Suzuki Wagon R 2002: zekering klapt en auto witte rook uitlaat en soms onder motorkap

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G13BB, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 56

Beste medeforum leden,

Mijn eerste post hopelijk kan iemand me helpen met een probleem aan de pausmobiel van mijn dame.

Sinds kort blijkt haar wagentje te kampen met enkele problemen , dit nadat de wagen het altijd prachtig heeft gedaan en belangrijk goed is onderhouden.

Probleem 1:

Zekering linksonder het dashboard van 15a, klapt er steeds uit. Dit na een willekeurige aantal kilometers. Als men het afdekplaatje van de zekeringkast afleest, correspondeert de zekering met het woordje STOP. Ik denk oké das duidelijk de auto stopt er inderdaad mee, hij valt volledig uit. Contact maken heeft geen zin, hij doet niets.
Vervang ik de zekering met een nieuwe dan kan ik meteen contact maken en doorrijden.

Vraag is wat betekent de zekering STOP.
naar welk specifiek deel verwijst deze?

Er zit pas een nieuwe accu in, maar dit heeft zich ook al een keer voorgedaan met de oude accu.

Probleem 2:

Bij koude start komt er een wolk witte grijze rook uit de uitlaat. Doe je even vroem vroem, dan is er ook een pluim te zien bij de motorkap.

Tijdens het rijden in lage toeren, of na een stoplicht is er ook sprake van rook. Zal op de snelweg ook wel zo zijn maar minder zichtbaar.

Koelvloeistof peil is goed.
geen slush op de dop.
geen knetterende oliepeilstok.
temperatuur stijgt netjes en blijft goed op peil.

Nu moet ik ook melden dat (rij er niet vaak mee) dat in de lage toeren bijv. 2e versnelling binnenstraatje koppeling los langzaam rijden het lijkt alsof de koplampjes beetje flikkeren zodra je wat meer doorrijd, desnoods in de zelfde versnelling dit euvel weg is.

Kunnen beide problemen komen door een dynamo die aan het overlijden is? Bij vervangen accu doorgemeten was goed. Bougies aan het overlijden zijn. En kan een electrisch euvel zorgen voor witte rook. Of kan de EGR klep die bies is is hiervoor zorgen. Meestal zegt met koppakking maar als de auto rijdt rijd het subliem voor zover dat kan met zo een bak.

Rokend en wel maar gewoon goed, airco electrische ramen alles werkt tot een zekering eruit klapt.

Alvast bedankt voor jullie meedenken en hulp in deze.

ZoekZoekie

Geplaatst door ZoekZoekie (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Wagon R? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

frankst (5), 7 jaar geleden

Ik kan je niet echt veel verder helpen maar de term STOP op de index van een auto-zekeringpaneel staat normaal gesproken altijd voor de remlichten.

ZoekZoekie (0), 7 jaar geleden

Beste frankst gisteren na wat omwegen bellen naar diverse dealers etc. kreeg ik als ik de diverse antwoorden bij elkaar voegde tot een begrijpelijk geheel, ook dit antwoord.

Voelde aan alsof men niet echt wilde helpen, begrijpelijk ze zijn immers geen helpdesk maar goed.

Vanmorgen vroeg weer flikkerende dashboard verlichting en koplampjes dit keer alleen bij stationair lopen voor een stoplicht etc.

Gisteravond terug van werk naar huis geprobeerd even door te trappen toen ook gemerkt dat boven de 3200/3400 toeren en een kleine hapering inhouding zich voordoet.

uitlezen geeft geen storingsmeldingen zou haast hopen dat ie eigenlijk een goede storing maakt zodat je enigszins weet waar ik moet zoeken.

zou het toch de dynamo kunnen zijn of de spanningsregelaar? en ehm..misschien een domme vraag maar zit de spanningsregelaar in de dynamo bij dit voertuig?

ben geneigd om een sloop dynamo, nieuwe multiriem en nieuwe bougies erin te mikken. Blijven de kosten "nog redelijk" beperkt. Daar er al een splinternieuwe accu in zit heb ik qua electra los van de bougiekabels en bobine wellicht qua electra een groot deel vervangen?

Is hoofdpijn...als een van de bougies nou was verkleurd of aanslag had wist ik het ook wel.

Zou het kunnen dat de auto misschien op is?

Gaat nu al richting de "ahum" 240.000 KM, is al een tijdje in de familie en bij elk familielid strak onderhouden.

limbra (490), 7 jaar geleden

Wat betreft de wit / grijze rook , denk ik eerder aan olie bij de uitlaatgassen (blauwachtige rook).
dit kan duiden op versleten klepsteelrubbers of inwendige motorslijtage (zuigerveren/olieschraapveren, etc..) .
moet je vaak of geregeld motorolie bijvullen , of blijft hij netjes op het juiste peil ?
Waar komt de wit / grijze rook onder de motorkap vandaan , heb je dit al gecontroleerd?

Als de 15A "Stop" zekering kapot gaat controleer dan eens of je remlichten nog branden, ik heb geen zekeringen schema bij de hand maar ik denk ook dat (zoals @Frankst zegt) deze zekering van de rem lampen is, alhoewel ik het niet kan rijmen dat de auto daarna uitvalt(?!?)

De spanningsregelaar zit idd in de dynamo , durf alleen niet met zekerheid te zeggen of de problemen met het electrische circuit door een slechte dynamo veroorzaakt worden.
Je kunt natuurlijk een ruil dynamo proberen , maar aangezien je de kosten graag redelijk wil houden is onderdelen vervangen op goed geluk meestal niet de goedkoopste manier.
massa probleem misschien? , controleer de massa punten eens en maak ze los en schoon (roestvrij) .

Denk dat het een goedkopere manier is om door de garage een diagnose te laten stellen,
op deze manier weet je meteen waar je aan toe bent , zeker aangezien de auto nogal wat kwaaltjes heeft.

succes.

ZoekZoekie (0), 7 jaar geleden

Beste limbra bedankt voor het meedenken.

Olie bijvullen en verbruik is niet anders dan normaal rijden er veel mee snelweg binnenwegen laten we zeggen eens in de drie maanden controleren soms wat bijvullen niet echt dramatisch...

Bedankt om aan te geven dat de spanningsregelaar in de dynamo zit.

Wagen rijdt nog altijd ene keer bij koude start en motor wel witte rook dan weer niet.

Zijn nog geen zekeringen doorgeslagen etc. Of uitgevallen.

Zie wel met toeren maken de koplampjes/ dashboard heel miniem dansen flikkeren.

Enig idee waar de massapunten bij deze wagen zitten dan probeer ik die even langs te lopen.

Ben naar garage geweest voor uit lezen...deze geeft aan dat er niets af te lezen valt. Bij de garage zelf deed de voertuig alsof er niets aan de hand is geen rook geen lage toerental geen flikkerende lampen die gast keek me aan alsof ik niet helemaal lekker was...

Zegt nog zijn goede wagens gaan zo een twee niet iets aan stuk!

Hahahaha.

limbra (490), 7 jaar geleden

Massa kabel loopt van min pool accu naar carrosserie/chassis en naar motorblok ,

uit voorzorg controleren / reinigen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Wagon R of stel zelf een nieuwe vraag.