Renault MEGANE BERLINE: Motor lampje brandt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M A7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

hallo Forum,

Mijn Renault Megane uit 2001 laat het oranje motor symbool zien (storingslampje). Tijdens het rijden begon deze te branden vandaag. Motor loopt gewoon goed. Ik heb de accu klem los gemaakt en na een uurtje weer vast gezet, lampje brand nog steeds direct na omdraaien van de sleutel in het contact.

Wat kan dit zijn? Defecte sensor? Ik heb een paar keer hard opgetrokken bij het stoplicht vandaag, verder niks bijzonders gedaan.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Raabje2

Geplaatst door Raabje2 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Begin eens met de foutcode(s) uit te laten lezen. Dat scheelt een hoop gegis, zoeken, tijd en geld.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Ja, dinsdagmiddag heb ik even tijd om dit te doen. Ik hoop dat het geen katalysator is, lijkt me dat tijdens het rijden pas het lampje gaat branden, niet al direct bij contactsleutel omdraaien.

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Bij het op contact zetten brand normaal dit lampje ook , gaat uit als de motor loopt .
Hij kan uit gaan als de storing een bepaalde tijd of kilometers niet meer aanwezig is .
Maar het beste is om hem inderdaad eerst even uit te lezen.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Net terug van de garage (geen Renault), uitlezen en 4-gas meting, gratis service.

De foutcode is katalysator, en is er niet uit te krijgen. 4-gas meting is goed.

Als een sensor stuk is, er zitten 2 lambda sondes in de katalysator, deze beinvloeden elkaar, en moeten dan misschien beiden vervangen worden? En ze schijnen nogal vast te kunnen zitten. Of het is de katalysator zelf. Kostenopgave heb ik nog niet. 400-500 euro?

Omdat de 4-gas meting goed is, en de auto verder prima rijdt, is het advies het zo te laten. Auto is in september jl. gekeurd, dus ik kan nog zeker een krap jaar rijden, en als de gasmeting goed blijft, langer. Ik tank BP Ultimate 98, misschien helpt dat voor goede uitlaatgassen.

Ik vraag me nog wel af of ik dit zelf veroorzaakt heb met hard optrekken, plankgas geven. Doe ik normaal nooit, nu wel 2-3 keer, en in de volgende rit ging het lampje branden. Sensor te heet geworden, of trillingen in de katalysator die er normaal nooit zijn? Roet los gekomen in de uitlaat?

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Weet je het nummer van de uitgelezen code toevallig?

Meestal bij de beruchte melding "Katalysator werking onder drempelwaarde" is het echt de kat die is overleden.
Dat de 4-gas test goed is, zegt nog niets. De motorcomputer controleert de kat onder zwaardere omstandigheden.
Het is eventueel rijdend te controleren. Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...

Aan het doorrijden met de brandende foutlamp kleeft 1 nadeel: je kunt niet meer zien of er nog een andere fout is opgetreden.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Artikel gelezen. Die code heb ik helaas niet, het was gratis, ik heb geen printje.

De motor loopt gewoon goed, uitlaat stinkt niet zover ik weet. Als ik maar kan rijden, korte ritjes in de stad, en af en toe een langer stukje. Staat meestal stil door de weeks. Ik rijd maar 5000-8000km per jaar. Dat het lampje brandt is dan pech.

Gekke is dat het lampje al brandt bij contact aan, motor nog uit. Ik zou zweren dat het lampje normaal niet te zien is bij contact aan, motor uit.

Ik zou denken dat als de katalysator stuk is, dit pas ontdekt wordt als de motor loopt en de sensoren "vies" uitlaatgas detecteren?

Door de keuring komen volgend jaar, dat wordt dan de uitdaging. Als de motor slechter gaat lopen, of uitlaat begint te stinken, of verbruik wordt veel hoger, dan wordt het tijd om dit te laten repareren.

Of zie ik iets over het hoofd? Wat kost een katalysator ongeveer? Ik hoop eigenlijk dat het lampje vanzelf weer uit gaat. Ik vermoed ook dat andere nieuwe motorproblemen ook echt te merken zijn, stotteren, inhouden, afslaan, dat merk ik ook zonder lampje.

ronny530 (0), 7 jaar geleden

Het motorlampje gaat bij het aanzetten van het contact al branden en na het starten van de motor uit. Ik zet mijn vraagtekens bij de gebruikte benzine want de motor is af fabriek afgesteld op brandstoffen met een octaangehalte van 95 ron en niet op 98 ron benzine.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Dit is wel een aardig artikeltje... :-)

http://thegarageblog.co.uk/2013/10/18/do...

maar dat terzijde...

Ik rijd al 1,5 jaar met BP Ultimate denk ik, om andere problemen te voorkomen, heb ik heel wat gekke dingen meegemaakt, afslaan, stotteren, etc. Dit was overigens pas echt over na 4 nieuwe bobines en een stappenmotor.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

ik heb zo een bluetooth plug besteld om de computer uit te lezen


Dit weekend proberen. Ik ben wel benieuwd om welke melding het nu precies gaat, en of dit te resetten is.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Ik lees met OBD Auto Doctor de code:

P0420 Powertrain, Catalyst System Efficiency below treshold (Bank 1)

Gratis versie van dit programma staat niet toe om deze melding te wissen. Die misschien direct weer terugkomt. Even verder zoeken naar een gratis programma op die code te wissen.

Hans4040 (300) PRO, 7 jaar geleden

Je kan de code wissen en het lampje uitkrijgen, maar dat neemt de oorzaak niet weg.
Repareren is misschien een optie....

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Zojuist met de probeer versie van OBD 2007 het lampje uitgekregen. Morgen een rondje rijden. Bij stationair draaien ging het lampje niet meer aan.

Repareren doe ik alleen als het echt moet, voor een keuring in september 2017, of als de motor slechter gaat lopen. Auto rijdt heerlijk op dit moment.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Reken je niet rijk als het lampje morgen niet aan gaat. Het zal wel enige honderden kilometers gaan duren voordat het lampje weer brandt.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

tsja... ik houd er ernstig rekening mee dat ie terugkomt.

Maar ik vind het zonde om nog veel geld in een ouwe bak uit 2001 te pompen. Ik heb nog wat kleine dingetjes die ik even uitstel, nu met die katalysator erbij wordt het misschien teveel, en wordt het tijd voor een andere auto. Ik vind Renault heel lekker rijden, maar ik heb er niet echt een hechte band mee... ik vind het echt een prut merk, had deze auto nooit moeten kopen... :-)

En deze storing is ook wel heel abstract, het functioneren van de katalysator is beneden een bepaalde waarde gekomen, dus als de performance 100% is, dan is het goed, en als voorbeeld, 90% ook nog, en bij 89% gaat het lampje branden, omdat iemand dat zo afgesteld heeft in de fabriek.

Als ik dit laat repareren, en daarna word ik aangereden, dan ben ik een paar honderd euro extra kwijt voor een reparatie die niet strikt noodzakelijk was, omdat de motor zelf er geen last van had (tenminste, ik merk geen verschil met hoe de auto rijdt voordat het lampje aanging). Dagwaarde is ca. 2000,-

En nog even over dat lampje, bij contact aan en motor uit is het lampje standaard niet zichtbaar. Dat werd hierboven wel beweerd.

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Mijn vrouw heeft een scenic van 2001 , met een k4m motor , lijkt me toch niet zoveel te verschillen , daar brand hij op contact , maar dat is niet de discussie , maar wou het toch even kwijt.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Geen punt hoor :-) Ik zit best vaak in mijn auto te wachten als mijn vrouw boodschappen doet, ik heb al uren naar dat dashboard zitten kijken met contact aan, fel oranje lampje heb ik nooit eerder gezien, alleen bij de check, als alles aan gaat, heel kort. En als er echt iets mis is met de ontsteking, dan begint het lampje te knipperen tijdens het rijden.

Mijn buurman heeft een Scenic uit 2000, ik zal eens vragen wat zijn lampje doet bij contact aan.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Vanwege het modeljaar valt deze auto onder de wettelijke EOBD-regels.
1 van de eisen in die regels is dat het oranje motorlampje (MIL heet dat nu) aangaat bij contact aan, vandaar de opmerking.
In de beginperiode werden er nogal wat interpretatie fouten gemaakt - vooral door Franse merken.
Dit is waarschijnlijk 1 van de redenen waarom het uitlezen met EOBD pas vanaf 2006 verplicht is.

Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Ben een week verder, auto rijdt heerlijk soepel, lampje blijft uit.

check

Beste antwoord, geplaatst door Raabje2 (0), 7 jaar geleden

Opgelost, lampje blijft uit na 700 km gereden.

Oplossing is in dit geval zelf een OBD2 adapter kopen en met een laptop de foutcode wissen in de boordcomputer.

Leerpuntje voor mezelf, ook al staat dit los van het feitelijke probleem, is in een oude auto geen plankgas geven en hard optrekken, kans dat er wat kapot gaat is veel groter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.