Saab 9-3: Probleem na vervangen turbo

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: B205E, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Hoi Oldfort,
Ja sorry, misfire.. weet er ook niet veel van af alleen wat ik mee krijg ;)
Maar schijnbaar op cylinder 4, de storing is maar 1x naar voren gekomen.
Met het uitlezen tijdens het rijden was alles goed bij de bobine, de bougies zijn met de tuning vervangen van Bosch naar NKG. Deze zitten er net 500km in.

IK weet niet of het mengsel goed is, er is door de tuner en de saab gekeken door uitlezing met Obd en open sid. daar hebben ze niets over mengsel gesproken.
Ik tank overigens alleen ron 98 of v power benzine.

Ze hebben de 3 klep of zoiets ook los gehad, maar het probleem bleef.
Nu heeft de tuner een slang van de 3 weg klep los gelaten en kan ik er rustig mee rijden donderdag gaat hij naar de garage..

Snap er de ballen van haha.

MrMr78

Geplaatst door MrMr78 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

MrMr78 (0), 8 jaar geleden

Hallo,

Mijn Saab 9-3 heeft een probleem na het vervangen van de turbo.
Het betreft een 2.0t lpt 110kw met 191.000km
De auto is getuned voorheen door KCperformance naar 225 pk, hierna heeft de turbo de geest gelaten.
Er zat te veel speling op, was al op zijn eind.
De turbo heb ik laten vervangen door een saab garage naar een nieuwe.

De 1e dag na het vervangen de auto even flink getest na goed warm lopen, geen problemen gehad en ging als een raket.
De 2e dag merte ik met flink door trekken van 120 naar 160 km/u een schok, hij trok door schokte en trok weer door.
Nu heeft hij dit telkens al ik door wil trekken, bij rustiger rijden geen probleem.

3e dag met smorgens auto starten ging het motor lampje branden, na uit lezen een overslag bobine.
Volgens de Saab garage niet het probleem van het schokken, na uit lezen tijdens rijden te veel turbo druk.
Ben terug bij KCperformance geweest en deze hebben wat dingen getest en zeggen dat de turbo niet 100% is.
Of de wagegate of vacuum ventiel van de turbo. De tuning zou juist zijn en er was niet te veel druk, maar turbo klep zou niet helemaal open kunnen gaan.

Nu is mijn vraag dus, is het werkelijk de trubo of is het probleem de bobine (di cassette)?
Een buurjongen heeft het schokken ook gehad met zijn Ibiza cupra met trubo, hij zei meteen bobine.
Donderdag gaat de auto naar de Saab garage om verder te kijken, heb garantie op de turbo dus hoop natuurlijk dat die niet goed is..

Wie weet er misschien meer, wat kan het zijn of heeft dit ook gehad??

Hoor het graag, grtz

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

"overslag bobine" is eigenlijk een verkeerde vertaling van de uitgelezen fout. De correcte tekst is "misfire".
Een misfire is het ontbreken van een verbranding. Dat kan een defecte bobine of bougie zijn, maar ook een verkeerd mengsel.
Op hoeveel cylinders werden er misfires gezien?

Als de wastegate niet genoeg open gaat, loopt de turbo druk dus te hoog op.
Dan kan in de getunede map wel een goede grens staan, maar bij jou ga je daar kennelijk toch overheen.
Als de druk hoger wordt dan waar de map rekening mee houdt, is het mogelijk dat het mengsel te arm wordt.
Is het mengsel gecontroleerd tijdens het proef rijden?
Is er gecontroleerd met hoeveel % het ventiel voor de wastegate wordt aangestuurd? Was dat maximaal?
Echt goed voor de turbo is het ook niet, die hele hoge drukken. Het toerental van de turbo loopt dan te hoog op.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Mengsel bij volgas is te controleren door naar het signaal van de voorste lambdasonde te kijken.
Of als alternatief op een rollenbank met een 4-gas tester of breedband lambda sonde.
Inbouw van een extra breedband sonde voor testen op de weg wordt ook nog wel eens gedaan.
De eerste methode is het snelste en goedkoopste, maar kan niet nauwkeurig genoeg zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.