Toyota YARIS: Motor slaat niet aan verkeerde motor ingebouwd.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1SZ-FE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Ik heb een yaris van bouwjaar 1999.
Ik heb een andere motor ingebouwd die nu niet start ik ben er achter dat de nokkenas sensor drie draads is envde oude had twee draden.
Ik heb de sensor gewisseld maar die is te kort de auto uitgelezen en storing nokkenassensor.
Ik heb de kabelboom die bij het nieuwere type motor zat mijn vraag is nu als ik die terug zet en heb de computer met contactslot en sleutel van het demontage bedrijf gehad opgestuurd start hij dan ?
Ik ben er wel achter dat het een motor is van 2003/2005 yaris het enige verschil is de nokkenas sensor drie draads en de motor die erin zat twee had.
Wie kan mij vertellen hoe ik de motor aan de praat krijg weet ook niet of dat het contactslot of computer pas hij past wel aan de kabelboom die op de motor zat maar weet niet of de kabelboom in de auto anders is.

Graag krijg ik antwoord of een oplossing.


MvG Danny

1e Danny

Geplaatst door 1e Danny (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 7 jaar geleden

Als je de bedrading even verlengd , heb je misschien geluk .
Anders wordt het inderdaad aanpassen.

1e Danny (0), 7 jaar geleden

Wat bedoelt U met even verlengd?


Groet Danny

kaleido 1 (1610) PRO, 7 jaar geleden

De kabel is toch te kort ? bedrading verlengen .
En anders is de juiste motor inbouwen sneller !

1e Danny (0), 7 jaar geleden

Nee niet te kort,er zit een nokkenas sensor op met drie draden en de motor die erin zat had maar twee draden dus de computer ziet de sensor niet.

daandc (0) PRO, 7 jaar geleden

Het is een beet je vreemd dat ie niet wil aanslaan op het ontbreken van je nokkenassignaal want er zit ook een krukassensor op deze moet het signaal overnemen zodra je nokkenassensor wegvalt .

De sensoren zijn allebei 2 draads maar hebben een gezamelijke massa uit de ecu (ne-) en eigen signaaldraad nok (gz)
kruk (ne+).

Dit kun je testen door de draden van de nokkenassensor even door te verbinden.


Het lijkt er meer op dat je immo vervelend doet gaat het knipperlampje uit zodra de sleutel in het contactslot gaat ?

Maar probeer eerst de eerste tip even .

1e Danny (0), 7 jaar geleden

De motor die er nu in zit heeft de nokkenas sensor met drie pootjes voor een stekker maar heb de oude kabelboom er nog in zitten met de stekker twee pootjes de sensor met twee pootjes is ongeveer 3 mm te kort dus hij ziet de nokkenas niet de sensor met drie pootjes is de juiste voor die motor maar wat voor sisnaal heeft de computer nodig of zou ik een van de drie aan massa moeten leggen?

1e Danny (0), 7 jaar geleden

De tip met even de draden door te verbinden probeer ik wel loopt hij dan niet in noodloop?

daandc (0) PRO, 7 jaar geleden

De met 3 aansluitingen is een hallsensor en de 2 draads is een puls (sinus of wisselspannings) sensor .

1e Danny (0), 7 jaar geleden

OK dan ga ik proberen maar der zit nu wel de oude motorkabelboom op ivm twee aansluitingen op de sensor als ik de andere boom erop zet zit je met het contactslot of ecu maar die krijg ik vandaag opgestuurd ga wel vandaag de twee doorverbinden.
Ik had ook ergens gelezen dat iemand een Japanse motor had en dat het aan de nokkenering van de krukassensor lag.

Alvast bedankt.

Groet Danny

dannybenz (0), 7 jaar geleden

de nieuwere motor pakt het krukassignaal op een andere cilinder.....

1e Danny (0), 7 jaar geleden

OK dan moet ik het krukas tandwiel wisselen waar de krukas sensor naar kijkt?
Ik denk dat ik de motor er maar weer uithaal ik kreeg het contactslot opgestuurd met ecu de stekkers van het contactslot waren anders dus ik reviseer de oude motor gewoon ik dacht lekker makkelijk een ander blok erin wat minder had gelopen maar ze hadden dus het verkeerde blok gegeven wat ik niet zag.

MvG Danny

dannybenz (0), 7 jaar geleden

ecu mee vervangen.....dan is uw probleem opgelost

1e Danny (0), 7 jaar geleden

Ik heb vandaag het blok er uitgehaald.
De kabelboom van de auto is heel anders dus ik kan de motor nooit laten draaien.
Ik ga de oude motor reviseren dan weet ik zeker dat hij gaat starten.
Ik ga niet sleutelen aan het blok wat ik heb gekocht of delen over bouwen anders heb ik geen garantie of kan hem terug geven.
In ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties en zoeken naar oplossingen.

Ik zal nog laten weten waarom cilinder vier geen compressie meer had.

MvG Danny

kees-probleemauto (60), 7 jaar geleden

Mag ik je nog aanmoedigen om te laten weten hoe het verder ging.

( ik was aan het zoeken naar iets anders op dit forum en kwam dit tegen )

1e Danny (0), 7 jaar geleden

De nieuwere type motor ontsteek op een andere cilinder was ik achter gekomen en der zat een hele andere computer op deze motor heb een ander blok gevonden en die ingebouwd en de juiste.
Hij loopt perfect en starte zelfs in een keer.


Groetjes Danny

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.