Suzuki Samurai: electrisch schema swift 1.6 16v monopoint

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v monopoint

goede avond ik ben nieuw op dit forum.Mijn naam is martijn,ik heb eeb samurai met een 1.6 16v van een swift.Nu is het volgende het probleem ik heb deze motor een jaar geleden ingebouwd maar ik heb niet het gevoel dat ie het vermogen geeft wat zou moeten[daar ben ik zo goed als zeker van].Hij is maar iets sterker dan de orginele motor wat een 1.3 injectie is met iets van 70 pk.Nu heb ik dus 94 pk maar heb maar iets meet power als voorheen.De compressie is nagekeken en in alle cilinders gelijk nl 12.5,ook geeft de computer geen fout codes.Ik heb wel de lucht inlaat enzo van de samurai gebruikt en de einddemper van de sam.laten zitten de cat. is er wel tussenuit.Ik heb ook het orginele uitlaatspruitstuk van de 1.6 gebruikt.Weet iemand hier mischien iets meer over?Verder ben ik opzoek naar het elec.aansluitschema van deze motor heeft iemand die mischien liggen?O.ja als ik optrek gaat dat redelijk tot de 80km maar daarna lijkt het ook wel of ie niet verder komt dat gaat iig erg langzaam voor die op de 120 is terwijl ik van anderen weet dat je hem makkelijk tot de 140 en verder moet kunnen trekken.bvd mvg Martijn

sacsone

Geplaatst door sacsone (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Samurai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

DexterXL (0), 12 jaar geleden

Hoi,

ik zag dat je geprobeerd had te reageren op mijn topic uit 2010, deze is helaas gesloten, maar ook nog steeds niet opgelost.
In ons geval gaat het om een Santana blok (G16B) en dat is een multipoint, deze staat nu bijna 2 jaar stil na de ombouw,
we hebben via de Suzuki dealer een elektrisch schema kunnen kopieren voor specifiek dit blok, zover we er nog aan denken
zijn we nog steeds op de goede weg en hebben we niets overgeslagen....maar werken doet hij niet.
Intussen hebben we een ecu op maat laten maken, alleen nog geen tijd gevonden om in te gaan bouwen.

Wat betreft jouw probleem lijkt het mij redelijk simpel, je geeft aan alleen het blok te hebben gebruikt, en de inlaat en uitlaat
te hebben behouden van je 1.3....lees ook dat je een injectie 1300 had?? ik dacht dat de Samies alleen een 1.3 carburateur
hadden, misschien hiervoor door de vorige eigenaar al een engine-swap gedaan?? de 1.3 carb. heeft maar 58 pk.....
Maar houd er rekening mee dat je nu 300cc meer moet voeden, dus inlaat en uitlaat moet er geschikt voor zijn, als deze nog
van de originele 1.3 carb. zijn, tsjaa, dan is dat natuurlijk veels te klein.

Elektrisch schema kan ik je niet meer aan helpen, alles is terug naar de dealer behalve het kopietje van de G16B....

sacsone (0), 12 jaar geleden

hoi Dexterxl, ik heb alleen de lucht inlaat van de sam gebruikt niet het inlaat spruitstuk en uitlaat spruitstuk die heb ik natuurlijk van de 1.6 gebruikt wat daar orgineel bij hoort.dus alleen de filterbak en toevoerbuis van de sam gebruikt.Btw vanaf ong.1991 werden sam.s ook met een injectie gelevert[monopoint]met een 1298cc motor g13a en een g13ab deze laatste zat erin en heeft ipv 4 balanseerders bij de krukas er 8.bedankt voor je reactie.staat de verdeler wel op 1 als de 1 cilinder op bdp staat,dat wes bij mij nog een euvel tijdens het inbouwen v /d 1.6 toen kreeg ik ook geen vonk geloof ik en ik maar zoeken toen bleek het dit dus te zijn.Daarna starte hij zonder probleem.mvg Martijn

DexterXL (0), 12 jaar geleden

Hoi Martijn, bedankt voor het meedenken.
Echter is de vonk niet het probleem, eerder de inspuiting, dit omdat er nog een startblokkering opzit,
ecu al naar meerdere bedrijven gestuurd die menen dat ze het eraf kunnen halen....niet dus.
Alles is aangepast, alu-tank in de achterbak, nieuwe hogedruk pomp...en misschien staat de druk te
hoog, dus gaan we nu eerst een reduceer plaatsen, kijken of het dan wel lukt, anders word het de
nieuwe ecu eraan hangen.
Eerst maar eens het 4x4 rally seizoen afsluiten, en misschien dan eens tijd om hem aan de praat te
krijgen, maar dat ligt aan mijn broertje, want het is zijn auto....

Heb je bij jouw al geprobeerd om zonder filter en kap te rijden?
misschien dat er te veel weerstand in de filter en bak zitten, dan gaat hij daar ook op smoren.

sacsone (0), 12 jaar geleden

dat is eigenlijk ook waar ik aan dacht,die sam filter is groter.dat ga ik proberen.Het kan ook de uitlaat zijn want die is ook van de sam maar dan heb ik de cat. ertussen uit mischien moet ik ook dat einddemper eraf halen.

sacsone (0), 12 jaar geleden

hoi Dexterxl ,ik heb een aantal links gevonden met electrische schema's van de vitara g16b motor multipoint,ook een link met hoe je je computer moet resetten.Ik heb hem zelf ook geprint dus deze link zou moeten werken.laat even horen of je er wat aan hebt.martijn



Op de eerste link het volledig elektrisch schema van een vitara.
In het midden zie je boven de "combination meter" (dashboard klokken) zie je de mile switch.
Dit is de schakelaar waar het over gaat....
http://www.suzukiinfo.com/vitara/tracker...

In deze link een uitleg hoe je kunt resetten
http://www.fixya.com/cars/t593465-suzuki...

Hier een filmpje voor de verstopte schakelaar..
http://www.youtube.com/watch?v=_vpT1JGgK...

DexterXL (0), 12 jaar geleden

1e link is super, andere 2 hebben we niets aan, wij hebben alleen de ecu en motorische kabelboom,
en daarvan zit alleen de injectie en ontsteking en wat sensoren op, de rest gaat via de oude kabelboom.

Maar als je de originele uitlaat er nog ondr hebt, dan zou dat ook de oorzaak kunnen zijn, hebben we gehad
met een Toyota lj80 diesel, erg traag op toeren komen, zat de demper dicht.....dan houd het ook op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.