Renault Laguna: Renault Laguna Koppeling ?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 Tdi

Dag samen,
Wanneer ik de koppelingspedaal indrukt valt het mee,
Als ik daarmee rijd hoor ik vanalles, een soort gekraak, gekraak neemt toe narmate ik sneller rijd.
Zou er geen probleem zijn met de koppeling, hopend niet de versnellingsbak, deze weekend eens de spel maar demonteren, en dan weet ik meer wat er gaande is.
Iemand zoiets meegemaakt.

Gr.
Jantje

firedriver

Geplaatst door firedriver (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

firedriver (0), 11 jaar geleden

Dag samen,
Gisteren begonnen met deze operatie,even nog een testritje gemaakt
Amaai wat een lawaai, wanneer ik zijn koppelingspedaal loslaat, ik kan er mee rijden en schakelen, alleen dat abnormaal geluid, wagen zo rap mogelijk de garage binnen gereden, en langs onder bekeken terwijl deze draait.
Geluid is afkomstig uit de koppelings-versnellingsbakhuis.
Zeg vrienden, wanneer ik voor de wagen sta, zie ik aan de rechterkant van de versnellingsbak een grote halve deksel, is dat deze deksel dat ik eraf moet nemen, om te kijken of kogellager van de 5 de versnelling niet versleten is, of dat er eventuele bouten los zijn, maar ja de versnellingsbak ga ik deze weekend toch demonteren om te kijken hoe het zit zijn koppelling.
Wat is er ondertussen al gedaan:
Aandrijving gedemonteerd, een scheur aan de aandrijfasrubber.
Motorkap gedemonteerd, om de motor op te hangen.
Ondertussen ruimte aan het maken in de motorruimte.
En dan nog een klein vraagje, pvc buis dat ook verbonden is met de turbo, is voorzien van een kleinere buis, deze buisje zit vast met een speciale koppeling, kan iemend mij een tip geven hoe ik deze koppeling kan losmaken.

Voila, tot de volgende

firedriver (0), 11 jaar geleden

Dag samen,

Oorzaak gevonden, hoop ik toch.
Wanneer ik met de koppelingsplaat zeer snel op en af beweegt, hoor ik een gerammel, drukveren daarvan liggen geweldig los erin.
De versnellingsbak zelf hoor ik geen abnormaal geluid door daarmee manueel te draaien, heb opgemerkt dat er wat olieverlies was, door een gescheurde aandrijfhoes.

Gr.
Jantje

firedriver (0), 11 jaar geleden

Dag samen,
Gaat woensdag alles monteren.
Iemand een idee hoeveel bakolie erin moet, of is er opzij ergens een bout voor olieniveau.
Een tip om de vliegwiel te blokeren is ook welkom. vliegwiel moet ik nog monteren omdat ik de krukaskeerring wou controleren, maar deze is nog in orde.

Gr.
Jantje

sjaak10918 (0) PRO, 11 jaar geleden

kijk ook even naar de aandrijfhoes van het linker voorwiel (as uit de versnellingsbak) naar haarscheurtjes, want als deze lek gaat loopt je versnellingsbak leeg.

firedriver (0), 11 jaar geleden

Inderdaad sjaak10918,

Aandrijfashoes linksvoor-versnellingsbakzijde heb ik ook bijbesteld, de vorige had een grote scheur, er zat nog weinig bakolie in de versnellingsbak.
Gr.
Jantje

firedriver (0), 11 jaar geleden

Dag samen,
Ben deze werk tss. door aan het doen.
Versnellingsbak zit erop, morgen derest.
Deze wagen moet morgen af zijn, dus morgen na de nachtpost gwoon aan beginnen hé, en maar hopen dat die lawaai verdwenen is, volgens mij ligt het toch aan zijn koppellingsplaat.
Aandrijfashoes is ondertss. ook vervangen.
Gr.
Jantje

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Ik had even aan de hoofdas gedraaid en tegelijk in de lengte richting belasten .Voel je de hoofdas lagers. Krakende koppelingplaat, ja als die 4 veren er uit liggen .
Als de bak weinig olie heeft door die lekkage loopt eerst die vijfde versnelling droog . Is deze nog wel goed gangbaar.
Die vrijloop moet goed gangbaar zijn .
Had de bak in alle versnellingen die wanklank ?
Zelf had ik even die bak open gemaakt . De vijfde versnelling moet er dan wel even af.
Succes.

firedriver (0), 11 jaar geleden

Dag Punt
Als ik aan de hoofdas draait en in de lengterichting belast lijkt het mij of het alles in orde is.
Het schakelen zelf werkt ook.
De 4 veren lagen er niet uit maar ze zaten er toch wat geweldig losjes in, gerammel duidelijk hoorbaar waneer ik de plaat wat op en af schud, als ik dat vergelijk met de nieuwe plaat.
Zeg punt,
De bout (zie foto 3) was een klein beetje los en waarbij ik deze terug heb aangedraait.
De moer van de 5 de versnelling weet ik niet, wat moet er los, of moet het langs de onderkant van de bak gebeuren waar de schakelstang aan bevestigd is, is het zelf te bekijken, niet dat er vannalles loskomt als ik de onderkant losdraait, of beter van af blijven.
Er was bijna geen druppel olie in de bak, door gescheurde aandrijfashoes, ondertss. vervangen
Hopend door terug olie bij te vullen dat de 5 de versnelling opgelost zal zijn
En dan maar hopen dat het gerammel weg is na het beindigen van deze werken.
Morgen weet ik het of de operatie geslaagd zal zijn, bij het draaien van de motor voor de hele demontage was het volgens mij duidelijk dat het geluid uit de koppelingshuis kwam
We zullen zien, morgen weten we het, duim maar voor mij hé

Dikke gr
Jantje

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Het lijkt op de foto dat het druklager ook zijn beste tijd gehad heeft. Ik neem aan dat je die ook hebt vernieuwd?

firedriver (0), 11 jaar geleden

Inderdaad Ralf_Jensen,
Heb gewoon alles vernieuwd, drukgroep ,plaat en de druklager.
Als je toch bezig bent kan je beter alles vervangen, en zeker na al deze werken, valt goed mee, kost wel wat tijd.
Dikke gr.
Jantje

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Bij die bevestiging wat borgmiddel gebruiken! En hoe hield je die as vast?
Die bak monteren met die deksel er nog af en in een versnelling en alsnog even na lopen.
Ik hoop voor je dat de bak nog goed is!
Succes.

kaleido 1 (980) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb zo een zelfde probleem gehad bij een megane 16/16v , de veren in de koppelingsplaat rammelen altijd wel een beetje.
Wat jij gehoord hebt is het rammelen van je versnellingsbak , omdat daar geen olie meer in zat , door de gescheurde hoes, voornamelijk de vijfde versnelling , die komt namelijk het eerste droog testaan.
Bekijk de bak goed , het zou zonde zijn als hij er weer achter weg moet.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ferrie kon best weleens gelijk hebben,heb dit ook al eens bij de hand gehad,bak helemaal aan gort.
hoop het niet voor je.
Tweemaal zelfs,ook bij een volvo v40

firedriver (0), 11 jaar geleden

Dag jongens,
Alles gemonteerd, geluid is weg, versnellingen werken goed.
Operatie gelukt, ben er wel nog niet op de weg geweest

Alleen nog een klein probleempje, links van de bak is een soort halve bol op gemonteerd, en daar heb ik een lekkage ontdekt, is deze o-ring nog vast te krijgen, onder welke nummer, heb wel opgemerkt dat deze halve bol een geweldige bluts heeft, is dat nog eventueel op te lossen door vloeibare pakking.
Op foto 5 kan je deze soort halve bol zien met haar afdichting in gedemonteerde toestand

Gr.
Jantje

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Je bedoelt de kap op de 5e versnelling ? Een goede kit doet wonderen maar bij renault kunnen ze je wel helpen .
Als de bak werkelijk geluidloos is tijdens het rijden ,heb je mazzel gehad!
We horen vast nog wel van je . Groet.

firedriver (0), 11 jaar geleden

Dag Punt, en collega's
Ik ben er bijna.
Ik heb gewoon de wagen uit zijn versnelling gezet, de motor gestart en bij het stationair draaien en ook door zijn toerental te verhogen was het geluid gewoon weg, wat een opluchting, omwille van die lekkage heb ik de risico niet genomen om met deze wagen op de baan rijden.
Maar voor de rest, schakeld goed, geen lawaai in de bak, nu nog in de week zijn lekkage oplossen en dan zal het ok zijn, nog goed dat ik het had gezien, anders was alle bakolie eruit gelopen met grote gevolgen nadien.
En dan maar testen, zal zeker iets laten horen.

Gr.
Jantje

firedriver (0), 11 jaar geleden

Dag samen,

Oorzaak van die versnellingsbaklekkage gevonden.
Deksel terug gedemonteerd, oxidatie aan de onderkant van de versnellingsbak tss. de dichting en de bak zelf.
Spelleke maar schoongemaakt, vloeibare pakking aangebracht en geen lekkage meer.
Dan maar een ritje gemaakt, waarvan ik zeer tevreden ben, schakeld goed, geen abnormaal geluid meer.
Nog te voeren werken.
Carter pakking, lekt na warme motor.
Portier LV gaat alleen open met sleutel, LV gaat toe, RV, LA , LR, blijven open.
Ik moet wel met de sleutel niet teveel naar links of rechts, anders is het precies of de hele spel meedraait.
Moet toch eerst het spel maar demonteren, maar dat moet ik met mijn broer afspreken, wanneer hij de wagen kan missen, hij moet wel de oliepijl goed in de gaten houden omwille van die carterlekkage.

Voor derest geen problemen.

Voila
Dikke gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.