Talbot Matra Murena : matra murena loopt niet stationair

Auto loopt erg onregelmatig en onder de 1500 omw. slaat hij af. Reeds nieuwe bobine( 1,5 Ohm) gemeten zou dus goed moeten zijn, en nieuwe transistor module geplaatst na eerdere startproblemen. Moet dus ook goed zijn.
Auto heeft lang buiten gestaan. Cabarateur krijgt voldoende /goed benzine visueel waarneembaar, sproeiers waren beiden schoon en ook geen vervuiling in de carberateur zelf waarneembaar. Hall ontsteking ? lijkt me onwaarschijnlijk, is erg stabiel systheem. Meten of testen ? Weet het even niet meer !

deremise

Geplaatst door deremise (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Talbot Matra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

hoe staat de co gehalte.

groetjes jan.

deremise (0), 12 jaar geleden

was niet te meten/af te stellen moet op min. 1500 toeren laten lopen. Hebben de verdeler( hal pulsgever systeem) uitgebouwd en laten controleren, moet goed zijn volgens bosch service. Monteren hem en voila hij loopt prachtig stationair, althans een tijdje, slaat af niet meer aan de praat te krijgen. Wachten een poos proberen opnieuw en hij loopt weer prachtig stationair. Auto is toch van 1981, heeft heel lang bijna niet of nauwelijks gelopen, corrosie ed ? Zou ik toch een nieuwe moeten monteren, zijn natuurlijk wel kosten voor een gokje. We denken misschien een storing in de bedrading/aansluitingen. Heb jij misschien enig idee/ervaring opgedaan ?
Grt. John

JHV (0), 12 jaar geleden

Welke motor zit in deze auto, de 1300 of de 1440? of nog een andere.
Bij mijn Simca 1100 TI, de 1300 motor, had ik deze problemen omdat de carburateurs( ik dacht dubbele Webers) niet goed synchroom afgesteld waren. Was nog best een klus om dat goed voor elkaar te krijgen. En de TI was gevoelig voor slechte bougie/bobine kabels.
Johan

deremise (0), 12 jaar geleden

Moter is basismotor van het model, ik meen me te herrineren, solara. Is het een en ander van fabriek af aan veranderd , zo is de hele auto door bestaande componenten te gebruiken opgebouwd, inhoud 1600 cc. Caburateur, dubbele weber is perfect, geen aanslag/vervuiling werkt goed, alleen heb ik in een keer ook geen spanning als hij afslaat, helemaal niets meer. Laten hem even staan en het werkt wel weer, loopt als een naaimachientje....... !
Grt. John

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

ja als je dan geen vonk meer hebt dan zal er sluiting in de spoel van de verdeler of misschien de bobine kunnen zitten.
wees maar zuinig op je wagen zelf heb ik vroeger in een bageera gereden een 1500 met 2 dubbel webbers deze was iets tegevoelig voor een vuiltje dan moets je ze weer reinigen en hij had contact punten ik heb hem nog in het klein de roest heeft hem opgegeten maar ik droom er nog wel is van wat een wegligging gezien het bouwjaar.

groetjes jan.

deremise (0), 12 jaar geleden

Hallo jan, ben zeker zuinig op de auto, heb hem destijds voorzien van een heel aparte spoilerset. Je zegt sluiting in de spoel, kan dit willekeurig gebeuren ? Omdat hij toch ook weer spontaan afslaat en niet meer te starten is. Wacht je even, lijkt op afkoelen, dan start hijnwel weer en loopt prachtig stationair. Bobine en transistormodule zijn vervangen, allen de verdeler met de hal impulsgever is nog de oude. Zou je er anders weer een "gewon"e contactpunt verdeler in kunnen zetten ?
Grt. John

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

als ex Simca dealer denk ik niet dat het ptobleem in de ontsteking zit... Of deze moet niet op tijd staan. Haal de verdeelkap er af en draai de rotor naar rechts. Je voelt veerdruk van de centrifugaal vervroeging. Als je de rotor nu heel langzaam weer terug laat keren, moeten de veertjes in staat zin de rotor in zijn oorspronkelijke stand terug te zetten. Er zit een heel klein beetje speling op het tandwiel onderin. Dat is normaal. Doe hetzelfde met de vacuum vervroeger door aan het slangetje te zuigen en tegelijkertijd het gaatje wat er in zit met je duim dicht te drukken. Als het gaatje al verstopt was moet je dat men een draadje van de staalborstel doorprikken.. Als je merkt dat een of ander niet goed werken kan? meld mij dan het merk van de ontsteking. samen kunnen we hem dan demonteren, hersllen, monteren en afstellen.

Maar ik heb meer het idee dat het probleem in de carburateurs zit. Ook daarvoor moet ik het merk weten welke is of zijn gemonteerd. Ook dat probleem kunnen we samen oplossen.

Je hebt het over een 1600 motor? Als dat waar is zul je me moeten proberen te vertellen welke motor dat is... Die van de Simca 1100/Horizon of die van de 1301/1501. Of die van de Chrijsler 160 (bovenliggende nokkenas)?

deremise (0), 12 jaar geleden

Dag cor, het is een 1600 cc motor dacht dat deze ook in de solara modellen gemonteerd is geweest.
Bouwjaar 1981.
Grt. John

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je de ontsteking al kunnen controleren?

deremise (0), 12 jaar geleden

Hebben hem gecontroleerd, maar plots is er ook geen vonk meer, gaan ze toch maar vervangen. Twijfelen nu toch, besluit contactpunten te plaatsen of een nieuwe verdeler met hallgever. Zoek nu naar een geschikte verdeler, Simca 1100 met vacuumdoos of van simca 1300 of 1500. Uiteraard de bobine vervangen, voor 3 ohm, maar die heb ik.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk erom.. Al die ontstekingen hebben een eigen vervroegings karakter.. Door zomaar uit te wisselen zullen de motorprestaties behoorlijk kunnen wijzigen. Als e zorgt dat je eenzelfde merk. passende ontsteking kunt vinden? kunnen we samen het karakter wel overzetten.. Beter is een nieuwe halgever te kopen.. Zit er een voorschakelweerstand bij de bobine? Die kunnen ook raar doen. Niet op de sloop halen, maar een nieuwe kopen.

deremise (0), 12 jaar geleden

Zie van andere verdelers af, heb een andere uit een murena en geteste, kunnen vinden. Hoop dit weekend te kunnen inbouwen. Verkoper gaf aan dat waarschijnlijk door het lange stilstaan de kabels poreus zijn geworden en daardoor tijdens het warmlopen en opwarmen van de bedrading er een kortsluiting in de verdeler ontstaat.
Ben benieuwd...toch weer 80 euro.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Welk merk ontsteking is het? ik was maar voor een "nieuwe" halgever gegaan. er zitten draadjes in dunner dan een haar. na verloop van warm en koud worden breken die op de plaats waar ze aan de dikke draad gelast zijn.. Repareren is echt niet te doen.. Als het nodig is kom ik later terug op de dubbele weber carburateur.

zeno (0), 12 jaar geleden

Heren ik heb bovenstaande doorgelezen, mijn Simca 1000 Rallye 1 heeft het zelfde euvel niet goed stationair willen lopen.
Veel vervangen w.o. kabels ,rotor, vacuumpotje, contactpunten cassette, bougies, carburateur schoongemaakt en afgesteld, lekkage van het spuitstuk gecontroleerd, de toerental blijft onregelmatig en onder de 1500 toeren slaat de motor af!!
Ik al meer dan 20 liter benzine verbruikt met het proberen het motortje netjes te laten lopen.

zeno (0), 12 jaar geleden

Hoe meet je de bobine boven lees ik 1,5 ohm?
als ik de bobine kabel en massa of contact meet, kom ik boven de 7 Ohm uit!

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

een losse bobine doormeten om een af en toe storing te localiseren kun je gewoon vergeten.

Ik ben van mening dat je eerst vast moet stellen waar het probleem vandaan komt.. A. Motorconditie B. Ontsteking. C. Brandstof/lucht toevoer.
A. Doe een cilinderlektest. Je weet dan dat de kleppen allemaal sfdichten. En je weet ook de conditie van de afdichting van de cilinders. een lekke klep zul je moeten herstellen. bij teveel overdruk in het carter kun je het carterventilatie systeem aanpassen.
B. Plaats een scope op de ontsteking en maak een proefrit. Je weet dan direct of het probleem in enig deel ervan zit.
C. Op het oog schoon zegt nog niets. De progressiepoorten en de luchtsproeiers moeten allemaal stuk voor stuk gecontroleerd worden. De beide gaskleppen moeten volkomen gelijk afsluiten en open gaan. Vooral in het deellastgebied tot 1900 toeren moet het mengsel goed zijn

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Zuigt hij geen valse lucht via de slang naar de rembekrachtiger?

zeno (0), 12 jaar geleden

Het Simcaatje heeft geen rembekrachtiger, het motortje heeft 80.000 km gelopen en ik heb er nooit mee gescheurd, ik heb een afstel bougie gebruikt en de verbranding is mooi ik heb wel het vermoeden dat de vlam af en toe minder is, maar dat zou door de fluctuerende toerental kunnen komen. ik zal morgen een andere bobine proberen kijken of er een verandering plaats vind

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Waarom denk je toch steeds aan de bobine??

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

We praten toch over een matra murena? kijk eens voor onder. er zal best een rembekachtiger opzitten.

zeno (0), 12 jaar geleden

Sorry Cor, ik ben in de murena discussie gesprongen omdat ik hetzelfde probleem met mijn SIMCA 1000 Rallye 1 uit 1978 , waar ik al maanden mee aan het stoeien ben, het autotje heb ik ongeveer 27 jaar in mijn bezit!

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

oke, Zeno open ff een nieuw item. dan probeer ik je te helpen. meldt ff het merk van carburateur en ontsteking.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Talbot Matra of stel zelf een nieuwe vraag.