Suzuki Samurai: Slecht lopende Samurai

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Vanwege een kantelzuiger heb ik het oude (carburateur-)blok in mijn Samurai vervangen door een Vitara 1600 injectieblok.
De ombouw is goed gelukt (piece of cake...), en stelde niet heel veel voor. Echter ik krijg het blok niet lekker aan het lopen...

Als de motor koud is wilde hij niet direct aanslaan, maar moest je altijd een beetje gas geven. Als hij dan startte liep hij koud helemaal perfect. Het gedonder begint pas als hij op temperatuur is. Als je dan een beetje gas geeft, gaat het toerental staan pendelen tussen ca. 1000 en 2000 toeren, niet mee te rijden dus.
Ik heb alle sensoren gecontroleerd en alle spanningen / weerstanden gemeten aan de hand van het werkplaatshandboek, en vond alleen een slechte gaskleppotentiometer. Nadat ik deze had vervangen startte hij meteen (zonder gas te geven). Één probleem minder dus, alleen het pendelen van het toerental bij warme motor is nog steeds niet weg... Stationair loopt hij goed maar zodra je een beetje gas geeft gaat het toerental weer als een wilde staan schommelen...
Ondertussen heb ik alle vacuümslangen gecontroleerd, waren allemaal lekvrij. Ik heb de computer opengehad, en de beruchte condensatoren waren al een keer vervangen, geen last van slijtage. De brandstofpomp met filter heb ik van een Mercedes 230E, dus druk en opbrengst genoeg lijkt me.
Alleen bedenk ik net dat de carterontluchting van deze motor (slang van PCV-klep naar kleppendeksel) los was toen ik de motor kocht, en ik heb deze weer vastgemaakt. Kan dit de oorzaak zijn van het slechte lopen? En wat is er dan precies mis als dat de oorzaak is?
Verder heb ik een vermoeden dat er iets water in de benzine zit, zou dat ook een oorzaak kunnen zijn van dit schommelende toerental?

Alvast bedankt voor het meedenken!

SamuRoy

Geplaatst door SamuRoy (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Samurai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

limbra (485), 12 jaar geleden

Als je het vermoeden hebt dat er water in de benzine zit zou ik allereerst dit controleren en eventueel de benzine aftappen (denk aan het milieu dus benzine in een opvangbak / jerrycan laten lopen).
brandstof filter vervangen en nieuwe benzine er in, dan kun je deze twijfel voor het probleem in elk geval uitsluiten.

Het schommelend toerental doet me denken aan een defecte koelvloeistof temperatuur sensor of toch een vacuumlek,
het vitara blok heeft een lucht massa meter (LMM) , toch? misschien ook een aandacht punt.
werkt de PCV klep wel , of is deze vervuild ?

De TPS sensor (gasklep potentie meter) heb je deze in zijn nul stand gezet / ingeleerd ? Anders denk ik dat de ECU gaat pendelen om de juiste
waarden te zoeken rondom de nulstand en het toerental dus ook gaat pendelen.

Heb je de kabelboom ook vervangen of aangepast ?

Leuk "hobby" object overigens .

SamuRoy (0), 12 jaar geleden

Koelvloeistoftemperatuursensor is gecontroleerd en is goed (spanningen kloppen en weerstandswaarden kloppen, zowel bij koude als warme motor).

Dit blok heeft geen LMM, hier zit een MAP-sensor op, deze is ook gemeten en was goed. Voor de zekerheid toch uitgewisseld (heb er één reserve) maar zonder verbetering.

TPS staat vast nog niet goed, ik heb hem "op het gevoel" goed gezet. Maar 't probleem zit hem ook niet in stationairloop maar juist als je een beetje gas geeft (deellastbereik).

De (complete) kabelboom komt samen met ECU uit een (volgens de verkoper...) lopende Vitara. Heb deze compleet uitgeslitst zodat alleen de voor de motor benodigde draden eraan zitten. Ik heb daarn avanaf de connectoren van de ECU gemeten, en in de kabelboom zitten geen sluitingen, foute doorverbindingen of onderbrekingen (ik ben elektrotechnicus / electronicus dus geloof me hier even op mijn woord... heb zelfs van een ervaren monteur complimenten gekregen over de elektra...).

Als er nog een vacuümlek zu zijn weet ik niet waar ik dat dan zou moeten zoeken, zal er eens een bus remmenreiniger bijhalen...

Ik heb nog niet geprobeerd hoe hij loopt als ik de carterontluchting weer losgooi, misschien dat ik vanavond nog kans zie. En anders wordt het 20 liter benzine aftappen ben ik bang (iemand nog van plan een brandje te stichten binnekort...?;-)

Voor de volledigheid: Probleem doet zich alleen voor bij WARME motor, als je een beetje gas geeft. Geef je snel gas pikt de motorniet meteen goed op (lijkt even te verzuipen?)...

SamuRoy (0), 12 jaar geleden

Gisteren maar eens even storingscodes uitgelezen, en niks aan de hand,. Computer is oke maar hij loopt nog steeds niet lekker.
Toen maar eens de carterontluchting losgekoppeld, en dat was ook niet de oorzaak.
Tenslotte maar eens alle benzine afgetapt, vanavond nieuwe erin, met nieuw filter, eens kijken of dat helpt, anders weet ik t ook niet meer...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.