Toyota Avensis: Trillen stuur en chassis

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4D

Sinds de aankoop (80.000 km) heb ik al last van een trilling in het stuur tussen de 80-130 km/h.
Tevens is de trilling voelbaar in het chassis, ook wanneer het stuur zelf niet trilt.

Banden zijn gelijnd, gebalanceerd, gebalanceerd op de as, maar niets helpt.
De dealer komt er vooralsnog ook niet uit.

Iemand nog suggesties waar het aan kan liggen?

bommko

Geplaatst door bommko (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

koos als alle wielen gebalanseerd zijn en hij trilt nog ; dan moet er toch een slinger of zo in de band(en) zitten hebben ze daar naar gekeken?
als je stuur trilt zijn het meestal de voorwielen die in onbelans zijn .
als de carroserie trilt moet je het vaak in de achter wielen zoeken.
kijk ze alle dus goed na op slingeringen en hobbels dat kun je zelf doen als je wiel voor wiel op krikt en rond draait je hoeft ze dus niet tedemonteren.

groetjes jan.

dave1250 (0), 17 jaar geleden

hoi koos,ik heb hetzelfde probleem,wordt er gek van.
heb al 4 nieuwe michelin banden,aan de wagen gebalanceerd,maar tevergeefs.
het trillen zit bij mij in de wagen,dus niet aan het stuur.
het kan van alles zijn: koppeling+vliegwiel,aandrijfassen,dist.riem te slap,slappe motorsteun,verstuivers verontreinigd.
mijn avensis gaat volgende week weer naar de garage,ik hoop dat ze het dan vinden.
ps,is het bij jou ook in de 4e en 5e versnelling bij 2200 toeren??

bommko (0), 17 jaar geleden

Het is bij mij idd ook in de 4e / 5e versnelling bij 2000-2500 toeren. Precies tussen de 80-130 km/h.
Bij mij is ook alles al op de as gebalanceerd, zowel voor als achter. Nieuwe banden, nieuwe velgen, alles uitgelijnd, maar hier kan de oorzaak toch nooit meer in zitten. Ook het slingeren van de banden is gecontroleerd.

Ik ben bang dat het ergens anders in zit.
Volgende week gaat de auto iig naar de ANWB voor een volledige check.
Misschien dat ze daar iets vinden....?

dave1250 (0), 17 jaar geleden

wil je het aub ff mailen als je iets meer weet,wil het ook graag weten.
alvast bedankt!!

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Ik had denk ik hetzelfde met een Toyota Corolla uit '94 met ruim 3 ton op de teller (ik heb deze auto inmiddels niet meer). Bij 80km/h trilde de auto (ook bij ontkoppelde motor). Banden balanceren, nieuwe banden, nieuwe schokbrekers maakte allemaal niet uit.

Ik denk dat het goed is om bij dit soort problemen eerst te kijken of het optreedt als de motor een bepaald aantal toeren maakt (koppeling intrappen en gas loslaten bij het trillen) of dat het optreedt bij bepaalde snelheden. Als het niet aan het motortoerental ligt, dan komt er ergens iets in resonantie wat meedraait met de wielen. Dat betekent dat een kleine afwijking in een onderdeel tussen het loopvlak van de band en de fusee (band, velg, remtrommel/remschijven, as, lagers, naaf, aandrijfassen) zichzelf versterkt en het trillen veroorzaakt.

dave1250 (0), 17 jaar geleden

beste nico,
was het maar zo makkelijk!!
als de motor ontkoppelt is,trilt hij niet.het zit hem dus in de motor,wielophanging,aandrijfassen of in de koppeling of vliegwiel.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Dave: Als je ontkoppelt, laat je dan het gas los? Wat gebeurt er als je de motor op toeren houdt?

dave1250 (0), 17 jaar geleden

he nico,als ik ontkoppel is het trillen weg,ook als ik dan het gas intrap naar 2200 toeren,trilt hij niet.
pas als je de koppeling weer terug laat komen gaat het trillen.
ik heb wel het idee dat als je de koppeling als het ware laat slippen,dat dan het trillen weg is,misschien ook logisch,want dan heeft de motor geen belasting.

dave1250 (0), 17 jaar geleden

om het ff kort samen te vatten: hij doet het in 3,4 en 5e versnelling bij 2000 a 2200 toeren,bij ingetrapte koppelingloopt de motor perfekt bij elk toerental,en de auto rijdt dan ook perfekt zonder trillen.pas wanneer je de koppeling volledig op laat komen,komt het trillen.als je bij 2400 toeren zit is het weg

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

De auto trilt dus als de motor wordt belast. Als alleen het motortoerental van invloed op het trillen is, dan moet alles na de koppeling in orde zijn. De wielen, etc draaien in de verschillende versnellingen met verschillende toeren. Ik zou het dan toch in en rond de motor zoeken. Onbalans in het vliegwiel lijkt me ook niet logisch, want dan zou je bij een stilstaande auto de trillingen ook moeten hebben.
Iemand opperde ergens al dat de motorsteunen een typische Toyota kwaal zijn. Ik zou in jouw geval daar eerst eens naar kijken.

bommko (0), 17 jaar geleden

Ik heb het vanavond nog even getest.
Bij mij is er geen verschil wanneer ik ontkoppel. De trillingen blijven gewoon aanwezig.

De trilling zit overigens zowel in de wagen als op het stuur.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Koos: Misschien zit er iets in de assen of de lagers. Dit is onder andere te controleren door de slingering te meten met een meetklok. Dit is een nauwkeurig karweitje en wellicht niet aan iedere garage besteed. Het is zowieso een goed idee om ergens anders eens je licht op te steken. 2 weten meet dan 1. Varieert het trillen/geluid nog als je een flauwe bocht maakt? Op een afrit of een beetje slingeren over de snelweg?

bommko (0), 17 jaar geleden

[quote=Nico8119]Koos: Misschien zit er iets in de assen of de lagers. Dit is onder andere te controleren door de slingering te meten met een meetklok. Dit is een nauwkeurig karweitje en wellicht niet aan iedere garage besteed. Het is zowieso een goed idee om ergens anders eens je licht op te steken. 2 weten meet dan 1. Varieert het trillen/geluid nog als je een flauwe bocht maakt? Op een afrit of een beetje slingeren over de snelweg?[/quote]
Ik merk dat wanneer ik moet remmen, een bult op of afrij, dat het er dan plotseling in kan schieten. In de bochten blijft de trilling gewooon voelbaar, ik merk niet echt een verschil.
Wanneer ik op dat moment de koppeling intrap, heeft dat geen effect. De wagen blijft dan trillen, totdat de snelheid onder de ca. 95 km/h zakt.
Bij alles boven de 100-110 km/h trilt de wagen sowieso. Wanneer ik harder ga rijden (nu geprobeerd tot ca. 140 km/h) gaat de trilling niet weg.

De lagers zijn overigens vorige week door de dealer (Toyota) gecontroleerd.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Ik zou er even mee naar een andere garage gaan. Ik heb het een tijdje terug met mijn eigen auto (geen Toyota helaas) gehad dat de ene garage geen probleem kon vinden bij een bonkend geluid en de andere was van mening dat het wiellager gevaarlijk ver versleten was (volgens hun kon het wiel een centimeter heen en weer). Bij de laatste laten repareren en het gebonk was weg. Ik wil hier niet mee zeggen dat het bij jou perse de lagers zijn, maar wel dat je eens bij een andere goede garage voor een second opinion langs zou kunnen gaan.

alibombali (0), 16 jaar geleden

Klinkt hetzelfde als bij mijn Avensis D4D Wagon 2001, en bij mij waren de achter schijven helemaal op. En deze liepen heel licht aan!
Na nieuwe schijven en remblokken was probleem verholpeb

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.