Renault Scenic: auto start niet meer

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e

Nadat een kennis van mij mijn auto verplaats heeft wil de auto niet meer starten.
Het contactslot heeft zijn beste tijd gehad omdat ik al de sleutel na het starten een stukje terug moest draaien omdat anders de startmotor blijft meedraaien.Dit heeft mijn kennis dus niet gedaan en met startmotor(aan)op de starterskrans rond gereden.
Nu heb ik gekeken maar het contact slot komt niet meer op de start fase, dat dus ik denk dat het contact slot ten einde is.
Is het contactslot te vervangen en zo ja enige tips om dit te kunnen doen?
Of is het de startmotor die kapot is?

harrysenic

Geplaatst door harrysenic (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Beide vervangen.
Van het contactslot moet je na demontage kijken of het slot zelf kapot is, of het elektrische deel wat er los achter op zit gemonteerd.

harrysenic (0), 11 jaar geleden

Dank je wel voor deze tip, ik ga hiermee aan de gang.
P.s.Nog tips om het contactslot te verwijderen?

harrysenic (0), 11 jaar geleden

Oke slot is vervangen, maar nu geeft hij geen reactie Is het mogelijk dat de sleutel en boord computer niet goed communiceren ?
Ik heb iets gelezen over inlezen??
Heb van de oude sleutel de zender/ontvanger van de open/dicht van de deuren gewisseld, deze werken wel en kan dus ook de startblokkering uitzetten, maar verder doet hij niets.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Is je startmotor misschien overleden, na die actie....... Controleer of je 12V op je startrelais krijgt. zo ja, dan vrees ik voor de starter. Deze vervangen en klaar.

harrysenic (0), 11 jaar geleden

OP het moment dat ik het contact omdraai geeft hij zelfs geen stroom, er gebeurd niets lijkt wel of hij helemaal dood is maar er zit genoeg stroom in de accu .Kan het zijn omdat de stroom er langer dan 12 uur er is af geweest dat de boordcomputer van slag is?
De accu had ik afgekoppeld i.v.m. loshalen van het stuur en de airbag, hiervoor moest ik minimaal de accu een half uur losgekoppeld hebben zodat deze niet opblaast. Maar door omstandigheden heeft het langer geduurd .

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat had je al gemeld.
Maar heb je gemeten (12V op start- relais. zodra je de sleutel omdraait). ??

harrysenic (0), 11 jaar geleden

Ik lees op het forum dat het startrelais op de startmotor zit, aangezien ik geen brug heb en het nu niet echt fijn is om op de grond te liggen , heb je misschien een andere manier om erbij te kunnen komen?

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Kun je er niet vanaf de bovenzijde bij? Je hebt hiervoor wel flexibele polsen nodig.
Moet het inderdaad vanaf de onderkant, dan kun je de auto omhoogkrikken; zet er assteunen onder voor de veiligheid en probeer er dan bij te komen.

harrysenic (0), 11 jaar geleden

Ik ga kijken wat ik kan doen.

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Het startrelais is die cylindervormige bobbel op je startmotor .....

harrysenic (0), 11 jaar geleden

Connector van het contact slot zat niet goed aangesloten te losjes en maakte geen contact en andere startmotor erin en na wat aansluitproblemen start hij weer.
Dank jullie.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja, dat weten we wel, maar jouw probleem was, "hoe kom je erbij?" Nou, hoe kwam je erbij dan?

harrysenic (0), 11 jaar geleden

Hoe kwam ik erbij,
Als eerste heb ik ruimte gemaakt door de slangen van de aan/afvoer van de kachel los gehaald en rechts weggestopt,ook moet je misschien wat bedrading weg duwen om ruimte te creëren anders heb je bijna geen werkruimte.LET OP ER KAN KOELVLOEISTOF UITLOPEN!!! Je kan er ook tijdelijk een stop instoppen zodat er niets uitloopt.
Als je langs de motor kijkt ( aan de kant v/d versnellingsbak) zie je achter aan de onderkant van de motor de startmotor al zitten.
Het loskoppelen van de bedrading gaat volledig op de tast. (eerst de spanning er vanaf halen door de pluspool linksboven in het motorcompartiment los te schroeven.dit is een zwart kastje met grote gele sticker)
Dan ga je voelen over de startmotor waar het relais zit .Er zijn foto's op het internet te vinden hoe de startmotor eruitziet dan kan je zelf een idee vormen waar je moet zoeken.
Er zit dat 1 smalle draad met schuif contact deze haal je los, de andere is een koperen draadeind met een moer erop( m14) Deze haal je ook los (met evt ratel)Er zitten 2 contacten op dit contact.Zorg goed dat je nog weet waar je deze laat.Het zijn 2 plaatje van ong.1mm dik en 3x3 cm .
Als je dit allemaal los hebt ga je naar de rechterkant ( bij de versnellingsbak) daar zitten 3 bouten(m16) de bovenste 2 zitten achter elkaar en zijn makkelijk te zien.Deze met een dop(16)Mocht je geen dop 16 hebben kan je ook de bougie dopsleutel gebruiken is de zelfde maat, en ratel los halen.Onder de achterste bout zit nog een 3de bout ook m16 en deze heb ik met een ringsleutel losgehaald omdat de dop en ratel er niet tussen passen. Er zijn geen moeren bij deze bevestiging. Er zit schroefdraad in de startmotorsflens getapt.Als je dan deze 3 bouten los hebt kan je de startmotor er uithalen. ( de startmotor kan niet vallen bij het loshalen want direct daaronder zit een subframe hij kan hooguit 1cm zakken.
Ik hoop dat je genoeg hebt aan deze informatie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.