Suzuki Swift 1990: Stotteren en inhouden

Bouwjaar: 1990

Hoi,

Mijn Swift houdt regelmatig in en schokt als een gek. Soms lijkt het of het inhouden afhankelijk is van het weer, want wanneer het regent lijkt het of het euvel vaker voorkomt. Ik heb allereerst de bougies vervangen, maar dat hielp niets. Bij de dealer heb ik de auto uitgelezen, er bleek geen foutmelding te zijn. Zij wisten ook niet wat het precies kon zijn. Wat mij wel opgevallen is, is dat wanneer ik ga tanken en de benzinedop erafdraai, er ineens heel veel lucht de tank in wordt gezogen, de tank zuigt dus vacuum. Na het tanken is het stotteren en het inhouden wat minder, maar ik heb wel eens zonder tankdop gereden en toch kwam het stotteren terug. Ik zou niet weten wat het probleem precies is. Ik denk dat er zelfs af en toe een cilinder wegvalt en ik heb er maar 3. Waar moet ik verder zoeken?

Wanneer de auto stottert en inhoudt, brandt het "check engine" lampje.

mvg,

Ylias

Geplaatst door Ylias (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

ByteMe (0), 20 jaar geleden

weet je zeker dat er lucht in de tank wordt gezogen, en niet eruit wordt geblazen (stinkt het naar benzine?)

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Als ik het zo lees lijkt het me toch een onstekings probleem. Wanneer je een volle tank benzine er in gooit en je de dop goed aansluit trekt ie altijd vacuum. Komt doordat de brandstof weg genomen wordt en er niets voor in de plaats komt. (bijna niet) maar om even terug te komen bij je probleem denk ik dat je de volgende onderdelen voor de zekerheid even moet vervangen al voor dat je verder gaat.

Verdeelkap - rotor
Bougies bekabeling
Bobine kabel
luchtfilter
brandstoffilter

Ik vermoeg dat het probleem dan wel eens opgelost zou kunnen zijn namelijk.

BHe1260 (0), 20 jaar geleden

Hallo ...
Ik zit met een gelijksoortig probleem (swift 1.0gls 1996)
Bij constante snelheid 'bijna' geen problemen.
Bij optrekken inhouden en schokken, bij gas terugnemen (bij remmen of schakelen) gaat bij mij ook het enginechecklampje branden. Benzine is ook flink toegenomen.
Dus we zitten dat betreft in hetzelfde 'swift' schuitje.
Ik heb nog geen actie ondernomen omdat ik twijfel waar ik eerst onder de motorkap op zoek zal gaan.
Maar ik zou eerst de onderdelen kunnen vervangen die hierboven zijn opgesomt (dat is het evenvoudigste)
Misschien zijn er andere suggesties ???

Groetjes Bas H...

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Er zit waarschijnlijk een groot verschil tussen de 2 motors van jullie. Hoogst waarschijn heb je (uit 1996) een injectie motor (monopoint of niet maakt niet uit) en die uit 1990 niet. Wat je bij deswift van 1996 ook kan even doen kan voor je dingen vervangt is de "cabrateur"door middel van een spuitbus even schoon maken (denk hierbij niet alleen aan de buitenkant). Zo een schoonmaakspuitbus is te verkrijgen bij onder andere brezan.
Het probleem wat je namelijk aankaart lijkt heel sterk op het probleem wat ik ook had met de swift die ik heb. Mocht dit allemaal niet helpen en is het hierna niet consequent kan het zijn dat je injector stuk is. Alleen die zijn behoorlijk prijzig.

BHe1260 (0), 20 jaar geleden

Ik heb de truuk met de benzinedop gedaan.
- Hij loopt eigenlijk goed.
- Stationairtoerental nog wel te laag.
- Het Check Engine lampje brandt nog maar af en toe.

Wat is de conclusie van deze bevindingen ?

Ik heb nog een vraag ...

Hoe moet ik de foutcode uitlezen ?

BVD ...

Groetjes Bas H ...

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat mij is verteld zijn 2 dingen de GX uitvoering is niet uit te lezen en de overige is een over brugging maken bij de zekeringkast en dan de lichtjes tellen lang is tientallen en kort is 1 tel.
Maar je kan ook eerst eens een flesje weynne door je brandstof heen gooien mogelijk dat het dan opgelost is. De truk met de brandstofdop lost zo ver ik gezien heb niks op. Het is namelijk een kwestie van het vacuum wat daar zit en zover ik weet heeft elke auto dit en is dit normaal.

BHe1260 (0), 20 jaar geleden

Hallo ...

Mijn uitvoering swift is 1.0 GLS (juli 1996)
Als het mogelijk is bij mijn swift om een foutcode uit te lezen
waar kan ik dat in de zekeringkast vinden, ik heb gekeken, ik zie
alleen maar 'gewone' zekeringgaten en geen bv een sparegat om te overbruggen. Dus bij welke gaten indien aanwezig moet ik die
overbrugging maken.

Groetjes Bas H ...

qengelberts (0) PRO, 20 jaar geleden

als wat je nodig moet hebben is een goede zekeringetje en op het zekeringkastje onder het stuur is een plaats vrij (staat normaal DIAGN op) steek het erin en zet het contact aan

Ylias (0), 20 jaar geleden

Mijn probleem bestaat nog steeds. Ik heb een een bepaald spuitbus gekocht bij Rotil en dat leek in het begin te helpen, maar helaas, hij stottert nog steeds. Ik zal binnenkort de onderdelen vervangen die hier eerder zijn opgesomd door Quentin Engelbeerts en dan zie ik wel verder. Dat stotteren is knap irritant, op de snelweg heb ik het idee dat die swift het elke moment kan begeven.

@ BHe:
Welke truuk heb je uitgevoerd met de benzinedop?

BHe1260 (0), 20 jaar geleden

Beste Ylias

Dat van die benzinedop is eigenlijk een vervolg op het verhaal van Quentin Engelberts op 7 feb 2004 over het vacuum trekken van het leeg rijden van een volle benzinetank.
Dus ik dacht laten we het eens proberen met losse dop (dus in tank geen vacuum meer). Inderdaad auto loopt veel beter, maar dat is de oplossing van het probleem nog niet, omdat de oorzaak ergens anders is. Maar ik moet nog proberen de eventuele foutcode te achterhalen, dan kan ik misschien wat meer zeggen.
Ik denk er wel aan om de onderhoudsgevoelige onderdelen al wel tevervangen (bougies, verdeelkap, kabels enz.) omdat sommige onderdelen nog nooit vervangen zijn. Mijn auto heb ik in 1996 nieuw gekocht en heeft nu meer dan 180000 km gereden verder zonder problemen, dus dat er dingen aan vervanging toe zijn is normaal, dus dat wilde ik doen en dan hopen dat het probleem verholpen is, maar dat horen jullie nog wel.

Groetjes Bas H ...

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

Beste Ylias,

Ik heb een swift 2001 met een G13BB motor.
Bij het optrekken op benzine heb ik last van een stotteren inhouden.
Op Gas G3 is het iets erger.

Tijdens rijden (zoder veel te accelereren) rijdt de auto prima.

Het probleem zit in het benzine gedeelte.

Heel af en toe had ik een storingslampje met de storing misfire cilinder x.
(uitgelezen met een elmscan 5)

Eerst zei iedereen dat het de bobines was. (na vervanging bleek het toch niet te zijn)

Wat bleek: de water temperatuur sensor is een klein beedje verlopen.
Bij 20 graden precies, moet de waarde precies tussen 2,297kohm en 2,595kohm zijn. Dit komt heeel krap.

Nu is het probleem bij mij over.

Bedankt.

twiede (0), 13 jaar geleden

[quote=Paul van Dam]Wat bleek: de temperatuur sensor is een klein beedje verlopen.
Bij 20 graden precies, moet de waarde precies tussen 2,297kohm en 2,595kohm zijn. Dit komt heeel krap.

Nu is het probleem bij mij over.[/quote]
Welke sensor bedoel je Paul?
De luchtsensor of de koelwatertemperatuursensor?

Ron.

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Ik bedoel de water temperatuur sensor.

Paul.

Ylias (0), 12 jaar geleden

Probleem is niet opgelost. Auto is zo doorverkocht.

hwnmuijs (0), 12 jaar geleden

Ik heb een soortgelijk probleem gehad.

Oorzaak: olielekkage langs het asje van de stroomverdeler (zou vaker voorkomen).
Daardoor komt er olie en vocht in de verdelerkap terecht waardoor de ontsteking overslaat en de motor dus gaat stotteren.

Oplossing: stroomverdeler vervangen.
Zoek een goed exemplaar op de sloop voor een paar tientjes.
Vervangen is goed zelf te doen (let op de stand van de rotor voordat je de oude verwijdert).
Nieuw exemplaar kan ook, mits je een goed gevulde portemonee hebt.

Grt.

Paul van Dam (0), 12 jaar geleden

Hallo,

Ik kreeg toch het weer misfire lampje af en toe.
Helaas.
Na de temperatuur sensor vervangen rijdt hij wel beter. (zeker bij koude motor)


Oplossing misfire lampje: Kleppen stellen. En nu is het goed!


Oplossing stotteren vialle G3 lpi installatie:
Volgens de inbouwer krijgt de motor te weinig gas, hij ging nieuwe software aanvragen bij vialle. Maar geen reactie hoor, na meerdere malen vragen!
Ik heb het signaal van de lpi druksensor op het verdeelblok 15% verlaagd. De installatie denk nu dat de druk iets lager is, en verlengd de inspuittijd.

Naar de sensor loopt 5V en GND. Terug komt een signaal 0-5V voor 0-30Bar.
De sensordraad heb ik doorgeknipt en via 3K3 ohm laten lopen en dan door via 10K ohm naar GND. Tussen de weerstanden sluit je de sensor draad aan die naar de vialle computer gaat.
Nu injecteerd de vialle installatie meer lpi!
Sinds ik de installatie heb stotterde de auto al iets bij het optrekken, maar nu is het over.

twiede (0), 12 jaar geleden

Paul,

Dank je voor de oplossingen. Zo hoort het. Prima!

Heb mijn Swift met dergelijke problemen ingeruild en een Chevrolet Spark Bifuel gekocht, die zeer goed bevalt.
Alleen het LPG verbruik vind ik aan de hoge kant: 1 op 13,5, bij een rustige rijstijl! Benzine verbruik: 1 op 16,5.
Kun je mij vertellen hoeveel de Swift verbruikt?
Alvast bedankt.

RON.

Paul van Dam (0), 12 jaar geleden

Twiede,

1 op 12 ongeveer op gas.

LPG heeft meestal 20% meer verbruik, dat is normaal.
(Er zit minder energie in 1 liter LPG t.o.v. 1 liter benzine.)


Paul.

twiede (0), 12 jaar geleden

Paul,

Kom ik dus ook op uit.

Dank je wel.

Ron.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.