Toyota Avensis: Avensis d4d vermogen valt weg bij drempel / rotonde

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: d4d

Hallo,
Laatste tijd valt regelmatig vermogen weg. motor valt niet stil.
Dit doet zicht steeds regelmatiger voor als ik een drempel neem, rotonde neem en dat soort acties.
Moet dan even koppeling intrappen en motor op toeren laten komen (kost een paar seconden) daarna functioneert alles weer normaal.
Wordt wel vervelend, gebeurd namelijk ook wel eens als je bij stoplicht wilt wegrijden of snel even een weg wil oversteken.
Op dit moment 260.000 km op de teller, er gaat geen lampje oid branden ook niet van motormanagement
Ik heb een vermoeden dat er iets los zit, kan iemand tips geven waar ik naar moet kijken (foto?).

Dank alvast

paul-tommy

Geplaatst door paul-tommy (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Goede morgen, heeft iemand een idee waar ik naar moet gaan kijken? of is dit een onbegonnen zaak?

Dank voor de reacties

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Hallo allemaal,
ik ben misschien iets verder gekomen. heb gelezen dat het filter van de turbodruk sensor wel eens het probleem kan zijn. Kan iemand aangeven waar deze zit?
Ik zie de sensor zitten op de turbo (rond bakje met daarop een rubber slangetje) , dit slangetje loopt naar de bovenzijde motor en eindigt daar in een zwarte metalen doos (slecht zichtbaar, zit onder grote kunststof kap welke op de motor geschroefd zit) Kan ik er vanuit gaan dat hierin de filter zit? Dank je wel alvast

ofstone (0), 8 jaar geleden

Druksensor zit meestal na de intercooler. Wat aan de turbo zit is om de turbodruk te regelen.
Denk eerder aan rempedaal schakelaar. Of lekke rembooster. Want voor oprijden rotonde, drempel, of straat over steken wordt er over het algemeen geremd. Dus of vacuum valt tijdelijk weg waardoor turbo verstelling verkeerd staat. Of je krijg geen vermogen omdat de motor denkt dat je remt en gasgeeft te gelijk.

In stilstand met draaiende motor, merk je dan minder bekrachtiging als je de rem intrapt, loslaat en weer intrapt?
Schakelaar kun je proberen door beetje rem in te trappen zodat de auto nog niet remt en gas te geven te gelijk. Als het effect hetzelfde is als tijdens het rijden, zal het je remschakelaar zijn.

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Oké. Je denkt dus eigenlijk totaal ergens anders aan . Ik ga dit morgen proberen en zal dit dan melden. Wat me vanmiddag opviel is dat bij file rijden het probleem zich veel sterker voordoet. Ben eigenlijk op deze filter gekomen vanuit Internet onderzoek naar mensen met hetzelfde probleem. Lijkt me op zich ook een mogelijkheid. Wil dus op 2 paarden wedden en beide gaan uitvoeren. Weet jij of heb je een foto toevallig hoe die sensor eruit ziet? Kan volgens mij geen kwaad in ieder geval ook het filtertje schoon te maken. Lees dat er wel eens wat olie en vervuiling in kan zitten. Dank je wel alvast.

Ps: het probleem doet zich af en toe voor. Dus niet bij elke reactie. En ik rij vooral 80 km wegen met weinig toeren . Wellicht kan het dus ook nog een vervuilde turbo zijn?

ofstone (0), 8 jaar geleden

Die sensor zou ook kunnen, weet niet of die een filter heeft. Ik zou bij die sensor dan een motorstoring verwachten door een niet logisch signaal. Zie ook de link niet met sensor en remmen.
Je auto is toch toevallig niet getuned, of slecht uitgeprogrammeerde egr, waardoor hij geen foutcodes weergeeft en opslaat?

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Hallo. Super dat je meedenkt. Nee auto is niet getuned oid. Alles origineel

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Filter van de turbodruksensor???

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Omschrijf je klacht/symptomen iets duidelijker. Heb je vermogenverlies in de zin van als je gas geeft dat voertuig niet lijkt te reageren?

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Hallo draz. Er wordt gesproken over een filter dat voor de turbodruksensor zit. Zou een onderdeel zijn van ongeveer 35 euro. Weet jij waar dit zit?

Ja. Motor reageerd
een paar seconden helemaal niet op het gaspedaal. Ik trap dan de koppeling in, en laat de motor op toeren komen. Daarna is het weer in orde.

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Zijn de scv klepjes op hogedrukpomp al vervangen geweest. Als je kijkt op pomp zijn dit 2 klepjes. 1 rode, 1 groene. Meestal krijg je foutcode. Als je volgas geeft wanneer probleem zich voordoet krijg je dan rond 3000 rpm bijv het gevoel dat hij er doorkomt?
Vraag me af waar je die info haalt over filter turbodruksensor?

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Dit is een 2 liter 1CD-FTV motor toch?

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Hallo DRAZ, nee, zijn niet vervangen. er was ook geen foutcode uitleesbaar gaf de garage aan. Heb wel 2 flessen reiniger in de diesel moeten doen, 1x volle tank en 1x extra na 1/4 tank.
Heb idd wel het gevoel dat boven de 3000 toeren de motor meer trekkracht heeft dan tsn 2-3.000

Oei, geen idee, is een 2.0 diesel avensis uit 11-2003, 85 kw

bericht staat op: http://auto.startpagina.nl/forum/topic/1...

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Als het nog met distributieriem is dan is het een 1CD-FTV motor. Indien al met ketting is het een 1AD-FTV...

Deze laatste hebben enorm veel motorproblemen. Ik zou niemand aanraden deze ooit te kopen 😉

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Hallo DRAZ, heb het even nagevraagd, het is met distributieriem, 1CD-FTV motor (gelukkig :-)

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Ok 😉 dan is het nog een HP2 pomp met 2 scv kleppen. Dit is een zeer vaak voorkomend probleem bij deze wat vermogenverlies betreft. Deze zijn in het verleden aangepast bij Toyota. Het zou me verbazen dat na 260.000km ze nog nooit vervangen zijn. Ik heb voertuigen gehad met minder km's en die al aan hun 3de setje zaten.....
EGR klep heb ik ook wel meegemaakt maar in veel mindere mate. Het is moeilijk om motordiagnoses te doen zonder scantool & scope. En ik hou niet van de 'parts change mentality'...zoals in meeste garages.
Maar zeg eens waar komt dat verhaal van filter turbodruksensor vandaan. Heb je in het verleden al probleem gehad met je turbo ook?

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Hallo offshore. Ik heb alles even geprobeerd. Helaas ik krijg geen reactie of effect zoals omschreven. Thx in ieder geval voor het meedenken. Gr paul

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Had ook gelezen dat deze motor best wel vervuild als je geen grote afstanden rijdt en ook nog eens niet harder dan 90 km u. Heb nu al aantal keer bij warme motor flink op toeren gejaagd. Vandaag geen problemen gehad. Wellicht toch ergens vervuiling mogelijk?

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=paul-tommy]Had ook gelezen dat deze motor best wel vervuild als je geen grote afstanden rijdt en ook nog eens niet harder dan 90 km u. Heb nu al aantal keer bij warme motor flink op toeren gejaagd. Vandaag geen problemen gehad. Wellicht toch ergens vervuiling mogelijk?[/quote]

Elke diesel vervuilt bij constant of zeer regelmatig stadsgebruik, lage belasting...... Daarom dat ook veel mensen die nu een diesel kopen om 'rond de kerktoren te rijden' voortdurend problemen hebben met roetfilter. Deze krijgt de kans niet om te regenereren.

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Vergeet ook niet dat een diesel een vacuümpomp heeft.....wat betreft onderdrukproblemen en rembooster zoals hierboven omschreven.

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Oké. Is vacuumpomp en rembooster eenvoudig te testen?

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Vacuümpomp zorgt voor het nodige vacuüm voor je onderdrukkleppen. Zoals o.a. de vrv klep voor je turbo. Volg maar eens de vacuümleiding vanaf de turbo dan kom je automatisch bij deze klep uit. Deze vrv kleppen heb ik zelden of nooit weten mankeren. Als je onderdruk wilt meten dan heb je meter nodig. Maar ik denk niet echt dat daar je probleem ligt....

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Ik denk dat de SCV klepjes de boosdoener zijn van deze problemen.
Vaak is het inhouden te kort om een storing te zetten,maar ik zou deze het eerst vervangen.

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Hallo primer. Ik begrijp je reactie maar ben hier beetje huiverig voor. Het is een duur grapje. Auto heeft 270.000 km op teller staan. Zie in heel veel fora en discussies dat dit vaak niet helpt. Ik wou dat ik het eerst kon proberen. Maar ja...

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Begrijp je wel maar je kan ook niet verwachten dat je hier een gegarandeerde oplossing wordt aangeboden. De klachten die je aanhaalt wijzen in de richting v scv kleppen. Dit is een particulier forum en dus zijn de middelen voor diagnose dikwijls zeer beperkt. Er worden je ook meermaals vragen gesteld waar je niet op antwoordt. Diagnose is analyse en inzicht. We leven niet meer in de jaren 80. Er wordt ook v jouw kant enige kennis verwacht. Als je niet weet of inziet waar je mee bezig bent blijf je er beter af.

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Ik begrijp je reactie (heb wel alle vragen naar mijn beste weten beantwoord) of bedoel je:

Maar zeg eens waar komt dat verhaal van filter turbodruksensor vandaan. Heb je in het verleden al probleem gehad met je turbo ook?

Dit heb ik gevonden in mijn zoektocht op Internet. Zie link welke ik eerder vermeld heb.

waar mijn zorg ligt is dat deze kleppen heel vaak genoemd worden Door meerdere mensen met vergelijkbare problemen, en na vervanging toch aangeven dat dit het probleem niet heeft opgelost. Dat wil ik heel graag voorkomen. Hoop dat je hier begrip voor hebt. En idd, dit is niet mijn vakgebied, daarom heb ik jullie hulp ingeroepen. Hoop met de kennis en info het probleem te kunnen oplossen. In ieder geval ben ik heel blij met alle info die wordt aangedragen.

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Denk dat het belangrijkste is dat je jezelf de vraag stelt of je in deze wagen nog tijd en geld wil steken. We hebben je de meest voorkomende problemen met deze motor en jouw probleem voorgelegd. Maar je moet ook je handen vuilmaken en aan de slag gaan als je dit zelf wil oplossen. En ja er zijn mensen die scv kleppen laten vervangen hebben zonder resultaat. Zo kan je honderden vb. opnoemen bij alle merken en alle onderdelen. Er wordt ook ontzettend veel bullshit geschreven op al die forums. Ook hier.

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Thx. Ik ga aan de slag hiermee

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Die klepjes zijn in veel gevallen de veroorzakers van het inhouden.
Heb ze zelf destijds twee keer moeten laten vervangen,twee keer om de 150.000km.
Dit is ook de enigste zaken die buiten het reguliere onderhoud vervangen zijn.
De symptomen waren doortrekken boven de 140 ging niet meer,gaspedaal werkte dan niet meer en zakte dan terug naar 120 en pakte dan vervolgens weer op.
Starten duurde een fractie langer.
In het begin geen foutmelding,maar wel inhouden na bochten en optrekken op de invoegstrook werd echt een probleem.
Gezien mijn ervaring wist ik dat dit van de klepjes af kwam.
Later kwam de foutmelding 078 met een code tussen haakjes erachter,weet even niet meer welke.
Klepjes vervangen,daarna weer rijden.

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Fuel pump control circuit....

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

Hallo Allemaal,
Heb het probleem deels kunnen tackelen, heb altijd diesel in België getankt bij een bekend "dansmerk be", maar heb nu de laatste
5x normaal in Nederland (normale merk diesel) getankt. Het inhouden is een heel stuk minder geworden (eerste 3x tanken (bijna 2400 km geheel weg gebleven.
Dus er zit wellicht toch wel verschil in dieselsamenstelling NL en BE.
Maaaaarrrrr.. gisteren is de auto total loss gereden door andere weggebruiker, dus ik wil / moet topic gaan sluiten.
Wellicht dat andere mensen met deze ervaring nog wat kunnen doen.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken in deze.
Gr. Paul

paul-tommy (0), 8 jaar geleden

afloop

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.