Rover 45: motor icoon blijft branden na reparaties en na nieuwe sport uitl

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

ik heb een probleem dat ik nu net heb sins na 1 jaar probleem loos te rijden en bij mijn rover 45 1,6 benz uit 2004 heb ik de Bougies, bobine en kabels vervangen . maar sins de nieuwe uitlaat met katalysator blijft het lampje bij mij ook branden en bij het uitlezen bleek dat er iets hogere uitstoot is ontstaan waar door de motor icoon blijf branden. En ik weet me geen raad meer sins dien. Omdat de Lambdasonde waarschijnlijk kapot is. En ik weet als ik er niks aan laat doen dat anders de motor zijn eigen leven gaat leiden . maar ik zag ook dat de radiators ook aan vervanging zijn.
maar kort gezegd dat ik er nog al moe van wordt . zeker dat ik de auto wil houden tot ie niet meer kan.

Kan iemand mij een tip geven wat en waar door het kan komen of hoelang het gaat duren dat dit opgelost kan worden?

sander chauffeur

Geplaatst door sander chauffeur (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 45? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Weet je de exacte foutcode nog? Of het nummer van die foutcode?
Die nieuwe katalysator is dat een originele of een universele? En waarom is de katalysator vervangen?

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

De code moet ik nog achterhalen. ja het is unviversele katalysator . De reden er van is omdat ik de hele uitlaat wilde laten vervangen en er nu een sport uitlaat onder zit en als ik er maar een stukje zou doen dan zou het later meschien kapot zou gaan.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Gezien de klacht ben ik bang dat die nieuwe katalysator onvoldoende werking heeft - ook al is die nieuw.
Maar dat kan bevestigd of weerlegd worden door de foutcode, die ieder APK-station voor je kan uitlezen.

Heb je soms ook nog het uitlaatspruitstuk vernieuwd?

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

ja ook en er zitten nu 2 dempers op dus 2 uitlaat spruitstukken zitten er.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ergens een link naar een tekening of foto's of beschrijving?
Waar zitten de lambdasondes nu? Want standaard worden de gassen van 4 cylinders gemeten, nu zullen dat er denk ik slechts 2 zijn?

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

ik heb alleen een foto van de achter kant . ja dat is een goeie vraag ik weet zelf niet waar ze zitten.
maar ik ga morgen kijken in de beschrijving . En van de week ga ik de auto even zelf uit lezen.
de lambdasondes zouden voor en achter de kat moeten zitten .
maar morgen moet ik toch ook de nieuwe rubbers voor het dak en de voorruit de garage op bellen .
Maar even een vraag als ik de motor ga chiptunen wat zeg je er van daar over ?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Tunen met een fout in het systeem zou ik niet doen. Als je achteraf de fout oplost moet je misschien opnieuw tunen. Dat is dubbel geld uitgeven.
Van tunen bij een standaard exemplaar zou ik niet te veel verwachten, misschein dat je een paar (3-5) pk wint, als er al winst is.

Met deze uitlaat wordt het allemaal nog ongrijpbaarder en zou je het moeten proberen.
Even vooropgesteld dat ik geen wegauto's meer tune, maar ik zou voor de eer passen.
Want hoe reageer je als er geen winst te behalen is, omdat de uitlaat eigenlijk niet geschikt is voor deze motor, maar wel een deel van de kosten moet betalen?

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

ja oke het is duidelijk ik had er al over na gevraagt en ze zeiden over de tunen dat de motor geen race monster word maar wel zuiniger worden en zou ie 10 tot 15 pk meer krijgen. maar als ik on te vreden ben dan kan ik binnen 10 dagen me geld terug krijgen.

maar goed dat is latere zorg nu moet eerst het probleem opgelost worden.
maar hoe bedoel je met :
Met deze uitlaat wordt het allemaal nog ongrijpbaarder en zou je het moeten proberen.
Even vooropgesteld dat ik geen wegauto's meer tune, maar ik zou voor de eer passen.
Want hoe reageer je als er geen winst te behalen is, omdat de uitlaat eigenlijk niet geschikt is voor deze motor, maar wel een deel van de kosten moet betalen?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Tja, 10 tot 15 pk winst (met een normale uitlaat) vind ik wel heel erg optimistisch.
Maar als ze volhouden zou ik zeggen laat maar zien op een rollenbank en dan wel met deze auto.
En dan het zuiniger worden. Dat zijn geen besparingen van 20% of zoiets, maar hooguit enkele procenten.
Het probleem voor jou is dat je aan de advertentie of het verhaal van een "tuner" niet kan zien hoe goed/professioneel deze zijn.
Er zijn er genoeg die alleen maar files van twijfelachtige kwaliteit via het internet kopen en doorverkopen.

Stel even voor de discussie dat je met een standaard uitlaat 10 pk zou kunnen winnen.
Maar jij hebt geen standaard uitlaat meer, niet eens een standaard uitlaatspruitstuk.
Het kan zomaar zijn dat door die uitlaat er geen winst te behalen valt en in het ergste geval is er zelfs sprake van vermogensverlies.
Ik denk dat eventuele tuning specifiek voor deze auto gedaan moet worden op een rollenbank, juist vanwege die uitlaat.
En stel dat je bij ons kwam met de vraag om dat te doen, zou ik nee zeggen. Gewoon te veel werk en te veel risico.

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

oke, het is duidelijk.
tunen gaat gewoon niet gebeuren daar was ik al over eens .
Maar nu terug naar het probleem over de katalysator .
Wat voor tip of weet je iets waar mee het kan verhelpen ?
en van de week kan ik het uitlezen dan krijg je ook de foutcode.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De uitlaat is wat gecompliceerder als ik eerst dacht. Deze gaat wat verder als wat gebruikelijk wordt gezien als een "sportuitlaat".
Ik zou eerst de foutcode wel eens willen weten.
En foto's, tekeningen of een link naar de website van de maker van die uitlaat.

Mocht deze P0420 zijn, dan zou ik eens goed naar de lambda-signalen kijken.
Voor een voorbeeld van die signalen

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

oké dat laat ik deze week nog weten.
Dit is hun webside waar ik het heb laten doen.
http://maxiperformance.nl/

Ja ik zal ik doen, en zou ik dan de lambdasonde moeten vervangen of niet ? want ik had ook ergens gelezen dat ze na een bepaalde kilometer stand vervangen moeten worden.

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

Ik heb zo juist de code uit gelezen en het is de code P0420 wat je al zei.
Ja dan zijn het overduidelijk de lambdasondes, moet ik deze laten vervangen ?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Het spijt me, maar ik heb een andere mening en wel dat het overduidelijk de katalysator is.
Ofwel leeg, dan wel te weinig werking omdat deze b.v. te klein is.

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

ja oke dus die moet vervangen worden? ik heb er 20 jaar garantie op.

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

ja oke dus die moet vervangen worden ? want ik heb er garantie op.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Lijkt me wel dat de katalysator vervangen moet worden. Met de opmerking erbij: als dat dan al helpt.
Heb je nog kontakt opgenomen met de leverancier van de uitlaat nadat de storingslamp ging branden?

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

nee dat heb ik nog niet gedaan . Maar dat ga ik morgen zeker even doen.

sander chauffeur (0), 9 jaar geleden

Ik heb zo juist na een paar dagen hun eindelijk aan de praat gekregen en komende dinsdag krijg ik een nieuwe katalysator .
En mocht het weer zo zijn dan kijk ik wel voor de lambdasondes .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 45 of stel zelf een nieuwe vraag.