Skoda Superb 2011: koelwater niet warmer dan 75 graden/ olie 83 graden

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: CFG, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 125

Sinds enige tijd wordt mijn koelwater niet warmer dan 75 graden op de snelweg. Mijn olie wordt bij een snelheid van 130 km/uur niet warmer dan 83 graden. Als ik de motor stationair laat draaien loopt de temperatuur van het koelwater langzaam op naar 90 graden en mijn olie ook. Maar als ik dan weer ga rijden dan zakt het al snel omlaag naar rond de 70 graden (koelwater) en olie volgt al snel ook naar beneden.
De thermostaat is al vervangen. Distributiesnaar en waterpomp zijn in augustus vervangen.

Kan iemand mij vertellen wat het probleem kan zijn?
Is er iemand die een een schema heeft van het koelwater systeem?

Alvast bedankt voor jullie moeite

john van beek

Geplaatst door john van beek (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Superb? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 7 jaar geleden

Is toch prima op zich , koelwatertemp zou iets hoger mogen zijn.
Wat is de waarde van de thermostaat ?
Hoe is dit gemeten trouwens.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Thermostaat vervangen.!

De aanwijzing zegt het al.

Succes.

Hans4040 (305) PRO, 7 jaar geleden

...De thermostaat is al vervangen....

heeft de thermostaat de juiste openingstemperatuur..?

kaleido 1 (1595) PRO, 7 jaar geleden

Dat vroeg ik ook , dus we lezen het wel.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Volgens mij is hier niks aan de hand.
Het zijn zeer efficiënte diesels die weing warmte genereren.
En met de wintermaanden merk je dit het meest.
Of het moet voorgaande winters anders geweest zijn of voor het vervangen van de thermostaat.

john van beek (0), 7 jaar geleden

Thermostaat is door de dealer vervangen en heeft een openingstemperatuur van 87 graden.
Bij soort gelijke auto's ( Skoda Superb combi 2.0 TDI 170 PK ) komt dit euvel niet voor.
Bij deze auto's blijft de koelwater temperatuur mooi op 90 graden staan.

Nu is mijn volgende vraag.

Mijn distributiesnaar en koelwaterpomp zijn in augustus 2016 vervangen.
Zou het theoretisch mogelijk zijn dat er koelwater slangen verwisseld zijn en dat de slang die in verbinding staat met de thermostaat niet via de radiateur gaat maar rechtstreeks terug naar het blok. En de slang die normaal rechtstreeks naar het blok gaat naar de radiateur?
Dus simpelweg het koelwater circuleert standaard via de radiateur.

Punt (35) PRO, 7 jaar geleden

Of in jouw geval staat de kachel zoveel warmte af te geven dat de radiateur voorin de wagen overbodig is . ?!

Probeer dit eens uit door de kachel nagenoeg uit te zetten.

Of het wordt tijd voor een standkachel. Bij div. merken is dit standaard .

Vr. Groet.

john van beek (0), 7 jaar geleden

Nou er is nu 2x de koelvloeistof thermostaat vervangen en het probleem blijft.

Maar ik heb waarschijnlijk goed nieuws in de dsg bak zit ook een thermostaat. Via een ander forum is de garage erachter gekomen dat dit ook het probleem kan zijn. Dus nu is die thermostaat besteld en wordt deze vervangen.

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topi...

firedriver (55), 7 jaar geleden

87 graden lijkt mij toch helemaal niet dramatisch, ik zou het zo laten.
Gr

Hans4040 (305) PRO, 7 jaar geleden

Ik snap ook niet waarom je hem per sé op 90 graden wil hebben...

P. Kelder (0) PRO, 7 jaar geleden

90 graden onder deze omstandigheden is de motor vrijwel nooit.
Alhoewel de meter 90 graden aanwijst is dat zelden de juiste temperatuur.

Gr. paul

john van beek (0), 7 jaar geleden

beste @firedriver en @hans4040,

87 graden koelwater is ook geen probleem, maar die is 70 graden en zelfs lager ( soms 50 graden ) na 2 uur rijden.
Mijn olie temperatuur komt niet hoger dan 87 graden en die moet bij een snelheid van 130 km per uur rond de 104 graden zijn.
Want als ik de motor eerst stationair goed warm laat worden en rij er een stuk van ongeveer 50 km mee met een snelheid van 130 km per uur, dan is mijn koelwater temperatuur mooi 90 graden en mijn olie temperatuur 104 graden.

Maar goed ik ga die koelthermostaat van mijn DSG bak ook laten vervangen en dan hoop ik goed nieuws te hebben.
Dit heeft namelijk bij andere weggebruikers met een Volkswagen passat en een DSG bak ook geholpen

john van beek (0), 7 jaar geleden

update:

De thermostaat van de DSG koeler ( levertijd 3 weken)) is vervangen en het probleem is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.