Suzuki Vitara : Motor koeld af bij 100 km/p.u of meer

Brandstof: Benzine

Hallo,
Heb een suzuki grand vitara jb, benzine uit 2007.
Motor liep plots heet, thermostaat vervangen. Temperatuurmeter motor bleef laag, op 1/5. 2de thermostaat is daarna ook vervangen. Reparaties zijn uitgevoerd bij (niet dealer) garagebedrijf. Vandaag getest: meter gaat keurig naar de helft, zolang je niet boven de 100 km/p.u gaat rijden. Bij optrekken van 100 naar 130 km/p.u zakt de wijzer op de meter zeer snel naar C (cold). Na verlaten van snelweg, in stadsverkeer klimt de meter weer naar de helft. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En of het schade toe brengt, om zo door te rijden?
Al vast bedankt voor reactie, groet Enny

Enny

Geplaatst door Enny (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Lijkt toch heel erg op een thermostaat die niet goed sluit en te veel koeling door de koude rijwind.

Auto even rijdend uitlezen op de snelweg en dan kijken wat de motortemperatuur is die de motorcomputer ziet.

Als de temperatuur van de koelvloeistof te ver zakt kan je verbruik toenemen. Ik zou er niet mee doorrijden.
Je hebt garantie op de reparatie en kennelijk was de 1e thermostaat al helemaal niet geschikt.
Gebruikt men wel originele onderdelen? Heb je de vervanging de 2e keer ook moeten betalen?

Enny (0), 7 jaar geleden

Hallo Oldford,
Gisteren net de auto weer opgehaald, een 2de rekening nog niet binnen. Worden nl altijd naar huisadres gestuurd. Weet niet zeker of ze originele onderdelen gebruiken, vermoed dit wel.
Zal dit en rijdend uitlezen maandag aan de garage voorleggen, bij t maken van de 3de reparatie afspraak.
Hartelijk dankt voor je reactie!

Enny (0), 7 jaar geleden

Ps. Zal de uitkomst even melden!

Enny (0), 7 jaar geleden

Vandaag 3de reparatiedag gehad.
De thermostaten die toegepast zijn, waren inderdaad origineel.
Garage heeft allerlei testen gedaan, met koude en warme motor, op snelweg, b-wegen en stadsverkeer. Bij een koude motor, bouwt de motor te snel heel veel druk op. Hierdoor gaat de thermostaat te snel open en sluit dan niet direkt weer. (als de motor weer is op 82 graden is) Conclusie, toch een lekke koppakking of krom getrokken kop, door de oververhitting van 3 wkn geleden.
In mijn oren klinkt t allemaal erg aannemelijk, bij jou/jullie ook?
Heb nu maar een afspraak voor die reparatie gemaakt....
Groet Enny

kaleido 1 (1460) PRO, 7 jaar geleden

Een lekke koppakking zou kunnen , dat is te controleren met een snuffeltest in het expansietankje , daar controleren of er verbrandingsgassen in het systeem zitten.
Maar het tegenstrijdige is dat normaal bij hoge belasting de motor aan de kook gaat en de motortemperatuur oploopt in plaats van daalt.
Je zou dan grote drukopbouw hebben en koelwater verliezen.

Enny (0), 7 jaar geleden

Hallo,
Ivm met ziekte een late reactie.
Heb nog 1,5 week met mn auto gereden voor deze gemaakt kon worden. In die tijd begon de motor vaker heet aan te lopen. Afkoelen (gas los, binnen verwarming vol aan en/of langs de weg stil staan) en weer verder rijden. De kop is afgevlakt enz. en opnieuw gemonteerd. Ook is er opnieuw een nieuwe thermostaat in gezet omdat, de verwachting was dat deze door die 1,5 week warm lopen opnieuw, voor problemen zou kunnen zorgen. Vorige week auto opgehaald en: Hij loopt als een (koel) zonnetje en rijdt weer fantastisch! Bedankt voor al jullie meedenken en ik wens jullie een fijne kerst!
Groet Enny

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.