Saab 9-3 2004: kofferbakslot Saab 9-3 Vector 1,8t cabrio geblokkeerd

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8t

De kofferbak van mijn 9-3 cabrio wil niet meer open. Niet met het soft rubberen handvat in de klep zelf, niet met de afstandsbediening en ook niet met de sleutel in het gaatje in de achterkant naast het nummerbord. Iemand zei dat je driemaal het knopje van het bestuurdersportierslot aan de binnendeur (met zo'n icoontje van een open hangslot) moest indrukken, maar ook dat helpt niet.
Het begon al steeds moeilijker te worden de klep te openen. Ik moest de laatste tijd flink op de klep duwen om het slot vrij te maken als ik de afstandsbediening of het rubberen handgreepje bediende, en dan klonk er een ratelend geluid, alsof er een kettinkje doorslipte of zo, maar het slot sprong wel open uiteindelijk.
Nu schijnt de enige oplossing te zijn om ergens een gat in de achterkant te boren, in de kofferdeksel of op het carrosseriepaneel daaronder. Ik weet niet waar de kabel loopt die het slot bedient.
Rampzalig, want dat betekent boren, lassen, plamuren, spuiten, als het tenminste helpt. Ik woon in Frankrijk, en behalve een verdwaalde Volvo dealer is er hier ook geen specialist die me kan helpen.
Wie weet raad??? Reacties op deze site of via mail aan lodewijk.bouwens@orange.fr
Bij voorbaat dank

Lo Bouwens

Geplaatst door Lo Bouwens (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Kun je de achterbank er niet uit halen en dan in de achterbak komen ?

Lo Bouwens (0), 9 jaar geleden

Bij een cabrio kan de achterbank er helaas niet uit... Daar zit het opklap- en opbergsysteem van de kap achter.
Maar bedankt voor het meedenken.
Lo Bouwens

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Slot heeft geen kabel , er zit aan het slot een electromotortje , die de boel bediend.
De rest is ook allemaal elektrisch.
Heb je de nummerplaat op de achterklep zitten , zou je daarachter het gat kunnen maken , heb je het minste schade.

Lo Bouwens (0), 9 jaar geleden

Aha, dus dat ratelen alsof er een kabeltje of kettinkje aangespannen werd en doorslipte is een ander geluid? Het klonk als snel achter elkaar takketakketak, schakels van een kettinkje die over een tandwieltje heen slipten, en dan was het slot van spanning af en open. Zit er dan iets van een tandwieltje in of zo? Ik kan anders dat geluid niet verklaren.
Een gat leek mij inderdaad zelf ook de enige oplossing, maar waar en hoe groot moet dat gat dan? Moet die elektromotor er doorheen kunnen om hem eruit te halen of kun je de sluiting dan zodanig bereiken dat het open kunt krijgen? En dan naderhand de elektromotor vervangen. Ik ben een leek, wel een handige, maar dit heb ik nog nooit bij de hand gehad.

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Je hoort de tandwieltjes over elkaar heen gaan.
Het is allemaal kleiner dan dat jij denkt.
Als je een flink ter hoogte van het slot op de klep bonkt en tegelijk de ab bediend , misschien heb je geluk.
Een leer voor de volgende keer , eerder vervangen , nu heb je een hoop gedonder.
Plaats eens een foto van de achterkant van de auto , misschien zien wij een oplossing.

Lo Bouwens (0), 9 jaar geleden

De methode van flink druk uitoefenen op de rand van de kofferbak en met de vuist erop slaan tijdens het gebruik van de afstandsbediening k moest ik de laatste maanden toch al toepassen, anders ging hij so wie so niet open.
Maar nu het ratelende geluid niet meer te horen is moet het wel betekenen dat de elektromotor het heeft begeven. Ik had er inderdaad eerder iets aan moeten doen, stom...
Hierbij de gevraagde foto van de achterkant (nog met destijds het eendags export kenteken), maar daar zie je niet veel aan voor het kofferbakslot.

Lo Bouwens

Lo Bouwens (0), 9 jaar geleden

LEVE HET VROUWELIJK INZICHT!! Mijn echtgenote had vandaag ineens een lumineus idee. Als je de cabriokap haf opent en dan die handeling onderbreekt, gaat de opbergruimte waar de kap in wordt opgevouwen helemaal open, maar de kap zelf blijft nog naar voren staan. Het paneel naar de kofferruimte zit met een aantal bouten vast. Die moeten losgedraaid en dan kan dat verbindingsschot eruit (denk ik) om op die manier te proberen in de kofferruimte te komen en het slot van binnenuit te demonteren. Ik ben nu enkele weken in Nederland en heb de auto niet bij me, dus ik heb het allemaal even bij een garage moeten bekijken, maar het lijkt me mogelijk.
De garage vond het idee van de half open kap de moeite waard en raadde me sterk af gewoon een gat achter in het plaatwerk te boren. Ten eerste is het de vraag of je dan bij het manuele kabeltje kunt (op de plaats waar het kabeltje loopt zit dubbel plaatwerk, de binnenrand van de kofferdeksel, en het gat zit trouwens dan ook vol in het zicht) en vaak zit het probleem toch in de elektromotor van het slot. Een gat heeft alleen zin als je met een zgn. knabbelaar een gat maakt dat bijna even groot is als het hele achter-nummerbord, zodat je bij het motortje kunt komen. Maar dat is wel een heel rigoureuze oplossing.
Ik hoorde nog een ander alternatief: de achterbumper verwijderen en dan van onderen-buitenaf de bouten doorslijpen waarmee de slotvanger is gemonteerd.
Ik ben pas half december terug in Frankrijk bij mijn eigen auto en zal mij weer melden als er iets is gelukt.

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Bumper er af is geen optie , door de bak van de kap is een goede mogelijkheid , plastic binnenbekleding van de achterklep dan domweg los trekken.

Hank Bouwens (0), 7 jaar geleden

Het probleem is min of meer bij toeval opgelost. Na tienduizend keer opnieuw proberen kreeg mijn zoon het idee om niet bovenop de klep de duwen, maar eens proberen of een beetje naar links of rechts duwen en wrikken misschien hielp. En ja hoor, zo kregen we opeens toch de achter klep handmatig open. Het probleem bleek te zijn dat de ene helft van de slotvanger was afgebroken. Het slot valt als je de klep sluit tussen twee hard rubberen blokjes. Het linker blokje was afgebroken, waardoor het slot scheef in de slotvanger terecht kwam en daardoor klem bleek te zitten.
Nieuwe slotvanger besteld bij Saab specialist Van Leenen in Delft (€ 49,-), zorgvuldig recht onder het neerkomende slot gemonteerd: probleem opgelost.
Alleen moet het elektromotortje nog worden vervangen, dus bedien ik het slot voorlopig met het sleuteltje. Heb ik er wel voor over...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.