Renault Clio: Clio 1.8 16v loopt op 3 cilinders

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v F7p

Hey,

sinds kort loopt mijn clio op 3 cilinders, ik al meerdere dingen na gekeken en vervangen zonder succes.
Het begon toen ik volle snelheid optrok, rond de 5500 toeren begon er ineens iets te ratelen en had de
motor ineens geen power meer, als hij stationair draait schud heel de auto. Het geratel is na een klein
stukje verdwenen maar het blok loop nog steeds super slecht. De rotor en verdeler kap heb ik vervangen
aangezien deze van binnen helemaal op was, maar dit mocht niet baten.

De bougie kabels en bougies zijn nog in orde, als ik de motor start en ik trek de eerste dop eraf hoor ik
geen verschil, als ik de 2e eraf trek gaat hij iets moeizamer lopen. als ik de 3e eraf trek valt hij bijna uit
en bij de 4e precies het zelfde. de 1e maakt geen verschil en de 2 nauwlijks.

Als ik de motor laat draaien en ik koppel de 1e injector los is er ook geen verschil, de motor blijft precies
hetzelfde draaien, dus misschien is het de injector, deze ga ik morgen even nakijken en testen.

Nou las ik dat het ook mogelijk is dat de riem is versprongen, aangezien het geratel en de hoge toeren,
ook heeft er wat olie gelekt op de riem i.v.m een lekkende kleppendeksel pakking. Alleen het vreemde
is is dat het geratel na een paar km verdwenen is. Zelf zou ik denken dat dit blijvend is aangezien de
kleppen op verkeerde tijden openen. zou het kunnen dat de 1e en 2e cilinder al aan gort geslagen zijn
of zou hij dan hard moeten ratelen en moeilijk starten. Wat hij nou niet doet , hij start gewoon en je kunt
er nog mee rijden, het loopt alleen niet lekker en schud heel erg in de lage toeren.

Is er een manier om de distributieriem na te kijken, die kap krijg ik er namelijk niet af, moet hiervoer de
motor steun los ? zoja is dit te doen met een krik onder het blok ?

Iemand mischien nog een idee wat het nog meer zo kunnen zijn, zou het mischien ook de koppakking
kunnen zijn, verliest geen koelvloeistof of andere rare verschijnselen met het koelsysteem..

Hoop dat jullie meekunnen denken en me uit de brand helpen, baal er echt van. Hoopte namelijk op de
ontsteking maar hij krijgt gewoon een vonk.

Bedankt alvast
[url=http://postimage.org/image/75yi6nziz/][img]http://s9.postimage.org/75yi6nziz/DSC_02...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/h5isrgokl/][img]http://s18.postimage.org/h5isrgokl/DSC_0...[/img][/url]

paddo07

Geplaatst door paddo07 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

Heino4267 (225), 11 jaar geleden

Niet meer mee rijden, naar een garage gaan voor een analyse.
In je verhaal blijkt dat de auto waarschijnlijk behoorlijk achterstallig onderhoud heeft en dan wordt het een zoekplaatje.
Als je blijft doorrijden wordt het kostenplaatje alleen maar groter.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Zou best een koppakking kunnen zijn. Doorslag van eerste naar tweede cilinder. Compressie meten.
Maar wat jij zegt (een injector, kan ook)

Ik ga met Hein mee, naar de garage en goede diagnose/ oplossing laten uitvoeren.

PS, dat luchtfilter, is die origineel zo zwart??

paddo07 (0), 11 jaar geleden

hey, bedankt voor de snelle reacties, ga zo even de injector nakijken en de kleppendeksel eraf halen. Mischien dat ik er iets vreemds aan kan zien, anders wordt het naar de garage voor een compressie test. Die luchtfilter is trouwens helemaal op, hoort groen te zijn!

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Bougies vonken allemaal? Het wil wel eens voorkomen dat er eentje niet meer werkt. Dus eruit draaien, en controleren op vonk (mocht je dat nog niet gedaan hebben)

paddo07 (0), 11 jaar geleden

heb de injectoren gewisseld en schoongemaakt, maar geen verschil.
Bougies heb ik ook getest dus ik vrees dat het inderdaad in het blok is. Iemand enig idee wat
de kosten hiervoor zijn, of een goedkopere oplossing.

Hier nog wat filmpjes om het te verduidelijken

http://www.youtube.com/watch?v=qYmIr0Zpe...

http://www.youtube.com/watch?v=ULeJW1Paz...

http://www.youtube.com/watch?v=xb5bEBK2d...

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

nu je hem toch open hebt liggen,kijk eens of de bussen goed op en neer geen die door de nokenassen worden ingedrukt.
het lijkt op het 3e filmpje dat bij cil 3(bij renault is cil 1 aan de bak zijde) er een inlaatklep open blijft staan.
is slecht te zien door de olie.
als de nok omhoog staat mag er niet te veel ruimte tussen de nok en de bus zitten.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=paddo07]De bougie kabels en bougies zijn nog in orde, als ik de motor start en ik trek de eerste dop eraf hoor ik
geen verschil, als ik de 2e eraf trek gaat hij iets moeizamer lopen. als ik de 3e eraf trek valt hij bijna uit
en bij de 4e precies het zelfde. de 1e maakt geen verschil en de 2 nauwlijks.[/quote]
Bougiekabels zijn goed ?!?!?

paddo07 (0), 11 jaar geleden

@ abc
Het rare is dat het probleem juist bij de 1e 2 cilinders voor komt. cilinder 1 loopt helemaal niet mee, als ik namelijk de dop eraf trek hoor ik geen verschil, bij de 2e gaat hij moeilijker lopen, maar als ik de 3e of 4e los trekt valt hij bijna uit.

@Ralf_Jensen
Bougiekabels zijn door de anwb doorgemeten, die man zij van wel. Heb ze zelf nog niet doorgemeten.


verder heb ik de rotor vandaag en de verdelerkap vandaag vervangen, hij is wel een klein beetje beter gaan lopen, maar cilinder 1 draait nog steeds niet mee en de 2e lijkt ook niet zo gek veel te doen.

Heino4267 (225), 11 jaar geleden

Compressiemeting uitvoeren op alle 4 de cylinders....!

vcmatule (0), 11 jaar geleden

Hallo zo als abc zegt klopt het derde filmpje iets niet de vier rechts boven de nokken zijn de enige waar de olie niet
weg gedrukt worden dus olie op blijft denk dat je eerst je compressie moet meten dan weet je of je dat uit kunt sluiten.

harnak (0), 11 jaar geleden

ik gok op verbrande kleppen

paddo07 (0), 11 jaar geleden

bedankt voor de vele reacties , ik hoop dat de schade meevalt, en het alleen de kleppen zijn. Is de kans groot dat het alleen de kleppen zijn of is er meer kans dat de cilinderwand en zuiger ook beschadigd zijn ? Ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet, hoop deze week een compressie test te kunnen doen.

paddo07 (0), 11 jaar geleden

Hier nog een foto van de zuiger door het bougie gat, niet dat je super veel kan zien maar alle kleine beetjes helpen.



[url=http://postimage.org/image/5dhdl8y9b/][img]http://s11.postimage.org/5dhdl8y9b/bougi...[/img][/url]

Hier nog een link naar de foto, hierop kun je nog een heel stuk inzoomen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WOTDM6...

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

heb je nog gekeken naar de ruimte tussen de nokken en de bussen?

paddo07 (0), 11 jaar geleden

Deksel had ik paar dagen terug nog gemonteerd om weer te testen, vrijdag haal ik hem weer even los en zal ik het nakijken.

Duert (0), 11 jaar geleden

Compressietest. Dan heb je binnen een paar minuten antwoord of er serieus iets naar de klöte is of dat het mogelijk iets kleins is :)

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

"naar de klöte "............ ??? LOL Lijkt wel alsof de Paddo alles doet , om maar geen compressie te meten.

paddo07 (0), 11 jaar geleden

Maatje van me zou zo een ding mee nemen maar nog steeds niet gezien, kan ik er nog gewoon mee naar een garage rijden? Heb middels ook iemand gevonden met een revisie bedrijf waarschijnlijk gaat hij hier naar toe, alleen weet ik niet of ik hem er na toe kan rijden.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja, rij hem er maar naartoe. Gelijk reviseren, zonder eerst een goede diagnose. Goed bezig.

paddo07 (0), 11 jaar geleden

nja.. heb je advies op gevolgd, compressie test is uitgevoerd. 2 cilinders op 10 bar en 2 zo goed als niks, is met een endoscoop ingekeken en er zijn 4 kleppen krom waarvan 2 uitlaat 2 inlaat, zuigers zagen er voor zo ver hij kon zien nog goed uit. De kop gaat eraf en dan kon hij beter beoordelen.

iemand die weet of 10 bar genoeg is op de 2 goede cilinders, of zou hier meer op moeten staan..

Ik hou jullie op de hoogte

vcmatule (0), 11 jaar geleden

Gewoon kop eraf en dan kijken wat er beschadig is en gelijk kijken voor je hem verwijder naar je kleptiming
wand ze gaan niet zomaar krom en als die verlopen is dan is die meting natuurlijk niet zuiver.

Heino4267 (225), 11 jaar geleden

Gezien de "magere staat van onderhoud" van je motorblok is waarschijnlijk de distributieriem ouder dan 5 jaar of heeft deze meer gelopen dan 120.000 kilometer. Daardoor is hij waarschijnlijk versprongen en kost je dat nu daardoor een koprevisie + alsnog een nieuwe distributieriem.
Als de distributieriem óók je waterpomp aandrijft kan je het best ook de waterpomp mee vervangen, anders gaat die binnenkort kapot en moet je wéér een nieuwe distributieriem er op laten zetten ....

Maak eerst eens met hulp een goede analyse van wat er allemaal aan achterstallig onderhoud is, laat je voorrekenen wat dat gaat kosten en beslis dan of het allemaal nog rendabel is gezien de waarde van de auto (1996...) en de staat van je portemonnee.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.