Toyota AVENSIS VERSO: P0420: lampjes Motorstoring, VSC , TRC OFF branden.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1AZ-FE, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Oldford: AutoLink AL519.

Kan het niet de sensor achter de cat zijn?

bhuibers@kliksafe.nl

Geplaatst door bhuibers@kliksafe.nl (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

bhuibers@kliksafe.nl (0), 8 jaar geleden

Hallo,

Ik ben Geurt Huibers en woon in Gelderland.

Begin December hebben wij onze Avensis Verso aangeschaft. Al vrij snel ging de lamp van Motorstoring branden en even later gevolgd door VSC en TRC OFF. Heb verschillende keren de accuklem eraf gehad om de lampjes uit te krijgen. het probleem blijft echter terugkomen. Heb daarom een diagnose uitlees apparaat gekocht en de storing uitgelezen:

P0420; Doeltreffende werking van het katalisatorsysteem onder drempel (bank 2)

Wat betekend dit en hoe kan ik het verhelpen?

Alvast bedankt.

Geurt Huibers

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Katalysator vervangen.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Je hebt dus een auto met een verborgen gebrek gekocht, want die katalysator was denk ik al kapot.
Je zou de auto terug kunnen brengen en je geld terug vragen wegens een verborgen gebrek.
Of zelf een dure reparatie laten doen. En dan maar hopen dat de oorzaak van de storing al opgelost is.

Overigens, je omschrijving bij P0420 klopt niet helemaal. Het betreft de katalysator van bank 1, NIET die van bank 2.

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Oldford heeft gelijk. Je bent in het zak gezet als ik zo mag stellen. Dit zijn idd dure reparaties.

Inderdaad. P0420 is voor bank 1 anders had je een P0430...

bhuibers@kliksafe.nl (0), 8 jaar geleden

Hallo heren,

Ik ga in eerste instantie voor het zelf oplossen / repareren van dit probleem.

Heb een deel van de auto inmiddels laten spuiten in verband met een slecht gerepareerde lakschade en heb inmiddels G3 installatie ingebouwd.

Kan ik de katalysator openmaken o.i.d? Welke stappen kan ik hiermee het beste volgen?

Vriendelijke groet,

Geurt Huibers

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Uitlees apparaat terug sturen, want dit slaat nergens op die foutomschrijving.
Welk merk is dat eigenlijk?

Daarna originele Toyota katalysator kopen en monteren en maar hopen dat die wel heel blijft.
Misschien kun je ergens een originele 2e hands vinden, maar of die dan weer werkt?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Nee.
Kun je live data uitlezen?
Zo ja, zie hier hoe je kunt zien of de kat overleden is: https://www.picoauto.com/library/case-st...

bhuibers@kliksafe.nl (0), 8 jaar geleden

Vanavond ga ik proberen on live data uit te lezen.

Wat kan de oorzaak zijn dat de kat kapot is? Km stand is nu 117.000.
Is er vaak een achterliggende oorzaak? Lambda sensor 1 die niet goed meer werkt?

Waar kan ik het OEM nummer van de kat vinden?

Kan ik ook een aftermarket kat monteren?

met vriendelijke groet,
Geurt huibers

kaleido 1 (1320) PRO, 8 jaar geleden

Kat overleden kan diverse oorzaken hebben , slechte verbranding , met name geen berbranding op 1 of meerdere cilinders de onverbrande brandstof sloopt de kat.
Olieverbruik .
Lambdasonde .
Aftermarket zou ik niet doen , meestal geen goed resultaat.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Je schrijft dat er lpg in zit.
Heb je de storing ook als je op benzine rijd?.
Overigens kan dit blok slecht tegen lpg,althans de kop is niet geschikt voor lpg.

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=primera p11]Je schrijft dat er lpg in zit.
Heb je de storing ook als je op benzine rijd?.
Overigens kan dit blok slecht tegen lpg,althans de kop is niet geschikt voor lpg.[/quote]

Klopt. Veel slechte ervaringen gehad met VVT-i benzine motoren op lpg. Zeker regelmatig kleppen stellen. Heb meermaals cilinderkoppen mogen demonteren met verbrande kleppen.

bhuibers@kliksafe.nl (0), 8 jaar geleden

Bij het uitlezen van live data van O2B1S2 kom ik het volgende tegen:

Bij een toerental van 900 omw/min onbelast: pendelt lambda na de kat met lange golven tussen 0.065 - 0.780
Bij een toerental van 2000 omw/min onbelast: pendelt lambda na de kat met korte golven tussen 0.066 - 0.895
Bij een toerental van 4000 omw/min onbelast: pendelt lambda na de kat met snelle korte golven tussen 0.196 - 0.780
Het is duidelijk dat de uitlaatgassen na de kat veel te erg schommelen. Kan ik hieruit de conclusie trekken dat de kat niets meer doet?
Zit er onder de auto nog een tweede kat ?
Wie kan mij het OEM nummer van de kat geven? Het gaat om een enkelvoudige .

Wat betreft de LPG. De storing was voor inbouw al aanwezig. Om te voorkomen dat de kleppen te hard inslijten heb ik een elektronisch geregeld olie vernevel systeem gemonteerd (flashlube).

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Dit betekent inderdaad dat de kat zijn werking niet meer doet en dient vervangen te worden.

Zelfs met een geregeld olie vernevel systeem moet je de klepspeling in de gaten houden. Deze zat ook gemonteerd op de motoren die ik in het verleden hersteld heb. Dus dit is geen garantie dat het niet fout kan gaan.

bhuibers@kliksafe.nl (0), 8 jaar geleden

Ik zoek het orginele Toyota nummer van de kat. Kun je mij daaraan helpen?
ik zie wel veel types met 4 lambda sonses maar niet met 2.

Geurt Huibers

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Dit is een dubbele katalysator die direct op de uitlaatcollector steken. 2 naast elkaar. De ene is bank 1 (cilinder 1&4) de andere bank 2 (cilinder 2&3). Vandaar 4 lambda sondes. Als je kijkt op katalysator.nl en je kenteken of voertuiggegevens invult dan kan je zien op foto wat ik bedoel. Tevens worden OEM nummers vermeld.

bhuibers@kliksafe.nl (0), 8 jaar geleden

DRAZ,

Bij onze Verso is een enkele katalysator gemonteerd. Hoe kan dat?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Even een printout of foto van het scherm waarop staat hoeveel lambda sondes de auto heeft.
Kun je opvragen in live data. Of kijken welke lambdasondes er getoond worden. In ieder geval dus O2B1S1 en O2B1S2.
Maar zijn er ook nog O2B2S1 en O2B2S2 aanwezig? En wat is daar het signaal van?

Lambda na de kat schommelt wel heel erg veel.
Maar echt iets zeker zeggen kan alleen vanaf een graph gecombineerd met de voorste sensor.
Of met een viergastest waarbij de gemeten lambda waarde 1.00 (+- 0.03) is.

Katalysator was wel goed warm? Dus auto warm gereden? Bij koude katalysator zie je dat schommelen ook, maar dat zegt dan niets.
ALS de voorste lambdasensor geod werkt en de katalysator goed warm was, dan is deze katalysator echt volledig dood, als er bij stationair al zo'n schommeling is van de achterste sensor. Moet je terug kunnen zien in de CO bij een viergastest.

DRAZ (0) PRO, 8 jaar geleden

Ok. Een enkele kat dus. Als je naar je lambdawaardes kijkt in closed loop en je ziet je sensor achter de kat pendelen zoals jij beschrijft dan weet je genoeg. Zie even wat je sensor voor de kat doet zoals Oldford aangeeft. Maar daar heb je geen grafische mode (want deze is supertraag op een scan tool als die van jou) voor nodig. En ook geen scope. P0420 is 1 vd weinige foutcodes die zo goed als altijd wijst op een defecte katalysator.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Maar ja,
Waarom is die kat kapot gegaan?.
Gewoon versleten of is de kat kapot gegaan door een slechte verbranding of misfires.
De kat is zo'n onderdeel wat alles voor zijn kiezen krijgt wat in het voortraject fout is gegaan.
Dan uiteindelijk sneuvelt de kat en is de kat het probleem maar niet de veroorzaker.
Overigens,het rijden op lpg met flash-lube kan niet voorkomen dat de kleppen/klepzetels inbranden/wegzakken.
Dit motortype kan absoluut niet tegen LPG.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.