakking is volgens mij niet stuk want hij rookt niet en er hangt geen witte smurrie aan de oliedop. Ook werkt de verwarming perfect enzo dus dat is het niet.

Ik heb hem ook niet te warm gereden want het rode lampje van het water is niet gaan branden.

Ik heb ook al gelezen dat het een dichting van de waterpomp kan zijn. wat moet er gebeuren als het dat is ? is dat te herstellen ?
want veel weet ik daar niet vanaf.

rob222

Geplaatst door rob222 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (10) PRO, 11 jaar geleden

het zou zeker de waterpomp kunnen zijn en ja dan zal er een nieuwe waterpomp op moeten maar daar je vermoedelijk het zelf niet kunt zul je er toch mee naar de garage moeten.

groetjes jan.

firedriver (55), 11 jaar geleden

Niet alleen de waterpomp, maar daarvoor moet de distributieriem gedemonteerd worden, en dat is specialistenwerk, toch niet weggelegd voor een leek.
Gr.

rob222 (0), 11 jaar geleden

ik was toch sowieso van plan om naar de garage te gaan. heb een afspreek voor woensdagochtend. ik hoop alleen dat het geen groter probleem gaat zijn...zou men autotje niet kwijt willen.

rob222 (0), 11 jaar geleden

moet je de ganse waterpomp vervangen ook als enkel de dichting stuk is ?

firedriver (55), 11 jaar geleden

Beste rob222,

Jantje was verkeerd, waterpomp wordt niet aangedreven door de distributieriem.
Waarom alleen dichting, een waterpomp alleen kost niet veel. en is gemakkelijk zelf te doen, na de vervanging gewoon het systeem ontluchten.
Gr

[url=http://postimage.org/image/lt8c0zemp/][img]http://s8.postimage.org/lt8c0zemp/201107...[/img][/url]



[url=http://postimage.org/image/opvd19kgh/][img]http://s8.postimage.org/opvd19kgh/R_179_...[/img][/url]

rob222 (0), 11 jaar geleden

ahzo , ik dacht ook dat de distributieriem de waterpomp aandreef. Ben benieuwd wat het gaat zijn. Is het veel werk om zo een waterpomp te vervangen ?

firedriver (55), 11 jaar geleden

Gewoon de alternatorriem eraf nemen, pomp zelf zit met 9 bouten vast.
Goed zuiver maken, nieuwe pakking erop, is ook bijgeleverd, bouten gelijkmatig aandraaien.
Alternatoriem terug opzetten met de juiste spanning.
Water bijvullen, motor een tijdje laten draaien, koelvloeistofniveau in de gaten houden, en bijvullen, zorg wel dat je motor uit is, en dan maar terug starten en eventjes laten draaien en het niveau in de gaten houden..
Indien het koelvloeistof op de juiste niveau blijft is het in orde, toch af en tor controle houden, meer is dat niet.
Kan ook zijn dat uwe slangen voorzien zijn van een onluchtingsschroefje, deze kan je volledig opendraaien wanneer je koelvloestof moet bijvullen.
Het gaat je zeker lukken, anders haal je iemand erbij dat er iets van af weet.


Gr.
Jantje

Pakreel (0), 11 jaar geleden

Het kan ook de kunststof pijp, ze noemen dat de waterdarm bij Renault, Deze pijp voert de koelvloeistof aan bij de waterpomp voor de motor langs. De pijp kan wel eens kapot gaan door ouderdom of verkeerde belasting.
Deze zit gezien vanaf de distributiezijde gezien achter de waterpomp.
Dit is gemakkelijker te vervangen dan de waterpomp.
Schrijver van dit bericht heeft hier ervaring mee.

gr. Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.