Toyota Avensis: toyota avensis niet door de keuring voor te hoge co2 uitstoot

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

heb een avensis uit amerika zit wel 2 catalisators onder maar geen lambda sonde hoe krijg ik die dan afgesteld en of wat moet ik doen want rdw laat het niet door de keuring

biggy

Geplaatst door biggy (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 8 jaar geleden

Heb je die rechtstreeks uit Amerika gehaald ?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoezo uit Amerika en dan geen lambda sondes (meervoud, 4 in totaal). Die waren in Amerika al sinds 1996 verplicht en hier sinds 2001.
Ik denk dat er aardig aan de elektronika geklooid is.

Ik ben bang dat je 4 lambda sondes moet monteren, misschien een stuk kabelboom herstellen en op zijn minst nieuwe software voor de motor-computer nodig hebt.

N.B.: Je bent waarschijnlijk afgekeurd op de CO-uitstoot. CO2 kan niet hoog genoeg zijn en daar wordt je niet op afgekeurd bij de APK en de RDW.
Heb je alle gegevens van de 4-gas test., zowel stationair als op toeren? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal.
Want misschien zijn de katalysatoren ook wel leeg gehaald of overleden.

biggy (0), 8 jaar geleden

ja dat klopt daar ben ik voor afgekeurd op co uitstoot bij stationair toerental te hoog 5.*.11
co uitstoot/lamda wijkt af bij verhoogd toerental5.*.11 en op mist achterlicht direkt na afkeur bij een plaatselijk garage langs geweest en die vertelde mij dat er geen lambda sonde op zat en of hij die niet kon vinden

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Als je de auto hier in Nederland hebt gekocht, dan je geld + onkosten terug eisen wegens "verborgen gebrek".

Tja, als je de lambda sondes niet kunt vinden, dan lees je de auto toch even uit?
Zie je gauw genoeg aan de live data of de lambdasondes wel of niet aanwezig zijn.

Voordat we verder gaan met adviezen, moet je eerst beslissen wat je gaat doen.
Terug geven, verkopen of het risico nemen dat reparatie je een hoop geld gaat kosten.
Kies je voor het laatste dan hebben we gegevens nodig. Zoals die van de 4-gas test die ik al noemde. Kun je bij elk APK station laten doen.

Enne, we praten langs elkaar heen - je bent afgekeurd op het CO (zonder 2!) gehalte.

biggy (0), 8 jaar geleden

beste oldford de auto heb ik georven en werd hier naar toe verscheept ik weet niet dat bij de garage hij uitgelezen werd of niet maar hij zij wel dat hij de hitte schild deraf heeft gehaald om daar achter te zoeken dat gaf hij mij aan en de waardes dat ik opgaf is precies wat op het papier van het rdw staat samen met het mistlamp dan

biggy (0), 8 jaar geleden

als ik dat moet laten maken wat gaat het mij dan ongeveer kosten en wat moet er dan aan gebeuren

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Zoals ik al eerder zie:
Ik ben bang dat je 4 lambda sondes moet monteren, misschien een stuk kabelboom herstellen en op zijn minst nieuwe software voor de motor-computer nodig hebt, als er echt geen lambda sondes meer aanwezig zijn.
Misschien zijn de katalysatoren ook wel leeg gehaald of overleden. Dan komen er nog 2 katalysatoren bij.
Maar voorlopig is het koffiedik kijken. Eerst maar eens goed meten wat er allemaal aan de hand is.

Daarna maar eens prizen bij de dealer opvragen en je afvragen of de auto dat nog waard is.

biggy (0), 8 jaar geleden

maar de ecu waar jij het over hebt die zitten er standaard in toch is het niet een kwesti van lamda sons=de erin met kabelboom en afstellen

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Brand het motorlampje (tegenwoordig heet dat MIL, vroeger ook Check Engine genoemd) als de motor draait en warm is?
Gaat het überhaupt wel aan als je het contact aan zet?
Zo nee, dan heeft er iemand aan de software zitten sleutelen en zal die opnieuw geladen moeten worden.
Want tot nu toe heb ik je nog niet hehoord over een brandend lampje en fouten die aanwezig en uitgelezen zijn.

Ik denk dat die garage waar je geweest bent, wel de foutcodes had uitgelezen als het lampje brand.
Als dat niet zo is, dan zou ik daar niet meer terug komen.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Geen idee hoe het gaat bij import, maar voor de APK hoef je de motor niet uit te lezen.
Het mag inderdaad wel, als vervanging van de uitlaatgas meting stationair. Op toeren moet je bij dit modeljaar altijd de uitlaatgassen meten.
Als je dan toch de 4-gas tester moet aansluiten, dan is uitlezen alleen maar extra werk.

biggy (0), 8 jaar geleden

nee heb de auto geerfd en volgens mij niet ik mocht die zo uit het schip container uit rijden

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Dit heeft niets met je probleem te maken, maar heb je vrijstelling aangevraagd en gekregen voor het betalen van invoerrechten en belastingen op deze auto? Anders moet je nog een flink bedrag bij de douane achterlaten.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/co...

biggy (0), 8 jaar geleden

ja ik heb wel vrijstelling gekregen

kaleido 1 (1425) PRO, 8 jaar geleden

Het ligt er aan wat je aanvraagt bij de rdw , als je de auto ter keuring aanbied .
Je kunt allen een kenteken aanvraag doen zonder apk , dan komen een aantal aspecten niet aan de orde.

biggy (0), 8 jaar geleden

o ja hoe moet ik dat doen

kaleido 1 (1425) PRO, 8 jaar geleden

Je kunt bij de rdw een keuze maken wat je wilt , alleen kenteken of alles.
Dat is in dit geval uitstel van executie , want als je bij een "gewone" garage komt gaat het alsnog fout.

biggy (0), 8 jaar geleden

ja maar dan heb ik tenminste een nummer plaat en kan hem bij iemand brengen en die laaten maaken ben van plan een compleet moterblock te kopen mat uitlaat is dat verstandig?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Waarom een motorblok erbij kopen? Want ik heb niets gelezen van motorproblemen.
En dan nog, er blijft een mogelijk probleem met je motor-computer waar mee geklooid kan zijn.
Wat je nodig hebt zijn 4 lambdasondes, als die echt niet aanwezig zijn. En mogelijk een stuk kabelboom om die sondes aan te sluiten.

En is die uitlaat nodig?
Ik heb vermoedens geuit ten opzichte van de katalysatoren, maar je hebt nog geen zekerheid van dat die ook echt vervangen moeten worden.

kaleido 1 (1425) PRO, 8 jaar geleden

Ga of laat eerst gedegen onderzoek doen wat je nu precies nodig hebt , voordat je van alles koopt.

ferdinand (60), 8 jaar geleden

Waarschijnlijk ontgaat mij iets .Ik heb al enige auto's uit de VS geimporteerd.Ik heb invoerrechten en BTW moeten betalen.Zelfs over de transportkosten.Waarop is de genoemde vrijstelling gebaseerd.Daarnaast worden auto's met een USA titel alleen in Lelystad gekeurd ,tegen een tarief van ongeveer 1000,- euro.Ik heb nog nooit gehoord van een keuze mogelijkheid.Gaarne opheldering.
Ferry

P. Kelder (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=ferdinand]Daarnaast worden auto's met een USA titel alleen in Lelystad gekeurd ,tegen een tarief van ongeveer 1000,- euro.Ik heb nog nooit gehoord van een keuze mogelijkheid.Gaarne opheldering[/quote]
Bovenstaande is geen discussiepunt voor Problemcar.
Op de site van de RDW is voldoende informatie te vinden waar je antwoord vind op al dit soort vragen.

Moderator Problemcar

biggy (0), 8 jaar geleden

maar het is wel mogelijk een kenteken alleen aan te vragen zonder keuring
dat zal voor mij wel een hoop schelen want ik kan die auto niet verplaatsen nou wil ik die laten uitlezen
en weet iemand een toyota specialist richting eindhoven ?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik ben bang dat je niet onder de keuring uit kunt komen, omdat het voertuig van buiten Europa komt.
Dat betekent dat er ook altijd naar de eisen op het gebied van milieu gekeken wordt - dus co-meting.
Zie: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/V...
En: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/N...

Het enige verschil dat er gemaakt kan worden is wanneer je een verklaring van de Douane hebt dat dit "verhuisgoed" is.
Als het een "verhuisgoed" is dan hoef je niet naar Lelystad.

ferdinand (60), 8 jaar geleden

Zoals ik al heb aangegeven invoer vanuit de USA en anders dan verhuisgoed,volledige keuring in Lelystad a raison van ongeveer 1000 euro.En de keuring houdt meer in dan alleen CO -meting.Verlichting o.a. moet worden aangepast.Banden moeten een EU-keurmerk hebben en ga zo maar door. Maar ik zou eerst eens Lelystad bellen, dan weet je het excact.Bij elkaar komen er nog aanzienlijke kosten bij.Ik weet dat uit ervaring.Dat van vererving wist ik niet.
Ferry

biggy (0), 8 jaar geleden

ik heb rdw zelf gebeld en uitgelegd en ik hoefde geen bpm te betalen bij de keuring hebben zij mij afgekeurd op co uitstoot bij stationair en co uistoot lambda wijkt af bij hoge toertal

biggy (0), 8 jaar geleden

bij de garage zijden zij dat ik geen lambdasonde op heb zitten

biggy (0), 8 jaar geleden

wie kan mij helpen met een garage die mij hiermee kan helpen omgeving eindhoven

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

In Veldhoven zit een Toyota specialist en in Eindhoven een Toyota dealer.
Voor adressen en telefoonnummers even zoeken met google op: toyota dealer eindhoven

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.