Renault Twingo: weinig remkracht twingo

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Halllo mensen,

Sinds een tijdje remt onze Twingo een beetje raar. Bij de eerste keer trappen is er bijna geen remkracht, waardoor je niet hard remt. Wanneer je deze weer los laat, en direct weer intrapt, remt deze wel zoals het hoort.
Onlangs de remblokken nog vernieuwd, remcilinder lijkt droog.

Wie weet, wat dit kan zijn?

Gr Kawagroen

kawagroen

Geplaatst door kawagroen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

ernhemmer (0), 11 jaar geleden

Lekkage Remsysteem achter? Schijven te dun? Lucht in je Remsysteem? Kunnen meerdere factoren zijn

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Geen wiellager speling ?
Slechte schijven , waarop de remblokken nog op in moeten slijten.
Zelfstellende mechanisme in de achterremmen zit vast ?
Je hebt geen remslangen los gehad , zodat er nu lucht in het systeem zit ?

kawagroen (0), 11 jaar geleden

@ Ernhemmer:

schijven zijn niet de dikste meer, ca 130000 km gelopen. zou dat zoveel uit kunnen maken, dat hij het met 1 keer trappen niet voldoende kracht opbouwt ??

@kaleido 1:
remblokken zitten er ca 500 km onder, alleen deed hij dat voor de tijd ook al. remslangen zijn niet los geweest, dus ik verwacht geen lucht. zelfstellend mechanisme is niet los geweest, achter is de remvoering ook vervangen, terwijl deze nog lang niet versleten was. remvloeistofniveau is trouwens ook normaal...
de link naar wiellager snap ik niet?? hoewel ik wel het vermoeden heb, dat een van de lagers ten einde is.... ( LA is bij 122000km vervangen ) graag uitleg

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Oke hier volgt de uitleg .
Als een wiellager speling heeft , worden de remblokken uit elkaar gedrukt door het scheef staan van de schijf, de ruimte tussen schijf en blokken wordt dus te groot.
Als je dan remt moet je eerst deze ruimte weg trappen .
Zitten trouwens bij de achterremmen wel die 2 kleine metalen lipjes nog op het wieltje van het zelfstellende mechanisme , als deze er niet op zitten of niet goed , lopen de remstellers terug en krijg je ook een grotere pedaalslag.

kawagroen (0), 11 jaar geleden

OK klinkt duidelijk.

Dit geeft mogelijk een oplossing voor beide problemen. ik vermoed dat mijn wiellager links of rechts voor speling heeft ( je hoort em brommen ). dit kan dus het gevolg hebben.
ik zal eens op onderzoek uit gaan.

alvast bedankt! resultaat volgt.

kawagroen (0), 11 jaar geleden

Wat betreft het slechte remmen, denk ik, dat ik eruit ben; rempomp defect
Remsteller achter is het niet. en lekkage in systeem ook niet.: ==>bij motor uit, handrem erop, dan rem intrappen. 1e keer trappen, trap je op de bodem, 2e en volgende keer heb je remdruk, lwelke constant blijft. dit betekent dus, dat een aangetrokken achterrem geen invloed heeft.
ik zet er een andere rempomp op, en we zien wel.

wat betreft het lager/ gebrom:
Heb vanmorgen de auto op bokken gezet, om het gebrom te achterhalen.
beide wielen achter lopen heel mooi vrij zonder grom
bij de voorkant lijkt het er op, dat de wiellagers goed zijn ( bijna geen speling voelbaar ). alleen denk ik dat er een lager van de aandrijflijn slecht is. het geluid is rechts meer hoorbaar.

wanneer ik de voorwielen vrij heb, en zet em met ca 100 km/h in de vrij, wordt het gebrom evenredig minder met de snelheid. het zit dus niet in de motor.

heeft er iemand ervaring met een bepaald lager, wat berucht is? ik vermoed niet, dat het het wiellager is

harnak (0), 11 jaar geleden

Meestal moeilijk te bepalen af het links of rechts is wielen laten draaien en aan schokdemper voelen. kan natuurlijk ook de versnellingsbak zijn.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Oke hier volgt de uitleg .Als een wiellager speling heeft , worden de remblokken uit elkaar gedrukt door het scheef staan van de schijf, de ruimte tussen schijf en blokken wordt dus te groot. Als je dan remt moet je eerst deze ruimte weg trappen[/quote]
Indien dit het geval zou zijn dan praat je wel over heel, heel veel speling en wel zoveel speling dat er zo goed als niet meer mee te rijden en te sturen is.
Dit euvel was dan overigens veel sneller opgemerkt dan het remprobleem....

Gr. paul

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Iets geen centimeters , nooit een vr6 gezien paul met dit verschijnsel.?

kawagroen (0), 11 jaar geleden

Hallo, was ik weer.

na het vervangen van de rempomp leek het goed te gaan, totdat mijn vrouw opmerkte, dat de remdruk weer minder wordt. ==> ik moet al weer 2 x pompnen, voordat je remdruk hebt.
het niveau blijft, gelijk, geen ( grote ) lekkages zichtbaar .==> klauw linksachter zweet heel iets.

blokken zijn nieuw, alle remolie vervangen en meerdere keren ontlucht.

nog suggesties??

bvd Remko.

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Je hebt toch remtrommels achter ?
Zweten is lek , en kans op aanzuigen lucht.
Zitten de metalen plaatjes wel op het zelfstellende mechanisme , zoals ook al eerder gevraagd ?
Zoniet loopt het zelfstellende mechanisme van de achterremmen terug , en wordt de slag steeds groter.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Hoofdremcilinder ???

teunissen (0), 11 jaar geleden

misschien blijft de terugslagklep in de rembekrachtiging plakken??????????????
Heb ik eerder meegemaakt.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Is gemakkelijk te controleren, voet op de rempedaal houden, motor starten, normaal moet de rempedaal een beetje naar beneden gaan
Gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.