Toyota LAND CRUISER 3.0 D-4D 5-DRS SX ATM SRB: Zuigers gescheurd

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 120

Landcruiser 120 3,0 D-4D Bouwjaar 2005 (de type aanduiding "SX, ATM, SRB" in de titel is van LC150?)
Motor heeft het opgegeven. Zuiger 1, 2 en 3 is gescheurd, de derde zit ook een gaatje in welk fataal is geworden. Bovendien heeft dat de cilinderwand beschadigd. (3de foto)
Motor is niet getuned, 195000km, wat is de oorzaak volgens jullie?

[url=http://postimg.org/image/onfebncyp/][img]http://s32.postimg.org/onfebncyp/158.jpg[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/5xnvea15t/][img]http://s32.postimg.org/5xnvea15t/162.jpg[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/gs16lubtt/][img]http://s32.postimg.org/gs16lubtt/172.jpg[/img][/url]

Luc

Geplaatst door Luc (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Land Cruiser? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

Dit kan een aantal oorzaken hebben , verstuivers met een verkeerd verstuiverbeeld of inspuitdruk , is meestal aan elkaar verbonden , of zuigerkoeling defect , dwz onder de zuigers zitten oliesproeiers die de onderkant van de zuigerbodem koelt , als deze verstopt of bij losse sproeiergalerei afbreken of bij een reparatie geraakt zijn en verkeerd staan , worden de zuigers te heet en barsten .

Luc (0), 7 jaar geleden

Motor is al enige tijd uit elkaar voor revisie, zo goed als zeker was dit de eerste demontage.
Van losse leidingen etc heb ik geen melding gekregen. De oliezeef in het carter is behoorlijk aangekoekt maar niet verstopt. (Zie foto) Is dit normaal?
Als de olieleidingen open zijn ligt het dan zeker aan de verstuivers?
Gebruikte jaarlijks diesel injection cleaner.

[url=http://postimg.org/image/v1trj3ljl/][img]http://s32.postimg.org/v1trj3ljl/058.jpg[/img][/url]

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

Is wel vuil , maar niet extreem , heb het wel eens erger gezien , wat is het dat er op zit ?
In ieder geval , zie je dit vaak bij , te weinig olie verversen , korte ritten of een slechte kwaliteit olie.
Verstuivers worden toch getest , neem ik aan ?

Luc (0), 7 jaar geleden

Heb de aanslag niet echt gecontroleerd, maar leek op samengekoekte roetdeeltje, zal nog eens gaan zien als ik de kans heb.
Ik doe maar weinig korte kitten ( meeste 40km), olie word op aangegeven intervallen ververst, geen (half) synthetisch, wel olie toegelaten volgens voorschriften Toyota, gebruik olie van Total net als bij al onze andere voertuigen waar het mag.

Verstuivers worden vervangen, testen zou ook maar een momentopname zijn....dus weggegooid geld.

Kan de rijstijl invloed hebben op de aanslag of schade?
Ben wel stipt in het warmrijden, met geladen remorque laat ik hem zelfs warmdraaien als het past.
Maar bij warme motor is het vrijwel altijd gaspedaal volledig in, tja ben er niet flauw mee,( is een automaat.)

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

Warmdraaien is niet meer van deze tijd , rustig wegrijden is veel beter.

dannybenz (0), 7 jaar geleden

rond dit bouwjaar is er een reeks geweest met slechte injektoren......waarschijnlijk druppellen van mazout uit de injektoren....dat de zuigers kapotmaakt

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Dit is een gekend probleem bij deze motoren. De koperen afdichtringen van de injectoren laten teveel blaasgassen passeren met als gevolg vervuiling van de motorolie, oliezeef verstopt en dus motorschade en turboschade. Deze moeten vervangen worden door aluminium brandringen. Tevens ook brandstofleidingen van injectoren mee vervangen.

Luc (0), 7 jaar geleden

De koperen afdichtingsringen zijn onder een terugroepactie +-3 jaar terug vervangen.
De oliezeef is vervuilt, echter zijn er nog vele gaatjes open.
Waarom moeten de brandstofleidingen van de injectoren ook vervangen worden?

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Ja klopt er is hiervoor een terugroepactie geweest. Ik heb de foto van je oliezeef bekeken en je hebt teveel vervuiling. Normaal moet deze bij ieder onderhoud bekeken worden. Wat uiteraard zelden gedaan wordt.
Als je injectorleidingen demonteert moet je deze standaard altijd vervangen, ma bon dit heeft niets te maken met je huidig probleem.

voyager (0), 7 jaar geleden

Draz, zijn deze leidingen met een conus uitgerust aan de uiteinden? Dat zou vervangen bij ieder keer losmaken verklaren.

DRAZ (0) PRO, 7 jaar geleden

Idd klopt wat je zegt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Land Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.