Suzuki Samurai: Carburator

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Wie heeft ervaring met het schoonmaken van een carburateur van een Suzuki?
Motor loopt warm stationair prima, maar in een overgangsgebied bij het gas geven en op hogere toeren is het een hortmachine.
Zijn deze caburateurs te reviseren? En wat zijn de ervaringen?
Het is zonde van mijn goede Samurai dat ie zo slecht loopt. Help!

fvands

Geplaatst door fvands (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Samurai? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

probeer eens tijdens het volgende:
laat de motor goed lopen totdat hij warm is. Daarna met de ene hand gasgeven en met de andere handPALM even kortstondig de luchttoevoer afsluiten. Door het hoge vaccuum wat in de carburateur ontstaat,KAN evt vuil opgezogen worden en ontbranden.

fvands (0), 12 jaar geleden

Dat trucje heb ik al meerdere malen geprobeerd. Ik heb het idee dat het helpt maar dan slechts tijdelijk. Daarom de vraag naar schoonmaken van carbrurateur.
Zou het ook kunnen liggen aan de automatische choke? Op het ogenblik rijdt de auto goed als hij goed warm is.

limbra (480), 12 jaar geleden

De automatische choke kan idd ook de veroorzaker zijn , de choke klep moet bij koude motor gesloten zijn (dus voordat de motor gelopen heeft).
afstellen van de choke dient bij koude motor te gebeuren , maar verdient bij dit type carburateur wel wat kennis van zaken.

Valse lucht komt ook geregeld voor , m.n. bij de spaanse Samurai wil de voet van de carburateur nog weleens valse lucht trekken.
Valse lucht (vacuum lek) kun je controleren door met draaiende motor wat remmen reiniger op de voet te spuiten , zodra de motor hier op reageert
heb je het lek gevonden.

op zich probleemloze carburateurs , maar vrij ingewikkeld qua opzet en afstelling.

Highway (115) PRO, 12 jaar geleden

benzinefilter?

limbra (480), 12 jaar geleden

Ben je al verder gekomen met dit probleem ?

Benzine filter is idd ook mogelijk zoals @Highway ook al zegt.

fvands (0), 12 jaar geleden

Ik heb voor 20€ een sloop-carburator gekocht en kan nu eerst eens goed bekijken hoe de zaak in elkaar zit.

Ik vind dat de motor in de buurt van de carburator sist.
Daarom met een slangetje geluisterd waar het geluid vandaan komt. Krijg sterk het vermoeden dat het van de voet komt.
Of een lekke gasklep-as.
Na deze studie van de carburateur ga ik eens verder kijken.
Als ik een pakking zelf wil maken. Welke kwaliteit pakkingmateriaal moet ik dan gebruiken? Voor de voet, maar ook de pakking tussen de twee helften
van de carburateur. Die is beschadigd tijdens het openen door een monteur. Is daarop gerepareerd met vloeibare pakking.
Het verbaast me dat de motor toch nog loopt.

limbra (480), 12 jaar geleden

Sommige pakkingen van de carburateur zijn papier pakkingen , volgens mij zijn de voet pakkingen (1 onder de voet en 1 boven de voet) rubber pakkingen.
Zelf pakkingen maken voor de voet van de carburateur is een heel precies klusje ,deze van papier pakkingen maken is natuurlijk ook mogelijk.
Er zitten nogal de nodige kanaaltjes en uitsparingen in .

De carburateur (voet) wordt voor-verwarmd met koelvloeistof, om er voor te zorgen dat de koelvloeistof gescheiden blijft van de inlaat kanalen ,
moet dit dus heel nauwkeurig afdichten, anders kan er koelvloeistof in het inlaat traject komen en dus ook in het verbrandings traject.

Als je alle pakkingen van de carburateur wil vernieuwen , let er dan op dat er onder de pakking helemaal bovenin (de top van de carburateur)
een kogeltje met een veertje zit , net bij de brandstof afsluiter ,
deze pakking voorzichtig verwijderen anders springt het kogeltje met het veertje weg.

Maar als je wat kennis van zaken hebt op dit gebied is het heel zeker mogelijk om dit goed voor elkaar te krijgen met papier pakkingen.

succes.

fvands (0), 12 jaar geleden

Zou het opgelost zijn???
Na bestudering van de sloop caburateur en het lezen van de Suzuki manual begrijp ik hoe het ding werkt en wat waar voor is. Dus durfde ik als amateur de carburateur er af te halen.
Zoals gezegd had een monteur de carburateur schoongemaakt en liep daarna de motor alleen nog maar beroerder . En wat bleek?
Hij had de bout binnenin en de sproeier die tevens bevestigingsbout is niet vastgedraaid. Bij het optillen van de carburateur hoorde ik iets in het spruitstuk vallen. Dat was de niet aangedraaide bout! Hoe dan ook, ik heb de boel vastgezet en met een heel klein laagje vloeibare pakking weer op z'n plaats gezet. En hij loopt weer als een zonnetje.
Start koud en warm direct en loopt mooi stationair.
Nu zou ie nog moeten worden afgesteld. Maar daar heb je een speciale tool voor nodig om de stelschroef te verdraaien. Dat is nog een probleempje. Heeft iemand daar al iets op bedacht? Ik geloof het zeker.
Limbra schreef dat je een lek bij de carburateur kon opsporen door het spuiten van remreiniger op het mogelijke lek. Motor gaat dan sneller lopen. Dat ging perfect! Dit zijn van die leuke tips voor een echte amateur.
Nu heb ik zelfs een reserve carburateur, die van een goed draaiende motor afkomt. Kan ik mogelijk iemand gelukkig mee maken of ooit later mezelf.
Bedankt voor de reacties!

limbra (480), 12 jaar geleden

Ik neem aan dat je de bout die in het spruit stuk viel er uit hebt gevist , daar ga ik natuurlijk wel van uit .

Dat je special gereedschap nodig hebt voor de afstelling klopt , er zit een mengsel stelschroef op, (co afstelling)
Bij de gaskabel hefboom zit ook een schroef om het toerental aan te passen, maar deze hoeft in de regel niet versteld te worden.

Er is een mogelijkheid om de mengsel verhouding af te stellen zonder speciaal gereedschap , het enigste probleem is dat de carburateur er dan weer af moet ,
om dit aan te passen.
dus dat lijkt mij nu hij goed loopt geen optie.

Er zit om de stelschroef een kunststof kapje om er voor te zorgen dat hier alleen speciaal gereedschap in past , dit kapje kun je door midden zagen / knippen ,
Daarna is hij af te stellen met een lange punt tang (aangezien je er anders niet bij kunt komen).

misschien is het nu een optie om hem af te laten stellen bij een garage zodat je zeker weet dat de afstelling juist is.
Ook straks voor de APK .

gr. Limbra

fvands (0), 12 jaar geleden

Liimbra,

Dat is toeval! Ik heb het precies zo gedaan. Kapje er af en met een lange punttang.
Motor loopt netjes.
Maar of ie zo door de apk komt?

gr fvands

limbra (480), 12 jaar geleden

mooi dat je het kapje er meteen vanaf gehaald hebt , nu kun je bij evt. stationair problemen het zaakje zelf af stellen ,

Indien bij de APK de co niet goed afgesteld staat kunnen ze hem ter plekke goed af stellen toch.
Maar om het benzine gebruik binnen de perken te houden kun je alsnog ff langs de garage / dealer gaan om hem aan de co kast af te laten stellen.

Maar goed het probleem is opgelost , veel rijplezier maar weer met je Soes .

gr. Limbra

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Samurai of stel zelf een nieuwe vraag.