Skoda Octavia: Waardes luchtmassameter AQY motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Weet iemand welke waardes de juiste zijn?

Ik heb met VAG-COM aangesloten een log gemaakt, waarbij ik een testritje heb gemaakt. Volgens de site van www.gerritspeek.nl moet je in de 3e versnelling tot 3000 toeren rijden. De waardes die ik dan krijg bij 3000 RPM liggen rond 15 g/s. Het is een 2.0 met motorcode AQY. Zelfde motor zit bij mijn weten ook in de New Beetle en Golf IV.

Extra info: Bij lage toeren optrekken wil de auto wel 'ns stotteren, dus bij extra gas geven in lage toeren.

Welke conclusies trekken jullie hieruit?

Tachi

Geplaatst door Tachi (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Luchtmassameter kun je testen met een log van een VOL-gas acceleratie tot aan de toerenbegrenzer (iets van 6500 bij jou).
Als die 15g/s met volgas gemeten is dan geeft de LMM veel te weinig aan.

Vuistregel is per Kilowatt die de motor levert, heb je 1,1 gram/seconde nodig.
Stel je hebt een motor van 80kw (109pk) dan moet je bij vol gas bij rond de 6000 rpm 88g/s zien.

Tachi (0), 13 jaar geleden

Ik krijg bij volle toeren (ruim 6000 rpm) waardes rond de 100 g/s. Dus dat lijkt me wel goed.

Kan ik hieruit concluderen dat de LMM goed functioneert en dus de oorzaak van het inhouden c.q. stotteren elders moet zoeken?
Wat zijn de volgende stappen die ik kan ondernemen?

Tachi (0), 7 jaar geleden

Dit is een hele oude van mezelf, maar het probleem was destijds vrij eenvoudig op te lossen: bougiekabels vervangen,

Na inspectie bleek dat één kabel nogal los op de bougie zat en na een tijdje weer vrij makkelijk losschoot van de bougie. Er ontbrak een soort klemmetje in de kop van de kabel.
Een auto rijdt niet prettig op drie cilinders :)

Plus het stotteren en inhouden werd/was erger bij vochtig/nat weer. Het bleek dat de kabels ook verouderd waren. Dit heb ik toen getest met een (stationair) draaiende motor door met een plantenspuit op de bougiekabels water te verstuiven/vernevelen. Je ziet eventueel blauwe vonkjes en je kan duidelijk geknetter horen en de motor loopt dan ook gelijk onrustig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.