Renault Laguna 2002: Turbo van mijn Laguna 1.9 DCI kapot, wat nu?



  • peterkoopman @ 12/11/2006, 14:16

    Renault Laguna
    bouwjaar: 2002
    brandstof: diesel
    motorcode: 1.9 DCI

    De turbo van mijn Laguna 1.9 DCO , bouwjaar 2002, heeft het begeven. Vragen:
    - wie heeft er een liggen
    - waar moet ik allemaal rekening mee houden? zijn er bijvoorbeeld nog meer problemen waarmee ik rekening moet houden?
    - kan ik dit (gemakkelijk) zelf repareren of is dit specialistenwerk?
    Alvast hartelijk bedankt!!!!!!


  • rob9958 @ 12/11/2006, 14:27

    Gebruik even de functie "zoeken" op dit forum, vind je heel veel info over dit onderwerp.
    Tip: er schijnt een coulanceregeling van Renault te zijn voor turbo's, vind je ook op dit forum.

    Succes, Rob.

  • sjaak r @ 12/11/2006, 15:00

    Daar is idd een coulanceregeling bij Renault voor.
    Even informeren bij de dealer.

  • Laguna1.9dci @ 14/11/2006, 11:35

    Zeer kort geleden ook de Turbo van mijn 1.9 DCI kapot gehad. Turbo, Intercooler, olie en buizen zijn kostenloos vervangen en tevens hierbij een vervangende auto gekregen. Auto had ongeveer 100.000 op de teller en is van 2002

    Volgens de ene garage kan je een beroep doen tot 120.000 km en 5 jaar en volgens de andere Dealer tot 150.000 km. Het probleem heeft een bepaalde code bij de Dealer waardoor dit door Renault Nederland(Frankrijk) vergoedt wordt.

  • Erik2804 @ 14/11/2006, 14:08

    peterkoopman :

    De turbo van mijn Laguna 1.9 DCO , bouwjaar 2002, heeft het begeven. Vragen:
    - wie heeft er een liggen
    - waar moet ik allemaal rekening mee houden? zijn er bijvoorbeeld nog meer problemen waarmee ik rekening moet houden?
    - kan ik dit (gemakkelijk) zelf repareren of is dit specialistenwerk?
    Alvast hartelijk bedankt!!!!!!


    Hoi Peter,
    Hopelijk kun je gebruikmaken van de Renault regeling. Zoniet dan wordt het financieel gezien een dure grap.

    Mocht je het zelf gaan doen let dan op de aanhaalmomenten voor de turbo.

    Turbo is niet zelf te repareren, deze moet je vervangen.

    Je moet wel degelijk met een aantal zaken rekening houden. Het is niet erg ingewikkeld maar doe je het niet goed dan is de nieuwe turbo snel beschadigd.

    Als er stukjes van het compressorwiel af zijn gebroken dan zitten deze in leidingen/inlaatstuk/egr-klep/uitlaatstuk/motor. Maak alle leidingen inclusief intercooler en inlaat-/uitlaatstuk en egr-klep heeeeeeel goed schoon of vervang alles vanaf luchtfilter tot inlaatstuk. Om bij de intercooler te komen moet de bumper en koplampen gedemonteerd worden. Vervangen is veiliger dan schoonmaken. Vervang ook de motorolie en het oliefilter.

    Let op de conditie van de olieaanvoerleiding o-ringen bij demontage van de oude turbo, deze moeten gaaf zijn. Zoniet krijg je olielekkages. controleer de oude leiding op verstoppingen, eventueel leiding vervangen.

    Het is dus veel werk, de zes moertjes en twee olieleidingen op de turbo zelf zijn het minste. Reken toch maar op een dag werk.

  • peterkoopman @ 14/11/2006, 20:40

    Bedankt voor jullie reacties, erg bruikbaar. Wat betreft de coulanceregeling van Renault: mijn Laguna heeft 225.000 km gelopen en dan geldt deze regeling niet meer. Voor de zekerheid heb ik er maar voor gekozen om de reparatie bij een goede garage te laten uitvoeren, want ik wil dit niet nog 'n keer meemaken. Ik heb zelf geen werkplaats, dus ik zou het allemaal buiten moeten doen..........

  • rob9958 @ 14/11/2006, 21:03

    Zo, een Laguna met 225.000km........

  • peterkoopman @ 14/11/2006, 21:05

    tja

  • Erik2804 @ 15/11/2006, 09:12

    rob9958 :

    Zo, een Laguna met 225.000km........


    Er zijn er nog veel meer met zo'n kilometerstand. Helaas deel ik de ervaringen, zeer recent ook turbo defect bij 230.000km

  • sgm @ 15/11/2006, 16:33

    rob9958 :

    Zo, een Laguna met 225.000km........


    Ik heb er eentje met 190.000km op LPG. Weliswaar met ruilkop, maar wel perfect lopend blok. Ook stoelen nog steeds perfect. Zonder de defecten zou het een hele goede auto zijn...

  • Speerpunt @ 16/11/2006, 15:32

    De mijne staat bijna op 230.000. Ik heb vorige maand ook mijn turbo vervangen. Het is wel te doen hoor, met wat geduld en beleid. Ik heb alleen niet de intercooler en allerlei slangen vervangen.

  • Jaxxon @ 15/02/2007, 15:41

    Nou bij die van mij is van de week speling op de turboas geconstateerd, na het opmerken van een erg aanwezige fluittoon.

    Naar de dealer, sorry meneer, uw auto valt niet onder de regeling, auto dateert uit aug 2001 en heeft net 106000 km gelopen, zijn laatste beurt heeft hij bij het verkopende autobedrijf gehad (geen dealer). Ik naar renault gebeld, nee meneer dat valt er echt niet onder, nu maar later vervangen bj een lokale garageboer, moet er donderdag naar toe, nu maar hopen dat hij het uithoud tot volgende week.

    Kostenplaatje turbo: 1100 euro, inclusief nieuwe olieleidingen, tevens worden de achterasrubbers vervangen, kosten 300 euro. Daar gaat een maand salaris, nu maar hopen dat dit voorlopig het laatstse is.

  • LagunaGrandTour @ 15/02/2007, 20:20

    Kan het zijn dat de motor veel lawaai(zwaar brommend) maakt als de turbo kapot is? En heeft het terug vallen van het toerental bij het optrekken ook te maken hebben met een kapotte turbo?
    Wat hebben de andere betaald voor het vervangen van de Turbo?

  • LagunaGrandTour @ 15/02/2007, 20:24

    peterkoopman :

    Bedankt voor jullie reacties, erg bruikbaar. Wat betreft de coulanceregeling van Renault: mijn Laguna heeft 225.000 km gelopen en dan geldt deze regeling niet meer. Voor de zekerheid heb ik er maar voor gekozen om de reparatie bij een goede garage te laten uitvoeren, want ik wil dit niet nog 'n keer meemaken. Ik heb zelf geen werkplaats, dus ik zou het allemaal buiten moeten doen..........


    Heeft de dealer aangegeven dat je geen recht meer hebt op de coulanceregeling?

  • Speerpunt @ 15/02/2007, 22:59

    Ik heb het zelf gedaan. Turbo via Profile gekocht voor 600 euro. Daarnaast wat klein materiaal voor nieuwe rubbers voor de olieleidingen etc. Verders geen gek gereedschap nodig gehad. Kwestie van die vacuumslangen dingen weghalen, luchtslang weghalen(van het luchtfilter naar de turbo), uitlaat los van de motor (zit een steun).

    Je kan trouwens ook zelf even voelen. Dan haal je alleen de luchtslang weg en kan je met je hand de as voelen van de turbo. Die mag ietsje bewegen. Wat je ook kan doen is met een digitale fotocamera foto's maken van de schoepen. Als je daar geen schade ziet, kan je er rustig van uit gaan dat er niets mis is met je turbo.

    Ik heb dus na aanleiding van een fluittoon ook de turbo vervangen, en die fluittoon zit er nog in. Ik ben nu al een dikke 20.000 km verder. Hadden ze ook speling geconstateerd, terwijl die exact hetzelfde was op de nieuwe turbo.

  • Speerpunt @ 15/02/2007, 23:01

    @Jaxxon: dat is typisch renault: Die laten je lekker stinken met een bekend probleem. Als je de energie hebt zou je er eens een zaak van kunnen maken. Of bij Radar van de Tros.

    @LGT: zwaar brommend geluid, zou je luchtfilterhuis wel eens kunnen zijn die resoneert. Dat je turbo even terugvalt tijdens optrekken is normaal volgens mij, heb ik ook.

  • Speerpunt @ 15/02/2007, 23:06

    En die achterasrubbers zijn ook zelf te doen, zo staat in een ander topic te lezen. Ik besteed liever wat tijd om het mezelf te leren, dan om Renault (sorry dealers daar horen jullie ook onder) kruiwagens geld te brengen. Dat besteed ik dan liever aan mijn kids. Turbo reparatie bij Renault zou ongeveer 1700 euro kosten. Dan heb ik het met 600 voor turbo en 100 euro klein materiaal, filters (olie en lucht), olie (5w40) ruim 1000 euro bespaard.

  • Erik2804 @ 15/02/2007, 23:27

    Ja, heb het ook al eens zelf gedaan. De turbo alleen kostte zo'n 640 euro incl.btw. De rest kwam er nog bij.

    Aangezien ik onderstaande situatie heb meegemaakt (met dank aan Speerpunt), vreesde ik dat er brokjes in het systeem zouden zitten en heb dus ook de intercooler vervangen (200,- incl btw). En luchtfilter, o-ringen op de olieleiding, oliefilter, olie. Al met al toch nog veel goedkoper dan uitbesteden, maar doe je het zelf dan heb je natuurlijk weinig garanties op de arbeid. Natuurlijk weten we zelf goed wat we doen en hebben we weinig garanties nodig..... hoop ik.










    Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk/270Nm geoptimaliseerd -> 155pk/340Nm

  • P. Kelder @ 16/02/2007, 00:22

    ''Créateur d’automobile" voor een ''echte'' mannenauto.

    paul,

  • Erik2804 @ 16/02/2007, 00:28

    Renault: Createur d'Malheur.....

  • P. Kelder @ 16/02/2007, 00:31

    Erik2804 :

    Renault: Createur d'Malheur.....


    is dit je eerste... en de laaste ERIK ?

    paul,

  • Erik2804 @ 16/02/2007, 00:36

    Het was mijn eerste turbo, bij 230k km. Hopelijk ook de laatste turbo.

    Is het ook mijn laatste Renault? Misschien.

    Ik weet het nog niet, heb de wagen aangeschaft bij 180k km en staat nu op 245k km. In 2006 heb ik drie keer met de wagen aan de kant van de weg gestaan. Eerste keer lekkende waterpomp, motor werd te warm. Tweede keer losgelopen krukas poelie veroorzaakt door vastzittende vrijloop-poelie op de dynamo. De derde keer door een defecte turbo.

    Als het in 2007 zonder grote problemen gaat, dan wil ik nog wel over een volgende Renault denken. Als het problemen blijft regenen dan doe ik deze van de hand en kies voor een ander merk.

    Erik

  • P. Kelder @ 16/02/2007, 00:50



    225pk 2,5 TDI quattro S-line

    koop maar zoiets erik, ben je in éénkeer klaar......... ;)

    paul,

  • Santa @ 16/02/2007, 00:52

    Deze was zeker voor de "halve prijs"..........????

    Erik, geLOOF me nou maar: een "simpele" 1.9 TDI in dit merk werkt ook errug goed hoor......

    En er zit GEEN franse slag in de wielen en de onderdelen zijn ook NIET met een Franse Slagsleutel vastgezet.....

  • Erik2804 @ 16/02/2007, 00:54

    Aan het eind van 2007 weten we het, misschien toch zo'n S4......

  • Santa @ 16/02/2007, 00:55

    Ach, een 3.0 TDI is al ruim voldoende.............
    Spreek uit ervaring..........

  • Erik2804 @ 16/02/2007, 00:59

    Ben toch nog niet zo onder de indruk van het vermogen van een 2.5 of 3 ltr V6....... Ben meer onder de indruk van het gewicht >1600kg

  • Speerpunt @ 16/02/2007, 09:11

    Ik vind de achterbak te klein. Vriend van me heeft er zo eentje. Viel me vies tegen. Aangezien wij nog wel eens naar het buitenland gaan ivm familiebezoek heb ik toch een wat grotere achterbak nodig.

    Ik denk dat de volgende een toyoya avensis wordt.

    Het uitbouwen van een turbo plus alle slangen + intercooler kost je een weekend, mits je alle spullen hebt. Als je jezelf daarmee 1000 euro (of zelfs 500) kan besparen vind ik het de moeite waard. Ik ga morgen intercooler en eventueel achterasrubbers vervangen bij de gunni van mijn broertje. Daar wilde Renault ook al niet tegemoet komen.

  • Gertjan3699 @ 16/02/2007, 11:42

    Ik heb ongeveer alles meegemaakt zoals hierboven beschreven met mijn vroegere Laguna 2001 150k km op de teller. Het blijft een mooie auto maar het is onvoorstelbaar wat er allemaal aan kapot gaat!!!
    - turbo / intercooler / instrumentenpaneel / regeling airco/ achterasrubbers / draagarmen / velgonbalans / allerlei sensoren de weg kwijt / LMM meter / uitlaat rammelt / ruitesproeierpomp / motor achterruitenwisser, etc,etc.

    Heb nu sinds een half jaar een Toyota avensis wagon uit 2005. Het is inderdaad misschien niet zo'n geweldige auto qua design maar het is wel fijn om elke morgen weer je auto te starten zonder dat een hele kerstboom aan storingslampjes gaat branden. Wat mij betreft een aanrader !!! (by the way, heb altijd renault gereden en 3 laguna's versleten maar de laguna II is dweilen met de kraan open).

  • asx @ 17/02/2007, 19:06

    Wat een negatief gedoe een auto met meer dan 200.000 vraagt nu eenmaal onderhoud: heb een a6 staan en die heeft aleen nieuwe versnellingsbak,ophanging, aandrijfas, turbo, luchtdebietmeter en nu is de brandstofpomp aan de beurt en zon versnellingsbak is veeeel duurder dan een bak van een renault ( origineel ruil voor een scenic 1040€)
    wie zo'n auto met 200.000 km rijdt bespaart op aankoop/afschrijving maar is meer aan onderhoud en herstelling kwijt

  • rob9958 @ 17/02/2007, 21:45

    Moet je een Volvo kopen.....
    Ik heb een V70 2.4 Turbo met 205.000km op de teller en nooit meer dan regulier onderhoud gehad en je wilt niet weten wat ik al voor een ellende gehad heb met een Laguna uit 2001 met 105.000km (toen ik hem verkocht)

  • hellbat @ 17/02/2007, 21:56

    asx :

    Wat een negatief gedoe een auto met meer dan 200.000 vraagt nu eenmaal onderhoud: heb een a6 staan en die heeft aleen nieuwe versnellingsbak,ophanging, aandrijfas, turbo, luchtdebietmeter en nu is de brandstofpomp aan de beurt


    tjongejonge, 200.000 en zowat een volledige autorevisie is dus tegenwoordig normaal.

    Pfff, ben ik blij dat ik nog een oud gebakje van 96 rij, hier heb ik enkel pas wat rubber van de voorwielophanging moeten vervangen, 2 uitlaatdelen, en wat slijtdelen zoals koppeling en remblokken. 200.000 gelopen, en ik krijg nu pas de eerste ECHTE onkosten, dus de distri ( 2e keer ) en de bovenste fuseekogels.

    Ben ik blij dat jappen nog steeds AUTO'S maken.

    Groeten Marcel

  • P. Kelder @ 18/02/2007, 00:54

    asx :

    Wat een negatief gedoe een auto met meer dan 200.000 vraagt nu eenmaal onderhoud: heb een a6 staan en die heeft aleen nieuwe versnellingsbak,ophanging, aandrijfas, turbo, luchtdebietmeter en nu is de brandstofpomp aan de beurt en zon versnellingsbak is veeeel duurder dan een bak van een renault ( origineel ruil voor een scenic 1040€)
    wie zo'n auto met 200.000 km rijdt bespaart op aankoop/afschrijving maar is meer aan onderhoud en herstelling kwijt


    gezien de hoeveelheid die er in omloop zijn is dit slechts een druppel op een gloeiende plaat.. versnellingsbak ? ophanging ? aandrijfas ? zegt meer over het gebruik (vorige eigenaar) dan over de kwaliteit van dit type audi.......

    paul,

  • sgm @ 18/02/2007, 17:05

    Nou, dan vraag een Audi bezitters maar eens naar de 4 aluminium kogels van de voorwielophanging. Dat is pas duur, daar kan een Renault turbo niet tegenop.

  • Smeets
  • Overwg Olie
  • jobmotive2
  • smeets solutions
  • obdpartners
  • Hippored