Toyota Rav4: Lampje motormanagement gaat branden

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1 CD-FTV, Motorinhoud (cc): 1987, Vermogen (kw): 85

Toyota RAV4 (A2/CLA2 1 CW)/CLA21L-AWMNYW) 2004 4x4 VIP 2.0 D4D 85kW / 116pk Motor: 1CD-FTV Chassisnummer: JTEHG20V206056861 (01 )
Enkele maanden en 5 000,-km geleden is met bovenstaande auto benzine getankt en is toen 3 à 4 weken in de garage geweest. Hoewel er maar een 100-tal meter met benzine is gereden zaten in de injectors en Common Rail veel schraapsel uit de injectiepomp. Het nodige is toen vervangen en gereinigd.
14 dagen geleden na een rit van een 150 km heb ik de motor afgezet ( was een vrijdag ) zonder dat er een lampje bleef branden. Een half uur later wil ik opnieuw wegrijden en toen bleef het lampje van het motormanagement branden. Ik ben toen niet weggereden maar heb regelmatig zaterdag en zondag de auto gestart maar telkens bleef het lampje branden bij draaiende motor. Toen ik 's maandags naar de garage ging om de fout uit te lezen ging het lampje uit maar ben toch naar de garage geweest. Daar lazen ze de foutcode 32 met onderverdeling 01 uit. Dat zou 32 = Correction resistor signal. betekenen wat mij niet veel zegt. De technieker stelde voor om het even aan te zien vermits het lampje vanzelf uitgegaan was. Afgelopen donderdag na een rit van 100,-km weer hetzelfde. Ik zet de auto uit en na een 2-tal uur wil ik wegrijden en het motormanagement lampje bleef weer branden. Ik heb toen toch de 100 km teruggereden maar geen merkbaar vermogenverlies gevoeld. Vrijdag ben ik terug gaan laten uitlezen met ook code 32 (01 ) tot gevolg. Het lampje is door de technieker uitgedaan maar na het starten bleef het meteen terug aan. Na een rit van 30,-km is de auto stilgezet en ik heb zowel zaterdag als zondag regelmatig gestart voor te zien of het lampje na het starten doofde maar het bleef branden. Op internet vind ik nog enkele verklaringen van de foutcode=32 nm.:
32 Air Flow Meter signal (VANE-TYPE)
- AIRFLOW METER/circuit
32 (Diesel) Malfunction Resistance Signal
32 (2C-TE) Module coding plug - malfunction
32 (1CD-FTV) Injector - malfunction

De laatste code praat over een 1CD-FTV motor welke in de auto ligt.
Persoonlijk dacht ik dat het uitlezen heel nauwkeurig de fouten zou omschrijven maar dat blijkt helemaal niet.
Als je nog een paar dagen naar de fout moet zoeken, wat is dan het nut van zo'n uitleesmodule?????
Heeft iemand een idee waar te zoeken???

Anda

Geplaatst door Anda (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota RAV4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Uitlezen geeft GEEN omschrijving van de fout, maar alleen een nummer.
De verklarende tekst komt uit het apparaat waar je mee uitleest. Dat is altijd al zo geweest en zal ook wel zo blijven.
Er is gewoon niet genoeg ruimte in de (motor) computer om alle foutteksten (in tientallen talen) op te slaan.
Daar komen nog 2 dingen bij. Ten eerste kan Toyota bij verschillende motoren een andere uitleg bedoelen bij hetzelfde foutcode nummer.
Ten tweede is het nummer (32) maar de een deel van de foutcode, de subcode (onderverdeling 01) bepaalt mede de uiteindelijke verklaring.
Het internet heb je voor dit geval dus niet veel aan. Hier helpt alleen uitlezen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.

Schraapsel uit de pomp is funest voor een diesel en het komt overal.
Wat is er exact allemaal vervangen en wat is er schoon gemaakt?
Is dit bij een Toyota dealer gebeurt?

Anda (0), 7 jaar geleden

Bedankt oldford
Iets wat je nog moet weten is dat er in de RAV4 al een vervangmotor zit ( ±80 000 km) . De vorige motor ging lichtjes tikken en viel dan stil. Bij het openmaken bleek een cilinder gesmolten en vol te zitten met oliedrap ( waardoor de oliepomp geen olie meer kon verpompen ) en later bleek ook dat er een injectornaald muurvast zat Het is ook van deze motor dat ik een hoop onderdelen heb maar de motorblok is door de garage verpatst. De Toyota RAV4 is een echte probleemwagen. Ik zou niet weten wat er niet vervangen is zelfs de gekste zaken waar je normaal niet van hoort. Zo ook 9 keren de SCV - kleppen --grapje van telkens ±450,-Euro maar ik ga dat hier niet allemaal opnoemen.
Antwoorden op je vragen:
Alles is bij een Toyota dealer gebeurt en bij 2 verschillende dieselcenters en een garage met "Ultrasoon" reinigingstoestel.
De dieseltank ( anti diefstal beveiligd ) is leeg gepompt en gedemonteerd en na montage, 30 liter diesel in gedaan . De leidingen zijn uitgespoten. Nieuwe dieselfilter geplaatst. Hoewel het niet nodig was zijn er ook nieuwe SCV - kleppen geplaatst. Alle injectors ( ook van de vorige motor ) zijn naar een dieselcenter gegaan om uit te testen ( testrapporten gekregen ). Van de 8 injectors was er 1 slecht. ( hier hoger beschreven ) Die met een echt slecht beeld zijn allemaal Ultrasoon gereinigd en echt die zaten vol met schraapsel. De injectors zijn dan terug naar (een ander ) dieselcenter gegaan en waren allemaal in orde. ( het reinigen en laten testen =>niet door de Toyota dealer => mag blijkbaar enkel nieuwe steken ) Dat schraapsel is me overal verteld dat het van het drooglopen van de pomp kwam ( een injectiepomp waar benzine wordt mee verpompt noemen ze =>drooglopen ) Na het plaatsen van de injectors waren er nog fouten ( op 3 000 toeren ging het lampje van motormanagement branden ) en zijn de injectors verwisseld en doordat de fouten niet meegenomen werden is ook de "Common Rail" van vorige motor vervangen. Het is nog uitgebreider dan ik vertel maar het voornaamste denk ik opgesomd te hebben.
Van de meeste wagens hoor je dat een benzinestankbeurt in een dieselwagen hoogstens een halve dag garage kost wat hier zowat 4 weken waren.

Anda (0), 7 jaar geleden

Vandaag om 16 uur ging het lampje weer uit bij het starten. Daarna nog zeker 10 keer gestart. Weer een lange rit gedaan en het bleef uit gaan. Het is toeval of niet maar vlak voordat het motormanagementlampje bleef branden waren het 2 mooie zonnige dagen. Gecombineerd met een degelijke afstand. Je zou bijna zeggen dat er een injectornaald komt vast te zitten als er een combinatie is met een lange rit en een warme buitentemperatuur. Het waren trouwens ook één van de eerste warme dagen nadat er benzine was getankt.
Het is echter natte-vinger-werk. Dat het lampje ook enkel aan en uit gaat bij het starten => dan wordt ook enkel de naald bewogen. Misschien vreemde diagnoze.

Anda (0), 7 jaar geleden

Sorry diagnose

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Is de hogedrukpomp zelf vervangen?

Anda (0), 7 jaar geleden

Is niet vervangen maar deze schijnt goed te volgen en uit te lezen volgens de garage.

Anda (0), 7 jaar geleden

Vanaf afgelopen maandagavond is het lampje weer uit. Als test start ik de motor dadelijk na het stilleggen terug een paar keer. Eens zien of dat effect heeft bij de komende warme dagen.

Anda (0), 7 jaar geleden

Elders op dit FORUM vertelde me Limbra: Als een auto keer op keer kapot gaat (zoals jouw Rav4) zou ik daar (persoonlijk) niet al mijn geld insteken maar het ding een trap onder zijn achterbumper geven, tenzij het een hobby auto is .
Maar door te bellen naar een garage waar ik vroeger klant was zou ik zeggen verwissel niet van auto maar van garage. Volgende week dinsdag weet ik meer en zal ik ook de oplossing kunnen weergeven als het probleem daadwerkelijk opgelost is. Sommige garages doen er alles aan om je auto zo slecht mogelijk in beeld te brengen om je een nieuwe te laten kopen en ook de garagekosten zodanig op te schroeven zodat je nog herstellen niet verstandig zou vinden. Zo dikwijls dat ik iets vroeg en dat ze veel slimmer waren en aan wat anders gingen prutsen. Het wordt me nu allemaal duidelijk ...

Anda (0), 7 jaar geleden

Zoals ik al zei, als je een probleemwagen hebt verander dan van garage.
Verkeerde brandstof getankt wat 3 à 4 weken garage heeft opgeleverd (zie hierboven )
Ze lazen de foutmelding ook uit en dat zou heel wat dagen zoekwerk zijn.
In mijn vroegere garage (30 jaren terug maar door verhuis ...) hebben ze er juist 15 minuten naar gezocht en dan nog een half uurtje werk om er bij te kunnen. En uiteindelijk een half uurtje herstelling en alles terug dichtmaken. En het probleem was verholpen.
Voor kenners ze lazen code P1670 uit wat een terug-meld-code is van de verstuivers (injectors )
De vorige garagisten hadden gewild of ongewild of stommiteit een beentje in een stekker verplooid.
Maar de knoeiers hebben ook aan andere van onze auto's op dezelfde manier gewerkt. Spijtig had ik vroeger niet de tijd om alles op te volgen. Dus probleem opgelost!!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.