Renault Scenic 1997: Lekkage kachelratiator en boven pendalen, plus electrische stori

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: F3R

betreft; RENAULT MEGANE Scenic (JA0/1_) | 1997.01-1999.10 - 2.0 i (JA0G)Wijzig auto » Motor: 1998ccm 114pk : F3R 750; F3R 751 (1e registratie: 1996-10-16)

Al een poosje voel ik water op mijn voeten, met wegrijden. Dit moet van boven afkomen, maar ik kan de lekkage niet vinden. (nog geen koelvloeistof verlies.)
Wel zie ik een lekkage koelvloeistof; zie foto1 en foto2.
Gisteren treed op een electrische storring. Van wel of niet werkende; richtingaanwijzers, ruitenwissers en deurraamen. Ook blijft een dashboardlampje branden onder de 1700 toeren/motor. Veel water op de voeten en duidelijk een koelvloeistofverlies.
De laatste foto heb ik van het net geplukt, ter verduidelijking.
Ik kan mij niet voorstellen dat zowel de electrische storing als het vele water dat op mijn voeten komt; van een lekke kachelradiateur komt. Immers het komt van een hoger punt.
Ik moet de zooi nog openmaken, dus het wordt vervolgt.
Wat is de betekenis van het oplichtend lampje. Ik vermoed dynamo voeding. (en van het meest rechtse want dit lichte op tijdens rijden)
****

Ik heb de verwarmingsradiator 'gedemonteerd'. (het ringetje is nu stuk; maar dat was niet.) Deze lekkage lijkt mij niet oorzaak van de electrische storing, (het waren slechts druppeltjes.) Morgen nieuwe ringetjes halen en monteren.

Hieronder wat foto's. Ik moest een hier niet zichtbaar extra schroefje losmaken. Ik zal later het met een foto aanwijzen.



Ik vergat te vermelden dat de deurvergrendeling/contactbeveiliging niet meer reageerd op het LED lampje van mijn contactsleutel ! (Is dat een computerprobleem ? ) (Hij start wel gelijk op gas, immers hij rijd niet meer op benzine.)

suffie

Geplaatst door suffie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Kachel is duidelijk.. Kan de lekkage langs bv de voorruit de zekering/relaiskast bereiken??? of het instrumentenpaneel??? interferentie kan dan voor de (tijdelijke) andere problemen zorgen.

suffie (0), 11 jaar geleden

Ik zou niet weten hoe via de vooruit de zekeringskast bereikt kan worden. Ik heb al de ruitenwissers losgemaakt; en eronder bekeken in die opvangbak(ik weet niet hoe dat heet); voor de pasagierstoel gaat een kabelboom naar beneden, (en dan de auto in.); die heb ik al dichtgemaakt met vloeibare teer. En onder de ruitenwissermotor zie ik niets waar water doorheen kan.
Het water op de voeten blijft een raadsel, (het is zelfs veel, en tijdens een bocht naar links kreeg ik een hele golf water op de voeten.)
Ik heb foto's van boven de voeten; maar alles is droog. Behalve bij die kabelbomen naar de zekeringskast toe.
Overigens meestal wanneer het geregend heeft. Vandaar ook dat ik de lekkage van de koelvloeistof niet als oorzaak zie.

Aanvulling; Lekkage is alleen kort na het wegrijden ,of starten van de motor, na langere stilstand(met regen).
Ik durf niet de accu los te koppelen, om dat er geen reactie volgt op het signaal van de sleutel. (omdat het meschien ook aan de computer kan liggen; de electrische storing althans.)

Nog bedankt voor je reactie Cor. (Ik hoop op meer.)

fitz (0), 11 jaar geleden

Afvoeren controleren/openmaken onder de parafan.

suffie (0), 11 jaar geleden

Hoi fitz bedankt voor je reactie; Ik heb die twee plastic roosterplaatjes losgemaakt (Heet dat paravan?). Ik moest de ruitenwissers daarvoor, met een poelietrekker, losmaken. Het water wordt oevangen in een 'opvangbak'. En kan dan aan de zijkanten weglopen, (door twee openingen.) Ik neem aan dat het, dan middels afvoerbuizen naar beneden wordt geleid. Hoe kan ik die afvoerbuizen, het beste, inspecteren ? (Van onderen of via de zijkant) Kortom moet ik de plastic spatschermen, bij de voorwielen losmaken ? Of moet het 'blik' losgemaakt worden ?

fitz (0), 11 jaar geleden

Meestal ligt er gewoon prut in die "opvangbakken". Dat verwijderen en zorgen dat de gaten naar buiten goed open zijn, is meestal voldoende. Je zou even kunnen proberen er een kleine hoeveelheid water in te gooien en kijken of het goed naar buiten loopt.

suffie (0), 11 jaar geleden

Het ziet er brandschoon uit, die opvangbak, en de gaten aan beide zijden zijn vrij. Doorlopen is het niet. Maar ik weet niet hoe die afvoergaten lopen; En of er via een gaatje het water naar binnen kan lopen. En ik zou niet weten hoe het water zich kan verzamelen, naar een plek recht boven de pedalen.
Ik heb na bovenstaande tekst iets gevonden, (Waar het water hoogstwaarschijnlijk verzamelt). Op de fotoos, te zien, een drijfnatte isolatiemateriaal. En ik vermoed dat het via het isolatiematreiaal op de electrische bedrading valt, (Ook zit de zekeringskast er rechtonder).
Maar ik begrijp niet hoe het water bij dat isolatiemateriaal kan komen. (het is teveel, om afkomstig te zijn van neergeslagen condenswater; En het treed slechts op met regen.)
Dus het moet van boven komen, (en dit isolatiemateriaal zit hoger als de 'opvangbak'). Het moet gewoon via het dak of langs de ruit naar binnen lopen. Maar ik kan niks ontdekken. Raar !
Met de laatste foto wijs ik de meest natte plek aan;

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Zet nu maar eens de tuinslang op de voorruit en op het dak. Beste is met 2 mensen, eentje sproeien, eentje kijken. Heb je overigens een dakraam?

suffie (0), 11 jaar geleden

Ik heb geen dakraam. En wat water in het gootje van de dakdragers leverde ook niks op. (Gewoon met wat kopjes water. ik heb geen tuinslang) Ik had nog verder gekeken, (Dat was schrikken), Immers de horizontale plaat van het dashboard is doorgerot. (Die zit binnen). De onderkant van de voorruit is lager. De laatste foto is van buitenaf naar een schuine plaat die onder de horizontale plaat zit.
Dus hoe dat water bij die horizontale plaat kan komen is voor mij nog steeds een raadsel; (Ik hoop dat de foto's duidelijkheid verschaffen.)

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Allereerst dit.. Wat een prachtige foto,s.. Ik denk toch dat de lekkage langs de voorruit komt.. Gewoon tijdens stilstaan.. Het water verzamelt zich deels op eem richel en tijdens het rijden loopt het er plotsklaps af...Als je je vinger nat maakt in de koelvloeistof, en je proeft eraan. weet je hoe dat smaakt( zoet)..In Oostenrijk hebben ze het 20 jaar geleden in de wijn gestopt.. drinken is iet goed voor je gezondheid. maar proeven met het puntje van je tong overleef je heus wel..
Ik zie weinig electrisch, je moet bedenken dat water wat ergens een kabelbundel inloopt elders soms boven op een compentent terecht kan komen...
Zoek eens achter de stuurkappem en dan vooral de combinatieschakelaars. eb wat er nog meer zit.. Nat??? bingo

suffie (0), 11 jaar geleden

Cor19:45; ''Ik denk toch dat de lekkage langs de voorruit komt.. Gewoon tijdens stilstaan.. Het water verzamelt zich deels op eem richel en tijdens het rijden loopt het er plotsklaps af''
Inderdaad dit is precies wat gebeurt ! Maar ik kan niks ontdekken bij of aan de voorruit. Ik ga morgen effe de kapjes van de stuurkollom losmaken en speuren naar de electrische storing.
Echter recht onder dat isolatiemateriaal zit een zooi electrische bedrading. Ik doe een fotootje erbij hieronder.
Wat recht onder de eerste foto zit is in de tweede foto zichtbaar. Waar ook het isolatiemateriaal het meeste nat is. (Ook zit de zekeringkast eronder)
De twee laatste fotoos, zijn van onderen genomen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

De zekeringkast mag echt niet nat kunnen worden... Het vuil (wat er altijd in aanwezig is) wordt door het vocht electrisch geleidend en kan voor iterferentie zorgen. Praten met elkaar van twee of meer draden welke dat niet mogen doen... De stroom(welke voor dat praten zorgt) is niet voldoende om kortsluiting te veroorzaken, maar soms net wel voldoende om een relais in te schakelen. Ook vocht in een relais kan er voor zorgen dat deze (soms) blijft hangen...

Witte aanslag op de gedrukte bedrading duidt op interferentie.

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

aan de buitenkant van de raam rondom een sopje aanbrengen,en dan van binnen uit met een lucht pistool ff ff de ruit volgen dan zie je het snelst waar die lekt

suffie (0), 11 jaar geleden

Helemaal boven, (zie 3e foto); Is dat een storings lampje wat brand ? Help svp ik heb geen onderhoudsboekje en die dealers ben ik spuugzat.

fitz (0), 11 jaar geleden

Ja, dat is een storingslampje

Heino4267 (225), 11 jaar geleden

Waarschijnlijk van je remmen....

suffie (0), 11 jaar geleden

Een probleem opgelost. Ik heb het gebroken ringetje vervangen door twee wat zachtere rubbere ringetjes van het zelfde formaat, (de dealer kon geen oorspronkelijke ringetjes leveren; alleen een komplete voorverwarmer.) Dit heb ik op zowel de aan als afvoer gedaan om een gelijkmatige druk te verkrijgen.

Het probleem ! (En vergeet de rest maar even hierboven)
Er is een storingslampje wat flikkert (tussen de 0 en 1500 toeren van de motor)
Geen reactie meer op de sleutel; Maar de startonderbreker blokkeert niet meer. (Ook niet wanneer de sleutel uit het contact is.) Kortom de startbeveiliging is statisch. (continu op aan stand dus.)
Met draaiende motor; Bestuurders raam (voor) reageert niet meer. Maar het raam (voor) van de pasagier gaat wel open en dicht.
Ruitenwissers doen het niet meer. Maar de watersproeiermotor doet het wel.
Knipperlichten doen het niet meer. Maar stadslicht en groot licht doet het wel.
De radio doet het ook.
De zekering 15Amp van de ruitenwissers is in orde. (zie foto.)
Vraag; Waarnaar moet ik zoeken ?

abc (0) PRO, 11 jaar geleden

alles wat niet werkt wordt aangestuurd door de uch(zekeringkast)en die is nat geworden dus daar zit je probleem

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Stel je voor?? de voorruit is gelijmd.. Maar de lijm is veel meer een dikke pier kit... Die kit kan ergens tussen de carrosserie en de pier of tussen de ruit en de pier losgelaten zijn.. in beide gevallen heb je lekkage. Als dat lek aan de onderzijde van de ruit zit zul je er meestal niet veel van merken. Maar als het boven zit wel. Tijdens een bui heeft het regen water alle tijd om via dat lek binnen in de auto terecht te komen. Omdat het maar een klein lekje is zal het water langs de pier de ruit of de carrosserie naar het onderste punt, en daar loopt het op de eerder genoemde richel en later daar weer vanaf.. )onder de vloermat kun je zien hoeveel water er inmiddels naar binnen is gestroomd..

De voorruit zal opnieuw gelijmd moeten worden..Denk erom de lijm houdt echt niet op de roest...

Ik denk dat de electrische storingen allemaal door het water komen.. Ik vrees echter dat er nog al wat onderdelen vervangen moeten worden, de lekkage is niet van vandaag of gisteren....

suffie (0), 11 jaar geleden

Ja abc de zekeringskast is nog nat, (Althans het afdekhoesje om stof te weren voelt nog nat aan), Ik zou nog een haarphone erop kunnen zetten, maar ik ben de kar een beetje zat.
Ik doe nog wat foto's erbij; Ik heb de zijkant maar open gehakt (het heeft niet echt een functie). Stom van peugot om die zooi zo te maken dat je er niet bij kan komen. (ik doe de serie foto's in tweeen i.v.m. opladen.)
Jij ook bedankt cor voor advies enzo. Maar ik weet het niet meer. En door laten meten voor 80€/uur ex btw bij de dealer gaat mij nekken.

Heino4267 (225), 11 jaar geleden

De UCH is de interieurcomputer, die stuurt alle comfort-functies.

Als je nou eens zorgt dat de hele auto goed droog wordt (tijdelijk ergens stallen en luchten?).
Daarna droog, (schoonmaken) en test / vervang je de UCH (die zit volgens mij op de zekeringkast geklikt) en je kijkt wat er dan nog steeds niet werkt.
Door laten meten door de dealer hoeft dus helemaal niet!
Dan kan je daarna bepalen of het je waard is om de oorzaak van de lekkage te verhelpen(bv. een nieuwe voorruit laten plaatsen nadat je de oude verwijdert en het voorruitframe zelf herstelt)?

Ik meen namelijk te lezen dat je best tevreden was over de auto, totdat je deze rij mankementen kreeg.
De bewerking van ABC dat alle defecten te herleiden zijn naar de (ondergelopen) UCH, kunnen best kloppen.
Als je de moeite nog op kunt brengen, zou de financiële schade nog best eens mee kunnen vallen.
En de eerste stappen zijn gratis (drogen auto en UCH, testen UCH).

suffie (0), 11 jaar geleden

Sorry Hein Ik heb net 1 minuut geleden gebeld voor de sloop. Ik heb het gewoon opgegeven. Meschien dat die UCH nog wel droog te maken was. Maar ik heb er geen zin meer in. Allemaal nog bedankt jongens. voor de moeite en meedenken enz.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Laat peugeot er ff buiten. DIE Draaien al slecht. en dan krijgen ze ook nog de ellende van renault op hun nek..grapje.. om de voorruit er uit te halen hoeft deze echt niet stuk....

suffie (0), 11 jaar geleden

Inderdaad Cor deze keer was peugeot 'onschuldig'; En ik heb mijn naam bewezen. (Ik laat de fout boven maar effe staan; dan snapt de volgende lezer jouw allertheid.) Overigens was dat zekeringskastje wel te demonteren, via onderkant (een soort knijpklemmetje) plus aan de zijkanten (twee 'houdertjes') en aan de voorkant een schroefje. Meschien dat ik morgen nog een fotootje ervan oplaad t.b.v. een volgende klusser.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.